Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Hei

I innlegg 159 har du 3 led striper som du har på den nye fine lys lista over speilten på bade. Jeg lurer på hvor du har kjøpt led stripene, og om du er fornøyd med fargen på lyset. Jeg har tenkt å lage en lys list over skapet på badet i båten vår. Det blir helt enkelt, med en list av mahogny og led list bak.

Jeg er meget imponert over alle forbedringene du har gjort og veldig flotte bilder du har lagt ut

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

 

 

Fantastisk! :yesnod:

 

 

Dææ... - også fiks ferdig med innhold, da gitt!

Dette ble kjempefint! Moro å følge med på dine verker!

 

 

Steikje flott!!! Skal bli gøy å se det i båten!

 

 

Jeg er meget imponert over alle forbedringene du har gjort og veldig flotte bilder du har lagt ut

 

Takk for godord :smiley:

 

 

Hallo Jan Martin

 

Led stripene har jeg kjøpt på rull a 5m ( kan klippes for hver tredje LED) på ebay mener jeg det var. Fargen på lyset er varmt ikke slik blåkalt. (kjøpte var mhvite LED)

Dersom du ser lenger fremme i tråden, ser du jeg også jeg har montert LED striper med dimmer bak gardinbretta.

(bildene ljuger litt fordi kamera drar inn lyset. Er roligere enn det ser ut som)

Slik: http://www.ebay.com/itm/5M-3528-SMD-300-LED-Warm-white-waterproof-flexible-strip-DC12V-/121193329165?pt=US_String_Lights_Fairy_Lights&hash=item1c37af720d

 

http://www.ebay.com/itm/Warm-White-5M-60leds-M-3528-SMD-LED-Strip-Lights-300led-12V-24W-Non-Waterproof-/181079424014?pt=US_Car_Lighting&hash=item2a292cbc0e

 

SoBo

Link to post
Share on other sites

Mye småpusling med flaskeoppbevaringsrommet. Har også lagt på epoxy på baksiden

av bordet. Epoxyen renner ned i små sprekker og "limer" det hele bedre sammen.

Også to strøk med lakk har også kommet på her på baksiden.

Epoxy på:

 

bilde

 

Stadig noe som skal limes:

 

bilde

 

I og med at det er lys i skapet måtte jeg lage flaske holderne i plastglass.

En ca. 20 mm fra bunnen og en i høyde med nedre kant av døråpningen.

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Har også modifisert et sett med fjærhengsler og prøvemontert.

 

bilde

 

Dørlåsen/knotten er av typen som er flush med ramma.( når knotten er flush er døra låst, med knotten ute er døra åpen)

Et lag lakk utvendig/ innvendig er også påført.

 

bilde

 

 

FF....

Link to post
Share on other sites

Innimellom lakking av flaske oppbevarings søylen og litt oppgradering i heimen må man gjøre andre ting også.

Har en luke ned til lasterommet og en ned til vvbereder pumper etc.

Disse lukene har en heller smådårlig anordning får å stå i åpen stilling.

Kom til å tenke på at jeg hadde to små gassfjærer liggende, som kunne være en grei lukeholder.

Måtte lage festebraketter til å skru i luka, i karmen kan jeg muligens bolte rett i karmen.

Brukte det jeg hadde for hånd, et syrefast rør som jeg skar en bit av og delte til to halvmåner.

 

bilde

 

 

Grovsmidd, banket, bøyd og hull laget.

 

bilde

 

Etter litt mer filing, pussing og polering, ble det slik:

 

bilde

 

 

FF...

Link to post
Share on other sites

 

 

Er det noe du ikke kan?

 

Masse blant annet dette:

 

 

 

Vinne mot Magnus Karlsen i sjakk.....?

 

Ikke i sjakk nei, men...

 

 

 

Ekstra moro å lese om fine løsninger basert på gjenbruk av materiell!

 

Hmmm gjennbruk.. Ubrukt syrefast rør og ubrukte gassfjærer av beste tysk fabrikat :giggle::lol:

 

 

 

Det hadde ikke forundret meg om SoBo har hjemmelagete lyspærer i hele huset, og hadde det ikke vært for at "Mona Lisa" allerede har fått sitt maleri, hadde han sikkert fikset det også! :yesnod:

 

He he Har du vært hjemme hos meg ?? :lol::lol:

 

Har idag vært i båten for andre og siste prøvemontasje av bord m/bordsøyle.

Jeg er god fornøyd :yesnod:

 

bilde

 

Passer godt inn i blant eksisterende treverk og farger.

 

bilde

 

bilde

 

Monterte også disse gassfjærene på lukene. Ble litt prøving og feiling for å få det optimalt.

Resultatet ble meget bra og funksjonelt.

 

bilde

 

bilde

 

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Gasfjädrar på luckor är suveräna, men rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att gasfjädrar skall monteras med den fria kolvstången nedåt...?

 

Like so

 

bilde

 

Förstärkning av gångjärnen med genomgående maskingängad skruv och stora brickor kan vara påkallat eftersom fjädern ökar belastningen.

 

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Wiking 26 ac: ja forsikringsselskapet skal iallefall ikke komme å si at arbeidet ombord ikke dokumentert :lol:

Jarle B, celzeron : Jeg syntes og dette ble fint. (Første gangen bordet var med på testmontasje)

ebonita: nå er jeg mer forvirra enn normalt bilde

Produsenten jeg fant på nettet sier ned ved trykkende og alle fire til motorromlukene står montert med stempelstanga opp. Jeg har iallefall snudd de korte nye gassfjærene, så da har jeg litt av hvert.bilde

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er riktig som Ebonita sier SoBO montert andre veien så belastes pakningene og begynner å lekke etter en stund. :smiley:

 

Ganske vanlig problem på portaler på lastebiler, disse er veldig ofte feil montert og ryker fort.

Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Hadde lyst på en kompassrose som jeg kan montere på døra til "barskapet" nei unnskyld flaskeoppbevaringssøylen.

Rotet litt i haugen med oppnøringsved og fant dette:

 

bilde

 

Brukte "tapet" kniv og skar noen små biter, som til slutt ble slik (detter er smått for en som begynner å bli langsynt :yesnod:)

 

bilde

 

Tok plastfolie rundt teakplanken det ligger på. Blandet ihopes lamineringsepoxy og fortykningsmiddel" (mikroballonger eller hva det heter),

for at epoxyen skulle få en tykkere konsistens.

Limte delene sammen og smørte et lag epoxy over det hele.

Da er det bare å vente, for å se om dette forblir en del :pray:

 

bilde

 

FF...

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...