Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

Hei,

 

Har i dag en Vp Tamd-31p motor med orginal dynamo og 1*115 bly til start og 2*115 bly til forbrukere. I tillegg til dette er den en Sterling prosplit som fordeler strømmen til batterierne. Og skal ha en 100w solcellepanel

montert til sommaren med en Mppt regulator..

Om jeg skal bytte forbruker batterierne mot LifePo4 batterier er det bare bytte eller er det massa annet man må ha i tillegg da. feks ekstern regulator m.m?

Og er de batterierne så bra som reklamen sier ?

 

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte ikke bytte mye, jeg måtte bytte strømmåler da jeg hadde en NASA. Byttet til victron som kunne lese av amp bruket riktig. Så fjernet jeg strømfordeler mellom start og forbruk. Satte en ny strømfordeler fra dynamo til start og forbruk. Kan hende det er noe forskjell fra LiFePo4 batterier til batterier, det veit jeg ikke. Men jeg er veldig fornøyd :) Kjøpte mine batterier hos makspower.no. Fikk veldig bra service

Link to post
Share on other sites

hva for stromfordeler bytte du i fra og til? Og hvorfor? Er fra maxpower jeg sett på

Den jeg hadde ladet ikke så bra, blei mye bedre ladning fra dynamoen ( victron form for skillerelle, elektronisk). Jeg byttet også alt det jeg hadde (hadde ikke behov for det, men noe jeg ønsket) over til victron. Victron laderen lader lipo veldig bra. Ikke noe problem der. De fleste nye batteriladere tror jeg ikke er noe problem ( pris og kvalitet henger litt sammen her da, hvilken justeringer man kan gjøre).

Link to post
Share on other sites

Er det slik å forstå at det er noe ved NASA måleren som gjør at den ikke kan måle forbruk/lading til LiFePo4 batterier?

Ja, den greier ikke å lese amp riktig. Viser riktig volt da :) Tror det bare er victron sin 700 og 7002 og en til(som jeg ikke kjenner noe til ) som klarer det (værtfall som jeg veit om).

Link to post
Share on other sites

Ja er den lader Chivas... Den kan steller inn til 13,5 på float og 14.4 på End-of-charging voltage. Takk for pm chivas.. muligt jeg tar kontakt :-)
Jeg akkurat byttet båt og det satt 2*115  bly fra 2007 i den så. i den gamle hadde jeg 3*110amp agm

Victron BmW-702 har jeg i den nye så..

Link to post
Share on other sites

Mr. Swe, hvis du har temp.sensor på den laderen så bør du koble fra sensorkabelen hvis du skal lade LiFePo4, ellers kan du få for høy ladespenning på kalde dager.  LiFePo4 skal for øvrig ikke lades under 0 grader C.  14.4V ladespenning skal gå helt fint, selv om den gjerne kunne vært lavere også.

 

Chiwas, det er en kraftig batteribank du har skaffet deg.  Ser du har Bavaria seilbåt, har du 115A dynamoen?  Hva ligger ladestrømmen på når batteriene er godt nedtappet?  Jeg har 360Ah LiFePo4 i tillegg til AGM om bord (dvs. 2 forbruksbanker), men har ikke tatt sjansen på å koble LiFePo4 banken mot dynamoen før jeg får montert en skikkelig regulator.  Er redd for å overbelaste dynamoen, disse batteriene tar imot så mye som dynamoen kan levere, i time etter time.  Bruker den banken foreløpig bare som "range extender" til AGM banken, med landstrømslading.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe som heter absorbtion og float i lading av Lithium, det er kun jevn lading. Om man har prismatiske celler pakket inn i tykk aluminium kapsling kan man lade dem med spenn opp til 14,6v, men man skal uansett ikke gå over 14v uten at det er speciale produkter. Disse lommelykt cellene som brukt er til batteriene hos Maxpower har ikke mange år i levetid med spenn over 14,2v.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe som heter absorbtion og float i lading av Lithium, det er kun jevn lading. Om man har prismatiske celler pakket inn i tykk aluminium kapsling kan man lade dem med spenn opp til 14,6v, men man skal uansett ikke gå over 14v uten at det er speciale produkter. Disse lommelykt cellene som brukt er til batteriene hos Maxpower har ikke mange år i levetid med spenn over 14,2v.

bilde

Victron bruker værtfall float på sine ladere på Litium oppsett. Og ser de har satt volten rundt 14.2 på standard.

Redigert av Chiwas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med slik spenn trenger du mer kostbare batterier, jeg skulle ikke kjøre mer en 14v inn på batteri cellene Maxpower bruker. Det blir ikke noe raskere topplading ved 14,2/14,4 eller ved 13,8.

Om BMS er av billig versjon kan den ødelegge cellene med overlading og der bør lader og regulator på dynamo beskytte batteriet med å kjøre float ned i 13,3v som er under hvilespenn på cellene.

Dette er bare spørsmål om man bygger et skuddsikkert system, eller man går ut ved bakdøren i sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

14,1v er ok, 14,2v er maks på slike celler. Jeg ser at regulator inne på siden hos Maxpower har 14,4v i absorbtion og 13,8 i float. Tror at grunnen er at dem er opptatte av lading til blybatteri som brukes til start/thruster og dem går der ut i kant i sikkerhet. Om det er kun 1stk dynamo skulle jeg brukt dc/dc lader til lading av start/thruster batterier og fokusere på hva er sunt til Lithium.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...