Jump to content

Prosjekt: MS Kira II - mitt nye prosjekt!


Sleipner93

Recommended Posts

Hei alle mine båtvenner og velkommen til min nye oppussingslogg. Noen har sikkert fulgt med på Oppussing av trebåt tråden min. Dette var altså mitt første prosjekt hvor jeg kjøpte et vrak som jeg pusset opp. Denne båten har jeg fått MYE kunnskap av gjennom disse to sesongene jeg har hatt den. Men derimot er den i rimelig dårlig forfatning, dårlige spanter, bordganger og dårlig overbygg.. Jeg kunne selvsagt ha byttet alt som var dårlig men det ville ha kostet mye og jeg vil ikke påta meg altfor mye arbeid...

 

Men over til det nye prosjektet. Dette var en sjark jeg kom over så stod i en båthavn her som hadde stått i flerne år. Forrige eier hadde bygget nytt overbygg/styrhus men som langt ifra er fullført. Det har også vært skiftet motorer hele tiden. Nå står det en MD7a under båten som sikkert egner seg best til moring. Ombord står det en to sylindret Yanmar sak. Denne følgte ikke med båten. Båten fikk jeg forøvrig gratis mot at jeg gjorde den ferdig slik at den ikke stod og forfalt. Jeg er litt usikker på lengde/bredde men jeg vil tippe rundt 26-27 fot og 2,80 brei eller noe i den duren.

 

Men det er mye arbeid som skal til for og gjøre denne båten bra også. Men hovedpoenget er at skrog/spanter er i ganske bra stand. Kan være jeg bytter noen bordganger hvor jeg har funnet sprekker. Vi får se!

 

Det jeg har planlagt og gjøre med båten er og bygge nytt styrhus og montere maskin. Vurderer sterkt Sabb 2G :wink: Deretter blir det og få vekk mesteparten av glassfiberen på dekk/dollbord/overbygg for og plastre på nytt. Dette er fordi glassfiberen slipper noen steder og jeg vil gjøre denne jobben selv slik at jeg vet det er skikkelig gjordt.

 

Skal prøve og holde oppdatert i denne tråden. Skjer nok ikke så mye til og begynne med da jeg må "shine" opp gamle Kira og sansynligvis legge henne for salg. :cryin::cryin:

 

 

ms_kira_ii_sb_foran.jpg

 

ms_kira_ii_bb_foran.jpg

 

ms_kira_ii_bb_akter.jpg

 

Noen som kan se utifra bildene hvor båten kan være bygget?

 

Mvh

 

Sleipner93!

Link to post
Share on other sites

Ja skroget virker til og være bra. Er skiftet endel klink også. :smiley:

 

Her kommer de nye bildene :

 

sb_side.jpg

 

bb_side.jpg

 

Uteplass :

 

uteplass.jpg

 

Aktervegg styrhus :

 

aktervegg_styrhus.jpg

 

Innvendig, her ser man endel svarte merker på kryssfiner... :nonod: :

 

vinduer_innvendig.jpg

 

Takluken har lekkt og det ser ikke så bra ut for kryssfineren. Legg også til all sikaflexen i skjøten mellom taket/siden av styrhuset :crazy: :

 

takluke.jpg

 

 

Neste ting på lista blir og bygge presenningshus rundt båten. Deretter får jeg eventuelt begynne og rive styrhuset.. Dette har jeg litt tanker om som jeg trenger litt råd/hjelp på. Jeg vil jo beholde overbygget/dekket da dette virker til og være i grei stand.

 

Her er planen min. Kan jeg rett og slett kutte av styrhuset slik som streken på bildet viser. Og deretter bygge et nytt styrhus og skjøyte det isammen med overbygget som vil stå igjenn etter dette kuttet? Er dette lurt?

 

kutte_styrhus.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, du Ørjan, du Ørjan :wink:

 

Hvem andre enn deg kunne klare å skaffe en gratis båt på den måten der? Til og med en som ser ut for å kunne være et bra emne, en som sikkert kan bli en kjekk båt når du bare får lagt ned noen hundre timers arbeid.

 

Mht type så var min første tanke at med den baugen måtte den ha sin opprinnelse i Romsdalen, eller enda lengre nord. Akterenden forekommer meg å være mer ubestemmelig, men skulle jeg gjette så ville Bjørkedalen være min første innskytelse.

 

Når det gjelder gjenoppbygging og utstyr så har jeg sikkert forskjellig i sjøhuset som kunne komme til anvendelse. Toalett har jeg lovet deg allerede, men du kan godt gjøre det til en vane å spør meg først hvis du ellers står på farten til å kjøpe noe . . .

 

Lykke til med prosjektet!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med nytt prosjekt og disse tar som regel lengre tid enn beregnet og kostnader i tillegg. Som å koke suppe på spiker`n...

Utgangspunktet ut fra bildene ser bra ut og etter mitt øye blir det nok et bra prosjekt.

Å kappe rorhuset er ikke noen dum tanke, på min tresjark er rorhuset kappa og det er satt på et Grimsøy rorhus av

glassfiber. Ellers kan du jo gjøre som Walter_S å bygge rorhus av kryssfinerplater. Lykke til....

 

HEr er et bilde av sjarken min med Grimsøy rorhus.

ms_stubben.jpg

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt!!!!!! :flag:

 

Godt å se at det er flere som begir seg ut på store prosjekter av tre...

 

Gleder meg til å se fortsettelsen gjennom vinteren både i tekst og bilder.

Link to post
Share on other sites

Takk for kjekke kommentarer folkens! :smiley:

 

Jeg og faren min har nesten bestemt oss på og kappe av styrhuset og la overbygget stå igjenn. Nytt blir bygd i kryssfiner og plastret. Ellers har jeg bestemt meg for og fjerne mesteparten av glassfiberen. Dette er fordi noen plasser er det ikke glassfiber, noen virker det som det er bare polyester. Der det er glassfiber er også lagene veldig tynne.

Link to post
Share on other sites

Håpe du får den i stand denne her også :yesnod:

Uthevet av meg....

 

Vi kan vel ikke si at han fikk Kira i Stand akkurat? Havnen ser ut som et oljesøl etter å ha hatt ham på besøk i 3 min... :lol:

 

(Må bare mobbe denne litt uvanlige gutten litt :wink: )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jaja, no får du litt å puttle med i tida som kjem...

Dette skal uansett vert spennande å følgje prosjektet ditt framover :yesnod:

 

Skal la vere å komme med spydige kommentar, for det har Seilaren og Hjørundfjord under full kontroll ser eg :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jaja, no får du litt å puttle med i tida som kjem...

Dette skal uansett vert spennande å følgje prosjektet ditt framover :yesnod:

 

Skal la vere å komme med spydige kommentar, for det har Seilaren og Hjørundfjord under full kontroll ser eg :wink:

 

Kommentaren var ikkje meint som spydig..Båten er jo i flytende stand den så det kan jo ikkje kallast spydig :yesnod:

 

Husk å ha masse oppdateringar Ørjan!! :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...