Jump to content

Kullos alarmen virker....


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hei, Johannes!

Jeg er enig i alt du, og de fleste andre skriver, men jeg synes på ingen måte at dieselvarmeren skal frikjennes likevel.

 

Du skriver bl.a.;

- Hvis vi forutsetter at de ulike installasjonene er riktig installert vil jeg tro at risikoen er langt innenfor hva vi normalt aksepterer i våre respektive liv.

- Ikke minst, bruker vi kunnskap og fakta for å ta tak i de største risikoene eller rir vi kjepphester????

 

Jeg synes det er akkurat det vi holder på med her i denne tråden. Vi bruker kunnskap og fakta til å ta tak i de største risikoene med dieselvarmeren.

Nå er det avdekket feilmontering i noen båter, og konsekvensen av det har vi kanskje ikke i noen statistikk, men det kan jo være heldige omstendigheter som gjør.

I denne viktige tråden har vi også fått viten om hvor viktig co-alarm er, er ikke det flott? Jeg har nå i bestilling, og vil være litt sikrere på at jeg kan levere barnebarnene tilbake i samme gode stand.

Link to post
Share on other sites

Har denne i båten http://www.tryggogsikker.no/html/341.html

 

Og sover som et barn om natten med varmeren på !

Har den samme selv. Liker at den har en funksjon som viser om det er et lavt innhold av CO i lufta over tid. I tillegg sier den fra når den må skiftes ut og sensoren er oppbrukt. Men jeg oppdaget da jeg leste bruksanvisningen i går at det står spesifikt at den ikke må monteres i båt! Tåler ikke fuktighet står det. Jaja, er gjerne bedre enn ingenting.. :pray:

Link to post
Share on other sites

Har den samme selv. Liker at den har en funksjon som viser om det er et lavt innhold av CO i lufta over tid. I tillegg sier den fra når den må skiftes ut og sensoren er oppbrukt. Men jeg oppdaget da jeg leste bruksanvisningen i går at det står spesifikt at den ikke må monteres i båt! Tåler ikke fuktighet står det. Jaja, er gjerne bedre enn ingenting.. :pray:

Er ikke mer fuktighet i kabinen min enn det er på ei fjell hytte, så tror nok det går fint ! :pray:

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Jeg er bare litt nysgjerrig på hvor dere sover om natten, ute?

 

Sover du hos venner, hotell eller, leiligheter så er du ute på tynn is, da kjenner du ikke til hvilken sikkerhetstenk som ligger til grunn, om noen i det hele tatt. Derfor blir det, etter min mening, flåsete å si at ”jeg ikke ville stolt fullt og helt på alarmer”. Har du noe valg?

 

Problemet, slik jeg oppfatter det, er å finne en CO alarm som er bra (det finnes lite praktiske tester), samt å få plassert den riktig. Kan man for eksempel simulere litt røykutvikling (CO blander seg jo med luften) i båten for å se hvordan luftstrømmene beveger seg i båten under realistiske forhold, for på den måten å se om det er spesielt smarte plasser å plassere en CO alarm?

 

Jeg ser at noen tror at det er lurt å ha CO alarmen ved luftuttakene, det tror jeg ikke er så smart siden det kan komme bare litt CO ut av gangen, for så å samle seg stort et annet sted. Da ville jeg heller hatt en brannalarm ved uttaket. Jeg har forsøkt å holde min CO alarm foran eksosen på mitt bensinaggregat, og den utløste ikke.

 

Hva med å montere en ekstra brannalarm ved eller i nærheten av eksosrøret på dieselvarmeren? Den vil vel gå dersom det blir antydning til røyk der. Jeg vet ikke om brannalarmen utløses av dieseleksos, men jeg skal teste min på eksosuttaket for å se om den går.

 

Jeg vil ha en CO alarm fra anerkjent produsent, fast tilkoblet til 12v systemet ombord, med bakcup batteri i tilfelle brudd, elektrisk triggerutgang som for eksempel kan slå av strømmen til dieselvarmeren, og hvis man også kunne få en friskluftvifte til å gå så ville være å foretrekke. Denne fra Honeywell ser ut til og kunne gjøre jobben Honeywell SF340J: http://www.honeywellanalytics.com/en-GB/products/consumersolutions/SF340SeriesHardWiredCarbonMonoxideAlarms/Pages/default.aspx

 

Ønsker man å være veldig sikker så bør en være våken ”gassvakt” når varmeren går, vedkommende bør være utstyrt med CO måler for eksempel: http://www.sensorcon.com/carbon-monoxide-detectors/ og være klar over symptomene som kan oppstå. Da spørs det om varmeren blir brukt noe særlig mer…jeg ser for meg nervøs kone lang vei.

 

Ellers var jo denne snerten når den kommer: http://www.sensorcon.com/

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det samme her, så jeg stusset litt over hvor bastant det står i bruksanvisningen. De vil vel sikre seg i tilfelle noen monterer alarmen i en fuktig og kald båt :wink:

Måtte jo sjekke opp dette, så eg sende en mail til Trygg og sikker AS, og her er svaret.

 

> Er denne egnet til båt ?

 

Hei Jonny, du kan fint brukte denne i en båt. Vær obs på at dette er en CO-varsler (varsler høye nivåer av Karbonmonoksid) og ikke en gassvarsler.

 

Ref: http://www.tryggogsikker.no/html/341.html

 

Med vennlig hilsen

Jarle Dahl Bergersen

 

Trygg og Sikker AS

 

Telefon: 22 110 110

Telefaks: 22 41 86 08

Web: www.tryggogsikker.no

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at man ikke skal være hysterisk.

 

Problemet er, at sover du, så opdager du ikke symptomerne. Derfor har jeg valgt at bruge varmeren om dagen men gå over til elvarme om natten. Der er ofte også kun behov for at varme et mindre rum (sovekabinen) op, så der skal ikke meget til for at holde en acceptabel varme der.

 

Men - der er ingen facit her. Alle bør og skal overveje hvilken risiko de ønsker at udsætte sig selv for her i livet. Fra alpinski til dieselvarmere..

 

Fikk i hende en rapport. "Norge i verdenstoppen"

Av 18157 branner var 9429 forårsaket av elektriske apparater ( 51%. ) 363 var forårsaket av åpen ild.

 

Så det som er best må være naturmetoden "hud mot hud og en god dyne" og ventilene åpene..

 

Og Alarmer er ok hvis en får inn røk fra nabobåten..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Måtte jo sjekke opp dette, så eg sende en mail til Trygg og sikker AS, og her er svaret.

 

> Er denne egnet til båt ?

 

Hei Jonny, du kan fint brukte denne i en båt. Vær obs på at dette er en CO-varsler (varsler høye nivåer av Karbonmonoksid) og ikke en gassvarsler.

 

Ref: http://www.tryggogsikker.no/html/341.html

 

Med vennlig hilsen

Jarle Dahl Bergersen

 

God lesning :thumbsup: Ja, kan ikke forstå hvorfor akkurat Deltronic sin CO-varsler ikke skal fungere like bra i båt som andre i lignende klasse. I alle fall så lenge man unngår direkte sjøsprøyt og ekstrem fuktighet, klimaet i min båt er nesten som i hus på land!

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge siden er det du byttet eksosanlegget? De slangene blir superporrøse etter kun noen måneder og tåler da ikke en eneste bevegelse før de knekker (ofte der hvor lyddemperen er slik at det ikke er mulig å se fra utsiden at den er knukket). Disse slangene er forbruksvare og bør byttes omtrent hver sesong. Hvis varmeren kun har vært utmontert for service er det ikke umulig at det kan ha vært nok bevegelse på eksoslangen til at den kan ha fått et lite brudd... Jeg sover godt med dieselvarmeren i drift. Gassen slår vi omtrent aldri av, men utstyret kontrolleres med jevne mellomrom og blir godt vedlikeholdt. Hvor mange ulykker har det egentlig vært ifm. dieselvarmere og kullosforgiftning de siste 10 årene? såvidt jeg husker, kun et par tilfeller av båtbranner som mest sannsynlig skyldes feilinstallasjon eller dårlig vedlikehold...

Link to post
Share on other sites

... hvorfor har du ikke stål-eksosrør hele veien ?? ( Det har vi, med lyddemper i stål også )

Det var denne eg fikk når eg bestilte fra Thermomarin

 

Hvor lenge siden er det du byttet eksosanlegget? .........

9-10mnd, men det har vert avmontert 3-4 ganger for reparasjoner på varmeren.

 

Du mangler også slangen på apparatet for å ta inn friskluft utenfra Sæbø....

Men sikkert mye båt for pengene !! :lol:

Det er i andre enden.... :lipseal: Og kjøpekontrakten ligger heime uten innsyn.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Måtte jo sjekke opp dette, så eg sende en mail til Trygg og sikker AS, og her er svaret.

 

> Er denne egnet til båt ?

Hei Jonny, du kan fint brukte denne i en båt. Vær obs på at dette er en CO-varsler (varsler høye nivåer av Karbonmonoksid) og ikke en gassvarsler.

Ref: http://www.tryggogsikker.no/html/341.html

Med vennlig hilsen

Jarle Dahl Bergersen

Trygg og Sikker AS

 

Telefon: 22 110 110

Telefaks: 22 41 86 08

Web: www.tryggogsikker.no

Jeg tror jeg ville hatt minst en alarm fast tilkoblet 12v med batteribackup. Du kan la denne slå seg på når du starter dieselvarmenren slik at du ikke tapper batteriet.

Link to post
Share on other sites

.... du blåser all varme rett ut, uten slanger?

Nei, både demper på forbrenningsluft og slange til cabinluft var demontert, så kom eg på eg skulle ta bilde av eksosanlegget før eg demonterte resten. Innsugsslangen med demper på vises ikkje på bilde for den går inn på venstre side.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Da har varmeren gått noen timer. Tok en runde rundt i båten på de fleste mulige og umulige steder med mitt nye Fluke CO meter. Intet utslag inne i båten noe sted. Betryggende.

Har også en CO alarm.

Høres bra ut. Hva om du måler i eksosen på varmeren? Eller om du har en gassvarmer i båten så kunne det være av interesse å høre hvor mye vi snakker om. Hva med gassbyssa?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...