Jump to content

Columbie 86 seilbåt prosjekttråd


Capt.Yorgoz

Recommended Posts

Hei alle sammen.

I fjor sommer ble jeg den lykkelige eier av noe så sjeldent som en Columbie 86 seilbåt.

Den har ligget ute i en del år, men bortsett fra innestengt "kjellerlukt", dårlig tauverk, defekt dieselpumpe på motor, en del smålekasjer.. osv. (kommer sikkert på en del mere ettehvert. :giggle: )

Så har denne båten klart seg meget bra. Jeg har tatt mange bilder fortløpende så skal forsøke å lage en oversikt over hva jeg har gjort og samtidig hva som skal gjøres fremover.

 

Vi begynte med masse vasking. ja faktisk særdeles mye vasking! motor reparasjon med service før den startet å plutselig var seilbåtkaptein situasjonen et faktum.

Uten noen form for kunnskaper om seiling så fikk vi (jeg å samboeren min) det til etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Columbie 86 var også min første seilbåt med skikkelig bomulighet.  Jeg hadde den fra 1985 til 1990 da den ble solgt til fordel for en Sparkman og Stepens 40.  Denne Columbien hadde en Arona ensylindret diesel, men den dunket og gikk uten store problemer .   Båten er veldig bra som feriebåt med plass som i en 33 foter, og bedre i sjøen enn det litt runde skroget skulle tilsi.

 

Kjøpte båten av en som hadde bygd den opp fra halvfabrikkat, men det viste seg etterhevert at veldig mye måtte gjøres om, så det ble mange timer mekking for å få båten sjødyktig

 

Vi hadde en tur fra Lysekil til Arendal på åttitallet i stiv kuling og tåke som jeg sent glemmer.  To rev i storen og støtte av motor, men båten klarte seg fint den.  Det var ikke rullegenoa på båten, så det var en frisk fornøyelse å berge og surre genoaen.  Stormfokk hadde vi ikke , og navigasjonen var skagerak kartet en radiopeiler på langbølge. .. 

 

Blir spennende å følge tråden din.

 

 

Link to post
Share on other sites

Sliter med å lete opp alle bildene som er tatt, å de jeg har funnet er for store for opplastin. :lol:  Men det kommer!

 

Båten vår har en Yanmar 3gmd fra 83` som holder koken enda i dag. Den er faktisk saltvannskjølt, så jeg har virkelig troen på Yanmar :clap:

Da vi skulle starte den kom den i gang etter litt forsiktig startgass. Men det viste seg fort å være noe fryktelig galt. den ruset seg opp å stoppet etter noen sekunder. Det var dieselpumpen som hadde satt seg fast på en sylinder. Fikk med en delemotor på kjøpet så vi flyttet over pumpen å den gikk å går enda som en klokke.

Brukte samme shimsing som sto på motoren.

Føler den får litt mye diesel så den ryker litt på full gass.

 

Den er ifølge tidligere eier nr. 3 av 5 som ble bygget her i Norge av 17 totalt. 6-17 ble bygget i Danmark.

Det finns mye info om lillesøseteren C-66 mens storesøster C-86 veldig lite.

Litt derfor jeg blir inspirert til å lage prosjekttråden om denne. Som forøvrig heter "Bevaremegvel" å kom fra Bergen i 99` har hatt å har enda tilholdssted her i Steinkjer. :smiley:

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Første gang vi seilte med spridd genoa. Særdeles behagelig måte å seile på. Ingen krenging og god fart. hele 4 knop! :lol:

Båten ble brukt hele seongen i fjor å den var meget grodd under etter anslagsvis 6 år på vannet. Fikk brodern til å hjelpe til med å skrape kjølen mens vi tok det meste på skroget med en teleskop skrape.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Her er den etter den ble tatt opp i høst, den er da spylt i mange timer. MYE rust på kjølen. Ikke rart groen satt godt der..

 

bilde

 

Alikevel føler jeg den har klart seg bra mtp. stålkjøl og 6 år i vannet. Den er behandlet med 5 strøk epoxy grunning for mange år siden å bunnstoff er VC17m fra international.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mener det var en tråd her tidligere med samme type båt, søk opp den, mye interessant der. Om jeg ikke husker feil sleit han fælt med lekkasjer ovenifra og masse greier. 

 

Ang din gamle Yanmar, må ikke kjøre slike gamle slitere på full guffe, syns jeg da. Dvs det heter seg at man skal gjøre det i noen minutter av og til for å "blåse ut", men det ville jeg typisk gjøre når motoren er god og varm etter normal drift. Og ja, mørk røyk på full guffe er ikke veldig uvanlig for dieselmotorer. Ville prøvd å finne et komfortabelt turtall å kjøre motoren på sånn til vanlig. Husk at den siste knopen og så øker forbruket formidabelt. 

 

For å finne en typisk "marsjfart" så kan du ta utgangspunkt i skrogfart for skroglenden din. Min "finger i været" er at den kanskje er en plass mellom 5-6 knop? Når du går for motor så finner du da et turtall hvor du kjenner at motoren går "lett og ledig" litt under skrogfarten. Så kan du jo toppe tanken og begynne å føre litt statistikk på timer for motor og dermed få ett inntrykk av forbruk, hvis det er interessant da :-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde

 

Absolutt kaos. her har vi tatt ut puter og påbegynt rydding til den skal stå i vinter å lufte seg skikkelig. alt står oppe å det står på en konstant sirkulasjonspumpe for å få ut innestengtlukta som har fått skikkelig rotfeste i denne gamle dama.  :confused: 

Link to post
Share on other sites

Mener det var en tråd her tidligere med samme type båt, søk opp den, mye interessant der. Om jeg ikke husker feil sleit han felt med lekkasjer ovenifra og masse greier. 

 

Ang din gamle Yanmar, må ikke kjøre slike gamle slitere på full guffe, syns jeg da. Dvs det heter seg at man skal gjøre det i noen minutter av og til for å "blåse ut", men det ville jeg typisk gjøre når motoren er god og varm etter normal drift. Og ja, mørk røyk på full guffe er ikke veldig uvanlig for dieselmotorer. Ville prøvd å finne et komfortabelt turtall å kjøre motoren på sånn til vanlig. Husk at den siste knopen og så øker forbruket formidabelt. 

 

For å finne en typisk "marsjfart" så kan du ta utgangspunkt i skrogfart for skroglenden din. Min "finger i været" er at den kanskje er en plass mellom 5-6 knop? Når du går for motor så finner du da et turtall hvor du kjenner at motoren går "lett og ledig" litt under skrogfarten. Så kan du jo toppe tanken og begynne å føre litt statistikk på timer for motor og dermed få ett inntrykk av forbruk, hvis det er interessant da :-)

 Fant fort ut at det er mest humant for motoren å holde den på 2k omdreininger. da den er grodd å har en svært ru propell får jeg ikke tilsynelatende mere fart om den ruses opp i 3000 omdreininger det føles på en måte som den bare "spinner" så har nesten ikke vært over 2k i hele sesongen. Da pumpen ble byttet måtte vi ta ut blandingsskruven og maks gass reguleringen, talte gjenger på de begge men det er stor sjangs for at det skulle vært juster til en mere optimal blanding.

 

Forbruket er så lite at jeg finner det lite nødvendig å regne ut forbruk :giggle:

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å prøve båten nå i sommer med nysmurt underdel. Da først vil jeg tro vi får en skikkelig følelse av mestring av seilingen. Hvertfall hvis det er slik du sier at den sånn ca. skal ha en marsfart på 5-6 knop! det har vi bare så vidt klart å oppnå i 9 sek.m vind!  :rolleyes: 

 

Skal prøve å finne den gamle tråden du nevnte, tips til søkeord?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns jeg skimter litt vann i kjølsvinet ditt ;-). Har hatt et par båter med mer lukt enn jeg liker. Det kan være mye jobb å bli kvitt. Første er å bli kvitt all olje/diesellekkasjer eller spor etter tidligere synder. Så er det nedvask av alt, særlig div hulrom som en ikke pleier å vaske. Og holde båten så tørr som overhodet mulig i bunnen. Dernest oljing/lakking/maling av treverk. Evt maling av andre overflater, også i alle ikke synlige hulrom. 

 

Da er det tekstiler igjen. Det som kan vaskes/renses/luftes/byttes det hvis det lukter. 

 

Og som du sier så er vinteropplaget kritisk. Klarer du å holde båten tørr så er det veldig bra. En luftavfukter gjør mye for inneklima i en båt. Trenger ikke nødvendigvis stå på hele tiden, men helst i de fuktigste periodene under opplaget. Evt varme og best mulig lufting.  

 

Om du ikke har det allerde så kan du vurdere å bytte en ventil eller to med solcelledrevne ventiler, det bidrar veldig til godt inneklima. 

 

Høres kanskje voldsomt ut men tar en det bit for bit så blir det bra til slutt. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glemte å nevne det men har hatt luftavfukter mye i båten. Fant fort ut at den hadde liten virkning når det var kaldt. Da det la seg en stor isblokk på luftinntaket i vinter. Nå går den å gjør jobben sin på en bra måte :smiley:

All olje/diesellekasje er nå reparert.

Maling av treverk var et godt tips. Vi har vasket på alle plassene vi kommer til, men det er noe treverk som sikkert kunen fått et forseglende strøk her og der nede i skap og diverse.

 

Har lest en del at det anbefales slike solcelle ventiler. skal koste på meg det iløpet av sommeren. Noen erfaring fra de på Biltema?

 

Ellers har jeg sett noen plasser at det finnes slike ioniserings maskiner som skal rense lufta veldig bra, men er dette kun når dem står på? Er det verdt å prøve dette?

Link to post
Share on other sites

I den C-86 jeg hadde,satt det en Silva logg.  Mener å huske at det var relativt enkelt å ligge på 5,7 knop på kryss.  For motor omtrent samme fart på stille sjø.  

 

Arona dieselen var opppgitt til 15 hk, og det var tobladet foldepropell - tror det var en gori propell.

 

Sjekk roret og innfestingene nøye.  Før jeg overtok båten hadde den hatt et rorhavari i en kuling utenfor Marstrand på svenske vestkusten. Roret hadde brukket i vannlinjen.  Etter dette ble roret forsterket innvendig av et verft i Sverige.   Dette skjedde som sagt før jeg overtok båten, så jeg har ikke alle detaljer.   Jeg satte også på større bakplater i RF stål  på boltene til rorbeslagene i akterspeilet..  Roret er originalt hult og fylt med skum.

 

Rorkonstruksjonen er nok den største svakheten på disse båtene, og et nødror i kraftig x-finer kan være et fornuftig.

 

Sjekk også innstøpingen av propellhylsen.   På min båt var det lagt  2-3 lag med polyester og matte.over hylserøret for å holde dette på plass.  Dårlig arbeid, og etterhvert løsnet hele hylserøret.  Om dette var utført i Danmark eller av forrige eier vet jeg ikke sikkert, men mistenker at det var fra verftet siden båten var levert med motor installert.

 

Seatronic selger en avfukter for fast montering som også virker ved temp under 0.  Jeg har hatt denne nå i tre år i min  Hanse, og den fungerer helt topp, men er forholdsvis dyr - rundt 6000.

 

Om du vurderer ione maskin, så vær oppmerksom på at det er mye sammenblanding av ione og ozon maskiner på e-bay. Noen av disse gir både ione og ozon.   Ikke sett en ozon maskin i båten.  Dete kan gi korrosjon på alle elektriske og elektroniske komponenter.  Ozon kan også være helseskadelig.  Ligger ute ganske mange artikler om dette på nett.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vanlige "frittstående" avfuktere som jobber ned mot null får du for rundt 2000,- på vanlige el-butikker som elkjøp osv. Avfuktere med kompressor er ikke noe særlig i kalde rom og bruker veldig mye strøm. Her er den varianten jeg har (uten kompressor):

 

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/SDH08L13E/sandstrom-avfukter-sdh08l13e

 

Den har også "ioniseringsfunksjon", som ikke har noe med ozongenerator å gjøre. Har brukt ioniseringsfunksjonen i min båt men syns bare det lukter snålt, litt plastaktig lukt. Har ikke merket noen forskjell over tid på lukta i båten pga dette. 

----------

 

Biltema har en liten ozongenerator. Den trekker lite strøm og er kjekk å ha på når båten ligger tom mellom bruk, billig er den også. Og ja, den virker, lukter veldig "kopimaskin/printer" når jeg kommer ned i båten etter at den har stått på et døgn eller så. Ozon er jo ikke veldig sunt... men ozongassen går fort bort da den er svært flyktig. Jeg slår alltid av ozonen når jeg er i båten, kun for bruk når jeg ikke er der.  

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Interior_tilbehor/Luftrenser-Ozon-2000032448/

 

Men i det lange løp, nei, den virker ikke godt nok i båt så det blir ingen mirakelkur. Ofte kommer jo lukta fra kilder hvor stanken har trukket langt inn i noe. Så lukta vender sakte tilbake. 

----------

 

Kjøpte bruktbil som var innrøyka og lot ozongeneratoren gå i den i et par døgn. Det gjorde virkelig susen og lukta var borte i flere uker, men også der må behandlingen repeteres etterhvert. Tipper det er treverket i båt som gjør at ozon ikke virker like godt som i bil. 

---------

 

Men om du investerer i en avvfukter uten kompressor  og med ionisering pluss ozongeneratoren så har du brukt 2500,-, som i båtsammenheng ikke er så ille. Da har du gode verktøy som på en måte "gjør jobben litt" med å få vekk lukt når du ikke er i båten, og det er en god følelse :-). Men strengt tatt er det vel litt å pynte brura, det er nok så enkelt at det vanlig manuelt arbeid som gir den langvarige løsningen her når alt kommer til alt. 

 

Som akutt nødløsning syns jeg det å spre vaniljesukker i skjulte hulrom og litt her og der var det som fungerte best (før jeg fikk gjort noe faktisk mot lukta i ei snekke jeg hadde). 

Link to post
Share on other sites

 

Om du vurderer ione maskin, så vær oppmerksom på at det er mye sammenblanding av ione og ozon maskiner på e-bay. Noen av disse gir både ione og ozon.   Ikke sett en ozon maskin i båten.  Dete kan gi korrosjon på alle elektriske og elektroniske komponenter.  Ozon kan også være helseskadelig.  Ligger ute ganske mange artikler om dette på nett.

 

Enig i at man skal vokte deg for å velge feil her. Ioniseringsfunksjon har til hensikt å få støv i lufta til å falle ut raskere, og derved gi bedre luftkvalitet. Dette mener jeg for de aller fleste er helt unødvendig i en båt. En ozongenerator produserer et giftstoff (ozon) som tar knekken på bakterier og annet. Dette er ikke noe man skal bruke annet enn kortvarig for å ta knekken på dårlig lukt (ozon dreper bakterier). Så kjøp en luftavfukter, den er gull verdt (mange tråder om det her inne), og ioniseringsfunksjon er egentlig ikke noe man trenger.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det finnes et spesialvaskemiddel som brukes for å fjerne sot og lukt. Det er meget effektivt. Fåes I jernvareforretninger. Koster ca 100 kr.

Spennende! Hva heter dette?

 

Som jeg har nevnt i tråden over så har jeg luftavfukter i båten. Det er en 220v husavfukter som har stått på så lenge båten er i hjemmehavna. Den tar ut mye fuktighet, men lukten er der enda.

Det er jo en gammel båt, å det kan hende vi er litt over ambisiøs som ønsker det skal lukte "nybåt" i den 32år gamle båten :giggle: 

 

Interiøret (teaken innvendig)har tidligere eier lakkert, men i alle skap/skuffer er det ubehandlet treverk som jeg kanskje kan vaske/lakkere på sikt..

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Nå er det skraping av gammelt bunnstoff som står på dagsplanen. :yesnod:

I første omgang gikk jeg på med skraper fra Biltema disse ble veldig fort uskarpe. Å det var tungt! :nonod:

Dro til Malia her På Steinkjer å kjøpte meg en Rolls Royce håndskrape til 300,- å den var helt fenomenal! Skraper bort et lag med grunning og flere lag med gammel bunnsmøring. Godt å starte på "nytt" tenker å påføre 4 strøk med 2k epoxy grunning vc-tar2 før bunnsmøring.

Synes mange klager på denne typen jobb, men det er god trening og vi tar det i flere små økter så det går sakte men sikkert fremover uten at det blir for mye jobb. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Enig i at man skal vokte deg for å velge feil her. Ioniseringsfunksjon har til hensikt å få støv i lufta til å falle ut raskere, og derved gi bedre luftkvalitet. Dette mener jeg for de aller fleste er helt unødvendig i en båt. En ozongenerator produserer et giftstoff (ozon) som tar knekken på bakterier og annet. Dette er ikke noe man skal bruke annet enn kortvarig for å ta knekken på dårlig lukt (ozon dreper bakterier). Så kjøp en luftavfukter, den er gull verdt (mange tråder om det her inne), og ioniseringsfunksjon er egentlig ikke noe man trenger.

 

Det er sant. Støv i båten er mangelvare så det bryr vi oss lite om, men hvis en ozon generator kan skape korrosjon på elektriske komponenter, Vil det jo være galskap å ha en sånn en å..  :confused: 

NEI! Her må det vaskes og tettes. ER ikke redd for å jobbe, Koser meg glugg med båtprosjektet, Å har bestemt meg for å ta det i små prosjekter istedetfor å gjøre alt på en gang. Da blir det fort mere en jeg klarer å bite over. :giggle:

Link to post
Share on other sites

I den C-86 jeg hadde,satt det en Silva logg.  Mener å huske at det var relativt enkelt å ligge på 5,7 knop på kryss.  For motor omtrent samme fart på stille sjø.  

 

Arona dieselen var opppgitt til 15 hk, og det var tobladet foldepropell - tror det var en gori propell.

 

Sjekk roret og innfestingene nøye.  Før jeg overtok båten hadde den hatt et rorhavari i en kuling utenfor Marstrand på svenske vestkusten. Roret hadde brukket i vannlinjen.  Etter dette ble roret forsterket innvendig av et verft i Sverige.   Dette skjedde som sagt før jeg overtok båten, så jeg har ikke alle detaljer.   Jeg satte også på større bakplater i RF stål  på boltene til rorbeslagene i akterspeilet..  Roret er originalt hult og fylt med skum.

 

Rorkonstruksjonen er nok den største svakheten på disse båtene, og et nødror i kraftig x-finer kan være et fornuftig.

 

Sjekk også innstøpingen av propellhylsen.   På min båt var det lagt  2-3 lag med polyester og matte.over hylserøret for å holde dette på plass.  Dårlig arbeid, og etterhvert løsnet hele hylserøret.  Om dette var utført i Danmark eller av forrige eier vet jeg ikke sikkert, men mistenker at det var fra verftet siden båten var levert med motor installert.

 

Det virker på dem i seilforeningen som at den skal seile meget bra denne båten. Den er kjent for å gå veldig høyt å har en "overdimensjonert" Rigg stememr det at det er en 150% mener jeg å har hørt? Forseilet går helt bak til sprayhood.

Skal sjekke bakplatene på innfestning av roret, bra tips!

Som du nevnte virker det som orginalroret er en svakhet på c-86 det er knekt en gang tidligere på akkurat samme måte som du nevner :giggle: Å laget nytt i marine mahogny (er det noen som heter det?) å forsterket med kevlar. Noe slapp jobb har gjort at det ble vannintrenging der boltene på beslag gikk gjennom roret holder på å tørker dette nå (det har ligget i stua)  :giggle:  tatt bort plast rundt skaden å stått oppetter en panelovn. Kyndig snekker mener treverket er berget så det skal jeg støpe inn i epoxy å lakkere igjen. Bilder kommer bare jehg kommer i gang med dette prosjektet. 

 

Hylserøret skal jeg legge inn bilder av, det er noe jeg lurer på der. men det er ikke plastet inn, så det kan være ombygget en gang?

Redigert av yorgoz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 Å har bestemt meg for å ta det i små prosjekter istedetfor å gjøre alt på en gang. Da blir det fort mere en jeg klarer å bite over. :giggle:

 

Det er en strategi jeg liker. Å kunne bruke båten "underveis" i prosjekter holder liv i prosjektene. 

 

Samtidig er jeg førstemann til å innrømme at jeg er drittlei av å rydde verktøy osv frem og vekk igjen. Pluss at jeg til tider føler båten blir et flytende verksted fremfor en ferie og rekrekasjons greie.  

Link to post
Share on other sites

Det er en strategi jeg liker. Å kunne bruke båten "underveis" i prosjekter holder liv i prosjektene. 

 

Samtidig er jeg førstemann til å innrømme at jeg er drittlei av å rydde verktøy osv frem og vekk igjen. Pluss at jeg til tider føler båten blir et flytende verksted fremfor en ferie og rekrekasjons greie.  

 Hehe ja det er helt sikkert. :yesnod:

For min del er det litt klok av skade da mange prosjekter tidligere har blitt utsatt eller helt avsluttet fordi man biter over for mye å det blir rot og irritasjon fremsfor rekreasjon.

Link to post
Share on other sites

bilde

Nå har jeg montert ny skyveluke i dobbelt laminert glass. da den gamle var råtten å levde såpass at vi måtte være to mann til å skyve den opp noen ganger, det ble meget bra syns vi. Luken i fremkant er ikke skiftet enda. Den er løs å skal være i sotet plexiglass siden det blir en del innsyn når vi ligger i havna :wink:

Noe privatliv må vi ha! :giggle:

Treverket rundt luken var tidl. lakkert å det hadde flasset av over alt. Det ble slipt ned å oljet en 10-12 strøk Ser straks litt bedre ut.

instrumentene over luka vurderer jeg å flytte der den kikkertholderen til høyre står. Den er limt over et stort hull.

Er dette en fin plassering, eller blir det estetisk og praktisk bedre å montere dem en annen plass? :confused:

Link to post
Share on other sites

1458413118.jpg

Noe vannlekkasje i taket fra tidligere det er mange små hull etter ting som er flyttet eller ombygget. Det fremkommer tydelig på finerplatene hvor det har kommet inn vann. Tatt ned alt av plater for å lokalisere alle lekasjepunkt, det fosser ikke inn vann, men over tid blir det kanskje soppangrep å dårlig innelukt.

Er det greit å tette hullene med epoxy eller er det tech 7 som er tingen?

20160315_141412.jpg

litt fuktig er det.. :nonod:

'men ifølge de jeg har pratet med. finnes det ikke tette seilbåter :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...