Jump to content

Nye Lomatec innenbord diesel, noen med erfaring ?


VannTro

Recommended Posts

Hei igjen alle sammen

 

Da begynner endelig hjemmesiden å ta litt form. Har hittil lagt ut 85hk og 95hk og trenger deres mening vedr oppsettet. Er det forståelig ? Har så langt det lar seg gjøre prøvd å produsere en godt detaljert målskisse. Den originale er nemlig ikke så godt detaljert.

 

En ganske stor der av knudekretsen vår består av de som ikke vokste opp med pc, derfor synes jeg siden bør være så brukervennlig som overhodet mulig.

 

Det gjenstår fremdeles masse, men det er en start.

 

Mvh

Fredrik

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Fredrik! Siden tar form, hva med å få med litt tekniske data på motorene, volum, effekt vekt etc etc! Var litt treg her, men mulig bildene dine er litt "store" ser jo bra ut ellers sålangt i allefall!

Ronny

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill :) Christensen: tekniske data ligger ute det også, man må bare trykke på pdf'n for å få det opp. Prisene kommer, bare web designeren får fingern ut av r.... Eller så står prisene oppført på finn så lenge. Har vært vanskelig å finne et fornuftig prisnivå på Hidean, den er egentlig ganske kostbar å importere. Målet vårt er å ligge under de fleste andre merker, ihvertfall i begynnelsen. Ser at prisene på Hidea ellers i verden ligger likt med Yamaha , Mercury etc og alikvel selger flest, ihvertfall ifølge den svenske importøren.. Vi begynner ihvertfall lavt på det første lasset vi har mottatt. Skal få lagt ut en video av 15 hk 4 takt, var veldig imponert over støyen. Det er forresten en kar her inne som kommer innom verkstedet vårt i morgen for å hente en 15 hk. Han lovet meg imot en god pris å legge ut sine erfaringer her. Så vi hører nok fra vedkommende.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Idars

 

Lomatec har allerede for en stund siden lansert både 180, 280, 340, 420, 560 og 750 hk. Vi har ventet med å ta inn disse pga modningsfasen de har vært igjennom. Dette er også motorer vi helst ikke vil sitte med for mange av på lager pga MR. HK-avgift samtidig som det heller ikke er meget etterspurte maskinvarianter.

 

For den som undrer: Den siste tida har jeg benyttet til å søke info om 85hk'rn, når jeg endelig fikk kontakt med fabrikanten av denne, så ble jeg fortalt at motoren er en "dønn" original Nissan QD32 maskin.Også etter å ha hatt x-antall Nissan fanatikere tilstede også, så har dette heller aldri blitt betvilt fra vår side. Men det er greit å være sikker. Motoren har ihvertfall imponert oss så langt. Grunnen til den siste tids- søken er at vi gjerne vil ha en ny og bedre brukermanual. Jeg vil være forsiktig med å påstå noe som helst, men om noen har informasjon som kan bekrefte eller avbekrefte så taes dette imot med stor takk. Det ble også nevnt at samme fabrikant har levert denne motoren for marinisering til Sole motorer. Noen formeninger om dette ?

 

Takk

Link to post
Share on other sites

EXIT II : Det ble også nevnt at samme fabrikant har levert denne motoren for marinisering til Sole motorer. Noen formeninger om dette ?
Sole bruker nissan på sin 85 og 115 hk. Ellers er det mitsubishi på de mindre modellene. Du får gå inn på sole sine nettsider og sammenligne bilder og sylindervolum osv. Det er oppgitt nøyaktige mål på dette, så hvis dette stemmer overens så er det vel samme motor skulle man tro.
Link to post
Share on other sites

Takk for informasjonen Hegra, du finner ut av det meste :smiley: Det er jo på 85hk og 115hk vi (lomatec) også benytter Nissan QD32. Har også fått bekreftet fra en av de ansatte ved Sole at det er Nissan QD32 . han forstod imidlertid ikke at vi klarte og operere med det lave prisnivået.

 

Men altså! jeg skal ikke si noe fra eller til ang produksjonen av denne, hvem hva hvor. Dette er også litt hemmelighetsfullt fra Kinesernes side, av en eller annen grunn. Men en ting kan jeg etter å nesten ha solgt 100 eksemplarer av 85 og 115 på et år si, det har vært en suveren maskin, sterk og god. Vi har også engasjert nissan folk som sier at det er en Nissan, vi har også kjøpt inn et parti med reservedeler fra Sverige, og dette går smertefritt overens. Så vet jeg også at Kineserne bruker denne Nissan maskinen til militære formål, jeep'er, mindre lastebiler etc. Dem bruker navnet "military engine" når de snakker rundt maskinen. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Ble nysgjerrig når jeg kikket på nettsiden din! Jeg la merke til at du også selger 2-takts påhengere... Hvordan har dere/ hindea løst dette mtp CE-godkjenning og utslippskrav?? Såvidt jeg husker forsvant de siste to-takterne fra omtrent alle markedslederne for noen år siden fordi de ikke tilfredstilte utslippskravene og derfor ble ulovlige å importere. Da jeg jobbet hos en båtimportør for et drøyt år siden kunne vi fortsatt levere totaktere dersom de var f.eks. til bruk på redningsbåter eller yrkesformål, men i privat bruk var det ikke tillatt å selge disse motorene i det hele tatt. Dette gjaldt Mercury, men ser at ingen av de andre selger annet enn 4-taktere lengre selv om 2-taktsmotorene var supre som jollemotorer o.li...

Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål. Har tenkt på det samme selv. Motorene har ihvertfall ikke blitt stoppet i tollen, så noe riktig må jo Hidea ha gjort. Jeg vet at Hidea produserer motorene sine på er en hyopermoderne ISO 9001 fabrikk, og at de har mange sertifikater i orden. Men jeg bør dobbeltsjekke. Men det står klart og tydelig at det 2-taktere i toll papirene, så hadde det vært noe galt så burde dem reagert for lengst.

Link to post
Share on other sites

Jeg er 99% sikker på at de motorene var leftovers! De fleste båtforhandlerne tok ut så mange totaktere som mulig før årsskiftet fordi de ikke ble forbudt å omsette, kun importere. Tror jeg ville dobbeltsjekket om det er ok å selge 2-taktere fortsatt. Det er noen år siden jeg holdt på med dette så jeg husker ikke helt detaljene, men synes det er rart at verken yamaha, mercury, tohatsu eller suzuki selger 2-taktere lengre da disse fortsatt er veldig ettertraktet som jollemotorer og slikt...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...

hei!

 

jeg har ikke lest alle innlegg her, men følte for å si et par ord. Har ikke handla motor av Fredrik, men handla propellanlegg av ham. Makan til service har jeg aldri vært borti. Det er en hyggelig stemme i andre enden av telefonen som tar seg tid til å prate, sette seg inn i behovet, og dele av sin store kunnskap. Jeg fikk et veldig ryddig inntrykk av denne fyren og kommer uten tvil til å handle fra han seinere. Stå på videre!

 

Hilsen Erik, storfornøyd kunde fra skien

Link to post
Share on other sites

Hei er innom en snar tur,jeg var vel den første som kjøpte Lomatec motor,jeg hadde som sikkert dem fleste husker problemer med den første motor jeg hentet.Dette var en Lomatec 49 hk,hadde alt for høy oljetemp og trøbbel med gis osv.Dette med goret kom att denne ikke var helt justert i fra fabrikken regnet jeg med.Men jeg har diskutert mye med Levrandøren i Nederland og he he en del med Lomatec norge.Men for og gjøre denne historie kort så fikk jeg ny motor og nytt gir med kjøling til gir og att den gamlemotor hadde oljekjøler montert på utsiden av blokka.Nå har jeg en med kjøling inn i gir og rett igjennom bunnpanna.Men jeg har hatt diverse problemer på det hjemlig planet og har ikke fått svart her ute,og jeg har desverre ikke fått satt i denne motor ennå eller.Båten har stått på land i ett par år snart.¨jeg kommer til og selge båt og motor enten vær for seg eller samlet.Jeg har desverre nok med ett husprosjekt her så tiden strekker ikke til.Jeg har snakket med Exit i forrige uke og ble noe sjokket over nedleggelsen av firma hannes.Men etter det jeg har forstått skal en annnen muligens inn på banene her i norge.Jeg har også adresse til levrandøren i nederland.He he jeg har kranglet en del med dem for lenge siden,men han vill vist ha kontakt med meg ser jeg igjennom diverse andre sider jeg er på.Men meget synd att firma gikk dukken her for Fredrick.Det gikk ikke dukken for att det ikke ble solgt motorer nok,men helt andre grunner desverre.MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei alle sammen

 

og takk for alle de vennlige ordene. Har til stadighet tittet innom her for å se om nedleggelsen ble et tema.

De siste 3 årene så har Lomatec utgjort nærmere 90% av min fritid. Jeg føler ikke at jeg har gjort noe galt, eller at jeg kunne gjort noe annerledes for at ting skulle gått bedre. Hvis jeg skulle "restartet" så ville jeg gjort en ting annerledes, og det er å tatt mer hensyn til familie og venner. Det er greit å være etterpåklok, men dette forandrer ikke prioriteringene jeg allerede har tatt, men men......

 

Siden jeg innerst inne egentlig ikke føler at jeg kan klandre meg selv for konkursen så ønsker jeg å benytte anledningen til og si noen ord i forbindelse med det inntrufne. Jeg ønsker imidlertid ikke å nevne navn. Historien starter slik :en av våre første kunder som kjøpte en Lomatec 85 hk skulle vise seg å by på store problemer for oss, ja problemer som har hatt oppadgående status fra dagen motoren ble solgt, til den dag i dag. Det er ikke ukjent at alle "ferske" aktører ønsker å opptre slik at ryktet blir bra, og at alle kunder er fornøyde. Noen spilte dersverre litt for mye på dette. Samme kunde som det her er snakk om ble tildelt ny motor 3 ganger før vi vendte han ryggen.Alle 3" havariene" var et resultat av uren diesel i systemet, utrolig nok (om vi kan kalle det havarier--> motor stoppet på høyere turtall, og reagerte også noen ganger med å slokne helt). Vedkommende hevdet alle gangene at tanken var rengjort. Under det 3 motorbyttet benyttet vi fagmenn .Den uavhengige mekanikeren bekreftet selvfølgelig mistanken omgående, diesetanken var rett og slett full av dritt (den gamle defekte perkinsen som satte i båten tidligere var ifølge den nye eieren også et resultat av dårlig diesel) . Vi gikk over dieselpumpene på alle 3 byttemotorene som stod på lager for å bekrefte påstandene (noe som ikke var kostnadsfritt) samtidig som vi også utførte andre mekaniske inngrep på motoren. Både dyser og pumper var selvfølgelig full av dritt. Kunden fortalte meg allerede etter at jeg utførte det andre motorbyttet at motoren igjen mistet turtall, og at den noen ganger stoppet, noe som er en klassisk "luft" i diesel, eller dritt i dieselen syndrom. Vi ønsker selvfølgelig ikke å gi kunden en "fjerde" motor. Vi bekostet til og med rengjøring av tanken til vedkommende for å få bekreftet mistanken. Det hele endte med at juridiske tiltak ble iverksatt. Kunden skjønte heldigvis at han ikke spilte med gode kort, så dette gikk fort over.

 

Nå skulle det gå en stund før vi hørte noe, og vi ante derfor fred og ingen fare, helt uvitende om at vi hadde blitt angrepet på verste tenkelige måte. Kunden hadde funnet det for godt å dele sin misnøye ovenfor Lomatec selv. Jeg har også forstått det slik at vedkommende uten sympati for oss også har overført sin fortvilelse over at det gikk ann å være så dumme å la useriøse "drittunger" repesentere Lomatec i Norge, og hvis det fortsatte sånn så ville Lomatec bli et hat objekt på verdensbasis. Jeg har ikke fått vite eksakt hva dette skriveriet inneholder, da jeg ikke har lykkes i å få kontakt med Lomatec selv. Har til og med vært der nede for å forklare meg, men til ingen nytte. Vår kjære kunde har ihvertfall lykkes med å få Lomatec til å snu oss ryggen, da vi ikke lykkes i opprette kontakt, verken på mobil, mail eller ved besøk. Det skal dog sies at det tar tid å komme inn under huden på Kinesere, og at en ting dem absolutt ikke tillater er om noen snakker "nedlatende" om produktene deres. Vi har under hele perioden hatt en veldig fin dialog, og vi har på ingen måte gjort noe for å skape "uren" stemning blandt oss. Vi har selvfølgelig kommet med innspill, og forslag til forbedring, men dette alltid med en god tone.

 

I samme tidsrom så hadde vi også betalt for en ny forsyning motorer, disse har vi aldri sett noe til. Så der røyk både bilen og båten samtidig som banklånet ble en "langsiktig" realitet. Vi har ikke mulighet for å ta opp penger i firmaet, så alle lån var enten lånt til meg privat eller fra familie. Så i tillegg til å ha fått drømmen ihjelslått av en bedreviter så er jeg også personlig konkurs. Ikke bare min far er skuffet over situasjonen, men som topping på det hele så fikk jeg senest i går vite at min 3 årige sønn har fått diagnosen "diabetes type1 ". En sønn jeg omtrent ikke har rukket å stifte bekjentskap til pga "motorverdenen" jeg har rotet rundt i.

Så nå blir jeg rett og slett kvalm av alt som har med båt og motor å gjøre, men jeg håper dette retter seg raskt i takt med økonomien. Jeg skal væe så imøtekommende det lar seg gjøre med alle Lomatec brukere, og bistå med hjelp så langt det lar seg gjøre. Ingen skal føle seg lurt, eller tro at "lomatec" var et fanteprosjekt for å tjene kjappe penger, da kan jeg nemlig bekrefte at jeg var langt bedre holdt før jeg startet med Lomatec.. Jeg har tatt meg et par deltidsjobber for å kompensere økonomien, men jeg vil fremdeles være båtbransjen i tiden fremover, men med et langt mindre initiativ. Foretaket har ikke bare hentet med seg negative tendenser, jeg også har stiftet bekjentskap med en hel del masse utrolig flotte personer, samtidig som jeg føler meg relativt lærd på båtmotorfronten.

 

En stor takk til alle som har støttet oss, og det vi har holdt på med. Og en stor takk til alle som har hatt troen på det vi har drevet med.

 

 

Igjen, jeg beklager virkelig, men jeg skal gjøre mitt beste for at Lomatec kunder skal få den hjelpen de fortjener.

 

Takk

Redigert av EXIT II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...