Jump to content

Hammerdown (tilsetning for diesel)


Jonny

Recommended Posts

Av respekt for den kommende høytid kan innlegget mitt nesten leses som et ønske om en god påske til dere alle.

 

Men:

Denne diskusjonen minner meg besynderlig om en tilsvarende SAK her på forumet for ikke lenge siden.

 

Da dreide saken seg om magneter - AutoMEC. Jeg hadde æren av å bringe dette til torgs den gangen. Og fikk også æren av å motta på min manglende pukkel av noen Doktorer m/flere. Og av Lotus og mange andre har jeg også fått noen skraper av, både før og etter - visstnok. Men se, jeg har klart meg bra her i livet likevel og jeg vil fortsette å være kritisk til mangt og meget her på forumet. Og AutoMEC virker fremdeles. HURRA :flag:

 

Når jeg leser argumentasjonen som blir fremført angående Hammerdown er det jo som å lese tråden om AutoMEC. Bare med den enkle forskjell at her har aktørene skiftet side - hvis man kan si det sånn. Der den ene var for og den andre var mot har liksom blitt byttet om - på en måte. De troende har blitt de ikke-troende - og omvendt. Kravet til dokumentasjon har jo også på en måte blitt endret. Dokumentasjonen har vi bare bruk for når det passer oss selv. Men Motordoktoren kan regne seg frem til det meste. Og det må jo de vanlige dødelige forstå. Erasmus Montanus hadde en tilnærmet lik egenskap. Uten sammenligning forøvrig.

 

Men i all vennskapelighet, man kan ikke regne seg bort fra at "dokumentert" dokumentasjon på Hammerdown ikke lar seg frembringe. I motsetning til på AutoMEC. Der finnes dokumentasjonen tilgjengelig for alle.

Imidlertid har Hammerdown mange positive brukere - og positive brukere skal man ikke kimse av. Bare se på hva AutoMEC kan frembringe av positive brukere.

 

Ser at noen fremhever at Hammerdown er det eneste godkjente additiv - eller var det tilsetningsstoff - (er litt usikker her) på US Coast Guard sine båter. Men ingen har sagt om det blir brukt. Kan noen si om Hammerdown blir brukt av USCG?

 

Da jeg ikke har gått på "Gløshaugen Videregående" kan jeg ikke uttale meg særlig sikkert om Testrapporter og dens videre skjebne. Men besynderlig er det ihvertfall at ikke en positiv testrapport kan offentliggjøres. Og spesielt besynderlig er det når vi har blitt fortalt at oppdragsgiveren har gått konkurs. Var ikke testresultatet så vellykket at veien gikk rakt til himmelriket for oppdragsgiveren? Når eieren av Testrapporten er "død" er det vel bostyret som forvalter rapporten. Har ikke den blitt solgt til noen etter konkursen? Hadde ikke testrapporten noen verdi?

 

Marvin, som forøvrig også har hatt en viss tilhørlighet på Gløshaugen, mener også noe om magnetene og uttaler likeså i sympati med sin tidligere kollega:

Motordoktoren har i et tidligere innlegg redegjordt for magnetene og da de skulle ”testes” på tung-laben på Marintek; P.g.a. manglende dokumentasjon ble magnetene IKKE testet. En annen PRØVE viste INGEN signifikante forbedringer. Ja da, jeg VET at det ble MYE støy rundt magnetene for mange år siden, men senere er det blitt ganske stille.

Etter endel søking fant jeg følgende: (Finnes det flere redegjørelser?)

Til slutt: For over ti år siden kom en kar med en magnet og sa at hvis vi testet den i labben, ville vi finne at brennoljeforbruket gikk ned. Den var nemlig testet med veldig godt resultat i USA og han hadde en doktorgrad som bekreftet dette. Da jeg spurte om å få se denne dokumentasjonen, hadde han den plutselig ikke, og ikke hadde han navnet på forfatter eller tillel på avhandlingen heller. Det ble ingen testing, men jeg har magneten ennå.

Motordoktoren må/burde vite at det ikke er slik vitenskapelige tester/forsøk iverksettes. (Editert)

 

Hvis Marvin kaller de fire siterte linjene ovenfor for "en redegjørelse for magnetene" er jeg virkelig bekymret på standens vegne - altså de som befinner seg på Gløshaugen.

 

Her kan dere lese om en ekte test: AutoMEC test

 

Og hvis Motordoktoren fremdeles kan finne magnetene hadde det vært særdeles interessant å få testet de magnetene mot det som AutoMEC representerer.

 

Og la meg ikke få rett i at forhåndsoppfatningen og prinsippene, hverken av Hammerdown eller AutoMEC, hos aktørene her på forumet er slik at resultatet er gitt på forhånd. Akkurat nå ønsker jeg å ta feil.

Men jeg har heller ikke særlig sans for harselering om andres meninger og tro, Lotus.

 

Egentlig koker hele saken ned til at UDOKUMENTERTE påstander ikke blir stående uimotsagt på dette forum.

 

Men nå skal jeg slå til med en påstand:

 

AutoMEC virker dobbelt så godt som Hammerdown. Og AutoMEC er en engangsinvestering

 

Da Påsken iår kom meget beleilig (ifølge noen) vil jeg derfor ikke være skrivetilgjengelig i løpet av høytiden og jeg vil benytte anledningen til å ønske alle aktører en riktig

GOD PÅSKE.

 

KAT

 

PS. Min Communicator gjør meg imidlertid istand til å lese alle innlegg mens jeg er på hytta. (Så jeg får med meg eventuell "trolling" :wink: ). DS

----------

Disclaimer: "Trenger ingen, jeg er meg selv"

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ni linker til AutoMECsin hjemmeside i ett og samme innlegg ... det må vel være ny rekord? Og i så fall trenges det vel ikke noen uavhengige tester; mengden av linker er vel nok?? :confused:

Nååååååå ble du interessert, hva? :wink:

Men som du vet, rekorder er til for å slås :smash:

 

GOD PÅSKE

 

KAT

 

Disclaimer: "Trenger ingen, jeg er meg selv"

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaja, Sinten.

 

Men du fikk med deg poengene? Eller hvorfor er du her og leser?

 

Å kommentere noe uten å mene noe i enten den ene eller den endre retning er helt meningsløs etter min mening.

 

Men Sinten, etter påske skal du få navnet og linken til en person som har ca. 5.000 inlegg her på forumet. Med omtrent bare enstavelsesord og en setning i hvert innlegg. Uten at han har ment noe.

 

Men alle stripene har han fått.

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette systemet KAT beskriver har det paraleller til systemet til QL,

hvor jeg sakser fra katalogen fra "products" og deretter "fuel decontaminator":

 

"The QL fuel decontaminator works through a patented magnetic system.

When the fuel passes through a system of magnets the micro organisms are killed and broken down to small particles that easily pass through the fuel filter and then burn in the engine combustion."

Link to post
Share on other sites

Jaja, Sinten.

 

Men du fikk med deg poengene? Eller hvorfor er du her og leser?

 

Å kommentere noe uten å mene noe i enten den ene eller den endre retning er helt meningsløs etter min mening.

 

Men Sinten, etter påske skal du få navnet og linken til en person som har ca. 5.000 inlegg her på forumet. Med omtrent bare enstavelsesord og en setning i hvert innlegg. Uten at han har ment noe.

 

Men alle stripene har han fått.

 

KAT

Om du hadde lest nøye innlegget fra sinten så ser du at innlegget ditt var for langt... hehehe

God påske.

(Er på stripe samle tur)

Hilsen Stripy wellcraft

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

:sleep::sleep::sleep::sleep: Puuust..!!! Etter omtrent 3 år er det faktisk satt en foreløpig sluttstrek for et innlegg fra Jonny postet 29 mars 2003.....

Det er som å lese en spennende krimroman, man må ha med seg neste kapittel og neste og neste.....

Hammerdown...DFT 1500 ....bedre reklame for et produkt er det ikke ofte man finner her på Bp.

Men, all reklame er ikke nødvendigvis dårlig reklame, og selv ikke Lotus sine synspunkter vil gjøre dette produktet ( additivet, tlsetningen,conditioner etc...) mindre solgt i tiden framover. Sålenge dieseldyrene (som heldigvis kun et par prosent av landets båteiere har stiftet bekjenskap med) blir kverket, har jo produktet livets rett.med eller uten vitenskapelig dokumentasjon.

Men nå har påskehøytidensenket seg over landet, og med den hper jeg at alle kommer i sving med sine båtrelaterte gjøremål uten å måtte tråkke i for dype snøfonner. Jeg starter i hvertfall i morgen, for da kan det bli SOL her på østlandet. OG kanskje over 10 grader i lufta ...?? UTROLIG !!

 

GOD PÅSKE !

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Litt tilbakemelding om HD for bensinmotor:

Har bobil med Pugeot 2,2 liter bensinmotor med ca 85 Hk; Med full last veier den 2,9 tonn! Ikke verdens raskeste doning kanskje, men Tr.heim - Oslo rusler på vel 6 timer; Har ført statistikk på forbruk osv i siste 4 år. Den bruker ca. 1,3 liter/mil. Men et problem har motoren: Exosen er GODT SYNLIG! Ikke rart kanskje med slik belastning... På siste oppdrag til først Lillestrøm og senere Ballangen (ved Narvik) brukte jeg HD for bensinmotor. Mest for å sikre meg at vann i bensinen ikke laget vansker.

Om forbruket er blitt lavere tror jeg ikke er tema her, men DEN SVARTE EXOSEN FORSVANT!

Og så starter den letter når den er kald.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Njaaa... I flg. regnearket har forbruket gått litt ned (ubetydelig) på samme strekninger med samme bilvekt og årstid. Fra 1,41 til 1,36... Mulig det bedrer seg litt etter litt mere tid? Men det var ikke DET jeg først og fremst var ute etter.

Og husk at dette er HD for bensinmotor!

 

Har også startet med HD på diesel varebil og har samme statistikk for denne på de siste 2 år. Har litt for lite data her enda (etter HD-start) til å kunne oppgi reduksjon i forbruket. Skal komme igjen med mere her senere. Men det jeg HAR registrert SÅ langt, er mindre synlig exos, samt at den starter enda lettere (var ganske lettstartet fra før også).

 

Begynner med HD på en gammel Diesel-Jetta nå... Den er tungstartet og meget synlig exos (Gikk siste EU-kontroll med et nødskrik!) Men på denne har jeg IKKE forbruksdata. Hvis det blir lettere start og mindre røyk, er JEG fornøyd!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har brukt HD i ca 40 timer på min 222 hk Yanmar. Denne motoren er kjent for å sote litt, men jeg kan ikke si at jeg har merket noen markant forskjell iallefall. Men jeg har eksosen på siden og derfor har jeg verken før eller etter vært plaget med sot på akterspeilet...

 

Det jeg har notert meg helt uoffisielt er at jeg nå har gått 130 nm på tankene og det er fortsatt litt til jeg er på rødt. I fjor gikk vi ikke mye over 100 før det begynte å bli tid for tanking så jeg lurer jo litt på om forbruket kan ha blitt bedre, men det blir jo drøyt å påstå noe slikt med så usikker metode. Har jo også gått en del med mindre last så det kan være årsaken... Men sålenge jeg ikke hører at stoffet er skadelig på noen måte og det beviselig tar knekken på diseldyr/vann så fortsetter bruken...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har nå brukt Hammerdown i snart et halvår. Motoren min som er en KAD 43 ryker ikke mye, men det kommer vanligvis litt synlig eksos ved oppstart. I helgen var vi ute på tur og måtte fylle diesel på lørdag. Hammerdown'en min ligger under dekk og var litt tungvindt å få tak i da jeg i så fall måtte ommøblere solsengen til kona. Jeg fylte derfor uten å tilsette Hammerdown. Vi merket ingen ting på lørdag da motoren var varm. På søndag startet jeg motoren og gikk umiddelbart fram på baugen for å hale opp ankeret. Litt etter så roper kona på meg og sier at det må være noe galt med motoren da det er så mye røyk. Jeg sjekket og det var stor forskjell på røyken i forhold til det vi har vendt oss til med bruk av Hammerdown. Etter at motoren ble varm, så kom det ikke noe røyk, men forskjellen ved oppstart gjør at jeg må få på Hammerdown igjen snarest mulig. :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Denne tråden kan være fornøyelig lesing, men vi skal ikke kommentere alle innleggene. En av dem provoserte imidlertid. Vedkommende snakket om 2 brukere av Hammerdown. Bare blant medlemmene av Båtplassen har vi fått over 120 kunder, og listen har økt i sommer. Mange av kundene har bestilt flere ganger. Det skulle tyde på at stoffet gir en effekt de er fornøyd med.

 

Når det gjelder store kunder som kjøper ett eller to 200 liters fat ad gangen for å bruke i driften av emulsjonsanlegg vi har levert, har vi hatt problemer med en viss motorfakrikant som prøver å stikke kjepper i hjulene. Vårt emulsjonsanlegg har redusert like mye utslipp av NOX som en ombygging og justering gjør, men ombyggingen koster 5-10 ganger så mye som emulsjonsanlegget. Dessuten har det vist seg at ombygging og justering har ført til økt utslipp av synlig røyk. Når det i tillegg forholder seg slik at leveranse av emulsjonsanlegg til et skip som har denne fabrikkens motor, medfører at fabrikanten ikke får i oppdrag å bygge om motoren, så er det klart at de går mot bruk av tilsetningsstoffer eller emulsjonsanlegg. Innvendig rensing av motoren ved bruk av tilsetningsstoffer øker jo ikke en motorfabrikants salg av reservedeler eller fortjeneste på overhaling.

Link to post
Share on other sites

Hammerdown.

Jeg kjøpte brukt båt om høsten 2005. Motoren var en Yanmar 4jh-te 55hk fra 1987.

Den gikk da noe ujevt på tomgang dvs. ca 800 omdreininger. Måtte helt opp 1000 før motoren gikk pent og jevnt. I vår fylte jeg første gang på Hammerdown og etter bare 10 timers kjøring går motoren helt fint på tomgang, faktisk helt ned i 700 omdr. Har aldri hatt problemer med røyk, kun noe lys røyk ved oppstart. Jeg tror Hammerdown kurerte problemet med den ujevne gangen.

Jeg er svært fornøyd og vil fortsette med stoffet. Og mitt innkjøp holder vel i minst 8 år fram i tid. :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

For å prøve å spore denne tråden inn på riktig spor kommer mitt innlegg her:

Dokumentasjon av Hammerdowns virkninger ser ikke så helt enkelt ut men for min egen del har jeg gjort følgende erfaringer (mer utfyllende referert på min hjemmeside.):

  • Kaldstart på VP41A betydelig bedre med HD tilsatt.
  • Finner aldri vann på tankene med HD tilsatt, uten HD finner jeg små mengder/dråper enkelte ganger.

Disse erfaringene er god nok dokumentasjon for meg til å se at HD virker og jeg bruker HD på ALLE mine dieselmotorer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Hammerdown på de siste tre-fire tankingene på båten. Så langt har ikke eksosrøyken på tomgang blitt synlig redusert, men det var vel heller ikke uventet da den ar brukt en del olje denne sesongen. Men: Jeg skiftet dyser på motoren for et par måneder siden, da jeg hadde et reserve sett liggende (kjøpt her på baatplassen). Det jeg så da, var litt artig: På de dysene jeg tok ut, var det nesten ikke koksbelegg igjen på flaten rundt dysespissen ! Det viste tydelig at det hadde vært et jevnt belegg der, men dette var det kun flekkvise rester igjen av! Dysene som ble satt inn derimot hadde et jevnt belegg av koks på denne flaten! Så etter hva jeg kan se så stemmer det nok at Hammerdown har en rensende effekt i tillegg til den emulgerende evnen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det viste tydelig at det hadde vært et jevnt belegg der, men dette var det kun flekkvise rester igjen av! Dysene som ble satt inn derimot hadde et jevnt belegg av koks på denne flaten

 

Men hvordan kan denne konklusjonen bli riktig? Det er mange forhold som avgjør om en motor soter mer enn en annen. Slitasje , feilinnstilte dyser/dieselpumpe, belastning , turtall , oljeforbruk, luftfilter , kaldstart, lufttemperatur osv. Her blir Hammerdown kreditert som årsak...

 

 

Hvordan kan man måle om en motor røyker midre før og etter er også tvilsomt. Her er det mange forhold som må være like. Gasspådrag, turtall, lufttemperatur, vind , lysforhold osv .

Link to post
Share on other sites

Hei, har med interesse lest de siste innlegg om Hammerdown, og har lyst til å prøve stoffet------ men kan noen fortelle meg hvor jeg kan kjøpe det? Kan ikke huske å ha sett det i noen forretninger eller marinaer.

Jeg kjøpte et additiv av en hyggelig innehaver av Sætre marina i sommer, jeg tror det heter No.1 og lukter helt grusomt (var uheldig og sølte noe i båten, lukten satt i i flere uker) Er dette noe av det samme som HD? Eller er det noen som kjenner dette fludium? (lurium)? Det skal visstnok eliminere både dieseldyr og vann, men jeg har ikke sett noen test av det.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan kan denne konklusjonen bli riktig?

 

Mulig at forklaringen min var litt uklar! Poenget var at belegget var der fremdeles, men at deler av det var løst opp/forsvunnet. Jeg går ut fra at dette skyldes tilsetningen av Hammerdown, da jeg aldri før har opplevd annet enn at koksen legger seg som et jevnt lag med jevn tykkelse og ikke flekkvis og ganske løst slik som på disse dysene. Men siden dette er første gang jeg har dysene ute, kan jeg ikke bastant påstå at dette skyldes Hammerdown da. Men sannsynlig, det vil jeg tro det er. Jeg for min del har i alle fall ikke sett fastbrent koks løse seg opp på denne måten før...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...