Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

Ice.net selger mobilt bredbånd og retter seg spesielt mot båtfolket. De avaterer med svært god dekning også til sjøs. Det stemmer ikke. Selv i store havner sliter man med dekningen, og kundeservicen kan ikke hjelpe med noe. Har opp til flere ganger forsøkt å få de til å svare skriftlig, men hører ingenting fra dem.

Til alle dere som vil kjøpe nett til å ha i båten. Velg en mer seriød og etablert leverandør!

Link to post
Share on other sites

Ahem....

 

 

Der er rigtig mange indlæg i dette forum om ICE. De fleste er faktisk ret godt tilfredse. Selv har jeg været kunde i snart tre år og brugt det i DK og Sverige til stor tilfredshed.

 

Der kan være problemer med dækningen nogle steder, men det kan der også med vanlig GSM-dækning! Mit indtryk er, at rigtig mange er godt tilfredse med ICE.

 

Kundeservice har jeg ikke erfaringer med.

 

Jeg vil gerne understrege, at jeg ingen interesser har i ICE - man jeg synes, at dit indlæg er ret unuanceret i lyset af den MEGET grundige debat og erfaringsudveksling der har været på dette forum om ICE i de seneste tre år.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Dette emnet er som sagt tidligere kommentart MYE i en annen streng.

Sjøl har jeg motsatt erfaring! Jeg har brukt ICE-nett fra Hurtigruta langs store deler av kysten, med stort hell!

Og MANGE med meg!

Kjøper du ICE-routeren med skikkelig antenne, er det ikke så store problemer.

 

Godt tips:

Se på det som tidligere er skrevet om dette nettet på Bp!!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Til alle dere som vil kjøpe nett til å ha i båten. Velg en mer seriød og etablert leverandør!

 

Nå var vel ICE en av de aller første med mobil internett løsning. Og den eneste som bruker NMT450 systemet og ikke GSM.

Har ingen problem med ICE sin dekning.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har brukt ICE endel på Sørlandet. I juli fungerer det stort sett ikke tilfredsstillende ved Brekkestø. Den store nedturen var likevel i oktober i fjor i Mandal sentrum. Det var kontakt, men gikk så tregt at jeg overhode ikke fikk kontakt med banken. Uten å gå nærmere inn på det, ble det en meget dyr mangel på fornøyelse.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte ICE i ferien min, funket greit helt til fellesferien startet da funka det ikke noe særlig. Ble nok alt for mange som benyttet dette i samme område. Prøvde det på Vesterø havn, Læsø uten hell, ingen dekning i det hele tatt. En kompis lånte det av meg og testet det ved Løken i Danmark og fikk ikke dekning i det hele tatt. Jeg har USB dongle varianten. Merker stor forskjell om det er mange i området som surfer. og på gråværsdager sitter vel de fleste å surfer og sjekker værmeldinga konstant. :cheers_wine:

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med trådstarter på Havna.com. Jeg reiste fra Oslo 18 juli med en del papirarbeid som jeg kunne gjøre underveis. Bl.a. betale endel regninger osv., men allerede når jeg kom sør for drøbak forsvant dekningen og med unntak av en times tid i Strømstad har det ikke fungert noe sted langs svenskekysten. Resultatet ble at jeg seilte alene fra fjellbacka til lyngør (ca. 65 nm/10 timer nattseilas) for å få ordnet det jeg skulle da dette måtte ordnes før ferien kunne fortsette. Når jeg kom til Lyngør fungerte det fortsatt ikke, og etter å ha satt kurs mot Stavern fungerte det fortsatt ikke. I dag er jeg i Tønsberg og dette er første gang hele denne ferien at jeg har internettforbindelse som fungerer fra ICE på 2 uker. Jeg seiler mye, og har aldri opplevd at det har fungert noe sted i Sverige og Danmark utenom fellesferien heller...

Link to post
Share on other sites

Har vært ICE-bruker nesten helt tilbake til da de startet opp (første gang). Ingen tvil om at dekningen til ICE er god, bedre enn de fleste. Men det er heller ingen tvil om at kapasiteten er sprengt i visse områder om sommeren, selv kjenner jeg godt til kystnære strøk i Vestfold. Buker min både i båt og fra hytta (sistnevnte ikke nå lenger, byttet til nytt i år).

 

Store deler av sommeren 2008, og nesten hele (sommeren) 2009, så var nettet i praksis ikke brukbart med mindre man smørte seg med stor grad av tålmodighet, dette til tross for teknisk sett OK (dog ikke maksimal) dekning. VPN-bruk mot jobben var bare å glemme. Trådstartes opplevelse kan forveksles med manglende dekning, men det er altså slett ikke sikkert at akkurat det er tilfellet. Problemet har jeg opplevd som gradvis økende.

 

ICE innførte mengdebegrensning (6GB/mnd) fra mai i år, etter å ha operert uten noe slikt i flere år. Det var nok ikke uten grunn at denne endringen måtte innføres - ganske sikkert (forsøk) på å demme opp for misfornøyde kunder enkelte (press-)områder...

 

Trådstarter skriver ikke noe om hvor problemene oppstod. Ser av signaturen at han/hun holder til i Oslo. Kan det være i områdene Ytre Oslofjord, slik jeg er inne på?

 

Kundeservicen er du også inne på. Skriftlige henvendelser (via kontaksiden deres) har jeg gitt opp - hører ikke et pip tilbake. Telefon fungerer dog bedre - prøv det i stedet (hvis du ikke allerede har gjort det).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ogsaa brukt ICE i en aarrekke og uten de store vitenskaplige testene saa er ICE stort sett langt bedre enn Telenor. For meg spiller det ingen rolle hvem av de to jeg bruker kostnadsmessig men i praksis blir det for det aller meste ICE da det fungerer best for meg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Poenget SveinHa er at det altså ikke fungerer over alt. Pressområder i pressperioder er problemet. Det gjelder sikekrt de andre også, men der ser ut som det blir litt mer "bom stopp" for ICE enn de andre i alle fall i deler av ytre Oslofjord. (Jeg også bruker ICE med stor sukess andre steder i landet, og også på det nevnte stedet sen høst/vinter/tidlig vår, men det hjelper trådstarter lite.)

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser godt det poenget Ronald men det er jaggu mye braastopp i Telenornettet ogsaa. Kan ha god dekning for samtaler men bomstopp for data likevel...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det som skrives om ICE her bekrefter mine anelser om at ICE's styrke også er deres ulempe: høy dekning/lang rekkevidde medfører store radioceller, som igjen fører til trengsel i eteren og kamp om kapasiteten når feriefolket samles på populære steder.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

At det kun virket i Drøbak og Moss er en ting. I sverige virket det ikke, heller ikke på Tjøme og i Tønsberg. Dette var i juni - ikke i fellesferien.

Hovedproblemet er kundeservicen. Det eneste de kan si er at det er rart og at man må reinstallere. Skjønner at de som ikke har problemer er fornøyd, men når man bestiller et produkt man skal bruke de ukene man er i båten så er man i alle fall avhengig av god service om det ikke fungerer.

Det tar 25 min å komme gjennom på tlf til Ice. Deretter kommer man ingen vei. Man får ingen kompensasjon og ingen oppfølging. På spørsmål om de kan ringe opp igjen, får man svar at det kan de dessverre ikke. Betalte 500 kr i tlf og i porto - for ingenting. Bare irritasjon.

Har hatt problemer med teletjenster før, da hos Telenor. De ordnet opp umiddelbart og jeg fikk god kompensasjon. Problemene kan som sagt sikkert skje hos flere leverandører. Men makan til dårlig kundeservice har jeg aldri i mitt liv vært borti!

Link to post
Share on other sites

Merkelig at det skal være så stor forskjell på hvordan man får inn signalene fra ICE.

Ser at både i denne tråden og i den andre om som går om det samme. er det en del som er veldig missfornøyd og mange som er fornøyd.

 

Selv har jeg fartet rundt med ICE siden påske og frem til 05. juli. Som jeg skrev i den andre tråden, har vært i områdetriangelet. Oscarsborg - fjellbacka - Portør. dog mest på vestfoldkysten. Har ikke hatt problemer med å få inn tilfredstillende signal.

Sett på filmsnutter på f.eks VGnet. som regel uten noe spesielt med hakking og stopp i nedlastingen.

Har ICE med router og rimligste externe anntenne. Er vi 3 pcer logget på samtidig, har det selvfølgelig gått noe tregere.

 

Nettsiden til ICE er derimot en tragedie.

Kundeservice har jeg ingen erfaring med.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg bor på helgelandskysten og har hatt ice mobilt bredbånd nå i 3 år, og det funger greit nok for oss når vi er på sommerhuset(Dønna kommune)I år har vi kjøpt trådløs ruter og den har funger veldig bra. Vi har fri sikt til sender,så signalene er veldig bra.

Vet flere som har dette på hytter/sommerhus og i båtene her, og har ikke hørt om noen om manglende dekning osv. Er enig i at kundesørvis/nettsider kunne vært bedre.

festus

Link to post
Share on other sites

Problemet kan ligge et annet sted enn i selve radioteknologien. Opplevde selv liknende problemer på kontoret. Når vi fikk koblet opp fiberen, fikk vi en muntlig avtale om at vi skulle få 10 MBit, selv om vi bare betalte for 4 MBit. I praksis fikk vi ubegrenset.

 

Så skulle ting bli oppdatert, og plutselig fikk vi problemer. Noe trafikk gikk greit, annet gikk ikke så greit. Det viste seg at de hadde lagt inn begrensningen på 4MBit i routeren. Vi var sjelden over 4 MBit uansett, men problemet var måten de løste at vi en sjelden gang gikk over. ISP'en vr løste det med å "slippe pakkene", slik at vi fikk et pakketap på 60-70%. I praksis første det til at trafikken stod stille. Om ICE er utsatt for det samme ut til sine noder ("antenner"), så vil vi/dere som kunder oppleve det som om at ikke trafikken kommer gjennom. I begynnelsen tror jeg ikke ICE hadde alt for gode avtaler med sine leverandører. Vet ikke hvordan det er nå med "nye" ICE. (etter de gikk konkurs første gang).

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Den beste løsningen er nok enkelt å greit å kjøpe den aktive antenne som fåes kjøpt til ruteren. Da får en nok dekning stort sett over hele kysten.!!

Dette er testet i seilas tror eg, de hadde over 1 Mb stort sett langs hele kysten fra oslo til lofoten!

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

ice har slik jeg ser det bedre dekning generelt til havs.

men har selv merket at om en ligger litt dårlig til burde en ha ekstra antenne til routeren.

f.eks i selve trondhjems leia er signalet topp hele veien. men når du går inn til en gjeste havn som ikke ligge optimalt til for antenne masten blir det vanskelig.

opplevde helt på trynet signal i hommelvik, likedan i auresundet hvor det burde være bra signal tror nok ikke det ville vært et problem med ekstern antenne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...