Jump to content

Kullos alarmen virker....


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Därför skall det bli mycket intressant att få veta om det är vad som har hänt i Säbös fall eller om det finns någon annan orsak.

 

Trudde eg hadde forklart det....?

Min varmer er montert i motorrom. Motorrommet er "åpent" ut til skutesidene, men det ligger en dieseltank på kvar side, slik at man egentlig ikkje ser innsidene på skroget. Motor suger luft inn gjennom åpninger i skrogsiden utenfor/bak dieseltankene, slik at friskluft strømmer inn under og på sidene av dieseltankene.

Dieselvarmeren har innsugsdemper på ca halvannen meter på friskluftsida. Den slangen er ledet rundt i bakkant av bb dieseltank slik at det er kortest mulig vei fra enden på demper og bort til rist ut i friluft. Eksoslekkasje fordeler seg og vil alikevel bli sugd inn i dieselvarmeren. Sjølv om innsugsslangen til eber er lagt i nærheten av ventil inn.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd! Co varsler burde være like obligatorisk som røykvarsler er, enten vi er hjemme,hytta,båten eller campingvogna. Selv ble jeg vekket av co varsleren for noen år siden da en parafinlampe hadde dratt seg opp og oste på hytta mens jeg hadde slokna på sofaen. Heldigvis våknet og forstod fort hva som hadde skjedd, ble litt overasket over at ikke røykvarsleren ikke ble aktivert. Jeg skrudde lampen ytterligere opp for å se hvor lang tid det tok før den reagerte, det tok altfor lang tid...

Derfor har jeg alltid både røykvarsler og co varsler montert på ovennevnte steder og i tillegg gass alarm der hvor det brukes. Hysterisk! Nei! bare litt fornuftig ;-)

Og særlig når en god varsler ikke koster mere enn en dunk rødvin :-)

Link to post
Share on other sites

 

Säbö

 

Trudde eg hadde forklart det....?

Min varmer er montert i motorrom. Motorrommet er "åpent" ut til skutesidene, men det ligger en dieseltank på kvar side, slik at man egentlig ikkje ser innsidene på skroget. Motor suger luft inn gjennom åpninger i skrogsiden utenfor/bak dieseltankene, slik at friskluft strømmer inn under og på sidene av dieseltankene.

Dieselvarmeren har innsugsdemper på ca halvannen meter på friskluftsida. Den slangen er ledet rundt i bakkant av bb dieseltank slik at det er kortest mulig vei fra enden på demper og bort til rist ut i friluft. Eksoslekkasje fordeler seg og vil alikevel bli sugd inn i dieselvarmeren. Sjølv om innsugsslangen til eber er lagt i nærheten av ventil inn.

 

Men var läcker det avgaser Säbö?

Link to post
Share on other sites

På et punkt er jeg enig med Sæbø, vi som er ute i virkelighetens verden entrer tanker og trange rom med alarm hengende rundt halsen. Og dette utstyret stoler vi på.

Jeg er vel en av dem som får kjeft av kona for å tenke for mye på risiko i hverdagen. Jeg føler det meste er sagt i denne (nyttige) tråden i forhold til risiko. Ja, risikoen totalt sett er liten (med lav sannsynlighet), men med en så høy konsekvens vil mange føle at risikoen likevel for høy risiko. Innspillet mitt går vel egentlig på kvaliteten av målere. Hvor ofte blir private CO målere kalibrert/sertifisert? Det stilles helt andre krav til proffe gassmålere enn for private. Derfor kan en i stole på den i mye større grad..

Link to post
Share on other sites

Det er nok fordel for fleire av våre båtvenner her på BP å ikkje ha kunnskaper om alle daglig - farer, for de ville åpenbart ikkje tålt det.

 

Meldinga i tråden var : eksosalarm er lurt !

Ja, og det er nok de fleste enige i er lurt. At du skjønner at du var kort tid i fra å miste unga regner jeg med nå. Marginene er små når det gjelder gassforgiftning. Det er faktisk så alvorlig. Og CO er en luktfri, usynlig gass. Det kan godt være co i lufta uten at det lukter eksos.

 

Takk for at du delte med oss alle. Det er ikke alltid svarene er de man forventer, men det er godt ment :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ah. sorry. Lekkasjen er inne i den nye eksosslangen/lyddemperen .... Røret inne i eksos-lyddemperen, er skjøtet inne i den sorte isolerte delen, viser det seg....

Dieselvarmeren starta villig igjen, men den "poffa" litt, og då såg eg at det kom eksos i "retur" mellom den sorte tykkeste isolasjonen, og innerrøret i eksesslangen.

 

Eg vurderer eksos uten lyddemper i neste installasjon. For knapt 14 dager siden, var eg ombord hos ein bekjent og demontere hans to D4 for å levere de til service. Den eine av hans to eksosslanger falt i frå kvarandre på samme plass som eg har fått lekkasje. Både eg og han har orginale eksosslanger frå Thermomarine. Nytter vel lite å reklamere der nå...... :nonod:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Litt mer fakta fra nhi.no. Kanskje greit å ta en liten prat med legen om ungene ble mye eksponert:

Hvordan er prognosen?

Tilstanden kan være dødelig. Nesten 40% av dem som overlever alvorlig kullosforgiftning, får skade på hjertemuskulaturen og dermed risiko for senere hjerteproblemer8. Redusert kognitiv funksjon oppstår hos 10-30% etter alvorlig kullosforgiftning.

 

Forsinket nevropsykiatrisk syndrom

Hos opptil 40% av pasientene med betydelig kullos-eksponering kan et symptombilde med forsinkede reaksjoner fra nervesystemet oppstå fra 3 til 240 dager etter tilsynelatende tilfriskning15. Tilstanden er karakterisert ved reduserte intellektuelle funksjoner (kognitiv funksjon), personlighetsforandringer, bevegelsesforstyrrelser og avgrensede nevrologiske utfall.

 

Syndromet opptrer vanligvis innen 20 dager etter kullos-forgiftningen, og utfallene kan vedvare i et år eller lengre. Utviklingen av syndromet er ikke nødvendigvis knyttet til høye kullos-verdier i blodet (COHb), selv om de fleste tilfellene i akuttfasen hadde vært bevisstløse4,5,16.

 

Mer her:

http://nhi.no/forside/forstehjelp/akuttmedisin/kullosforgiftning-29201.html?page=1

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor ofte blir private CO målere kalibrert/sertifisert? Det stilles helt andre krav til proffe gassmålere enn for private. Derfor kan en i stole på den i mye større grad..

 

Samme som med brannalarmer og gassalarmer, så kjøper eg nye jevnlig. Då slipper eg spekulere

 

........ At du skjønner at du var kort tid i fra å miste unga tar jeg som gitt nå. Marginene er små når det gjelder gassforgiftning. Det er faktisk så alvorlig.

 

Takk for at du delte med oss alle. Det er ikke alltid svarene er de man forventer. Det er godt ment :smiley:

 

Ja eg anbefaler alle å få seg alarm.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Litt mer fakta fra nhi.no. Kanskje greit å ta en liten prat med legen om ungene ble mye eksponert:

Hvordan er prognosen?

Tilstanden kan være dødelig. Nesten 40% av dem som overlever alvorlig kullosforgiftning, får skade på hjertemuskulaturen og dermed risiko for senere hjerteproblemer8. Redusert kognitiv funksjon oppstår hos 10-30% etter alvorlig kullosforgiftning.

 

Forsinket nevropsykiatrisk syndrom

Hos opptil 40% av pasientene med betydelig kullos-eksponering kan et symptombilde med forsinkede reaksjoner fra nervesystemet oppstå fra 3 til 240 dager etter tilsynelatende tilfriskning15. Tilstanden er karakterisert ved reduserte intellektuelle funksjoner (kognitiv funksjon), personlighetsforandringer, bevegelsesforstyrrelser og avgrensede nevrologiske utfall.

 

Syndromet opptrer vanligvis innen 20 dager etter kullos-forgiftningen, og utfallene kan vedvare i et år eller lengre. Utviklingen av syndromet er ikke nødvendigvis knyttet til høye kullos-verdier i blodet (COHb), selv om de fleste tilfellene i akuttfasen hadde vært bevisstløse4,5,16.

 

Mer her:

http://nhi.no/forside/forstehjelp/akuttmedisin/kullosforgiftning-29201.html?page=1

Kan vi være sikker på at en alarm, gitt at den virker som den skal, kan signalisere fare tidsnok til at man unngår de skader du beskriver? Jeg tar det for gitt at all kullosforgiftning er skadelig, i større og mindre grad, selv om eksponering har vært i mindre grad.

Link to post
Share on other sites

Takker Sæbø, for at du deler opplevelsen med oss andre her inne ! Ingen selvfølge at en velger å dele en slik episode. Vi har godt at å høre det, og jeg er sikker på at det er flere som har kjedelige og skumle fortellinger om tilsvarende episoder. Stor stjerne i margen til deg for at du valgte å dele dette med oss ! Det går ikke upåvirket hen !

Link to post
Share on other sites

Tja, si det du Wiking26. Min vurdering er at jeg ikke tar sjangsen på at alarmen varsler i tide, for helserisiko kan oppstå selvom alarmen virker som den skal.

 

Clas Ohlson sin alarm slår i følge bruksanvisningen ut på ulike nivåer avhengig av tid se punkt 6 her

http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8989531373598.pdf

 

Her er litt mer info

http://snl.no/.sml_artikkel/karbonmonoksidforgiftning

 

http://helsenet.info/9/2012/10/hva-er-trygge-co-tall-for-karbonmonoksid-detektorer.html

 

Wikipedia sier noe om konsekvenser av ppm og tid

http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_monoxide_poisoning

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svar til Wiking26AC:

Hvordan skal man kunne svare "ja, den vil signalisere tidlig nok"?

Plassering er vesentlig, bl.a pga luft-lommer eller andre kalde/varme luft-strømmer som forsinker CO-ens vei til detektoren.

 

Ellers takk til "Bitteliten" som minner om reduserte kognitive funksjoner etter CO-eksponering og til trådstarter for påminnelse før sesongen starter for alvor.

 

Hulda, det er så farlig å leve at man kan dø av det! Jada, men det blir i overkant flåsete overfor de forhold som trådstarter beskriver der barn blir forlatt med en potensiell CO-utgyter!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan vi være sikker på at en alarm, gitt at den virker som den skal, kan signalisere fare tidsnok til at man unngår de skader

 

Eg har lest litt om alarmer nå, og det ser ut til at det finnes en norm for alarmene. EN50291. Eg kjenner ikkje til om vår alarm fra biltema er merket og godkjent. Magefølelsen seier at vi skal sette inn ein ekstra alarm nå.

 

Takker til dei som støtter og setter pris på tråden :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg har lest litt om alarmer nå, og det ser ut til at det finnes en norm for alarmene. EN50291. Eg kjenner ikkje til om vår alarm fra biltema er merket og godkjent. Magefølelsen seier at vi skal sette inn ein ekstra alarm nå.

 

Takker til dei som støtter og setter pris på tråden :smiley:

 

For min del har det vært en skikkelig vekker. Jeg har tenkt at vi aldri bruker gassen (den står frakoblet) og derfor ikke har trengt alarm, men det som du beskriver har vært vanlig hos oss. Brenneren går og vi sover/har ungene i båten. Jeg kjøper alarmer når butikkene åpner, så takk for at du delte, det har gitt meg kunnskap som jeg ikke hadde fra før.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at CO varsleren virker :-)

Det var jo en test av TV2 hjelper deg om røykvarslere som ikke virket (den fra Biltema).

http://www.biltema.no/no/Nyheter/Test-av-var-Roykvarsler-pa-TV-2-hjelper-deg/

 

Vi bruker ikke dieselvarmen om natten.

Nå i påsken våknet vi til null grader i kabinen og is i gardinene :-)

Det er jo litt spesiellt, men det går greit med ullundertøy og ekstra teppe - alle sov godt.

Første mann opp, fyrer opp varmeren.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Å ? Har ikkje sett noko bra eg. Berre kritikk og salt i såret.

 

Tror du skal se på det som konstruktiv kritikk og ikke ta det personlig, men skrive det på kontoen for engasjement. Jeg fra utsiden opplever det ikke som kritikk til deg, men en som brenner veldig for en sak og formulerer seg spisst for å få frem sine poenger. Forøvrig, ditt innlegg har gitt meg ny kunnskap som vil gjøre oss sikrere!

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Å ? Har ikkje sett noko bra eg. Berre kritikk og salt i såret.

Min intensjon har vært å opplyse om hvor farlig kullos er. At du føler det som kritikk er jo synd, og en total misforståelse av hva jeg mener.

 

Og ja, jeg mener definitivt dere hadde flaks her. Og det var godt dere hadde alarm. Tillater meg å gjenta rådet å ta en helsesjekk av ungene. Bedre å være på den sikre siden :smiley:

 

Det ikke er mer enn et par år siden en hel famile døde i en campingbuss på Ekebergsletta av co forgiftning. De hadde agregat i gang mens de sov.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner til den tragedien ja. Min oplevelse av dette er at alt gikk bra for oss, vi kjenner farene og vi hadde alarm. Vi passerte en lastebil på vei heim fra havna, og utsatte dermed familien for større fare en å sove med dieselvarmeren på. Nå skal vi ta kveld her. Alle 4 barna har lagt seg. De har pc på rommet. De sovner med musikk på. Vi har varmekablene på også om natta.

Livet leves og man sikrer seg fornuftig uten hysteri, så går det greit.

Vi var på en øde uthavn uten mulighet å nå lege. Alarmen slår ut ved 300ppm ja, og man får hodeverk etter 15min i 400ppm.

Men eg har bestilt ennå ein alarm nå slik at risko ved teknisk svik i alarmen reduseres. Der har wiking og bitteliten sin nevrose påvirket meg.

Men eg nekter å fryse i båten :-)

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites


Aktuell tråd, Tar kvelden nå, har skrudd av dieselvarmeren og kler meg i antrekk som ville få tilskuere til å le. Heller bli ledd av i stil-longs lue og votter enn å fryse meg gjennom en natt, eller enda verre, å bli undersøkt av en eller annen rettsmedisiner i morgen ettermiddag (de har litt latenstid fra morgenen når båtnaboene lurer på hvorfor det ikke lukter egg og bacon fra denne båten

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...