Jump to content

Kullos alarmen virker....


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Når det nå først er snakk om co-alarm. hvordan tester man best om en slik alarm faktisk fungerer? gikk til anskaffelse av en slik for den nette sum av 700 kr i fjor! Alarmen ser da ikke så verst ut, og sender sikkert ut noen "politisk korekte signaler" ved besøk, men fungerer den virkelig? :wink: kunne gjerne ha tenkt meg å fått testet den for å være på den sikkre siden. har tatt den ned fra veggen og lagt den ved siden av dieselovnen uten resultat.. er det noen fasit på hvordan man tester disse?

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Forholdet at Co-varsleren ikke skal monteres i båt tror jeg går på at man antar at fuktigheten er høy i alle båter. Jeg kjøpte varsler som er beregnet for montering i båt.

 

Kontroll: Ta et glass (litt stort, Norgesglass etc.) sett et telys oppi. La det brenne til det slukker. Da er glasset fullt av Co. Tøm glasset over varsleren. Legg varsleren oppi glasset, etc.

Link to post
Share on other sites

Vi kjører webastoen hver natt disse dager med litt nattefrost. Sover som et barn!

Hva er egentlig forskjellen på det å sove med webastoen på kontra det å fyre opp om morgenen mens man ennå sitter å spiser frokost osv i flere timer, før dagstemperaturen stiger? ;-).

Satt litt på spissen, hvis jeg skulle valgt en måte å dø på så er sovende i båten i en lun vik, av kullos forgiftning en av de bedre måtene tror jeg!!! Vi står over større farer i hverdagen.Virker litt hysterisk dette her.....

Link to post
Share on other sites


Rengjør varsleren minst én gang i måneden for å fjerne støv, smuss eller rester. Bruk den myke børsten

eller en et annet spesialstykke, og støvsug alle sidene og dekslet på varsleren. Kontroller at det ikke fins

blokkeringer i luftehullene. Om nødvendig, bruker du en fuktig klut til å rengjøre dekslet på varsleren.

VIKTIG: Ikke forsøk å fjerne dekslet for å rengjøre inne i varsleren. I så fall gjøres garantien ugyldig.


AdVARSel:CO varsleren oppdager bare CO som når frem til varslerens sensor. CO varsleren er utformet

for å oppdage CO gass fra en forbrenningskilde. Den er IKKE utformet for å oppdage røyk, brann eller

andre gasser.


Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Et råd som alle med diesel/luftvarmer burde ta til etterretning var dette

" AT varmeapparatet SKAL ha friskluft utenfra", jeg sier " ihvertfall når det går om natta"

Så får en " overtrykk" som en sa, ihvertfall mye påfyll av "Frisk luft".

 

Tok meg en tur i båten, slik ser det ut hos meg, det ser ut som at alt av luftinntak er i samme rom som brenneren...

 

bildenedskalert.jpg

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Sammenligningen med kjøretøy er vel ikke så relevant da varmeren er montert utenfor kupeen, samt at på de fleste personbiler er det vannvarmer det er snakk om.

 

Begynn med det enkle, dvs selve installasjonen. Sørg for at varmeren trekker friskluft utenfra via egen ventil og hold eksosutslippet langt unna dette inntaket.

Plasser varmeren i F.eks motorromet som er godt ventilert fra før.

Resten av båten vil da ha et meget svakt overtrykk/ overskudd av luft, og skulle en eksoslekkasje oppstå, blir ikke den suget inn sammen med oppvarmingsluften og for en stor del ventilert ut via motorromets luftinntak .

 

Dette i tillegg til CO og brannvarsler.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

på de fleste båter er det desverre ikke lagt opp slik at varmeren suger luft utenifra. La om dette i fjor på min båt. Slapp da også og dra inn odør av varm dieselmotor i kabinen. Rart at dette ikke legges opp standard i fra fabrikk.

Ellers kan man sove trygt med godkjent CO varsler.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har oppfattet årsaken riktig her, så er det lekkasje inne i den isolerte eksosslagen?

 

Hvis så er riktig bør vi forsøke å finne årsaken til dette siden såpass mange har har slike varmere og har engasjert seg i denne tråden.

 

Hvis jeg ikke surrer for mye så skrev du tidlig i tråden at eksosen er skiftet.

 

Er det da en monteringfeil eller feil på levert utstyr?

Valgte å la heile innlegget stå sitert.

Ja lekkasje er inni den sorte isolasjonsslangen som ligger utenpå 28mm røret. Ja eksosen er brukt ca 40 timer, kjøpt i 2012.

Eg ser på bildet til Jonas78 at eg har muligens lik eller litt krappere bøy på min. Men faen...dersom de ikkje skulle tåle å bli bøyd til ein viss grad, så måtte det følge advarsel vel ? Fikk aldri noko monteringsanvisning, og thermomarin er konkurs....

Tips til videre oppfølging ?

 

eller er en vanlig røykvarsler ubrukelig med tanke på eksos fra motor og varmer? Veldig greit å få dette belyst.

Ubrukelig i forbindelse med eksosgasser. Eg har 3 seriekoblede røykvarslere ombord i tilleg til gassalarm og eksosalarm. Det var berre eksosalarmen som gikk.

Og som bitteliten har fokusert på, man har ikkje mykje tid på seg.... At alarmen løser ut ved 300ppm er greit, forsovidt litt høy verdi. Men det er kanskje blitt 4-500ppm inne i båten før man rekker å få slått av forbrenning og lufte ut. Hos oss så stoppet varmeren samtidig eller "rett før" alarmen gikk slik eg forstår.

 

Vi er flere på båtplassen som tidligere har advart mot kullosforgiftning ved bruk av båtvarmer om natten. Når et medlem nå beretter om en skremmende erfaring rundt nettopp dette, så er det jo litt merkelig å lese at enkelte skribenter bare fortsetter å forsvare bruken og heller debatterer videre på hvilke dupeditt man skal anskaffe seg på Clas Ohlsson(??) ..............

............

Ved noen små tiltak kan man ha det like bra uten varmeren, så hvorfor ta denne sjansen da? Det er her jeg ikke forstår logikken.

Ja du er ikkje alene om å mangle innsikt nok å forstå. Vi har småbarn og eg har leddgikt. Fryse er jevngodt med å avvikle båtlivet.

Og duppedingser fra clas ohlsson redder titals av liv i året ved branntilløp i hus. At mange meiner å stille seg skeptisk til EN krav og bruk av duppedingser, får meg til å bli litt lei på deira vegne. Det er feks mange fordeler med innlagt strøm i huset.

Skal eg lage ein tråd om den gangen jordfeilbryteren gikk? Og så kan nokon BP-ere lese seg opp om dødsfall og branner fororsaket av strøm, og advare mot å ha strøm på i huset, og iallefall om natta ? Nei , vi har lov å være uenige :smiley: Men eg aksepterer at dere avstår fra fasiliteter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har montert noen slike ebervarmere tidligere og hver gang jeg kjøpte stod karene hos Diesel og elektroservice i alvøen og så meg dypt inn i øynene mens de sa:

 

"Bøy aldri, vi gjentar aldri den store slangen her! Legg den rett eller i en stoooor slakk bue uten noe som helst krapp bøy ellers risikerer du å skade innmaten og eksoslekkasje kan bli resultatet. Lekkasjen merkes ikke før det er for seint. Det som kan bøyes er selve endene som stikker ut og ingenting annet.(Ble demonstrert) Hele demperen må festes godt ellers kan du risikere innmaten blir skadet av vibrasjon under gange og du får lekkasje, Det vil vi ikke ha på oss!"

 

Vel jeg gjorde alltid som de sa.

 

Da jeg skulle skifte ut en annen og gåen varmer som var en 8-10 år fikk jeg ikke lov til å bare skifte den. "Hør, bytt eksosen og" var beskjeden, "Du vet aldri tilstanden på demperen og da bytter vi alltid for sikkerhetsskyld."

 

De solgte/selger en masse slike varmere hvert år til båter/biler og lastebiler,

Kjekke karer som alltid kunne hjelpe. Slike er gull verdt!

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plukket opp denne fra YBW forumet i dag.

2 døde av CO forgiftning i båt denne helgen. Grunnen er ennå ikke bragt på det rene, men det er vel ikke så mange alternativer...

 

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?354902-CO2-poisoning-incident

Nyhetsartikkelen her: http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-21993924

 

Ikke for og male fanden på veggen, men sørg hvertfall for riktig montering av varmer, samt alarm.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sæbø antydet vel at det kunne være overoppheting som følge av stengte spjeld.

Det står i bruksanvisningen til Eberspächervarmerene at ett uttak skal være ikke-stengbart for å forhindre dette.

 

Selv byttet jeg nettopp viftemotoren min pga slitasje. Den gikk så tungt at den ikke greide å trykke gjennom nok luft, så den stengte ned pga overoppheting ganske raskt. Hadde gått over 4.000 timer i vinter.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kullos er selvfølgelig farlig uansett og man bør derfor være obs hele tiden når slike apparater brukes. Når man sover er det kanskje litt vanskelig(?)

 

Dersom du tilbringer 8-12 timer av arbeidsdagen din i en coupe varmet av dieselvarmer, kommer du uansett ikke klare å være obs på dette til enhver tid. Så lenge gassen er luktløs og det eneste du merker er at du blir trøtt og selv små doser dreper deg, er du per definisjon like f**t om du er våken eller sover?

 

Sammenligningen med kjøretøy er vel ikke så relevant da varmeren er montert utenfor kupeen, samt at på de fleste personbiler er det vannvarmer det er snakk om.

 

 

Men også en dieselvarmer i båt kan da monteres utenfor kupeen? Isåfall er det farligere å ha denne i båt en på arbeidsplassen sin?

Link to post
Share on other sites

Eg har ein 90mm åpen, men i tilleg har eg 3 mindre uttak, einaste uvanlige den kvelden var at eg stengte uttaket i ac fordi niåringen ville sove i lugaren framme saman med eitåringen. Noko forklaring på kvifor den stoppa har eg ikkje, men eg skal prøve å finne ut. Eg fikk litt følelse av at det lukta svidd elektisk når eg kom ombord, i tilleg til eksos. Kanskje den rett og slett er for gammel og oppbrukt.

I forrige båten vår tok eber D3l "fyr" i kretskortet under vårpussen, medan eg var heime å spiste middag. Skikkelig brent lukt, men hadde slukket uten å skade noko anna.

Felles for mine varmere er at de er gamle. Elektronikk og kabler har nok begrensinger på levetid.

Eg vil prøve å få råd til ny nå, men eg klarer ikkje bestemme meg for kva.

Eg vurderer også måter å adskille varmer frå båtens salong, men finn ikkje god løysing. Og så vurderer eg å droppe lyddemper på eksos, og heller gå for rein stålslange uten skjøter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg vurderer også måter å adskille varmer frå båtens salong, men finn ikkje god løysing. Og så vurderer eg å droppe lyddemper på eksos, og heller gå for rein stålslange uten skjøter.

 

Jeg er ikke sikker på at det er noen god ide. Mulig at vibrasjonene i varmeren gjør at et eller annet vil ryke om du har stivt rør ut.

 

For øvrig, det er en drøss med dieselbiler som har så effektive motorer at der er installert luftvarmer fra Eberspächer. Blant annet har jeg en slik i min BMW.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...