Jump to content

Nye "VannTro" skal kjøpes, tips til båt rund 40 fot(import)


VannTro

Recommended Posts

Som noen sikkert har fått med seg ble vår Fjord 880 AC solgt denne uken. Det betyr at vi endelig kan starte jakten på ny båt.

Nå har det seg slik at vi har blitt grepet av 10 fot-syken og vil se oss godt om etter aktuell båt i størrelsen 38-42 fot. Nå er det ikke slik at jeg først nå begynner å se meg rundt, det har jeg alt gjort i noen år.

Det jeg har merket meg er at utvalget båter selvfølgelig er langt større om man ser etter båt også i utlandet. Markedet både her hjemme og spesielt i Europa har fått seg en skikkelig "knekk". Signaler jeg har fanget opp er at markedet i England, Frankrike, Nederland etc. rett og slett nesten står stille.

Det har vært nevnt prutningsmonn på 25-30% på annonserte priser for en del objekter og en del av de er faktisk også rimelig bra utstyrt/oppgradert.

Vi ønsker som alle sammen selvfølgelig mest mulig valuta for pengene og helst ikke en båt eldre enn 2000 mod. Totalkostnaden(inklusive eventuelle oppgraderinger) skal ikke overstige 1.700.000,- og jeg kommer ikke til å gå på et objekt med sol/salt-skade hvor jeg blir stående 100 timer med sliping og rubbing. Båten må ha generator eller prisen må være så gunstig at slikt kan kjøpes. Ankervinsj akter regner jeg som 100% sikker at må kjøpes da jeg enda ikke har sett en eneste båt i utlandet med slikt montert.

 

Dette kommer til å bli en relativt lang prosess og planen er en båtfri sommer i år og handel neste vår. Om noe eksepsjonelt dukker opp i mellomtiden kan det selvfølgelig gå raskere. Jeg har også hatt kontakt med en av brukerne på BP som jeg mest sannsylig vil be om bistand når vi har funnet aktuelle båter, da jeg vil sikre meg mest mulig mot å kjøpe "katta i sekken", samt ha hjelp når den skal hentes hjem. Stikkord: Princess, Fairline, Beneteau, Jeanneau, Sealine, Trawler med overbygget akterdekk.......

 

Denne tråden kommer sikkert til å komme og gå, men nå slipper jeg å "forurense" andre tråder med spørsmål.

Om andre i samme situasjon skulle ønske å bruke denne tråden er de absolutt velkomne til det !

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sett etter 94-2003 Fairline 38-40. Svært gode og solide båter innen ditt prissegment. Stort sett bestykket med TAMD63-serie motorer og med aksler. Tradisjonelt innredet med 2 bad/WC og romslig fly.

Er du glad i skjærgården og uthavner er dette båter hvor du fortsatt kan slippe dreggen bak og gå til land med nesa inn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å følge med på. Jeg beholder nok min Fjord 880 en stund til, men på litt lenger sikt ser jeg også etter båt i denne størrelsen. Jeg for min del har sett på båter i utlandet og regnet på disse i forhold til moms og HK avgifter og frakt, men har enda ikke klart å få et klart bilde av om det virkelig lønner seg å handle "ute". Dog innser jeg at det nok gjør det hvis man prutter litt. Er det ikke Stavanger marinesenter som stort sett selger bruktimport?

Link to post
Share on other sites

Vil tipse om Nederland generelt. Det jeg så av båter der virker bedre tatt vare på enn ellers i Europa.

Ofte ligget og gått i fersk/ brakkvann. Innderørs lagring, og av og til under tak på vannet om sommeren.

 

Prisene kan det ofte gjøres noe med.

 

Lykke til :-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ønsker deg lykke til, blir en spennede prosess dette. Har litt sansen for den 10 fot syka... smitter den? å hvor må man gå for å få bli smittet.. :lol:

Smittet blir du vel uten å oppsøke smittekilden. Spørsmålet er vel egentlig hvor man bør gå for å bli kurert og få bort med faenskapen ;-)

Interresant tråd som jeg kommer til å følge. Er selv "smittet" og ser litt lenger enn finn.no ;-)

Link to post
Share on other sites

Har noe, men sitter å kjører båt og kikker på Færder'n

 

ElburgYachting.nl kan anbefales sterkt.

 

Har aldri sett maken til seriøsitet. Spes nå i etterkant når vi trengte hjelp ang dokumenter.

Kjenner folka godt nå.

 

Kan komme tilbake med litt info senere :-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Zandra ble kjøpt i Spania i vinter og kom til Norge for tre uker siden.

Vi fulgte markedet fra november til mars og var fire ganger nedover, i henholdsvis Italia, Frankrike og Spania for å prøvekjøre.

De båtene vi har sett har vært overraskende godt holdt. Vår erfaring etter å budt på mange båter er at prutningsmonnet ligger mellom 20 og 30%. Men som i Norge er det mange som tror de eier gull, og priser deretter.

Så du må følge med over tid. Og legge inn mange lave bud. Så får du plutselig og overraskende positive svar!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jøss, her var det respons :smiley:

Flere kjente nick som var innom med litt kommentarer og linker.

@finnmarken

Jo, Stavanger driver mye med dette og tror de "eier" båtene de megler. påslagene deres er rimelig klamme, men de gjør vel hva de kan for å holde prisnivået oppe.

@SAP_2000

Tar gjerne i mot linker til firma i Nederland. Jeg har også fått inntrykk av at båtene der generelt er meget velholdte, men det har kanskje sammenheng med at det ligger marinaer i hopetall langs kanalene og at de har kultur for båtliv der.

@wozu/Trophy

Takker for linker, var flere der jeg ikke var klar over(selv om mange båter går igjen på flere steder.

@Zandra

Du havnet vel opp med en skikkelig drømmebåt. Har sett litt på 42-foteren deres som jeg også synes har skikkelig fine linjer. Takker for delt erfaring. Jeg har nok den samme fremgangsmåten i tankene. Alternativet er å plukke ut flere aktuelle båter, ta survey(med kostnaden det innebærer), informere selger om at jeg har gjort det med flere aktuelle båter og by opp på handel der og da. Alternativet er for selger at jeg drar til neste objekt.

@REM

Det er vel Fairline som fremdeles ligger nærmest hjertet. Har ingen tanker om noe eldre enn 2000mod.

@Andresh/Bjørn Løvjomås

Dere får følge med :yesnod:

@Careka

Jeg gamle ørn, da begynner det å modnes, men som du ser så er det ikke seil på lista. Får ikke kona med på det på tørre møkka. Hun nekter å sitte på skakke :lol:

 

Jeg regner med at det blir såpass mye surfing på internett nå i sommer at jeg må prøve å finne grensen til kona, vil jo ikke ende opp som enslig sjømann :giggle:

Moro blir det òg, så får tiden vise hvor vi ender opp. Krysser fingrene for at Nok. holder seg sterk selv om den har svekket seg siden i vinter.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skumme annonser kan alle gjøre.

 

Ikke helt ulikt Spanske eiendomsmeglere :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Stavanger marinesenter hadde annonse på båten jeg kjøpte også.

Det som merkelig var at hverken selger eller megler som hadde salgsoppdraget hadde hørt om SM ;-)

 

Skumme annonser kan alle gjøre.

 

 

SAP -from my iPad )

 

Med min båt var det omvendt. Du fant den ikke på nettet om du ikke hadde web adressen til marinaen. Det var megleren min som hadde kjennskap til den.

Man ser tydelig, som det også blir nevnt her, mange bare annonserer andres annonser. Her dreier det seg om at brookerene går ut med en megler provisjon til den som selger båten.

Det er nok neppe båteier som betaler dette...

Derfor er det utrolig viktig å handle direkte fra den megleren som båtselgeren har valgt.

Dette er ikke alltid like lett, men et godt kjennetegn er at det er den megleren som senker prisen først. Dette er det samme som å handle varer fra Asia. Det er ofte 4/5 ledd før du handler med fabrikken.

 

Jeg er overbevist om at - skal man gjøre et godt kjøp, snakk med noen meglere og hold dem varme. Det er mirakuløst hva de vet, hva de kan, deres kontakter og ikke minst, prisen de kan fremskaffe. Men, man må benytte de riktige ringrevene. De går med åpne bud og en fast pris på å hjelpe deg.

Link to post
Share on other sites

Bare ta kontakt Vanntro hvis du finner en båttype du liker.:)

 

Har så langt i år fått oppover PH38 2002. Bav32 sport. Henter Targa 40 og 34 neste helg.

 

Hadde du strekt det litt lenger hadde jeg hatt en nydelig PH 40 03 til deg men det havner på 1950 og vil bli solgt denne uke.

 

Ph 38 er ikke noe problem i den prisklassen du opererer og da rund 01 -02 modeller.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig spørsmål, for det handler jo til syvende og sist om hva dere ønsker og liker. Storebro regnes jo av mange som sjøens Rolls Royce. Trawler elskere er det jo mange av her inne, sikkert med god grunn Noen liker båt med FB, andre vil ikke ha det. Logger mange fine båter i middelhavet, men plastpest og andre plager etter langt tids lagring på sjøen må man passe på. Sikkert er det at dere sitter med gode kort på ånda, og kan gjøre et godt kjøp enten dere er i Norge eller utlandet. Et par personlige favoritter:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41773352

http://no.yachtworld.com/baater/1990/Grand-Banks-36-Europa-2575549/Translation-not-supported#.UbIygcsaySM

Lykke til med deres hyggelige luksusproblem.

Link to post
Share on other sites

Har sett på Viknes, men den må ha flybridge om kona skal godta det og da skyter prisen langt over vårt budget.

Grand Banks har jeg ikke tid til å vedlikeholde. Det får komme når man pensjonerer seg :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett litt på Beneteau Swift Trawler 34. Er det noen som har noen innspill til denne. Etter hva jeg kan forstå så ansees den reelt sett som en 37-foter.

Bredden på 4 meter tiltaler meg og man kan få en relativt ny båt til en overkommelig penge. Her er det også bare EN motor å forholde seg til og det gir jo noe lavere servicekostnader.

Normalt blir vi 2 voksne og 2 barn, men om mitt opphav skulle ville være med er det jo en kjapp sak å re opp i salongen på denne. Har sett noen videoer på Youtube f.eks. fra "Kjæring ta roret" hvor det ble kjøpt en slik Swift 34 og damene tok komandoen.

 

Tar i mot innspill om noen har. Kommentarer om prisen er også velkomment:

http://no.yachtworld.com/baater/2010/Beneteau-Swift-Trawler-34-2528877/country.frankrike#.UbWI-pzRzKd

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

?.................

Grand Banks har jeg ikke tid til å vedlikeholde. Det får komme når man pensjonerer seg :wink:

.??

 

Min erfaring er at den faktisk er enklere og mindre tidkrevende å vedlikeholde enn andre båttyper i samme størrelse. Snakker da om ca 15-20 år gammel båt.

Link to post
Share on other sites

Kan godt være at en fint vedlikeholdt GB er kurant å vedlikeholde, men man kommer ikke unna at det er benyttet veldig mye treverk som trenger jevnlig vedlikehold.

(jeg er en djevel med polish, men en novise når det kommer til lakk og maling)



Det ser ut som Swift 34 også er en solid bygget båt:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...