JohanPaaSnippen Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 Astor skrev: Jo da, du kan zoome og sette på en varsler dersom du har andre innenfor angitt sone. Zoomer du inn kan du fint se mange fartøy samtidig. Men, som jeg skrev tidligere. Trafiksentralene som følger nyttetrafikken i fjorden kan neppe sitte inne med innzoomede bilder over hele området de overvåker. Derfor blir det et svare strev å skille nyttetrafikk fra oss fritidsbåter. <{POST_SNAPBACK}> Astor. Programvaren som leser og tolker signalene kan gjøre hva DU vil i alle kombinasjoner og litt til. Hva trafikksentralene ønsker og ikke ønsker får de sikkert frem med en god systemerer. Hva jeg i min lille båt ønsker er å kunne benytte dette systemet som gir andre mulighet til å se meg i AIS og jeg dem. Jeg ville blitt glad hvis du kunne konkretisere HVA som er sperrene for at jeg skal kunne få dette. mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 JohanPaaSnippen skrev: Regner med at du snakket for KNBF, og dersom det ikke skal være mulig å stille saklige spørsmålstegn uten at man, i bisetninger, skal beskyldes mot personangrep får du kanskje presisere hva som er personlig og hva som er "offentlig" i dine uttalelser. Hvorvidt du har mer grunnlag for dine meninger enn meg vet jeg faktisk ikke, da jeg har nok med innsiden i mitt eget hue. Nå synes jeg du skal beklage ditt personagrep på meg ovenfor, eller presisere HVOR og HVA jeg har sagt som gjør det lite fristende for deg som KNBF talsmann å fordøye.Her på Baatplassen vet de fleste at jeg snakker på egne vegne. Hvis jeg snakker for KNBF så vil det tydelig fremgå av mitt innlegg. Det vil i så fall være standpunkter som er behandlet i våre tillitsvalgte organer. Siden Baatplassen nå åpenbart har fått inn en kollega av "Havgapet" som medlem, avstår jeg fra flere innlegg på dette nivået.Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Laholm Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 Er det mulig, for dem av oss som ikke skjønner henvisningen til "Havgapet" å få en forklaring på hva det her er som legitimerer en opptreden som jeg etterhvert finner det vanskelig å oppfatte som annet enn arrogant? Jeg vil i denne sammenhengen minne om det kjente uttrykket "It takes two to tango". Rent formelt har jeg vanskelig for å se at en generalsekretær som bruker sin organisasjons logo som blikkfang for sine innlegg, kan hevde at han ikke uttaler seg som representant for sin organisasjon. I et forum med 5 000 medlemmer er det litt spesielt å henvise til "de som kjenner meg". Ellers er jeg enig i at dette er et uheldig sidespor i en viktig debatt. Den siden må selvsagt moderatorene ta seg av, men nysgjerrigheten i forhold til "Havgapet" ville jeg være takknemlig for å få tilfredsstilt. Med ønsker om en god og fredfull påske Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Laholm Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 Beklager, ser at uttrykket som brukes er noe i nærheten av "de fleste på båtplassen". Dette endrer ikke poenget mitt. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
JohanPaaSnippen Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 Syvert skrev: Her på Baatplassen vet de fleste at jeg snakker på egne vegne. Hvis jeg snakker for KNBF så vil det tydelig fremgå av mitt innlegg. Det vil i så fall være standpunkter som er behandlet i våre tillitsvalgte organer. Siden Baatplassen nå åpenbart har fått inn en kollega av "Havgapet" som medlem, avstår jeg fra flere innlegg på dette nivået. Hilsen Syvert <{POST_SNAPBACK}> Kjære herr Syvert. Hvem er Havgapet og hvorfor sammenlikner du meg med en person jeg ikke kjenner? Hvorfor stempler du meg som uvitende og tillegger mitt saklige innlegg i vond tone? Du skal få slippe å beklage. De som gidder å kikke etter på mine innlegg vil vel kanskje ha en annen oppfattelse enn deg. Men jeg kan forstå at vi alle skulle ønske det var ting og tang vi ville unlatt å skrive i ettertid, noe jeg sannelig håper også gjelder for dine beskrivelser av mitt tidligere innlegg. Så håper jeg du setter pris på det lille bidrag jeg har kommet med i andre innlegg, hvis du overhodet gidder kikke etter. Synd at mitt ønske om å få en tjeneste fra AIS i min båt, som går på sak og ikke person, skal trigge medlemmet i en av norges største båtorganisasjoner. Jeg er herved utmeldt av den organisasjonen du representerer. mvh Johan Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 Syvert skrev: Det er trist å måtte si det, men innlegg som ditt, og den tonen du bruker, gjør det lite fristende å legge inn innlegg på Baatplassen. Syvert skrev: Siden Baatplassen nå åpenbart har fått inn en kollega av "Havgapet" som medlem, avstår jeg fra flere innlegg på dette nivået. Syvert, Syvert, Syvert. Du vet at jeg har stor respekt for deg. Men dette mener du ikke! Om du taler på egne eller KNBF's vegne spiller ingen rolle for debatten. Men du kan vel, som alle andre, innvilge folk med andre meninger en anelse takhøyde? Please? Det hadde vært møkk kjedelig om alle var enige hele tiden, men det blir hakket verre når det rakkeneres på de som ikke er enige med deg. Det er nå min mening. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
bliss X Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 Jeg synes diskusjonen har tatt litt av her, og jeg tror kke det vil bli slik at de fleste lystbåter blir utstyrt med AIS sender. Det jeg muligens kunne ha nytte av er denne AIS radaren som et alternartiv til en vanlig radar. Er først og fremst opptatt av å kunne detektere skip på mulig kollisjonskurs i mørke eller tåke/dårlig sikt. En viktig egenskap vil da være en alarmfuknsjon dvs en lydalarm, slik at jeg ikke behøver å stirre på skjermen hele tiden. Har den muliget for kollisjonskurs alarm tro? Sitér dette innlegget Link to post
JohanPaaSnippen Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 Lasse skrev: Jeg synes diskusjonen har tatt litt av her, og jeg tror kke det vil bli slik at de fleste lystbåter blir utstyrt med AIS sender. <{POST_SNAPBACK}> Enig, Syvert, skal vi "shake hands" og gå videre og kanskje være til help hver for oss? mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 JohanPaaSnippen skrev: Du skal få slippe å beklage.Hei JohanPaaSnippen Jeg beklager uansett!!! Jeg er antakelig overarbeidet med tilsvarende utslag av ekstrem hårsårhet! Kriktikken fra deg og de andre er helt berettiget! Det er kanskje en god ide at også jeg tenker meg litt om før jeg kaster meg over taster'n! Tilbake til saken: Poenget mitt er bare at man kanskje bør være litt i forkant og tenke gjennom konsekvensene av å slippe AIS fritt til uhemmet bruk av kyndige og ukyndige? Det å åpne for fritt bruk av AIS kan muligens skape problemer som noen bør tenke på allerede nå? I så måte kan en diskusjon her på Baatplassen være svært formålstjenlig. Det er jo her kremen av båtolket snakker sammen! Tar du i mot en utstrakt hånd, JohanPaaSnippen? Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Mix Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 (redigert) Lasse skrev: Det jeg muligens kunne ha nytte av er denne AIS radaren som et alternartiv til en vanlig radar. Er først og fremst opptatt av å kunne detektere skip på mulig kollisjonskurs i mørke eller tåke/dårlig sikt. <{POST_SNAPBACK}> Bob bob, her må en være forsiktig.Dette er absolutt ingen erstatning for noen radar. Radar er realtime sanntid av det du ser rundt deg. Greit nok som et supplement til radar, men overhodet ingen erstatning i mørke eller tåke eller dårlig sikt. Farlig farlig. :nono: Radar bør ha absolutt førsteprioritet, deretter AIS. Etter min mening. Redigert 18.Mars.2005 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 Lasse skrev: Jeg synes diskusjonen har tatt litt av her, og jeg tror kke det vil bli slik at de fleste lystbåter blir utstyrt med AIS sender. Det jeg muligens kunne ha nytte av er denne AIS radaren som et alternartiv til en vanlig radar. Er først og fremst opptatt av å kunne detektere skip på mulig kollisjonskurs i mørke eller tåke/dårlig sikt. En viktig egenskap vil da være en alarmfuknsjon dvs en lydalarm, slik at jeg ikke behøver å stirre på skjermen hele tiden. Har den muliget for kollisjonskurs alarm tro? <{POST_SNAPBACK}> Man kan stille inn nærhetsalarm slik at den varsler på en gitt avstand. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bliss X Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 Astor skrev: Man kan stille inn nærhetsalarm slik at den varsler på en gitt avstand. Men altså ikke på kollisjonskurs som egentlig er det jeg er ute etter. Rart at de ikke har det i og med at alle nødvendige opplysninger for å lage en slik alarm burde være til stede. Sitér dette innlegget Link to post
JohanPaaSnippen Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 Syvert skrev: Hei JohanPaaSnippen Jeg beklager uansett!!! Jeg er antakelig overarbeidet med tilsvarende utslag av ekstrem hårsårhet! Kriktikken fra deg og de andre er helt berettiget! Det er kanskje en god ide at også jeg tenker meg litt om før jeg kaster meg over taster'n! Tilbake til saken: Poenget mitt er bare at man kanskje bør være litt i forkant og tenke gjennom konsekvensene av å slippe AIS fritt til uhemmet bruk av kyndige og ukyndige? Det å åpne for fritt bruk av AIS kan muligens skape problemer som noen bør tenke på allerede nå? I så måte kan en diskusjon her på Baatplassen være svært formålstjenlig. Det er jo her kremen av båtolket snakker sammen! Tar du i mot en utstrakt hånd, JohanPaaSnippen? Hilsen Syvert <{POST_SNAPBACK}> hei. Takk for en utstrakt hand. Du er ikke alene om å ønske at det er ting og tang en av og til IKKE burde skrevet i ettertid. Heldigvis har vi en velfungerende skipsråd som reddet meg fra dette for ei tid siden. Du har sikkert mer oversikt over konsekvensene enn jeg, og jeg ønsket kanhende mer enn det som realistisk er å oppnå. Uansett gjør du og organisasjonen en kjempejobb og mht. min utmeldelse får jeg si som ungdommen: bare kødda. Lev vel og god påske, nå blir det atter snart sjø sjø sjø mvh Johan Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 Lasse skrev: Men altså ikke på kollisjonskurs som egentlig er det jeg er ute etter. Rart at de ikke har det i og med at alle nødvendige opplysninger for å lage en slik alarm burde være til stede. <{POST_SNAPBACK}> Ikke det jeg vet pr. dato, men ting skjer fort og nye versjoner av program dukker stadig opp. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bliss X Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 jolo skrev: Bob bob, her må en være forsiktig. Dette er absolutt ingen erstatning for noen radar. Radar er realtime sanntid av det du ser rundt deg. Greit nok som et supplement til radar, men overhodet ingen erstatning i mørke eller tåke eller dårlig sikt. Farlig farlig. :nono: Radar bør ha absolutt førsteprioritet, deretter AIS. Etter min mening. For å lette arbeidet med å avgjøre om et skip er på kollisjonskurs mener jeg dette kanskje kan være et nyttig instrument for meg forutsatt at det har kollisjonskurs alarm (noe det ikke har). Vennligst ikke start noen ny radardiskusjon i denne tråden. Noen må ha radar, andre har klart seg i 20 år uten, og kommer til å fortsette med det. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 (redigert) Bortsett fra at det blir mange AIS plott å forholde seg til på skjermen, får man også følgende konsekvens med en "AIS-for-alle-situasjon": For treg oppdatering av AIS info. Skal prøve å forklare med ett eksempel: Alle fartøyer som finnes innen en radius av 50 nm deler en eneste kanal for utsendelse av AIS. De ønsker alle å sende ut sin kurs/fart/posisjon/ID flere ganger i minuttet. Hvor ofte avhenger i utgangspunktet hvilken fart de holder. Når et tilstrekkelig antall fartøyer er innenfor denne radien og alle sender like ofte, blir det ikke nok ledige "tidsluker" på kanalen. Enkelte vil da ikke "komme til orde" eller kunne komme til å "snakke i munnen" på ett annet fartøy Nå er det heldigvis plassert såkalte Basestasjoner på land. Disse mottar/logger AIS meldinger - og sender dem videre på datalinjer til Kystverket. I tillegg kan de også opptre som en "administrator". Det vil si, at de kan instruere AIS transponderne på fartøyene i området, til å sende oppdateringer av kurs/fart osv. - sjeldnere - når det blir mange fartøyer på kanalen. Slik blir det mer tid til rådighet. Men det er en bakside av mynten... AIS plott oppdateres ikke så ofte som en radar. Radar ekko oppdateres ved hvert "sveip" fra 2-4 sek. Mens AIS kan variere mellom 1-5 minutter, kanskje mer om det er mye trafikk. Ett fartøy med fart på 12 knop har flyttet seg 1 nm. på 5 minutter. For saktegående/mindre fartøyer spiller ikke dette noen stor rolle, men for store og hurtigere fartøyer, som trenger mer manøvreringsrom og stopplengde kan det være mer kritisk. Særlig hvis man følger med et AIS plott på en kartplotter med lav "range". Så det er mer flere hensyn å ta enn "Hvorfor kan ikke også jeg få AIS".... Geir Redigert 18.Mars.2005 av Sirdalsrypa (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Syvert Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 Takk til deg Sirdalsrypa! Svaret ditt er et glimrende eksempel på nytteverdien av dette forumet! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Mix Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 Lasse skrev: For å lette arbeidet med å avgjøre om et skip er på kollisjonskurs mener jeg dette kanskje kan være et nyttig instrument for meg forutsatt at det har kollisjonskurs alarm (noe det ikke har). Vennligst ikke start noen ny radardiskusjon i denne tråden. Noen må ha radar, andre har klart seg i 20 år uten, og kommer til å fortsette med det. <{POST_SNAPBACK}> Nei jøss, skal ikke starte noen ny radar diskusjon.Men mens du sitter der i tåka eller mørket som du sa, og kikker på om den eller den båten er på kollisjonskurs med deg på AIS'en, kan du bli nedrent av en uten AIS'n inntakt, og det selv om du har klart deg uten radar i både 20 og 30 år. Det spiller egentlig liten rolle. Beklager, måtte bare få sagt det. Ikke på grunn av deg, men kanskje andre lesere på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 Sirdalsrypa skrev: Men det er en bakside av mynten... "Hvorfor kan ikke også jeg få AIS".... Geir <{POST_SNAPBACK}> Det finns en framsida av myntet oxo som det ikke snakkes så mye om det er för oss små-båter som kansje försvinner i vågdaler og kansje ikke alltid syns på radarn til dom stora båtarna! hade vi haft aktive AIS-transpondrar så hade 'alarmet' gått på bryggan til dom store båtarna så fort vi kommet i närheten! ser detta som en stor sikkerhet för att ikke bli 'nedseglad' !! (gäller vel främst för långseglare!) Gunga Din (som sliter med att får sin AIS-engine til o funke hjemme i lägenheten, troligtsvis för dålig VHF-antenn (nödantennen)!) http://www.seamarknunn.co.uk/catalog/items/item4197.htm 1 473 NOK inkl sjökartsprogram Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mix Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 Gunga Din skrev: Det finns en framsida av myntet oxo som det ikke snakkes så mye om det er för oss små-båter som kansje försvinner i vågdaler og kansje ikke alltid syns på radarn til dom stora båtarna! hade vi haft aktive AIS-transpondrar så hade 'alarmet' gått på bryggan til dom store båtarna så fort vi kommet i närheten! ser detta som en stor sikkerhet för att ikke bli 'nedseglad' !! (gäller vel främst för långseglare!) <{POST_SNAPBACK}> Har du aktiv radar selv ombord Gunga Din, da har du den absolutt beste radar-reflektoren som finns. Sitér dette innlegget Link to post
JohanPaaSnippen Svart 19.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2005 (redigert) Sirdalsrypa skrev: Bortsett fra at det blir mange AIS plott å forholde seg til på skjermen, får man også følgende konsekvens med en "AIS-for-alle-situasjon": For treg oppdatering av AIS info. Geir <{POST_SNAPBACK}> Hei, Dette var et godt eksempel på varsomhet ved bruk. Det skal gå faderlig fort med plotting på radar også. Men, hittil har jeg ikke lest om noe som skulle tilsi at ikke også lystbåter kan sende fra seg informasjoner. Kunne forstått dette hvis det var snakk om tekniske begrensninger evt. økonomiske og ikke en generell motstand. Er det noen som sitter med informasjoner om HVORFOR lystbåter i Norge ikke skal få sende fra seg info? mvh johan Redigert 19.Mars.2005 av JohanPaaSnippen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2005 Vår svenske venn Hasse har laget en god og informasjosnrik side om AIS: Denne finner du her: AIS-sider Og AIS-forumer finner du her: Nordisk AIS-forum Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
JohanPaaSnippen Svart 19.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2005 (redigert) Astor skrev: Vår svenske venn Hasse har laget en god og informasjosnrik side om AIS: Denne finner du her: AIS-sider Og AIS-forumer finner du her: Nordisk AIS-forum <{POST_SNAPBACK}> hei, takk for lenka. Jeg har lest gjennom dokumenter i den og noen amerikanske sider i lenker på Svenske sider for noen dager siden. Kan imidlertid ikke finne uttalelser om at det skulle være nødvendig å begrense klasse B i Norge mht utsending av pakker. Derfor er jeg interessert i hvorfor vi ikke skal ha denne muligheten. Leser gjennom dette en gang til ifall jeg skulle ha misset noe. mvh johan Redigert 19.Mars.2005 av JohanPaaSnippen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 19.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2005 JohanPaaSnippen skrev: Men, hittil har jeg ikke lest om noe som skulle tilsi at ikke også lystbåter kan sende fra seg informasjoner. Kunne forstått dette hvis det var snakk om tekniske begrensninger evt. økonomiske og ikke en generell motstand. Er det noen som sitter med informasjoner om HVORFOR lystbåter i Norge ikke skal få sende fra seg info? mvh johan <{POST_SNAPBACK}> Jo, det var det jeg forsøkte å forklare. At med for mange AIS transpondere igang samtidig blir oppdateringen for treg. Man velger derfor må holde antallet på et nivå som systemet fungerer akseptabelt med. Det er årsaken til at man forbeholder AIS systemet for den profesjonelle delen av sjøfarten. Dvs. fartøyer over 299 br.tonn og nytte fartøyer som fører passasjerer. Dette er ikke en difinitiv filosofi, men det er det som er dagens stadpunkt innen flere lands embetsverk. Det diskuteres heftig om AIS class B - men innføring og av dette på såkallte "ikke konvensjons fartøyer" vil bli på bekostning av oppdateringsraten for alle. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
JohanPaaSnippen Svart 19.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2005 Sirdalsrypa skrev: Jo, det var det jeg forsøkte å forklare. At med for mange AIS transpondere igang samtidig blir oppdateringen for treg. Man velger derfor må holde antallet på et nivå som systemet fungerer akseptabelt med. Geir <{POST_SNAPBACK}> Takk, da er det jo ikke noe å diskutere om Spent på hvilke kriterier det ender opp med vdr. tillatelse til å ha dette i småbåt. mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.