Jump to content

NordWest konkurs


Skibsplast500

Recommended Posts

 

Hva? Finanskrisen ble da avblåst for over to år siden av ekspertene her inne?

Uansett hva man mener om finanskrisen etc. så mener jeg at båtmarkedet er ganske enkelt:

 

Båt=luksusgode

Båt=lang levetid

Ergo= antall båter øker vesentlig fortløpende uten at utrangeringen skjer i samme tempo. Tilbudet bygger seg opp til å bli kjempe høyt.

 

Litt uro i verdensøkonomien så blir markedet mer prissensitivt = man går for brukt båt istedenfor ny båt. Tilbudet er der, muligens et "overtilbud" også...

 

Båtprodusentene jobber i motbakke. En må ha de mest "geniale" båtene, og produksjonsmetodene for å ta nok markedsandeler av et stadig mindre og mindre nybåt marked.

Link to post
Share on other sites

NW har bra kvalitet, men ligger lysår tilbake for mange av konkurrentene på modernisering og design. Når Princess, Fairline, Sealine, Jeanneau etc lanserer nye båter på løpende bånd - som faktisk oppleves som _nye båter_, så skjønner jeg godt at NW sliter.

 

Jeg trodde jeg skulle falle av stolen når jeg så at de på den nye 430 Fly fremdeles hadde plassert joystick'en inne i en salg&pepper hylle bygget av tre. Dette er så langt unna dagens standard for design at det blir nesten for en kuriositet å regne. Og når de i tillegg krever ~30-50% mer enn konkurrentene for en tilsvarende størrelse/spec båt så er det ikke rart at mange velger annerledes.

 

Joda, NW har flott kvalitet, men det er ikke alle som er villige til å betale millionbeløp for å få de siste 2%'ene på finishen..

Link to post
Share on other sites

NW har bra kvalitet, men ligger lysår tilbake for mange av konkurrentene på modernisering og design.

Ikke i mine øyne :-)

De er klassiske og vakre, kontra en del av "den moderne bråtan" som designes idag.. Og dæven så gammel jeg hørtes ut nå :-)

 

mvh

Bavaria32sport 43 år :-)

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Husk at Najad da allerede var i konkurs. Man skal ha litt ryggrad for å ta over en såpass stor kostnadsbase som Najad representerte. NW hadde sikkert i tankene at de skulle få sving på salget til Najad ganske kjapt, men det har de tydeligvis ikke klart.

 

Det er vel alltids en mulighet for at dette er en "planlagt konkurs" for å kvitte seg med gjeld, men det er i såfall en steintøff strategi å kjøre for et merke som bygger sin posisjon i markedet på seriøsitet og kvalitet..

Link to post
Share on other sites

Dette var triste greier. I forhold til ny båt så blir det nok ikke det i denne omgang da nei. Da er det jo greit å tenke på at vi har den motorbåten vi vil ha. Når det først skulle gå så ille var det et OK tidspunkt for oss i forhold til ny avtale. Og ettersom tiden er som de er så har vi sikret oss godt i kontrakten. Og vi har gode svenske advokater om det skulle trenges :smiley:

 

Nå skal ikke jeg spekulere så mye - men jeg hadde ikke blitt overrasket om det er banken som har sagt stopp.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var leit at dette ikke ble som forventet Bitteliten, men siden det ikke blir nybygg...: Jeg ville absolutt tatt en titt på denne: www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39309803. Det fremstår som en veldig spennende båt (vet at du ønsker sentercockpit men dog...).

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

NW42 er den fineste båten jeg vet om

Jo for all del, en fin båt, men for dyr og for liten kundegruppe til å få skikkelige volumer som kan forsvare investeringer og kostbar produksjom.

 

Nå skal jeg vokte meg fra å framstå som en etterpåsynser her, men man må ikke glemme at båtkjøpere er i utgangspunktet konservartive. Ingen vil egentlig ha drev i en slik tungdrevet "gubbebåt", og IPS driver prisen på en i utgangspunktet dyr båt ytterligere den gale veien.

 

Bortsett fra noen få nyrike, er kjøperne godt voksne, med nedbetalte hus og god økonome. Disse har ikke små barn og trenger egentlig ikke 3 kabiner. De vil heller ha to og med mer romslig plass i fellesområdene.

 

Kan levelig forestille meg miljøet i den i utgangspunktet svært trange salongen på feks. en NW420, med striregn ute på tredje dagen, seks personer rundt bordet, grinete unger, og mor som skal starte med kjøttkakene.

 

 

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kvalitet koster og håndverksmessig produksjon sliter veldig med å overleve mot industriproduksjon. Alle moderne biler produseres på denne måten og tyske biler holder jo god kvalitet. Oppfatningen er ikke helt den samme når det gjelder båter produsert på denne måten, f.eks. Bavaria. Masseproduserte båter er noe annen enn de møblene de lager på Orust. Jeg har latt meg imponere av yrkesskoleelvene som laget innredninger på båtmessa i Göteborg, her snakker vi ekte håndverk. Slikt koster og det vil ikke de store massene betale for. Dermed går det mot skifteretten for produsentene på Orust.

 

Det er også noen andre faktorer som påvirker båtmarkedet. Unge folk kjøper ikke båt på samme måte som før, SXK har undersøkt litt og sett på salget (volumet) av båter kontra bobiler. Her er det helt klart at unge folk heller kjøper bobil enn båt. Jeg tror også det dårlige været de siste sommerne betyr endel. Etter årtusenskiftet skjedde det et paradigmeskifte i flypriser og mange som tidligere seilte i hjemmelige farvann leier nå båt i Middelhavet eller andre steder. Nå er denne festuka til svenske ungdommer fått avlegger i Kroatia og da varer det ikke lenge før det blir rolig i Grebbestad.

 

Finanskrisa har selvsagt også påvirket litt, det var jo mange unge som kjøpte båt før, men når ungdomsarbeidsledigheten er så høy så tar det veldig lang tid før de unge kommer så langt at de har overskudd til å kjøpe båt, men to uker i Middelhavet har de råd til, det er en enkel utgift der og da. Ikke noe man må låne til og som drar på seg driftsutgifter.

 

For den maritime bransjen er det nok ikke så greit. Her i landet har vi jo god økonomi så vi merker ikke så mye til det. Man trenger ikke dra lengre enn til Sverige for å oppleve at det ikke så bra som her hjemme. Sånn var det ikke når jeg var barn.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Mystisk: Regnskaberne viser overskud - ganske vist ikke stort - i flere år i træk. ikke et år med underskud som jeg kan se det. Med andre ord en sund virksomhed. Nogen må have trukket stikket og krævet et lån tilbagebetalt. Men selve forretningen virker sund. Alt tyder på rekontruktion, synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Mystisk: Regnskaberne viser overskud - ganske vist ikke stort - i flere år i træk. ikke et år med underskud som jeg kan se det. Med andre ord en sund virksomhed. Nogen må have trukket stikket og krævet et lån tilbagebetalt. Men selve forretningen virker sund. Alt tyder på rekontruktion, synes jeg.

 

Er bankene som ikke vil være med. Regner med at de ønsker en høyere egenkapital. Søkes vel etter en sterkere finasiell eier.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...