Jump to content

Prosjekt: MS Kira II - mitt nye prosjekt!


Sleipner93

Recommended Posts

Hei du.

 

Jav var innom for å besøke deg i båten i dag. Men du og faren din saget og banket, så dere hørte ikke at jeg både ropte og banket på skroget. Sto noen minutter på tå og så over ripa på dere når dere jobbet.. :lol:

Men hadde egentlig ganske dårlig tid, så jeg bare stakk igjen.....

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Da har jeg omsider fått bildene inn på PC'en, men bildene er egentlig gammelt nytt da det er skjedd litt ombord etter disse ble tatt. Skal komme med ny oppdatering og bilder imorgen.

 

Propell og hylse montert løslig i båten med foring på det. Kan se bittelitt av den gråe foringen visst du ser nøye :

 

dsc00362.jpg

 

Dørken som kommer inni styrhuset begynner å komme seg, mangler litt helt utpå sidene. Men blir det ikke lagt noen plasser da benker o.l vil komme der. Her vil jeg ikke ha tett gulv for da vil ikke luften få sirkulert skikkelig. :

 

dsc00363.jpg

 

Bunnstokken som hylsa skal festes i :

 

dsc00364.jpg

 

Sabben er kommet ombord :

 

dsc00365.jpg

 

10mm stålplater brent til slik at motorfestene får forbindelse med de gjennomgående boltene. Mangler hull til motorfestene. :

 

dsc00366.jpg

 

Som nevnt over, dette er gammelt nytt og det kommer ny oppdatering imorgen. Men det var like greit og legge ut dette også syns jeg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da er det dørk i hele båten, jeg må si det tok langt mer tid enn hva jeg hadde regna med. Hadde regna med at her var det bare og snekre opp noen tverrbjelker og skru fast bordene. Men jaggu tok det tid med bjelker i første omgang. Disse måtte måles så det ikke ble helt skeiv. Når dette var ferdig tenkte jeg at nå gikk det ihertfall fort. Det gjorde det også, med de første bordene. De som jeg slapp å kutte hakker for bordganger og spanter. Men etter en god del dager i båten er altså nesten alt på plass. Mangler noen smådeler her og der hvor det må sages til bord med hakker for alt mulig. Litt potle arbeid som jeg fikser neste gang.

 

Slik ser det ut nå :

 

dsc00370.jpg

 

Motorinnstalasjonen har også kommet hakket videre, fundamentet er boltet fast og huller for motoren er borret i fundamentet. Gjenstår bare en siste finpuss på opprettinga før jeg kan skru motoren skikkelig fast i fundamentet. Grunnen til at dette ikke er skjedd enda er fordi jeg mangler skjøtemuffen til akslingene mine. Men denne er sansynligvis klar til neste uke.

 

dsc00371.jpg

 

Neste steg nå blir og fullføre dørken helt, fullføre motorinnstalasjon, prime dørken så skitt fra sko slipper og trekke inn i treverket. Deretter begynner jeg og slipe vekk malingen på glassfiberen ved dollbordet. Dette blir sikkert en helve**** drittjobb men får bare bruke støvmaske og vernebriller så går det vel greit. Er ikke så mye heller så det burde gå greit :smiley:

 

Skal prøve og få tatt litt bilder, går altid i glemmeboka så blir det til at jeg bare må knipse noen fort når jeg er på vei til å gå.. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Bra og bra, det fungerer ihvertfall og det er det viktigste! Jeg er ikke noen spesielt dyktig snekker så det blir neppe noen Risør trebåtfestival båt men jeg får det som regel til på ett vis. Og for meg selv er det mest viktig at det virker, trenger ikke se så veldig fint ut, blir tross alt en bruksbåt.

 

Skulle gjerne tatt meg en tur ombord i Poseidon igjenn men jeg har desverre ikke tid den her helgen. På fredag skal jeg og fruen til byen for kino og mat og lørdag er jeg på jobb og søndag var vel planen og jobbe ombord hos meg selv. Men vi tar det nok igjenn. Forhåpentligvis om noen måneder kan jeg tøffe bort til deg, så har vi Sabben som musikk i bakgrunnen. For Volvoen din gir jo ikke særlig musikk ifra seg... :giggle: :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei Ørjan / Sleipner93 - Dette blir suverent!

 

Litt av en båtbygger har du blitt. Det er morro å følge med dine prosjekter. Sabben får det nok bra her.

 

- Jasså, du hadde regnet med at å lage dørk vil ikke ta mye tid - Da har du glemt at det magiske tallet er 3, når vi snakker om å gjøre noe i båten. Alt tar minst tre ganger så mye tid som man regner med og det blir som regel minst 3 ganger så dyrt som vi regnet med - men det har du nok sikkert funnet ut selv nå!

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

-- Da har du glemt at det magiske tallet er 3, når vi snakker om å gjøre noe i båten. Alt tar minst tre ganger så mye tid som man regner med og det blir som regel minst 3 ganger så dyrt som vi regnet med --:o)

 

 

Og - ikke glem det viktigste Walter_S ; - man får det det 3 ganger igjen i form av flotte opplevelser på sjøen. :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg er blirr veldig sløv på og oppdatere med bilder og greier og dette beklager jeg. Glemmer liksom hver gang og ta bilder og da er det ikke altid så kjekt med oppdateringer.. :wink: Men uansett selvom det ikke har blitt oppdatert her har det skjedd litt siden sist..

 

Først av alt kan vi jo begynne med at det er lagt til stokker for motorkassen. Siden jeg bruker en motorkasse jeg hadde stående var ikke denne beregnet for dørkhøyden ombord. Den måtte stå høyere det ble derfor laget til to klosser av 2x6"imp slik at jeg fikk den rette høyden.

 

Motoren er rettet opp og skrudd helt fast, samme gjelder for hylsa. Dette gjorde jeg igår, måtte borre nye hull for skruene i stilken var veldig skeptisk da jeg ikke liker og lage slike hull, men det gikk helt greit! :smiley: Deretter monterte jeg akslingene og skjøtet de med en skjøtemuffe som er dreid til.

 

Etter dette måtte jeg bare fortsette og begynte og montere propellen. Manglet en halv trustring, denne må jeg har mistet hjemme så jeg skrudde den bare isammen uten den. Så tar jeg den med neste gang og setter den inni. Fort gjordt.

 

Kunne ikke stoppe nå, begynte og montere roret også, dette var litt viktig da jeg hadde også med meg dieseltanken. Når jeg monterte roret og rorakslingen stod i den høyden den skulle kunne jeg se om jeg fikk plass til dieseltanken under akterdekket.

 

Tanken ble det plass til akuratt, det eneste som må gjøres er og endre litt på den delen som går fra rorakslingen og opp til rorpinnen. Denne må det lages litt mer bøy på så den ikke kræsjer med tanken.

 

Gikk hjem i halv tiden etter en kjekk kveld, hadde fått gjordt MYE og det var så herlig med noe annet arbeid enn dørken.. :lol:

 

Jeg skal ta bilder, og nå som det snart skal bygges overbygg skal jeg prøve og få tatt så mye bilder som mulig fremover. Ikke kan jeg skylde på at jeg glemte kameraet hjemme heller da jeg bruker mobilen.. :headbang:

 

Mvh

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fikk litt skyldfølelse for at det ikke har vært bilder her på en stund så jeg tok meg en kjøretur bort og knipsa litt.. :smiley:

 

Begynner og ligne på noe bak i hekken (kjølesløyfa ligger og venter på å bli montert) :

 

rorpropell.jpg

 

Nærbilde av propellen, legg merke til at det er borret nytt hull for smørerør :

 

propelll.jpg

 

Den nye bunnstokken er limt fast i spantene og hylsa er skrudd fast :

 

bunnstokkhylse.jpg

 

Dieseltanken har fått plass under akterdekket, her ser dere hvilken del jeg snakket om som vil kræsje med tanken :

 

dieseltank.jpg

 

Motoren er skrudd fast i fundamentet og shimset med 1mm plate.. :

 

shims.jpg

 

Liten oversikt, her sere dere også bjelkene som motorkassen står på :

 

doerkmotorkasse1.jpg

 

Det var det for denne gang, nå reiser jeg på hytta til fruen i helgen så da blir det lite gjordt. Men i neste uke er det mulighet for at vi begynner og bygge overbygget!! :cool: :cool:

 

Gleeeeder meg :D

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært ombord idag også og fått gjordt litt. Først rettet jeg opp båten så den står 100% beint. Dette tok litt lengre tid enn forventet som vanlig, men etterpå fikk jeg begynt på en forferdelig drittjobb, nemlig å slipe ei stripe ved dollbordet så glassfiberen kan hefte når jeg begynner å støpe. Og på dollbordet er det selvfølgelig klint på et tykt lagg med epoxymaling så det gjør jo ikke jobben særlig kjekk..

 

Støvete blir det :crazy: :

 

slipestoev.jpg

 

slipestoev2.jpg

 

Og støvete blir jeg også :lol: :

 

slipestoev3.jpg

 

Har en del igjenn å slipe, men måtte rett og slett gi meg, neste gang skal jeg ha støvmaske og heldekkende vernebriller.. Har epoxy støv langt oppi nesen og alle plasser det ikke burde være. :crazy:

 

I første omgang tar jeg bare en stripe hvor det nye overbygget blir for og få støpt der. Senere må mye annet også slipes ned fordi det har sluppet ifra treet. Om det blir i år er ikke helt sikkert men det må gjørs en gang.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Biltema har en tilsvarende, ganske billig også. Men dette er jo en gassmaske da, og egentlig litt overkill til bare støv. Støvmasker av OK kvalitet er helt greie å jobbe med synes jeg. bare styr unna de aller billigste. De er stive og ubehagelige...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jada, tror det skal gå fint med en enkel støvmaske. Det som var verst var at etter ett minutt med sliping var munnen full av epoxystøv selvom jeg trodde jeg hadde den lukket hele tiden. Og nesen var også fullt av dette grønne støvet, ganske morsomt når jeg snøyt meg etterpå. :lol:

 

Forøvrig, jeg skal montere kjølesløyfen en dag, hvor lange skruer bør jeg bruke? 1/2 lengde av bordgangen?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette går jo strålende, imponert over ditt pågangsmot og innsikt.

Men få deg ei maske og vernebriller, jeg har selv slurvet med dette opp gjennom årene,men etter mye glassfiberarbeid

er det viktig med åndedrettsvern. Ser at du har pusseskive på sliper`n så bruk arbeidshansker. Hadde en hardplastflaps som small i 1000 biter i fjor og hadde jeg ikke hatt vernebriller og hansker,ja da hadde det gått ille.

Når du skal holde på med polyester må du ha maske med filter for disse gassene og denne kan også brukes som støvmaske. Når jeg sliper glassfiber og holder på med støpearbeider smører jeg huden i ansiktetog halsen med solkrem,da klør det ikke mye og da reagerer huden ikke mot gassene.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset P-kaill!

 

Har slipet en masse mer idag og gikk til innkjøp av heldekkende briller, støvmaske og hørselsvern. Da ble det fort mye bedre, men ble jaggu klamt under masken og duggete i brillene. Men heller det enn støvet i munn og nese :smiley:

 

Ellers blir det ganske mye mer sliping enn beregnet. Bestemte meg for å fjerne alt som er på dollbordet grunnet det er så løst enkelte steder så jeg sliper bort alt og støper nytt. Er komt godt igang og har vel tatt 70-80% av dollbordet nå.. Resten får jeg ta på Torsdag.

 

Kjølesløyfen fikk jeg ikke festet helt da jeg manglet skivene som skal være på innsiden. Men har borret hull og kjøpt inn treskruer.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fantastisk dag å mase på, idag var nemlig dagen hvor prosjektet tok et stort skritt videre, vi har nemlig begynt på å bygge overbygg. Holdt på i noen timer idag og fikk en grei start. Startet dagen med å handle inn 3 plater med 12mm furu finer. Deretter hentet vi tegninger på jobben til faren min. Etter det kappet vi opp noen takbjelker. Disse ble 2cm høyere på midten enn ute på siden. Tror det blir en fin bøy/kruming på dekket.

 

Deretter var det bare å kjøre til båten å begynne. Her måtte det diskuteres og tenkes ved tegningene en stund før vi satte stikksaga i den første plata. Det vi begynte på var sidene til overbygget. Disse er såpass lange at de må skjøtes. Den første biten vi begynner med er derfor ganske kort. Dette er fordi jeg vil at skjøten skal komme framme i hytta hvor det blir soveplass. Her blir det lite oppholdstid utenom nettene så skjøten legges ikke så godt merke til der.

 

Igang med å kappe opp den første sideplata :

 

dsc00428.jpg

 

Begge sideplatene på plass, platene skrus direkte i dollbordet og justeres etterpå slik at de heller litt innover. Hulkilen som blir imellom plata og dollbordet må fylles med polyester etterpå.

 

dsc00429.jpg

 

SB sideplate :

 

dsc00430.jpg

 

Etter disse var på plass og trukket litt isammen helt i fronten ihvertfall lagde vi til frontplate også. Dette har jeg ikke bilder av da vi tok kvelden og jeg ikke fikk tid...

 

Men nå er vi ihvertfall igang!! :D

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...