Jump to content

Prosjekt: MS Kira II - mitt nye prosjekt!


Sleipner93

Recommended Posts

Forskalingslemmer burde bli bra, det jeg hadde litt i tankene var nettopp å forsegle endene der du har kappet. Men her er det full kontroll forstår jeg :cheers_wine:

 

Jepp det satser jeg på å få gjordt imorgen!

 

Jeg trenger ny dieselslange, da det jeg har nå er noe gammel jeg har funnet og to forskjellige som er skjøtet isammen. Hvor får man dette, har maritim?

Link to post
Share on other sites

Trenger jo god mast, skal ha diverse lanterner, en kakeboks på 24", VHF antenne, radioantenne, walkie talkie antenne, horn, vimpel, flagg..

 

Det er jo en sjark egentlig, og da må man jo ha skikkelig mast. Kan nevnes at den er laget av aluminium så jeg slipper å få en masse deviasjon på kompasset.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli klar for sjøen nå..

 

Bunnsmørt

Lakket skroget

Skiftet dieselslange og luftet systemet

Justert inn propellen

Lakket ferdig endene på platene ute

Malt 1 strøk med hvitt inne (Nytt strøk imorgen)

Malt 1 strøk med hvitt på mast (Nytt strøk imorgen)

Rensket og støvsugt i kjøl

Fugt åpninger i gummilister

 

 

Gjenstår en del enda men det begynner å ligne på båt igjenn.. Imorgen blir det male og atter maling, gjerne få orden på litt elektrisk (Bare lading fra dynamo og pumpene). Når jeg tenker meg om må jeg få smurt på ett lag med polyester på den nye takluken jeg lagde ifjor. Usikkert om jeg får gjordt det imorgen!

Link to post
Share on other sites

Har hatt en fantastisk helg, båten gikk vel på sjøen rundt 11 tiden på lørdag. Motoren startet og gikk en stund så stoppet den, problemet var luft i systemet, luftet det og den startet etterpå. Etter den hadde fått ligget litt å svevet på tomgang var det bort i hillevågsvannet for å bunkre både tank og ekstra kanner. Deretter var det bort i fortøyningen igjenn, hjem og vaske seg, pakke saker og ting, butikken og handle mat. Møtte omtrent rundt 16 tiden ved båten, meg og 3 andre kompiser. Hadde start på motoren, men etter 5 minutt stoppet den, viste seg da at dieselslangen var klemt imellom motorekassen og en bjelke. Fikset dette og motoren startet når systemet var fullt opp igjenn med diesel.

 

Kom sent avgårde og slapp vel trossene rundt 17 tiden. Glade og fornøyde var vi og tok det hele knusende med ro ut Gandsfjorden, båten skar fint gjennom sjøen og Sabben ruslet og gikk slik som den altid gjør. Høgsfjorden ble litt heftig med endel sidesjø og med usikret last på taket ble det ikke den kjekkeste opplevelsen, men fikk nå kontroll over det og lærte noe av det. Ankom Tangane på Idse litt over 18:00, litt baling med fortøyning grunnet en del vind og sjø. Valget er enkelt på dette tidspunket, få med en mann som vet hvordan man knytter en tau, de andre jages inn for å ikke stå i veien. Ved slike forhold må stort sett ting skje veldig fort og det måtte det her også.

 

Vel fortøyd ved en smule værutsatt plass stoppet vi motoren og tok med oss mat og greier opp til hytta til kompisen min. Her ble kvinnfolkene satt i sving med å lage til mat. En kjempekveld med god mat, god steming og fint vær!

 

Neste morgen ble det servert frokost til oss, (igjenn kvinnfolkene var flinke). Deretter ble det en spasertur rundt omkring, en liten tur med jolla for å tømme søppel og ellers avslapping. Vinden økte på og båten så ikke ut til å like seg der den lå, røsket og reiv i fortøyningene, rundt 15 tiden besteme jeg meg for at vi bare måtte kaste loss å gå, det er ikke vits i å utsette båten for slikt når man har mulighet til å ikke gjøre det. Igjenn, slaskene ble jaget under dekk og jeg og matrosen fikk oss trygt ut, idag var det mye mer vind men det gikk greit å komme seg ut heldigvis.

 

Vi ruslet igjenn utover, lite sol og mye vind med sjøsprut. Ikke det beste været for en nysjøsatt trebåt men vi måtte jo hjem. Jeg og matrosen ble stående ute mesteparten av turen hjem med krappe bølger, sjøsprut og surt vær, men på slutten ble en av de som hadde sittet inne ¨å kost seg hele tiden jagt ut til å ta over litt. Vel fortøyd i hjemmehavn omtrent 16:20

 

Båten har blitt veldig praktisk med en skikkelig innredning både ute og inne. Gjenstår en god del elektrisk, få inn puter osv. Men håper å få gjordt en del i denne uken!

 

Vet den ikke ligger helt rett, har litt mye vekt på den ene siden.. :

 

fortoeyd_i_hjemmehavn.jpg

 

 

Uansett, kjempehelg og herlig med båt på sjøen igjenn! Satser på å reise på tur igjenn på torsdag, hvor turen går hen aner jeg ikke enda!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener tidligere å ha nevnt i tråden at jeg møtte på en med prikk lik båt som denne bare uten overbygg og styrhus, han mente den var bygd i Hardanger men kunne ikke si helt sikkert. Kom over denne ikveld, denne er også helt lik i skroget, ser ut til at den gjerne er noen fot kortere. Og selgeren her sier jo også det er en Hardanger snekke. Nå mangler bare siste spørsmålet, hvor i Hardanger kan den være bygd? Mail er sendt til selger. :smiley:

 

Jobber fremdeles på båten og bruker den flittig iforhold til ifjord. Lekker en god del og pumpa går hvert andre minutt. Jeg skulle jo egentlig ordne dette til i år men det ble ikke tid. Før høsten må jeg gjøre en grundig sjekk og finne ut hvor den lekker og få utbedret dette.

 

Begynner å bli en riktig så kjekk båt!

Link to post
Share on other sites

Ørjan,

jeg er imponert! Jeg er virkelig imponert over alt det du får til!

Jeg har jo visst fra tidligere; som f.eks feilfri VHF-prøve at du var en ordenlig luring, men det som du presterer her er det bare å ta av seg hatten (les: Rennesøyhuå) for!

Lykke til videre med prosjektet, jeg regner med at det blir anledning til å bese herligheten på Ryfylketreffet - om ikke før.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Er treig med å oppdatere her, men kommer en skikkelig oppdatering om ikke alt for lenge! Har hatt båten på hurtigslipping da jeg fant ut hvor lekkasjen i båten var. Lekkte i kjølbordet helt bak, det viser seg at tidligere eier har brukt vanlig rekksaum istedenfor skipsspiker, jeg erstattet saumen med rustfrie skruer med gode skiver på lekkasje punktet. Til vinteren tar jeg hele kjølen og stevnen og stilken. Da skal jeg også dreve noen sprekker jeg fant i kjølen forsiktig.

 

Begynner å komme seg ellers også, ny styresnekke montert, gardiner og puter er iorden. Fått inn noe elektrisk som er satt fort isammen men ikke skikkelig, kan tenke meg det blir mye legging av kabler og lignende neste vinter..

 

Har koblet opp vannpumpen, bruker en 20l kanne til tank. Denne har jeg to stykker av og bytter bare ut når den er tom. 40 liter tilsammen burde holde for en stund. Mesteparten av vannet blir nok brukt til vasking av hender..

 

Skal få tatt bilder så kommer det en skikkelig oppdatering snart! : )

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Tja, hender vi tar en kompis tur og pilker litt, regner ikke med dette går under kategorien fiske.. Så er nok mest turbåt..

 

Når det gjelder båten skal den bli betydelig oppgradert i vinter! Men har ikke helt orket å gjøre noe akkuratt nå da alt må demonteres igjenn da alt skal males på nytt innvendig og utvendig i vinter/vår.

 

Kommer en masse oppdateringer og bilder i vinter/vår!

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...