Jump to content

Trenger anbefaling til automatisk lensepumpe


hermansen

Recommended Posts

Finnes det noen grunn til å kjøpe elektrisk lensepumpe uten innebygd automatikk, utover at de koster litt mindre?

 

Jeg har oppdatert båtwikiartikkelen om lensepumper nå. Min anbefaling er at man i en båt av en viss størrelse bør ha en fastmontert håndpumpe pluss en elektrisk lensepumpe med nivåvakt. Bør man også ha en "manuell" elektrisk lensepumpe ombord?

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor stor er denne visse størrelsen? Jeg har aldri hatt automatisk lensepumpe I mine båter, kun manuell og elektrisk med bryter. Burde jeg ha dårlig samvittighet for å ikke ha nivåvakt? Jeg føler egentlig at jeg har bedre kontroll på evt lekkasjer uten nivåvakt, hadde den pumpet ut automatisk ville jeg ikke ha oppdaget at noe er feil...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvor stor er denne visse størrelsen? Jeg har aldri hatt automatisk lensepumpe I mine båter, kun manuell og elektrisk med bryter. Burde jeg ha dårlig samvittighet for å ikke ha nivåvakt?

Det er to situasjoner hvor det er veldig kjekt å ha nivåvakt - det ene er hvis man får en plutselig vanninntrenging eller en relativt stor lekkasje mens man ikke er i båten og ikke kan følge med, det andre er dersom man er i båten, men ikke har oversikt over hvor mye vann som befinner seg i kjølsvinet. Det finnes en brukererfaring her på forumet angående det siste, og det fikk meg til å tenke litt.

 

Manglende oversikt kan skyldes at man sitter f.eks. i cockpit i seilbåten, eller (værre) i fly på en flybridgebåt. Båten trenger ikke være stor for at dette kan bli et potensielt problem. I en litt større båt kan det være at man ikke ser lekkasjen pga dørkplater eller andre konstruksjoner - til og med i min 29' Naver kan det potensielt lekke betydelige mengder vann inn i motorrom og aktre deler av båten uten at jeg ville lagt merke til det. Litt skummelt ettersom batteriene også er installert akter i båten. Min første båt var på 24', der skulle det ikke mye vann til i kjølsvinet før jeg la merke til det - i allefall ikke dersom det var litt krenging eller bølger. Min nåværende båt på 44' - etter å ha lest posten jeg linker til over, slo det meg at jeg har svært liten kontroll. Det er et rom jeg sjekker relativt frekvent hvor det ofte dukker opp litt vann, men i motorrom og propellakselrom kan det potensielt komme betydelige mengder vann uten at jeg legger merke til det.

 

Jeg føler egentlig at jeg har bedre kontroll på evt lekkasjer uten nivåvakt, hadde den pumpet ut automatisk ville jeg ikke ha oppdaget at noe er feil...

Det tror jeg ikke noe på.

 

En lensepumpe er ikke stille - man hører at den summer og går. Dersom man er i båten. Men er man ikke i båten, så vil man heller ikke merke at den lekker ...

 

En lensepumpe duger ikke til "finlensing" - dersom man regelmessig inspiserer kjølsvinet for vann, vil man fortsatt oppdage at den er våt, selv om lensepumpa har fjernet "toppene".

 

Jeg installerte lensepumpe uten nivåvakt i gamlebåten, og det har jeg angret på. (har ikke brukt lensepumpa, "finlenser" lenge før lensepumpa kan brukes, men det hadde vært smartere å ha en med automatisk nivåvakt).

 

Man ønsker helst å holde båten tørr innvendig - og jo mer vann, jo værre blir det, vannoppsamlinger forårsaker råte, luktproblemer, det kommer på avveie og sprer seg når det er bølger eller krenging, mye vann kan føre til skader på elektrisk anlegg og det som værre er, veldig mye vann fører til ustabilitet og eventuelt sunket båt. Det skal ganske mye vann til før en lensepumpe slår seg på (avhengig av grunnflaten på det området lensepumpen dekker), når man har fått så mye vann i båten, er det en ubetinget fordel at lensepumpa slår seg inn og pumper ut så godt den kan.

Link to post
Share on other sites

Ekstra hurtig nødpumpe for båt med innenbordsmotor:

T-stykke på kjølevannsinntaksslangen med slange til bunnen av båten med kuleventil og inntakksil. Dette er også en praktisk løsning for vinterkonservering.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En sann historie som forteller at gode lensepumper og alarm kan være nyttig:

En kamerat av meg fortalte nylig at da en større båt la inntil i en marina og koblet til landstrømmen gikk jordfeilbryteren momentant. Dette skjønte vedkommende lite av. Men ved nærmere ettersyn viste det seg han hadde vannstand i båten til helt oppunder dørken. Han hadde kjørt en lang stund med stor sprut og høy vannstand pga. feilmontert deksel på impellerpumpa.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

De fleste er enige i at i det minste litt større båter bør manuelle lensepumper være installert. Hvisomattedersomatte du ikke har strøm eller batteriene har oversvømt etc. I min båt, en Baltic 29' har jeg 3 stk manuelle. En som tømmer motorrommet, en som tømmer vann fra rommet hvor drivaksel og smøring befinner seg og en som tømmer vann fra hulrom foran i båten.

 

Men det er ganske vanskelig å operere disse pumpene dersom man eventuelt må gjøre noe annet samtidig, som å styre båten etc. Problematisk om man er alene.

 

Jeg har en liten lensepumpe i motorrom uten nivågiver. Den tømmer eventuelt vann som ikke har nådd høyt nivå og er plassert i selve kjølesvinet. Den kan jeg kjøre manuelt.

 

I motorromet har jeg så en stor Rule automatisk pumpe med vakuum-giver. De pumper 13000l/t dersom den må.Ved store lekkasjer som når hovedinnløpet til motor lekker eller noe annet stort vil forhåpentligvis denne hjelpe til.

 

Bak der hvor rorgjennomføringen er samt utløpet til septik har jeg en sånn Rule selvsjekkende pumpe. Derso jeg får lekkasje her vil denne pumpen hjelpe til.

 

I tillegg har jeg en elektrisk Biltema pumøe ferdig påmontert slange og krokodilleklemmer som gjør at jeg kan lense der det trengs.

 

Alt dette utenom Rule pumpa var installert før jeg kjøpte båten.

 

ff

Link to post
Share on other sites

Min private oppfatning mht pumper er som følger:

 

Manuelle lensepumper bør installeres i motorrom og foran/akter i tilfelle skade på skrog eller andre større lekkasjer. Da er man sikker på at uansett strøm kan disse brukes.

 

Man bør tenke igjennom hvor potensielle lekkasjer kan oppstå og installere elektriske pumper med automatikk der. Helst også med alarm for høyt nivå. Da vil disse kanskje gi oss såpass med tid at vi kan fikse problemet.

 

Man klarer antagelig ikke å fikse et problem som lekker mye samtidig som man må pumpe med manuelle pumper.Hvis ma ikke er flere i båte samtidig da selvsagt.

 

Uansett må man inspisere sårbare punkter gjevnlig for evnt lekkasjer. Dette hører med som en vanlig rutine for vedlinehold.

 

Til sist; ha medlemsskap i RS og VHF-har man et problem med mye vann og ikke klarer å fikse selv-påkall en venn!

Link to post
Share on other sites

Ser det er nevnt pumper som starter og går ca 1 sek. for å sjekke ut fra strømtrekk om det er vann tilstede.

 

Kom til å huske en gammel tråd om dette, Rule 500 Automatic. Vet ikke om dette er en svakhet ved denne modellen eller et engangstilfelle.

Men grei erfaring å ta med ved vurdering av denne og tilsvarende pumper.

 

https://baatplassen.no/i/topic/21674-brent-lensepumpe-rule-500-automatic/

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er også av den oppfatning at man bør ha minst én fastmontert hånddreven lensepumpe. I to av tre båter jeg har hatt har denne vært koblet til en relativt lang sugeslange slik at man kan suge fra der det er størst behov. I andre båten min var denne pumpa forbundet med motorrom og ikke-flyttbar. Jeg ble aldri ferdig med å tenke på hva jeg skulle gjøre med dét før jeg kjøpte tredje båten min.

 

I tillegg bør man ha minst én elektrisk lensepumpe som starter av seg selv ved behov, skulle jeg mene. Det er viktig med pumpe man bare kan skru på og ikke bruke krefter på - i en nødssituasjon er det viktig å spare på kreftene - ref https://baatplassen.no/i/topic/106411-da-stormen-kom/- i tillegg er det ofte mange andre ting som også må gjøres i en nødssituasjon.

 

Den hånddrevne lensepumpa bør være tilgjengelig fra cockpit/styreposisjon - der får jeg stryk med dagens løsning, pumpa er inne i salongen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har gjort en tabbe og legger meg langflat. Som nevnt lengre opp kjøpte jeg en Rule-pumpe som jeg ikke fikk til å virke skikkelig. Jeg tenkte jeg skulle sjekke om slangen var tett i dag ... og fikk meg en overraskelse. I kortform: nå har jeg fått pumpa til å virke. Utløpsslangen var for alle praktiske formål korket igjen. Pumpa har altså fungert fint hele tiden, den har bare vært feilinstallert.

 

Rule-lensepumpa jeg kjøpte, jeg "jukset" litt og koblet den inn på en gråvannstank for å slippe unna lange slangetrekk, egen skroggjennomføring, etc. Gråvannstanken kommer med en rekke "porter" (slangestusser er kanskje mer korrekt ordvalg) for påkobling av slanger. Jeg kappet av tuppen på en ledig stuss, koblet på slangen ... men undersøkte aldri denne stussen. Den var ikke hul slik jeg hadde trodd den skulle være, det måtte drilles hull i den!

 

(Det er fortsatt andre som har hatt problemer med Rule'n sin - så neppe det beste valget - men nå fungerer altså min, og godt er det for den er installert på et ganske så utilgjengelig sted!)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...