Jump to content

Sy kalesje selv? Leverandør av Kalesjemetervare etc


Campingcruisern

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd å sy kalesje til båten sin selv? Med vanlig symaskin? Jeg har en Janome Easy Jeans som jeg har sydd i jeansstoff og bevernylon iallfall med og så som skal tåle å sy i litt kraftige stoffer iallfall. Hvilken leverandør av stoff har dere eventuelt brukt? Jeg ser Seaside blant annet har noen typer kalesjemetervare. Jeg har ikke tenkt å sy en heldekkende kalesje, men bare til å dekke akkurrat over fører av båten slik at vedkommende ikke blir gjennomvåt hvis det plutselig skal begynne å regne for eksempel. Å få sydd en hel kalesje til båten, en Askeladden 15 3050 koster visst rundt 9-10 000, så jeg tenke jeg kanskje kunne slippe mye rimeligere unna ved å sy selv. For dere som har prøvd dette, ble resultatet mye rimeligere?

 

Link to post
Share on other sites

Først bør du nok teste symaskinen du har tenkt å bruke. Viss du har tilgang på en gammel skomakermaskin eller tilsvarende, har du en mulighet for å lykkes. Jeg kjenner ikke noen som har fått kalesjestoff gjennom en vanlig maskin uten å havarere. Verken min Singer eller mors Bernina tåler ikke så tykt og stivt stoff, særlig når du kanskje skal feste på solide glidelås. Men du må bare forsøke.. så finner du det ut.

Link to post
Share on other sites

Det er normalt ikke noe problem å sy vanlig kalesjestoff, men som det sies ovenfor når du kommer til innfelling av vinduer, glidelåser, kantbånd osv. hvor det er behov for å brette stoffet flere ganger så vil du slite. Jeg har en Janome variant som kategoriseres som "lett industri maskin", og den greier det meste av dette. Dog svært avhengig av at du stiller den inn riktig, bruker tykke nåler, og at du syr sakte.

Redigert av Nimbus HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde I utgangspunktet ikke tenkt å sy inn vinduer eller glidelås, da kalesjen bare skal dekke det sittegruppen og I verste fall førersetet på båten. Så jeg håper å få til en løsning uten. Kalesjedelen som dekker omtrent det samme I dag, har vindu men ikke glidelås.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke skal sy en "skikkelig" kalesje, så kan du kanskje bruke en tynnere type stoff? Jeg kjøpte noen meter av dette i sommer, og fikk kona til å sy konsolltrekk til skjærgårdsjeepen. Vanntett og fint, og gikk som en drøm å sy med en eldre Husquarna symaskin.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Ikke undervurder valg av nål og tråd...

Det finnes et gammelt skredder ordtak; "det finnes en nål til et hvert bruk"  (velg nål til det vanskeligste materialet)

Tråd; få råd fra produsenten av stoff. 

Metode; klipp prøvelapper og finn riktig "strekk" til du skal sy på alvor. Klipp overmål på siste og lengste strekket. Prøv kalesjen før du finklipper siste langside... Lag en mal i billigstoff.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det er normalt ikke noe problem å sy vanlig kalesjestoff, men som det sies ovenfor når du kommer til innfelling av vinduer, glidelåser, kantbånd osv. hvor det er behov for å brette stoffet flere ganger så vil du slite. Jeg har en Janome variant som kategoriseres som "lett industri maskin", og den greier det meste av dette. Dog svært avhengig av at du stiller den inn riktig, bruker tykke nåler, og at du syr sakte.

 

Helt klart, samtidig så byttet jeg vinduer i en spryhood jeg hadde vha en billig Singer og jeansnåler uten nevneverdige problemer. Har sydd en del div annet med x- brett seilduk med den uten at det har vært noe hokus-pokus. 

 

Husker ikke modellen men googlet og leste noen tråder her og der og dro til smarclub for å få tak i den rette modellen for oppgaven. Mener den kostet under 2000,- 

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har holdt på nokre år og reparert og utbedra kalesjen på ein Buster og Anytec.

Begynte først med og sy opp igjen nokre områder med ein slik syl/handsymaskin, det vart bra men gjekk grusomt seint (fleire timer på ein meter med saum).

Etter ein del lesing på nettet så gjekk ej så til investering av ein Easy jeans 22 maskin.

Brukte denne maskinen til og skifte ut vindu, sy opp igjen ein del saumer og sette inn vinduer på kalesjen til Anytecen.

Eg testet ut mange forskjellige tråder, nåler, fot og diverse for og få maskinen til og sy fint.

Det som fungerte bra ein plass ville ofte bli ubruklig 2cm lengre fremme på saumen.

Tråden sleit, laga floker, dårlig under eller overstramming, hoppa lett over sting(spesielt der underlaget vart tjukkere)

Til slutt skipla maskinen sej slik at den kom u utakt.

Etter timevis med justering og feilsøking av maskinen fikk ej synkronisert nålen med matingen og undertråden slik den sydde fint igjen.

Tok da til vettet og bestilte meg ein skikkelig Industri symaskin av namnet: Typical GC0303.

Det står på salgsanonnsene til Easy jeans at dette er båteigarens draume maskin, for meg vart draumen i så måte eit mareritt....

Den nye Typical er nydelig og enkel og sy med i forhold til Easyjeans maskinen, har til gode og sjå eit einaste sting den har hoppa over.

 

Eg har til no bestilt tråd, duk og diverse syutstyr med Sailrite, men kjem og til og bestille med seaside diverse etter kvart.

 

Holder no på og ekspreminterer på diverse trådtyper.

Kva kalesjetråd bør ein bruke? Polyester/bommull, polyester, polyester antiwick, Goretex tråd?

Veit at det hovudsaklig blir brukt polyester/bommull trå her i norge da denne skal svelle opp når den blir våt.

Men levetiden på denne er rimelig dårlig.

Om ein bruker dobbelsidig teip mellom skøytene på duken så vil denne vere med og tette for lekasje.

Har no bestilt inn noko polyester antiwick som eg skal prøve.

Synest at den polyester/bommultråden tar til sej lett grønske.

Redigert av Terje338 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden det er usikkert hvor bra maskinen min kommer til å takle "ekte" kalesjestoff fra slike kalesjestoffleverandører og det fort kan koste mer enn det vil smake, så lurer jeg på å teste ut en billigere versjon med stoff fra E-bay. En lengre oppe her anbefalte noe fra Aliexpress, men siden jeg aldri har handlet derfra, og tilbakemeldingen ikke var helt max, så tenkte jeg prøve dette .Er det noenlunde vanntett og greit å sy i har en alt å vinne. Er det ikke dugende, så har jeg bare tapt ett par hundre kroner.

Link to post
Share on other sites

Vær oppmerksom på at det stoffet du linker til bare er 165g pr. meter mens det jeg linket til er 200g pr. meter. Jeg ville ikke valgt noe tynnere stoff enn det jeg brukte. 

Må forøvrig arrestere deg litt på tilbakemeldingene for leverandøren på Aliexpress; de har 3 diamanter, 98,4% positiv feedback og gjennomsnittlig 4,8 av 5 mulige stjerner. Det kaller ikke jeg "ikke helt max"...... :thumbsup:

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Er bare vant til e-bay og der holder jeg meg til over 99 % tilbakemelding med ett resultat at jeg nok aldri har hatt dårlig erfaring med noen selger. Rundtomkring når det har vært snakk om e-bay, så har det liksom vært snakk om å holde seg over det, så jeg er vel litt farget av det :giggle:  Det at man kan bruke paypal på e-bay gjør at jeg føler meg tryggere også. Er det akkurat den butikken på Aliexpress du brukte eller?

Link to post
Share on other sites

Ja, linken er til butikken / produktet (grå) jeg kjøpte. I mitt tilfelle sendte de med DHL selv om det sto Chinapost. Fri frakt ble det uansett, men leveringstiden ble jo bare en uke. Mulig jeg hadde flaks med den.

Jeg er enig i at det var enklere den gangen Aliexpress også brukte PayPal, men de har jo sitt eget sikkerhetssystem da, Selger får ikke pengene sine før du bekrefter mottak av varen. Ellers så har jeg mistanke om at du ofte kan finne både samme produkter og samme leverandører på ebay og Ali....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Ser Seaside sine stoffer varierer fra i 150g/240g/315g pr m2. Så det er litt forskjellig hva som blir brukt der og. Men kommer det ikke moms og greier i tillegg og der, siden det er en butikk i Sverige?  I tillegg er frakten på over 400kr.

For øvrig har jeg sydd i bevernylon før med symaskinen min, og dette stoffet er visst 380g pr m2

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei,

 

Har holdt på nokre år og reparert og utbedra kalesjen på ein Buster og Anytec.

Begynte først med og sy opp igjen nokre områder med ein slik syl/handsymaskin, det vart bra men gjekk grusomt seint (fleire timer på ein meter med saum).

Etter ein del lesing på nettet så gjekk ej så til investering av ein Easy jeans 22 maskin.

Brukte denne maskinen til og skifte ut vindu, sy opp igjen ein del saumer og sette inn vinduer på kalesjen til Anytecen.

Eg testet ut mange forskjellige tråder, nåler, fot og diverse for og få maskinen til og sy fint.

Det som fungerte bra ein plass ville ofte bli ubruklig 2cm lengre fremme på saumen.

Tråden sleit, laga floker, dårlig under eller overstramming, hoppa lett over sting(spesielt der underlaget vart tjukkere)

Til slutt skipla maskinen sej slik at den kom u utakt.

Etter timevis med justering og feilsøking av maskinen fikk ej synkronisert nålen med matingen og undertråden slik den sydde fint igjen.

Tok da til vettet og bestilte meg ein skikkelig Industri symaskin av namnet: Typical GC0303.

Det står på salgsanonnsene til Easy jeans at dette er båteigarens draume maskin, for meg vart draumen i så måte eit mareritt....

Den nye Typical er nydelig og enkel og sy med i forhold til Easyjeans maskinen, har til gode og sjå eit einaste sting den har hoppa over.

 

Eg har til no bestilt tråd, duk og diverse syutstyr med Sailrite, men kjem og til og bestille med seaside diverse etter kvart.

 

Holder no på og ekspreminterer på diverse trådtyper.

Kva kalesjetråd bør ein bruke? Polyester/bommull, polyester, polyester antiwick, Goretex tråd?

Veit at det hovudsaklig blir brukt polyester/bommull trå her i norge da denne skal svelle opp når den blir våt.

Men levetiden på denne er rimelig dårlig.

Om ein bruker dobbelsidig teip mellom skøytene på duken så vil denne vere med og tette for lekasje.

Har no bestilt inn noko polyester antiwick som eg skal prøve.

Synest at den polyester/bommultråden tar til sej lett grønske.

 

Maskinen jeg skal bruke er Janome Easy Jeans. Har nå sydd ett helt putesett til båten i skai med ganske lag som gikk ganske greit.  Har bestilt stoff fra Aliexpress om foreslått lenger oppe her. Har tenkt å sy en mal i noen billige lakener først. Skal foreløpig ikke ha noen vinduer på kalesjen. Tenkte en litt enkel type kalesje a la denne . Mulig jeg skal ha kantbånd rundt i tillegg da, hvis maskinen takler det. Har den delen av orginalkalesjen som er festet oppe ved vinduene, som jeg skal bruke for å få den delen mest mulig rett iallfall. Tenkte å ha en glidelås mellom denne delen og resten av kalesjen, pluss to glidelåser bak som på orginalkalesjen. (Slik at man kan ha åpen luke bakpå)

Har du kommet fram til hva slags tråd man bør bruke til slikt? Jeg har som sagt funnet stoffet jeg skal bruke, jeg har funnet passende glidelåser, men jeg er veldig i tvil om hva slags tråd jeg skal bruke. Ser det anbefales bomullsspunnet polyestertråd da denne skal utvide seg og gjøre sømmer tette. Selv har jeg foreløpig bare Gutermann Mara  polyestertråd. Så spørsmålet er om man må få tak i ny tråd og i tilfelle hvorfra?

Hva slags dobbeltsidig tape mener du? Den som Seaside betegner som kalesjetape?

Link to post
Share on other sites

På easyjeans maskinen må ein velge tråd som passer til maskinen, då må du velge vekk dei tjukkaste trådene.

Dei kalesje trådene som blir brukt av fagfolk i industrimaskinene kan du berre gløyme, du må over på tynnere tråd.

Tynnere tråd gjer og at tråden ikkje tåler så mange år i sola.

Eg brukte polyester tråd frå Sailrite, tjukkelse 69.

Problemet eg fikk med denne var at eg ikkje fikk overtråden stram nok, dette skuldast nok denne tråden er meget glatt overflate.

Eg fjusket dette til med og legge tråden rundt diverse punkt på maskinen.

Mulig om ein velger ein annen tråd som ikkje er så glatt så vil dette problemet forsvinne.

Den bommulomspunnen polyestertråden er ofte tjukkere en rein polyestertråd, og eg trur den ikkje har samme styrken.

Det kan vere ein meget god løsning og prøve ein eller annen tynn goretex tråd, men dette er meget dyr tråd.

Eit anna tips kan vere og prøve Serv7 nålene frå Sailrite, desse er laget for og unngå at maskinen hopper over sting.

At maskinen hoppet over sting var eit av problemene eg hadde i Easyjeans maskina, spesielt når ein skulle over kanter med fleire lag.

Om du bruker dobbelsidig tape i mellom skøytene dine så trur ej ikkje du skal vere redd for lekkasje med polyestertråd eller tråder som ikkje er bommulomspunnet.

 

Den linken om Kalesjetape frå seaside såg ut til og vere rette sorten, men ver litt ops på at det skal vere forskjellige taper til forskjellige stofftyper.

Dette kan du lese meir om på Salerite sine sider.

Ej kjøpte tapen min på sailrite.

 

Ser du vil bruke lakener til og sy maler med, men er ikkje laken meir elastisk en kalesjestoffet?

Sailrite har egen armert plastikk (duk) som dei bruker og lage maler med, sjå litt på den.

Link to post
Share on other sites

Det går fin å sy kalesje selv. Er en fordel som nevnt over at stoffet ikke er for tykt. 

Man får også forskjellig kalesjetrådtykkelse. Velg en ikke for tykk tråd.

Sydde denne på en Singer heavy duty, som er noe ala Janome Easy Jeans .

 

bilde

 

Se gjerne litt nede på siden her og fremover for tips.  https://baatplassen.no/i/topic/97794-stell-og-oppgradering-av-en-gammel-dame-princess-riviera/page-10

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva slags tykkelsesbetegnelser de bruker på slike tråder brukt til båt jeg. Jeg har bare prøvd tråd fra Stoff og Stil og Gutermann Mara tråd. Gutermann bruker betegnelsene 120 (tynn tråd), 70 (tykkere tråd) og 50 (enda tykkere tråd). Jeg prøvde meg på bruke 50-tråd når jeg skulle sy puter til båten i skai, men det ble det bare tullet av. Så jeg endte opp med å bruke vanlig tråd. Spørs om jeg skulle testet  den midt imellom i stedet. Sterkere og tykkere tråd, men kanskje ikke så gale at den tuller det til for maskinen. Mulig jeg har noe liggende i tykkelsen som jeg kan teste med (men som har feil farge).

Jeg må si jeg ikke skjønner helt hvordan man kan bruke slik tape til å få sømmene tette? Dette er vel en dobbeltsidig tape? Taper man denne mellom de to stykkene man skal sy sammen, i sømm-monnet?  Men man pleier jo gjerne sy ned sømm-monnet etterpå, og da stikker man jo nye hull? Og må sy igjennom tapen? Og hvordan fungerer dette?

Vet at når man syr regntøy, så bruker man en sømtape som man stryker på, på baksiden av sømmene for å holde det tett. Funderte litt på å bruke denne, men vet ikke hvordan den fungerer med stoffet jeg skal bruke.

 

Til å sy mal tenkte jeg bruke noe slikt ja.

Link to post
Share on other sites

Det går fin å sy kalesje selv. Er en fordel som nevnt over at stoffet ikke er for tykt. 

Man får også forskjellig kalesjetrådtykkelse. Velg en ikke for tykk tråd.

Sydde denne på en Singer heavy duty, som er noe ala Janome Easy Jeans .

 

bilde

 

Se gjerne litt nede på siden her og fremover for tips.  https://baatplassen.no/i/topic/97794-stell-og-oppgradering-av-en-gammel-dame-princess-riviera/page-10

 

Hva slags tråd brukte du da? Den maskinen er vel sikkert litt i samme klasse som min ja.

Hva slags kalesjestoff brukte du på denne kalesjen da? Og hva gjorde du for å holde sømmene tette?

Litt usikker på hvordan stoffet jeg skal bruke er, da det er bestilt fra Kina :giggle:  Sto på siden at det var 200g /m. Det var nå vel en på siden her som hadde sydd trekk for seter eller noe i båt av det. Så det skal iallfall funke på vanlig maskin.

Link to post
Share on other sites

På easyjeans maskinen må ein velge tråd som passer til maskinen, då må du velge vekk dei tjukkaste trådene.

Dei kalesje trådene som blir brukt av fagfolk i industrimaskinene kan du berre gløyme, du må over på tynnere tråd.

Tynnere tråd gjer og at tråden ikkje tåler så mange år i sola.

Amen! Jeg sydde opp noen sømmer på sprayhooden med en "vanlig hobbymaskin" Med vanlig (tynn) sytråd Det holdt noen år i sola, så måtte jeg til igjen. Den nye sprayhooden sydde jeg på en Sailrite med tykk tråd. Den syr gjennom så mange lag kalesjestoff du vil, men koster jo noen kroner da.

 

 

Ser du vil bruke lakener til og sy maler med, men er ikkje laken meir elastisk en kalesjestoffet?

Sailrite har egen armert plastikk (duk) som dei bruker og lage maler med, sjå litt på den.

Enig. De selger dobbeltsidig tape også (basting tape). Den armerte duken er fin å lage mal med. Den er gjennomsiktig, og du kan tegne på hvor det skal være utsparinger osv. Så klipper du ut, og legger det rett oppå stoffet og tegner rundt. Gjerne med en SLIK. De har også noen billigere, men da er det en type fettstift. Antar det er vanskeligere å vaske bort. Soapstone kan du bare gni bort.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

På easyjeans maskinen må ein velge tråd som passer til maskinen, då må du velge vekk dei tjukkaste trådene.

Dei kalesje trådene som blir brukt av fagfolk i industrimaskinene kan du berre gløyme, du må over på tynnere tråd.

Tynnere tråd gjer og at tråden ikkje tåler så mange år i sola.

Amen! Jeg sydde opp noen sømmer på sprayhooden med en "vanlig hobbymaskin" Med vanlig (tynn) sytråd Det holdt noen år i sola, så måtte jeg til igjen. Den nye sprayhooden sydde jeg på en Sailrite med tykk tråd. Den syr gjennom så mange lag kalesjestoff du vil, men koster jo noen kroner da.

 

 

Ser du vil bruke lakener til og sy maler med, men er ikkje laken meir elastisk en kalesjestoffet?

Sailrite har egen armert plastikk (duk) som dei bruker og lage maler med, sjå litt på den.

Enig. De selger dobbeltsidig tape også. Den armerte duken er fin å lage mal med. Den er gjennomsiktig, og du kan tegne på hvor det skal være utsparinger osv. Så klipper du ut, og legger det rett oppå stoffet og tegner rundt. Gjerne med en SLIK. De har også noen billigere, men det er en type fettstift

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

På kalesjen på bildet over er det brukt markilux  eller tilsvarende, dersom jeg husker riktig.

Sømmene blir tette dersom man bretter og syr riktig. Også da ved bruk av kalesjet

Se på siden her, så får du tips om  type søm og hvordan få tett. (Fra bilde 6 og nedover på siden)

https://baatplassen.no/i/topic/97794-stell-og-oppgradering-av-en-gammel-dame-princess-riviera/page-11

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener du at kalesjen skal monteres slik at vannet renner over skjøten slik som pila på bildet? At ved montering andre veien så vil vannet samle seg i kløften og trekke igjennom? Men hva med hullene som nåla lager når du syr gjennom disse lagene? Og bruker du slik kalesjetape mellom disse to på den 15 mm brede skjøten? Og brukte du vanlig polyestertråd?

Håper det er greit at jeg har printscreena fra tråden din for å forklare bedre ?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...