Jump to content

Kullos alarmen virker....


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Da jeg kjøpte Eber D5 vannvarmer testet jeg opplegget i garasjen.

Oppdaget fort at eksos slangene var noe som jeg ikke ville ha i min båt.

Oppsøkte Moflaten smie mener at han fant fram en Webasko stål lyd demper/potte og

316 eksosrør "litt bøylelig" se manualen for røret en kjøper var inn om Biltema og kjøpte egnet isolasjon materiale. Har et opplegg som etter min mening er topp.

Da jeg skiftet ut Eber luft varmeren fra 1983 var det eksosen også av 316 materiale ser like fint ut.

Og at defrosteren henter luft fra utsiden, og med Gassalarm, brannalarm så hvorfor ikke en CO alarm også.

 

Bra at du startet tråden Sæbø.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Du overasker... Skal man male over den kanskje, eller spyle den bort ?

I følge monteringsanvisning er den flyktig og fordeles jevnt i luft, slik at hensyn til plassering av sensor blir lettere. Basert på det så vil selvsagt utbytting av luft føre til utbytting av forurenset luft.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

CO Vil i praksis blande seg med luft da densiteten er tilnærmet lik. Den vil ikke bygge seg nedover i en båt som har et varmeapparat som sirkulerer luft. Monterte min midt i sovekabinen.

De fleste CO varslere har begrenset levetid, sjekk baksiden når denne må byttes.

Det finnes millioner av CO varslere montert i hjem, kjøretøy og båter nedover på kontinentet. Det er kun i Norge dette er noe "nytt"

Link to post
Share on other sites

Alle må naturligvis gøre deres egne overvejelser angående hvilke farer de vil udsætte sig for.

 

Et perspektiv som må med her synes jeg er at både er små, lukkede rum. Dette gøre kulilte til en meget større risiko end andre steder. For eksempel er en så vanlig ting som en havegrill jo en ren dræber hvis den tages indenfor eller i et mere lukket rum. Der er uhyggeligt mange eksempler på både ulykker og selvmord med grill under halvtag eller inde i stuen.

 

http://www.brand.kk.dk/Aktuelt/Presse/Nyhedsoversigt/2012/Grillfarer.aspx

 

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-39109339%3Akulilteforgiftet-familie-vi-gik-alle-i-gulvet.html

 

 

Jeg hører til dem, der ikke sover med varmeren tændt. Jeg har et lille udvalg af el-varmere på 300-500-1000-1500 watt som jeg har med hvis det er køligt. Men jeg bruger heller ikke båden hele vinteren, så jeg er sjældent ude i frostvejr.

Link to post
Share on other sites

Dette med 'siste forbruksdato' skal man være klar over. Min går ut sommeren 2014. Disse alarmene er forbruksvare. Grunnen til at vi ikke har så mye av det, er nok at vi bruker mye elektrisitet i hjemmene. Men den gangen jeg var barn, var det mye advarsler og en del dødsfall grunnet kullos (Co). Blant annet benyttet man en del parafinovner med veke som brukte opp luften i hytter og hus. Farmoren min hadde en slik på hytta. Forbud mot å bruke denne hvis ikke et vindu var oppe.

Link to post
Share on other sites

Blant annet benyttet man en del parafinovner med veke som brukte opp luften i hytter og hus. Farmoren min hadde en slik på hytta. Forbud mot å bruke denne hvis ikke et vindu var oppe.

Har "vår generasjon" hvert for slappe med slik formidlingen??

 

Den har molekylvekt 28, densitet 1,25 g/dm3 ved 0 °C og 1 atm, og er litt lettere enn luft (densitet 1,2927 g/dm3). Kokepunkt er –191,5 °C og smeltepunkt 205,1 °C.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Du overasker... Skal man male over den kanskje, eller spyle den bort ?

I følge monteringsanvisning er den flyktig og fordeles jevnt i luft, slik at hensyn til plassering av sensor blir lettere. Basert på det så vil selvsagt utbytting av luft føre til utbytting av forurenset luft.

Du må ikke være så kjepphøy, Sæbø!

Du har startet en fantastisk interessant, nyttig og nødvendig tråd som har gitt mange, og forhåpentlig også deg, en vekker og viten som vi ikke har hatt tidligere.

Når vi nevrotikere, som du kaller noen av oss, vil helt til bunns i dette, så la oss gjøre det!

Uten dumdristighet hadde ikke verden gått videre, og uten skremselspropaganda hadde antagelig menneskeheten dødd ut!

Link to post
Share on other sites

Du overasker... Skal man male over den kanskje, eller spyle den bort ?

I følge monteringsanvisning er den flyktig og fordeles jevnt i luft, slik at hensyn til plassering av sensor blir lettere. Basert på det så vil selvsagt utbytting av luft føre til utbytting av forurenset luft.

Nei - men hadde den vært tyngre enn luft måtte man ha brukt vifte med utsug i bunnen av båten. Feks gjelder dette propan - som er ganske vanlig å bruke ombord i båter.

 

Jeg synes det er helt topp å bli kalt nevrotisk på ting som er så farlig som CO :thumbsup:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var mer skummelt enn er var klar over, død er en ting, men skadene etter påvirkning som Bitteliten viser til er ikke til å spøke med heller. Jeg har en alarm men, jeg kunne tenke meg å måle nivået i båten for å se hvor mye vi snakker om i realiteten når man f.eks. bruke en gassvarmer og andre ting.

 

Ser at Fluke har et meter som kan benyttes: http://www.amazon.com/Fluke-CO-220-Carbon-Monoxide-Meter/dp/B00064P31Q

 

Flere på Amazon ser jeg også: http://www.amazon.com/Meters-PCMM05-Carbon-Monoxide-Meter/dp/B005FU5J5Q/ref=pd_cp_hi_0

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men hadde den vært tyngre enn luft måtte man ha brukt vifte med utsug i bunnen av båten. Feks gjelder dette propan - som er ganske vanlig å bruke ombord i båter.

Ved mistanke om CO på avveier.

Ville vill jeg uansett starte viftene som suger luften fra bunn av båten latt frisk luft komme inn der det er mest hensiktsmessig.

Naturlig gjennomtrekk er ikke dumt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har tenkt lenge på å kjøpe en kullos alarm og etter å ha lest denne tråden så slår jeg til med en gang :-)

Fant en grei alarm på E-bay http://viewitem.eim.ebay.no/Z9N-FIRST-ALERT-SC0/251226121136/item

 

Men orker du ventetiden og kjøper rett fra kineseren selv så klarer en å holde seg under tollgrensa:

 

http://dx.com/s/carbon+monoxide

Link to post
Share on other sites

Du må ikke være så kjepphøy, Sæbø!

 

Litt piggene ute for tida kanskje :pray:

Eg har fått tilbakemelding at det var feil å sove med dieselvarmer, det var feil å stole på alarmer, det var feil å ikkje ta barna til lege siden alarm gikk. Så eg tok det ikkje som anna en kritikk at det også måtte være feil å "bare" lufte ut giftgassen. Ikkje meininga å svinge klubba, for eg ser det er mykje konstruktivt som kjem fram. Så eg er taknemlig for det meste.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

 

Må vi ikke ta helt av her. For det første står det; "TMZ skriver at sannsynlig dødsårsak er eksosforgiftning."

For det andre er det mye annet som også er farlig. Dersom dieselvarmeren er så farlig som enkelte beskriver her, og at man bare overlever ett minutt, så betyr det at ungene som spiller kort i forkabinen kan stryke med på høylys dag dersom man ikke har tatt sine forhåndsregler.

 

Spørsmål til Bitteliten; Om varmeren blir montert i rom (lufttett) utenfor kupeen, tekker frisk luft(altså co fri) fra utsiden på båten, og man har alarm, sjekket dieselvarmeren årlig etc. Er det da egentlig farlig? Og om så er tilfelle, hvorfor er dette farligere på natten en på dagen?

Link to post
Share on other sites

..eg har liggende ein gammel D4L med lekkasje i brennkammeret, då vil eksos komme inn i "koseluften" uansett. Kast gamle varmere og installer alarm er eneste løsningen. Må flire når eg ser gamle varmere fra 80 tallet på finn.no , til høyere pris en de kostet nye. Båtfolk kan være galne.

 

Eg trur eineste "trygge" opplegget for varme er å installere dieseldrevet vannvarmer i separat boks adskilt frå innvendig båt, og lede vannslanger inn til båt igjennom egnede gjennomføringer. Og så benytte radiatorer og defrostere.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

 

Og om så er tilfelle, hvorfor er dette farligere på natten en på dagen?

Fordi man ikke merker at man blir forgiftet når man sover. De tekniske tingene tar jeg ikke stilling til. Det har jeg ikke nok kunnskap om

 

Angående barn og dagtid: en slik opplevelse har vært beskrevet av et medlem her inne før.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Eg trur eineste "trygge" opplegget for varme er å installere dieseldrevet vannvarmer i separat boks adskilt frå innvendig båt, og lede vannslanger inn til båt igjennom egnede gjennomføringer. Og så benytte radiatorer og defrostere.

 

Men slike dieselbrennende ovner med pipe, de fås jo også med vannkappe om man vil ha vannvarme, er ikke de trygge? Eller i alle fall så trygg som en ovn overhodet kan bli? Ikke avansert teknologi som kan feile eller rare patenter osv... og koster vel kanskje mindre også.

 

Kanskje ikke så praktisk å ha ett ildsted i båten med høy varme men... var i et styrhus på en fiskebåt med en sånn dickson greie og jaggu var det varmt og koselig der :-) Nordmenn elsker jo peis/ovnsvarme så det er kanskje ikke så ille allikavel?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...