Jump to content

Kullos alarmen virker....


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Slik eg har forstått så er det ikkje mulig for samme sensor å detektere både brenngass og kvelgass, så du må nok ha tre-fire alarmer ombord. Det finnes løsninger med sentral som man kobler fleire forskjellige sensorer til. Co(eksos), gass(propan), røyk(brann), og kanskje vannalarm.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eureka:

 

CO alarm i selve varmluftslangen ved dysa må jo være det optimale? Da reduseres vel tiden fra lekkasjen/ forurenset luft begynner å pøses inn i salongen og finner veien til der alarmen er montert.

 

Ja här har Du ju en konstruktiv infallsvinkel.

 

En sensor i värmarens varmluftsledning och som sedan automatiskt kopplar från värmaren vid oacceptabel co-halt.

Två sensorer för den som anser att det krävs för tillräcklig säkerhet.

 

Kräver väl ingen enorm teknisk innovationsförmåga?

Link to post
Share on other sites

Fordi man ikke merker at man blir forgiftet når man sover. De tekniske tingene tar jeg ikke stilling til. Det har jeg ikke nok kunnskap om

 

Angående barn og dagtid: en slik opplevelse har vært beskrevet av et medlem her inne før.

 

Om gassen er luktløs, hvorfor skulle man merke det når man er våken?

Link to post
Share on other sites

Når angsten blir større enn lysten er det naturlig å ta konsekvensen av det.

For noen betyr det å kun bruke dieselvarmer på dagtid.

Men i den grad man skal være bekymret for co forgiftning, den faren til stede også på dagtid.

F.eks. etter kaffekoppen på ettermiddagen, må bare ta en liten strekk.... ble så deilig trøtt....

Å stole på at en selv oppdager en oppkonsentrering av co er gjerne litt optimistisk.

 

Å sørge for at varmeren bruker frisk luft til oppvarming er en god barriere.

Ikke minst basert på de erfaringer som deles her i forhold til sprø eksosslanger.

Som flere har vert inne på, installasjonen er av stor betydning for å minimere risikoen ved bruk.

 

Det er dette jeg også prøver å få frem. Om noen mener en dieselvarmer er farlig om natten, skal de vite at den er akkuratt like farlig på dagtid. Å tro man vil oppdage dette lettere på dagtid en nattestid er falsk trygghet.

Link to post
Share on other sites

Et rask søk, så får du info om eventuelle symtomer på forgiftning; ashfirelate!

 

Ikke stol for mye på at kroppen selv skal kunne finne ut av dette på under ett minutt... Mange av de som har omkommet har nok sovnet som en konsekvens av forgiftning, og ikke nødvendigvis sovet ved forgifting...

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi må ringe Petter Smart/Uppfinnar-Jocke, ebonita! :giggle:

 

Äsch, till detta räcker kompetens som finns hos ganska många här på Baatplassen!

 

Hoppas att någon känner sig kallad att komma på banan....

 

Skulle t o m hålla för troligt att Eberspächer m fl redan har tänkt i dessa banor!?

Link to post
Share on other sites

Skulle t o m hålla för troligt att Eberspächer m fl redan har tänkt i dessa banor!?

 

Ja den tanken har streifet meg også, det er jo allerede mange andre automatiske "shutoff" funksjoner på disse varmera, så at de ikke har tatt med CO lekasje er egentlig uforståelig.

Link to post
Share on other sites

jeg har hatt lekkasje i eksosrøret på min wallas safeflame1000, parafinkokeplate, og du merker godt at der er lekkasje om du er våken og sitter i samme rom. For det første første så kjenner du lukta av eksos, for det andre vi du merke at alle lyskilder blir litt tåkete når det ellers er mørkt ute. Dog, jeg vil tro at dersom man røyker sigar/ sigaretter ombord, så er dette to tegn på lekkasje som ikke er like lett å reagere på.

 

Når jeg først spekulerer på dette med CO-sensor i varmluftsrørene/ dyse, så burde vel dette være en innebygget sensor i varmerens varmluftsside med automatisk drivstoffkutt. Og dette burde vært innebygget fra produsenten med enkel mulighet for sensorskifte siden dette åpenbart har en gitt holdbarhet. -vi lever da tross alt i 2013 og det er mange år siden vi sendte Armstrong til månen.

Link to post
Share on other sites

Nå er CO detektor også bestilt til Trudelutt. Jeg har nemlig tenkt å bl minst like gammel som svigermor (25 år til), og hun er fremdeles i god vigør og har passert 95 år! Dessuten har jeg en båtkompis på over 90 år som for ikke lenge kjøpte seg en ny Princess. Så med en 20-pakning røyk for dagen og litt pils nå og da, går det nok bra uten kullos. Håper bare Yanmar motoren fra 1986 holder like lenge som meg. Det kan bli litt av en konkurranse!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke funnet så mye statistikk på dette. Søk på nettet viser at det har vert ulykker i båt, i norge, som mistenkes å være CO forgiftning.

 

Det var en undersøkelse som jeg tror tok for seg en 20 års periode i midt-Norge. Her så en på alle som ble obdusert etter mistanke om CO forgiftning.

Mener det var ca 155 personer i grunnlaget, ca 100 omkom i forbindelse med brann, ca 50 selvmord og fem ulykker i form f.eks parafinovn som soter.

Ingen av disse 5 ulykkene var relatert til båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke funnet så mye statistikk på dette. Søk på nettet viser at det har vert ulykker i båt, i norge, som mistenkes å være CO forgiftning.

 

Det var en undersøkelse som jeg tror tok for seg en 20 års periode i midt-Norge. Her så en på alle som ble obdusert etter mistanke om CO forgiftning.

Mener det var ca 155 personer i grunnlaget, ca 100 omkom i forbindelse med brann, ca 50 selvmord og fem ulykker i form f.eks parafinovn som soter.

Ingen av disse 5 ulykkene var relatert til båt.

Jeg tror både du og wgm36 bør med fordel bevege dere litt lenger ut i verden enn Midt-Norge eller Skandinavia. I f.eks. England er temaet ganske hett for tiden!

Link to post
Share on other sites

Min co alarm har uttak for ekstern sirene. Der burde gå an å gi signal til eit slags lukket rele, som altid slipper igjennom straum til varmeren, men slik at hovedstrøm til dieselvarmer kutter ved aktivert alarm. Nokon som kjenner typer av rele? Eg veit ikkje kor stor spenning det kjem ut til sirena.

Plassering av sensor er underordnet, så lenge den står i samme rom som den alltid åpne dysa.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Holder oss til Scandinavia vi, stort sett det samme utstyret som blir brukt her opp i nord.

Kan godt se for meg engelske kanalbåter å prammer med lettere "luguber besettning" som er "godt" vedlikeholdt, utgjør en god anndel her.

Mer en stor nok lystbåtflåte i Scandinavia til å få svar på dette, men du mener kanskje man kan sammneligne trafikkdøden i Norge vs Egypt?

 

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

Hvis noen har tilgang til relevante fakta vil jeg hevde det er verdifullt nesten uavhengig hvilket land det kommer fra.

Men det må være relevant og pålitelig informasjon.

 

Det som kjenntegner de tilfellene av CO forgiftning jeg har funnet er at kilden til CO bidrar med liten mengde gass med relativt høyt CO innhold som over tid oppkonsentreres i oppholdsrommet. Ofte er det eksos fra et aggregat eller en eller annen direkte forbrenning i rommet som soter, f.eks en lampe eller ovn.

 

Her er en dieselvarmer som blåser varmluft i en særstilling, spesielt når luften hentes fra utsiden av båten. På grunn av den store luftmengden vil ikke eksos som trekkes inn i båten kunne oppkonsentreres på samme måten som når eksos fra et aggregat lekker inn i en båt uten at varmluft blåser inn. Rett og slett fordi den store luftmengden fortynner COen i betydelig grad.

Det skapes også et overtrykk i oppholdsrommet som hindrer eksos å lekke direkte inn.

 

Er det noen som kjenner til relevant statistikk? Wiking26AC: Har du beveget deg så langt ut i verden at du har noe håndfast å fare med?

Når jeg henviste til undersøkelsen i midt-Norge var det fordi det var den jeg fant......

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke funnet så mye statistikk på dette. Søk på nettet viser at det har vert ulykker i båt, i norge, som mistenkes å være CO forgiftning.

 

Det var en undersøkelse som jeg tror tok for seg en 20 års periode i midt-Norge. Her så en på alle som ble obdusert etter mistanke om CO forgiftning.

Mener det var ca 155 personer i grunnlaget, ca 100 omkom i forbindelse med brann, ca 50 selvmord og fem ulykker i form f.eks parafinovn som soter.

Ingen av disse 5 ulykkene var relatert til båt.

 

Det må jo være tidenes tryggeste statistikk.

 

Jeg har flere ganger tidligere etterlyst konkrete tilfeller der mennesker i Norge har omkommet av karbonmonoksidforgiftning som følge av defekt dieselvarmer i båt. Jeg har ennå ikke hørt om et eneste. Med så mange dieselvarmere som surrer og går her til lands året tundt burde man tro at det skjedde dødsfall fra tid til annen om det er et så stort problem som flere her hevder. Det er lettere å finne dokumenterte dødsfall som følge av lynnedslag enn dieselvarmere.

 

Jeg tar likevel forholdsregler og har montert CO-varsler, og skal montere to til, men det er så vidt jeg ser ingen grunn til hysteri.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at man ikke skal være hysterisk.

 

Mit eget rationale er, at der har været adskillige tilfælde hvor co-forgiftning er blevet opdaget af de pågældende ved de typiske symptomer: Hovedpine, svimmelhed, opkastning og den karakteristiske rødmen af huden. Derfor har de pågældende reddet sig med livet i behold. Desuden vil du ofte kunne lugte eksosen selv om selve kulilten er lugtfri.

 

Problemet er, at sover du, så opdager du ikke symptomerne. Derfor har jeg valgt at bruge varmeren om dagen men gå over til elvarme om natten. Der er ofte også kun behov for at varme et mindre rum (sovekabinen) op, så der skal ikke meget til for at holde en acceptabel varme der.

 

Men - der er ingen facit her. Alle bør og skal overveje hvilken risiko de ønsker at udsætte sig selv for her i livet. Fra alpinski til dieselvarmere..

Link to post
Share on other sites

MajorAndy: Når du sier det har vert flere tilfeller av CO forgiftning der det blir oppdaget i tide så har du nok helt sikkert rett i det.

Men kjenner du til konkrete tilfeller der det har vert farlige konsentrasjonener med CO gass knyttet til bruken av en dieselvarmer som tar luften fra utsiden av båten?

 

Uansett, å stole på at man kjenner lukten av eksos i tide hvis man er våken viser vel den siste tragiske hendelsen i England gjerne er noe optimistisk?

 

Hvis vi ser bort fra selvmord er årsaken til at ca. 95% av de som omkommer som følge av CO forgiftning, brann.

Brann kan ha mange årsaker, elektrisk feil er vel hovedårsak når det gjelder boligbrann?

Jeg følger derfor ikke helt din logikk i det å benytte elektrisk oppvarming om natten.

 

Spesielt ikke hvis den elektriske varmen blir forsynt med strøm fra et aggregat. Eksos fra aggregat synes jo nettopp å være årsaken til den tragiske ulykken i England.

 

Mulig konsekvens av CO forgiftning er vel alle enig om, men sannsynligheten for det synes å være delte oppfatninger av.

 

En moderne båt har mange potensielle tennkilder, jeg vil hevde at faren for å bli CO forgiftet som følge av brann er langt større enn faren for å bli CO forgiftet som følge av feil på dieselvarmeren.

Hvis vi forutsetter at de ulike installasjonene er riktig installert vil jeg tro at risikoen er langt innenfor hva vi normalt aksepterer i våre respektive liv.

 

Forøvrig er jeg helt enig i at den enkelte selv må vurdere i hvilken grad en vil redusere risiko i egen båt. Det kan jo være så mangt.

Føler man seg mer komfortabel med bare å bruke dieselvarmer kun om dagen, eller kobler fra landstrøm om natten er det helt OK for meg.

 

Jeg synes bare det litt spennende å sette prøve på det i forhold til om det faktisk har særlig betydning.

Og om "magefølelsen" vi alle har, i en eller annen retning, kan dokumenteres.

Ikke minst, bruker vi kunnskap og fakta for å ta tak i de største risikoene eller rir vi kjepphester????

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...