Jump to content

Kullos alarmen virker....


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Utrolig nok sover folk med landstrøm og elektriske varmevifter på om natta for å holde varmen om bord. De kan jo ta fyr og brenne ned hele båten. Og folk går på dekk uten redningsvest. I fjor druknet hele 60 personer på sjøen. Konsekvensen av å dra på båttur kan være fatal, så det er best å holde seg trygt i havn uten landstrøm eller dieselvarmer på. Selv risikerer jeg livet hver morgen og ettermiddag da jeg krysser veien til og fra jobb.

 

Har sovet godt med dieselvarmer på i fire vintre på rad uten å tanke mer over det. Har CO-varsler og føler meg trygg nok. Selv om konsekvensen av en feil kan være fatal, er risikoen minimal. Det er langt flere ting i hverdagen som også kan gi fatale utfall. F.eks. å kollidere med en motgående bil eller gå på skitur i påskefjellet. Man kan ikke eliminere alle risikomoment, og her blir det et spørsmål om komfort vs. risiko. Selv foretrekker jeg å sove varmt og våkne til varm båt, så får heller andre sove med termodress.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk til deg Sæbø!! :thumbsup: Har mye utstyr i min "nye" båt båt fra 1985. Utstyr jeg ikke har innstalert selv, ikke hatt før, og dermed ikke er kjent med. Blant dette er en wallas varmer. Jeg vet den virker for det prøvde vi når vi prøvekjørte i høst. Men må innrømme at jeg ikke har tenkt på dette før jeg leste tråden din.

Dette var en skikkelig vekker. En co alarm skal på innkjøpslista snarest. Fortsatt god påske!! :easter:

Link to post
Share on other sites

Nå er vel feilfrekvensene på dieselvarmere såvidt høye, at å sammenligne dette med andre ting synes jeg ikke blir relevant.

 

Jeg synes det er veldig fint at du deler erfaringene med oss! Det setter fokus, og du har nok allerede i med denne tråden bidratt til at flere som ikke hadde alarm kommet til å skaffe seg det! Og det i seg selv er verdifullt. At noen har en annen risikovurdering enn deg, ja sånn vil det alltid være. Selv har jeg dårlig erfaring ved å få naboens eksos inn i mitt friskluftinntak ved liten vinddreining på dagtid.

 

Årsaken til din lekkasje skremmer meg. Jeg har samme eksosslange, og den gjør nesten enn en 360 graders sirkel/ sving for å få eksosen opp og ut på hekken. Denne bøyen skjer i skapet på soverommet.... Nå lot jeg varmeren suge egen forbrenningsluft fra samme stedet slik at evt lekkasje nok blir sugd ut, men likevel... Tror jeg kjøper enda en alarm og monterer just der.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt med på denne tråden, og det er et snev av dommedagsprofetier i en del av innleggene. Det virker som om disse varmerne før eller siden må gå i stykker, mer enn at de kan gå i stykker. Lastebiler har disse varmerne, en del busser likeså, og de går om natta. Hvis man går på Aker brygge på vinterstid, så vil man høre at dieselvarmere går både her og der, og det er hos folk som bor i båtene sine. Disse varmerne går da mangfoldige ganger mer en Sæbø sin noen gang kommer til å gjøre. Disse varmerene er også konstruert for å kunne brukes til enhver tid, men det forutsetter jo at de blir sjekket fra tid til annen. Har selv brukt varmeren om natten nå i påsken, da det til tider var skikkelig vinterkaldt om natten. I noens øyne, så banner jeg sikkert i "kjerka", men det får så være :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har oppfattet årsaken riktig her, så er det lekkasje inne i den isolerte eksosslagen?

 

Hvis så er riktig bør vi forsøke å finne årsaken til dette siden såpass mange har har slike varmere og har engasjert seg i denne tråden.

 

Hvis jeg ikke surrer for mye så skrev du tidlig i tråden at eksosen er skiftet.

 

Er det da en monteringfeil eller feil på levert utstyr?

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Bitteliten. Varmeren brukes aldri når vi sover i båten. Risikoen er for stor i forhold til den eventuelle fordel man oppnår. Om morgenen startes varmeren og det tar kun noen minutter før det er en lunk i båten. Så hva er problemet? Fryser om natten? Aldri! Bruk skikkelig dyne da vel! Har dere vinduene lukket med varmovnen stående på hjemme også?? Det har i allefall vi aldri, og i vinter har det vært nede i minus 20!

Link to post
Share on other sites

Nä sova i termodräkt är inte intressant för vår del.

 

Genom ett riktigt utfört och underhållet värmesystem skall man kunna hålla varmt ombord på ett säkert sätt.

 

Se över värmarens avgassystem och se till att friskluftstillförseln är korrekt utförd!

 

En extra CO-varnare i närheten av värmaren och dess avgassystem kan vara bra för att få tidig varning om läckage.

Link to post
Share on other sites

Nä sova i termodräkt är inte intressant för vår del.

 

Genom ett riktigt utfört och underhållet värmesystem skall man kunna hålla varmt ombord på ett säkert sätt.

 

Se över värmarens avgassystem och se till att friskluftstillförseln är korrekt utförd!

 

En extra CO-varnare i närheten av värmaren och dess avgassystem kan vara bra för att få tidig varning om läckage.

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

I lastebiler og busser vil jo de aller fleste feil ikke få noen konsekvenser - eksoslekkasje vil (med mindre den lekker inn i selve luften på vei til kupeen) forsvinne på utsiden av bilen og ut i friluft uten å skade eller plage noen i det hele tatt.

 

Dette med feil på varmere i biler er i og for seg interessant. I våre biler har vi da hatt en eller annen form for feilprosent i 100prosent av våre varmere. Det er vw og volvo - litt usikker på hvilke type varmer som sitter i dem. Så min erfaring er at de svikter ganske raskt. Og som Bilia sa: en varmer som går uten trøbbel i 5 år, ja da har du vært heldig. Den i vw vi hadde gikk i ca 1 år før de skiftet hele varmeren på garanti. Men disse varmerene har vel en stoppefunksjon som kveler dem, så de får kanskje oftere trøbbel.

Link to post
Share on other sites

Til Sæbø: jeg oppfatter Bittelitens innlegg som et velment råd til deg, ut fra oppriktig bekymring for deg og din familie. Dette støtter jeg.

 

Et ekstra ullpledd holder ofte lenge, eventuelt så kan barna ha på en tynn ulltrøye. De kommer ikke til å fryse! Dette siste er ment som et velment råd fra meg :)

Link to post
Share on other sites

Nä sova i termodräkt är inte intressant för vår del.

 

Genom ett riktigt utfört och underhållet värmesystem skall man kunna hålla varmt ombord på ett säkert sätt.

 

Se över värmarens avgassystem och se till att friskluftstillförseln är korrekt utförd!

 

En extra CO-varnare i närheten av värmaren och dess avgassystem kan vara bra för att få tidig varning om läckage.

:-)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Takk til deg Sæbø som vil dele din erfaring med oss andre angående denne eksoslekkasjen. Selvfølgelig skal vi kunne stole på utstyret vi har ombord. Vi går da ikke rundt og tenker på at motoren kan eksplodere eller masta skal ramle ned i huet på oss. Da har det blitt lite med trivseltid ombord.

 

Det jeg undres på i denne sammenhengen, er hvem som trigger først av en CO varsler og en vanlig røykvarsler under en slik eksoslekkasje. Etter det jeg skjønner så består eksosen av karbondioksid, hydrokarboner, nitrogenoksid og denne farlige karbonmonoksiden (CO). Er en CO varsler å foretrekke fremfor en vanlig røykvarsler ved en eksoslekkasje fra motor eller dieselvarmer? Håper det er brannfolk her på plassen som kan svare meg på det.

Link to post
Share on other sites

Til Sæbø: jeg oppfatter Bittelitens innlegg som et velment råd til deg, ut fra oppriktig bekymring for deg og din familie. Dette støtter jeg.

 

Et ekstra ullpledd holder ofte lenge, eventuelt så kan barna ha på en tynn ulltrøye. De kommer ikke til å fryse! Dette siste er ment som et velment råd fra meg :)

Det er nok et velmenende råd, men det kommer ut som ren skremselspropaganda for en som det tross alt gikk bra med. "Sjekk ungene, da de kanskje har fått hjerneskader ol."

Det kommer ikke så vakkert ut. Bare velmenede fra meg også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det jeg undres på i denne sammenhengen, er hvem som trigger først av en CO varsler og en vanlig røykvarsler under en slik eksoslekkasje. Etter det jeg skjønner så består eksosen av karbondioksid, hydrokarboner, nitrogenoksid og denne farlige karbonmonoksiden (CO). Er en CO varsler å foretrekke fremfor en vanlig røykvarsler ved en eksoslekkasje fra motor eller dieselvarmer? Håper det er brannfolk her på plassen som kan svare meg på det.

 

Co er fargeløs og luktfri. Den blir ikke plukket opp av røkvarsler. Gassen ligger og 'flyter' i luften.

 

Når det gjelder hvor man skal plassere Co-varsleren, så har jeg valgt en plassering der varmluften kommer ut i nærheten av sovekabinen. Det kan gå hull på brennkammeret til Eber'n Den neste varsleren kommer til å bli plassert i nærheten der motoreksos, aggeregateksos og varmereksos går gjennom skroget. Har bare ikke noe skott å henge varmeren på enda. Men det kommer før vi skal overnatte i båten.

Link to post
Share on other sites

Ja fakta er til tider skremmende :smiley:

 

Før denne tråden var ikke jeg klar over de medisinske erfaringene på mild co forgiftning. Jeg ble også overrasket av hvor alvorlige konsekvenser selv mild co forgiftning KAN ha. Og med tanke på at små barn har vært eksponert her ville jeg foretrukket en sjekk med lege. Så kan man si at det kan være en overreaksjon, men heller en gang for mye enn en gang for lite er jeg opplært til :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Co er fargeløs og luktfri. Den blir ikke plukket opp av røkvarsler. Gassen ligger og 'flyter' i luften.

 

Men vil ikke de andre gassene i eksosen utløse en vanlig røykvarsler i tide? eller er en vanlig røykvarsler ubrukelig med tanke på eksos fra motor og varmer? Veldig greit å få dette belyst.

Link to post
Share on other sites

Vi er flere på båtplassen som tidligere har advart mot kullosforgiftning ved bruk av båtvarmer om natten. Når et medlem nå beretter om en skremmende erfaring rundt nettopp dette, så er det jo litt merkelig å lese at enkelte skribenter bare fortsetter å forsvare bruken og heller debatterer videre på hvilke dupeditt man skal anskaffe seg på Clas Ohlsson(??) Har man virkelig ikke forstått alvoret? Og ja, jeg er enig i at man lever farlig ellers i livet også. F.eks så kjører jeg bil og ferdes i trafikken til tross for at nettopp dette sikkert er det farligste jeg kan gjøre. Men etter en vurdering har de fleste funnet ut at nytteverdien ved å kjøre bil er såpass stor at man mener det er verdt å ta den risikoen. Når det kommer til faren for kullosforgiftning, kan jeg imidlertid ikke forstå at det finnes en fornuftig avveining mellom farepotensiale og det minimum av komfort det gir ved å kjøre båtvarmeren mens man sover. Kanskje er det ganske trygt å bruke varmeren, og kanskje vil CO-alarmen varsle om det blir en lekkasj?. Ja kanskje..(?) Ved noen små tiltak kan man ha det like bra uten varmeren, så hvorfor ta denne sjansen da? Det er her jeg ikke forstår logikken.

 

Har tidligere linket til en artikkel v/sivilingeniør Eivind Amble vedrørende temaet. Dette er såpass viktig lesestoff at jeg velger å gjøre det nok en gang. God lesning:

 

http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/DCAF1D828681655BC125761800481283?OpenDocument

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda forsvarer ikke uvettig bruk. Hulda vil bestemme selv, ta ansvaret selv og stå for egen sikkerhet. Og bryr seg veldig lite om det Eivind Amble skriver, eller ikke skriver. Og faktisk er jeg såvidt oppegående at jeg kan vurdere status av tekniske innretninger, vedlikehold av samme og korrigerende tiltak. Faktisk kan jeg dø når båten seiler over havet og varmeren går når jeg er våken. Egentlig har vi en drøss av gasser som funker på samme måten som Co, blant annet kjølemedier.

Link to post
Share on other sites

Et råd som alle med diesel/luftvarmer burde ta til etterretning var dette

" AT varmeapparatet SKAL ha friskluft utenfra", jeg sier " ihvertfall når det går om natta"

Så får en " overtrykk" som en sa, ihvertfall mye påfyll av "Frisk luft".

 

Så kan ekspertene regne ut om CO + Friskluft blir skadelig.

 

Hva med en alarm når vifta stopper?

 

Årlig tilsyn, er den beste forsikringen, mot havari og jevnlig bruk et must.

Hvorfor er det nesten bare på våren problemene kommer.??

 

Her er hva tre eksperter sier om montering av CO varsle og kun Gjensidige sier at den er ok i BÅT,

monter derfor CO varsler i bobilen eller campingvognen sier de andre..

 

 

Tekniske spesifikasjoner
Plassering:
Karbonmonoksid- / CO-varsler skal plasseres minimum 40cm ut fra vegg.
Er varslerne sammenkoblet gir alle varslerne alarm hvis èn utløses.
Dette gir en ekstra trygghet og mulighet for slukking og raskt rømning
Plassering
En CO-detektor bør plasseres i nærheten av soverom og i nærheten av varmekilden.
- Det skremmende med CO er at gassen langsomt blander seg med luften.
Selv om den er tyngre enn normal luft, vil den stige opp sammen med lufta.
Detektoren kan derfor gjerne plasseres på en vegg, sier Depuis.
Monter derfor CO varsler i bobilen eller campingvognen.
Housegard CO detektorer varsler skadelige konsentrasjoner med CO og har en
evaluerende sensortype som tar hensyn til CO konsentrasjon og tid.
CO har en tetthet som tilsvarer varm luft. Varsleren kan monteres både i tak,
og på vegg. For å sikre at varsleren fungerer så effektivt som mulig hvis den
er montert på vegg, bør varsleren festes minst 1,5 meter over gulvnivå,
og minst 1,8 meter fra potensielle CO kilder.
Så nå vet dere hvor den skal plasseres.
Ellers burde de med ikke godkjente vifteovner som går om natta være mer engelstig etter min mening.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...