Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Da har vennebåt 1 fått et uønsket opphold i ferien.

Lekkasjen økte markant etter turen i går, så båten måtte opp.

Nå ligger vi på Vågsnes i Tromøysundet.

 

Gutta kunne bli heist opp, men under forutsetning av at de mekket selv.

Lekkasjen var mellom akselhylse og skroget. Var en pakning som hadde morknet bort.

Glassfiberen vi så tidligere som var lagt rundt var et meget dårlig forsøk på å avstive hylsa av en tidligere eier...

 

Problem 2 nå er at mutteren på undersiden tok med seg noen gjenger fra hylsa og kan ikke entres igjen uten at vi demonterer alt og prøver å friske opp gjengene i mutteren.

På innsiden sliter vi med å få av rorarm og div. så vi får akselen ut. Men ting sitter dønn.

 

Er nok fleksing som er årsaken til at ting har gått til helv...

 

Jeg dro fra Arendal og bort hit for å hjelpe med støping av forsterkninger om vi får ting på plass igjen.

Ellers blir alternativet ny hylse og vinkelsliper for å få ut den gamle, men da flyr de dyrebare feriedagene.

 

Noen som kjenner igjen rorsystemet? Sleipner?

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi hadde noe lignende på en Kragerø 26 vi hadde for noen år siden. Der sprakk hylsa i kanten mot skroget, på innsiden, og vannet sprutet ut hver gang båten vugget.

 

Vi fikk hjelp av Bosvik like ved Risør (mener jeg det var...). Det er vel bare et rør som gjenges opp øverst og nederst, slik at to muttere låser røret i skroget, og en fett kopp på toppen. Jeg kan ikke huske om det var noen form for kulelager eller lignende, men tror ikke det var annet enn rorstammen gjennom røret, med noen passende foringer i hver ende.

 

Bosvik hadde samme rørstørrelse og gjenget opp tilpasset de mutterene jeg hadde fra før.

 

Om du vil forsterke opp, kan du støpe opp 4 trekanter fra skroget til røret. Burde være fort gjort for en midlertidig reparasjon og avstivning.

 

Glassfiber og epoxy på maritim eller biltema. Vanskeligste er vel turen til Bosvik.

Link to post
Share on other sites

Etter mye fysisk vold og overtalelse fikk vi banket ut akselen. Vi stod 2 stk med 3 meter lange stokker som brekkjern under mens 3. mann brukte stor hammer på innsiden.

 

Nå er utfordringen å få ut det avbrukne gjengepartiet i nederste mutterflensen.

 

Vi får låne tilgang på verkstedet og skal inn å prøve litt nå.

 

Takk for tips om Bosvik!

Mulig det blir løsningen i morgen.

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

Tror vi fant årsaken til at hylserøret hadde brukket i gjengene.

 

Det er fullstendig tæret og messingen er rød og sprø som kjeks.

 

Ser ut som det får bli er nytt hylserør i det minste, eller et nytt rorsystem.

 

Vi har ikke så lyst til å kline dette sammen, men mulig det må gjøres for å redde ferien...

 

Vi får sjekke mulighetene når ting åpner i morgen.

Vi fortsetter å mekke litt.

 

Jeg vet om en som bør sjekke skroggjennomføringene sine...

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

SAP: jeg har mange gange tænkt på at sejle til Sørlandet. Men indtil nu har jeg enten ikke haft en båd, jeg var parat til at tage turen med, haft tiden eller også har vejret drillet. Men måske denne sommer? Prognoserne ser i hvert fald ud som om vejret giver mulighed for det!

Link to post
Share on other sites

Det må du gjøre om du har tid og forholdene ligger til rette :-)

 

Dagens track. Ferskvann er godt for motor og septikkanlegg :-)

Mye strøm inn de trange 90-graderene. Ca 2,5 knop som rev godt i båten i svingene i søndre utløp.

 

Flott var det her på Olavsholmen :-) takk for tipset "Bjørn Løvjomås" :-)

 

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sitat frå Sap:

 

"Tror vi fant årsaken til at hylserøret hadde brukket i gjengene.

Det er fullstendig tæret og messingen er rød og sprø som kjeks.

Ser ut som det får bli er nytt hylserør i det minste, eller et nytt rorsystem.

Vi har ikke så lyst til å kline dette sammen, men mulig det må gjøres for å redde ferien...

Vi får sjekke mulighetene når ting åpner i morgen.
Vi fortsetter å mekke litt.

Jeg vet om en som bør sjekke skroggjennomføringene sine..."

 

 

 

Får endeleg håpe de finn ei god løysing på dette, slik at ikkje ferien går med på skruing. :seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Hehe. I gang igjen nå ;-)

 

Var gøy å gå ut medstrøms gjennom svingene.

Var ute med lånt jolle tidligere i dag og studerte steinene. Ville ikke subbe borti de, nei...

Mye bunnstoffmerker endel steder.

 

Fikk meg en tur som styrmann opp elva, ned til Arendal for å hente en som kom med toget. Tok utsiden tilbake igjen i 25 knop.

Tok en tur opp og kikket på Windy og ex Nidelv også.

 

Nå er vi på vei sydover. Gikk ut mellom Jerkholmen og Hasseltangen.

Flott moreneøy. Er det orlengelse av Jomfruland og morenereryggen sydover?

 

Grimstad og øyene utenfor er målet i dag.

 

Kommer noen bilder i kveld om det er interesse

 

 

bilde

Just nu

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips :-)

Gleder meg veldig til det vi har foran oss nå :-)

 

Vi la oss til inne i bukta ved Indre Maløya. Gikk en tur ut sundet ved Hampholmen, men var litt mye vind der, så snudde å gikk tilbake hit. Blåser NV nå.

Her inne er det helt andedam :-)

 

bilde

 

Nå har vi rigget oss til 10 stykker på langbord og kotelettene er ferdige.

 

Sol og et parogtyve grader nå :-)

 

 

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder fra gårsdagen.

 

bilde

Startet dagen med en jolletur med jr i nabobåten rundt Olavsholmen i nidelva for å se på grunner og skjær. Var endel bunnstoff å se på grunnfjellet.

 

 

bilde

Så kjedet jeg meg litt og fant ut jeg skulle sjekke sinkene på motoren.

Disse er fra intercooleren. Den har en i bunn og en i toppen. Den i bunn er til venstre.

De hadde et sprøtt belegg utenpå seg som kunne pelles av.

 

bilde

Etter en runde med fila så de slik ut.

Den som satt i bunnen nærmet seg 50% oppspist så den ble byttet. Den i toppen var ikke mye tæret, så den ble værende til neste sjekk i høst.

 

bilde

Intercooler.

Rengjorde gjengene, la litt teflonfett på den nye pluggen og skrudde til.

 

 

bilde

Sinken i varmeveksleren ble også byttet.

 

bilde

Var på tide å få vasket kroppen også, så når vi først lå ferskvann, fungerte Nidelva som badekar.

Jr i nabobåten gjorde en god jobb i å dytte meg uti hver gang jeg snudde ryggen til luringen ;-)

Tok tak i armen hans så han fikk seg et bad han og, hehe.

Fikk børstet bort masse fine hvite rur på hekkthrustertunnelen.

 

 

bilde

Så ble det en tur som styrmann på vennebåt 2 som skulle plukke opp en tenåring som kom med tog til Arendal. Så vi dro videre opp i elva og tok østre utløp ned mot Arendal.

 

 

bilde

Tok en sving opp for å se på Nidelvverftet. Agder Boat holder til der nå så det ut som.

 

 

 

bilde

På andre siden av elva ligger Windy. Der har jeg vært endel ganger tidligere og hentet nye båter for kunder som ikke hadde anledning eller ønske om å hente selv.

Lite liv der også. Administrasjonen er igjen, og de tar vel etterkontroll og granatirep der fortsatt.

 

 

bilde

Så inn i østre utløp mot Arendal. Her har jeg kjørt endel ganger tidligere, så pulsen var lav :-)

 

 

bilde

Ut av strømmen kom disse to som lekte kanalrace. Tror de har sett Göta kanal filmen, lol

Var ca 3 knop strøm der nå.

 

 

 

bilde

 

 

bilde

Arendal. Tilbake til Olavsholmen tok vi utsiden av Hisøya i 25 knop.

 

 

bilde

Ned søndre utløp av Nidelva på vei mot Grimstad

 

 

 

bilde

Jerkholmen i bakgrunnen

 

 

bilde

I Hesnessund lå denne farkosten. Høy, bred og kort. Sikkert for å komme under en eller annen grense.

Synes likevell den så flott ut :-)

 

 

bilde

Inn Smørsundet mot Grimstad

 

 

 

bilde

Kikket i sundet ved hanpholmene, men blåste litt vel mye der, så det ble her på indre Maløya

 

 

bilde

Omtrent hver dag i utehavn har vi fått besøk av ungdom som selger ferske bakevare og aviser.

De får kjørt masse båt og får noen kroner til bensin og andre oppgraderinger.

Kjempekoselig synes jeg :-)

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

---------------------
sap;
Så kjedet jeg meg litt og fant ut jeg skulle sjekke
Etter en runde med fila så de slik ut.
---------------------------------------------
:thumbsdown:
Mener å huske at det du nå gjorde med sinkene anodene ikke var helt lurt ...kommer ikke på hvilken tråd det sto i men var noen guruer her inne som sa noe om det å børste de rene ikke var så bra så vær litt ops på disse stavene fremover

Til litt hyggeligere ting
Fflotte bilder og velkommen til det "Blide Sørland " koselig i nidelven.... har vært på samme plassen et par ganger for noen år siden og finner nok turen inn der igjen :thumbsup:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset :-) Skal sjekke igjen om noen uker.

 

Mener jeg har lest et sted i en motormanual at man skulle børste bort belegget til man fikk "ren" sink.

Skallet var så sprøtt at jeg tenkte mest på å ikke få biter i vekslerene.

Sikkert mange meninger om dette. Skal prøve å lese meg opp på det når jeg har tid (mye å gjøre på ferietur, lol ;-)

 

 

 

@BL: jeg skal prøve å holde igjen godværet til du er tilbake igjen ;-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fantastisk flott reiseskildring. Gjør ventetiden litt enklere for "kaptein skuteløs" :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Takker :-)

Vi skulle ha noe småplukk så kjørte 5 min inn til Grimstad. Kortidsfortøying var ikke tillat iflg en ivrig sommerhjelp til tross for at havna var under 1/3 full og jeg dsa vi ble ca 30 min.... Forstå det den som kan ;-)

Kunne riktignok ligge på en skipskai i utkanten av byen med store traktordekk, men da var det bedre at frøken hoppet i land og handlet.

Ja, ja. Så da tusler jeg en tur innover i Fjorden og glaner litt :-)

 

 

 

bilde

Grimstad nå

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bare tull ! Dagsbesøk er gratis og havneavgift kreves inn etter kl. 15.00(kreves inn av havneverter kveld og morgen).

Har bare gode erfaringer fra gjestehavna i Grimstad så denne sommerhjelpen må nok ta seg en prat med primus motor for gjestehavnen, Inge Ludvigsen(som er en skikkelig kjærnekar) !

 

Her er det bilde av Inge slik at du kjenner han igjen: http://www.nrk.no/sorlandet/mener-batfolket-seiler-forbi-1.11054173

 

Her er reglementet:

http://www.grimstadgjestehavn.no/om_gjestehavnen.asp

 

Redigert: Kan se ut som Inge er erstattet som havnesjef i Grimstad av en dame med navn Inger Aaseby Skorstad, men reglementet er det samme !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...