Jump to content

Hammerdown (tilsetning for diesel)


Jonny

Recommended Posts

QMI er en helt annen verden. Har gode erfaringer med det også, se her. Det er nå en gang slik at om en har en motor som er 100% i orden så hjelper ikke tilsetningsstoffer merkbart men kan ha både positive og negative effekter som ikke vil vise seg før etter en tid. For min egen del har jeg med egne øyne sett så tydelige positive effekter av QMI-behandling at det kommer jeg til å bruke på alle mine motorer inntil noen klarer å overbevise meg om noe annet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Løfter denne tråden litt. Har skumlest gjennom de utallige innlegg og det er tydelig at det er forskjellige oppfatninger av stoffet Hammerdown. Ser bl.a. at Sydvesten startet et forsøk ved å helle HD på en tank til en av motorene. Så etter resultatet på denne testen, men fant intet. Er det fordi du solgte båten Sydvesten? Uansett: merket du noen forskjell på dine to motorer?

 

Har bestemt meg for å prøve HD. Skeptisk er jeg og har vel ikke de aller største forventninger. Ser på HDsom en mulig god diseldyrdreper, intet mer. Så får eventuelle andre positivie egnskaper komme i tillegg :yesnod: .

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker HD for hver tankfylling. Det har blitt en vane uten at jeg vet hvilken effekt HD har. Det viktigste er kanskje å kjøpe diesel fra et tankfyllingssted man har tillit til - noe som sikkert ikke er så lett når man ferierer. I "gamle" dager var det et råd å kjøpe diesel hvor fiskebåtene kjøpote disel for å hindre dårlig kvalitet på dieselen. Vet heller ikke om dette har noe for seg. I området hvor jeg holder til pleier jeg å fylle ved HSR Marine i Horten. Der har jeg hittil ikke fått vansker med dieselen.

Link to post
Share on other sites

På midten / slutten av åttitallet kom en rekke motorfabrikanter med nye dieselmotorer, og det oppsto noen til da ukjente problemer med ventilmekanismer, ventilseter, forbrenning etc. Det kom da en del produkter på markedet som noen bilimportører testet ut.

Konklusjonen den gang var at virkningen av hvert produkt varierte, men så var jo dette også knyttet opp mot et forsøk på å løse enkeltstående problemer.

 

Det ble blant annet sendt en del dieselprøver til Japan, fordi dette problemet var et Europa / Norge problem. Tilbakemeldingen var at dieselkvaliteten i Norge var svært dårlig med et cetan tall helt nede i 49 mens standarden var 55. De prøvene jeg sendte inn hadde et cetan tall på 51 hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Produkt testene som ble utført av bilimportørene hadde ingen kommersiell verdi, men hadde kun til hensikt å løse noen spesifikke tekniske problemer.

Jeg husker ikke navnene på produktene nå, men det var et par tre tilsetningsstoffer som klart gav positive resultater.

 

Jeg tror derfor det finnes produkter som virker positivt på enkelte feldt, men at man ikke må gi produktene skylden for at de utslitte mekaniske delene i motoren ikke blir repparert automatisk.

Link to post
Share on other sites

I området hvor jeg holder til pleier jeg å fylle ved HSR Marine i Horten. Der har jeg hittil ikke fått vansker med dieselen.

 

Etter som jeg vet så tviler jeg sterkt på at det er noe dieseldyr å hente hos HSR. Tar jeg ikke feil er de rimeligst i området (Oslofjorden?) og det betyr mye diesel inn og ut.

Link to post
Share on other sites

Har nå brukt HD på 2 ulike motorer, og har fått bra resultat på begge. Dvs. ikke plaget av dieseldyr (var det før), mindre røyk, + mye lettere start.

 

Første motoren var en litt tungstartet Yanmar 2QM-15 uten gløding. Denne ble en del lettere å kaldstarte etter bruk av HD.

 

Andre motoren er Ford 2402E, kjent for å være tunge å starte. Min var også det, men nå på ettersommeren etter å ha brukt HD ca. 10-15 timer har til og med denne blitt grei å starte, og går så å si uten røyk på kald motor.

 

Så jeg fortsetter med HD.

 

AB

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Ser bl.a. at Sydvesten startet et forsøk ved å helle HD på en tank til en av motorene. Så etter resultatet på denne testen, men fant intet. Er det fordi du solgte båten Sydvesten? Uansett: merket du noen forskjell på dine to motorer?

Jeg solgte båten før testen var kommet godt i gang, men etter de timene jeg gikk med HD på den ene tanken så merket jeg ikke noen forskjell, den startet like lett som den alltid hadde gjort, det gjorde den andre motorn også... Begge motorene røyket like deilig....

 

Fikk riktignok havari på gearkassen til den motoren som ikke gikk på HD, men jeg kan nok ilkke gi HD æren for dette, selv om sikker noen vil hevde det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Si ikke det, si ikke det... HD er toppers til det meste. En dråpe i drinken gjør underverker. :wink:

Ahhhhh At jeg ikke tenkte på det?

Når jeg en og annen gang drikker 15-20 drinker hender det at jeg ser dieseldyr på høylys dag. Hvis jeg hiver i litt HD blir de borte?

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt meg til en vane å starte, for så å løpe som om jeg hadde f.... i hælene...

når jeg snur meg for å se er båten pen innhyllet i sviende blå/grå røyk. Dette skyldes selfølgelig at tolleransene blir for store i forhold til hva de er med varm motor.

Med varm motor forsvinner all røyk og lukt.... Vil noen med hånden på hjertet påstå at dette HD vidundermiddel "tetter" slik at man slipper blårøyk ved kaldstart, eller refereres det kunn til svart røk ved raskt gasspådrag (nedsotet motor p.g.a. dårlig forbrenning) ???

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

slipper blårøyk ved kaldstart
For å blande sammen mine erfaringer og en del andre fra denne tråden så mener jeg HD hjelper dieselen med å tenne/forbrenne litt bedre og dette gir noe lettere start og noe mindre sortrøyk. Sortrøyken det da er snakk om er den lette sorte disen som en gjerne bare ser på klare stille dager når en ser bakover mot horisonten. Denne røyken har lett for å over tid legge seg på akterspeilet selv om den ikke er særlig synlig til vanlig. Akselerasjonssortrøyk i bøtter og spann vil ikke forsvinne med HD og heller ikke blårøyk.

 

Blårøyk skyldes normalt sylinder- eller ventiltetninglekkasje og der finnes enkelte luriumstoff som også kan hjelpe mot disse. Innvendig motorvask kan få fastbekede stempelfjører til å løsne og Omega 917 kan myke opp harde ventiltetninger dersom de ikke er så harde at de er sprukket.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
For å blande sammen mine erfaringer og en del andre fra denne tråden så mener jeg HD hjelper dieselen med å tenne/forbrenne litt bedre og dette gir noe lettere start og noe mindre sortrøyk. Sortrøyken det da er snakk om er den lette sorte disen som en gjerne bare ser på klare stille dager når en ser bakover mot horisonten. Denne røyken har lett for å over tid legge seg på akterspeilet selv om den ikke er særlig synlig til vanlig. Akselerasjonssortrøyk i bøtter og spann vil ikke forsvinne med HD og heller ikke blårøyk.

Blårøyk skyldes normalt sylinder- eller ventiltetninglekkasje og der finnes enkelte luriumstoff som også kan hjelpe mot disse. Innvendig motorvask kan få fastbekede stempelfjører til å løsne og Omega 917 kan myke opp harde ventiltetninger dersom de ikke er så harde at de er sprukket.


Takker ! Dette bekrefter tankene mine om HD. Man øker rett og slett cetantallet noe. Når det gjelder innvendig "motorvask" er jeg skeptisk (kan gjøre mer ugang enn gagn). Har en gang fått annbefalt 4-5 hyppige oljeskift for å "vaske". Hvis det er dette du mener tror jeg kanskje jeg vil prøve. Omega 917 kjenner jeg ikke til ? Antar det er for å gjøre gummi mykere, skal det tilsettes oljen ?

Har forøvrig Sabb/Ford 2728TIM, 5,95 lt. 200hk (en sliter som gjerne blåer litt ved oppstart, men ikke like mye som VP 41-serien)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Viser til sveinha sitt innlegg.

I den forbindelse vil jeg bare vis til hva jeg opplevde.

For mange år siden (10-12 år kanskje) prøvde jeg Qmi sitt produkt på en maskin som ikke ville oppnå fullt turtall. Naboen hadde lagt ut 4-5 høvdinger på dieselpumpeoverhaling. oj oj oj.....

Leste om luriumet i Praktisk Båtliv og fant en forhandler ikke så langt unna.

Fulgte bruksanvisningen til punkt og prikke og forsyne meg fikk jeg nesten tilbake det jeg manglet av turtall (manglet 50-75 omdr.)og temperaturen sank når jeg gikk på fullt.

 

Tenkte ikke mer over dette før jeg akkurat nå satt meg ne dog søkte på produktnavnet.

Fant den gamle testen og:

 

http://www.qmi.no/mediaoppslag.html#Praktisk%20Båtliv

 

Ellers er jeg mektig imponert at drivstoffforbruket går så inn i granskauen drastisk ned.....nja. skeptisk......

 

Så får nå hver enkelt vurdere om de vil bruke penger på dette.....

 

Kanskje det er en her som sliter med samme problemet jeg hadde og kunne tenke seg å prøve dette???? med en skikkelig tilbakemelding??? hint hint

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker også HD på hver tank og kommer ikke til å slutte med dette. Jeg begynte med dette i fjor sommer og merket etter noen tanker en bedring av kaldstartrøyken på mine TAMD41A maskiner. Den største forskjellen er sot på hekken, før jeg begynte med dette vasket jeg over hekken etter hver tur som gikk over et par timer, men etter HD trenger ikke hekken vask oftere enn resten av båten.. Så det er store forskjeller på utslippene hvertfall. Når det gjelder lettere start merker ikke jeg noe forskjell, da de starter lett etter jeg koblet opp gløding. Når det gjelder gangen på kalde maskiner gjorde QMI motorbehandling underverker, de legger seg rett på riktig tomgang uten risting og harking som om de skulle vært startet for litt siden.. Det er deilig.. Så kombinasjonen av HD og Qmi er veldig bra..

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Jeg har også merket bedring i mindre sot på hekken. Om dette skyldes magnetene eller Hammerdown vet jeg sannerlig meg ikke. Men satser på å bestille to nye flasker med HD.

 

Har du merket noen annen forbedring i forbindelse med magnetene? Eller begynte du med magneter samtidig med HD?

Har du magneter både på diesel og luft?

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...