Jump to content

Hammerdown (tilsetning for diesel)


Jonny

Recommended Posts

Og for oss som har kjellerbåt spiller det ikke så stor rolle hvordan stemningen er utenfor.

Vi bare går ned i peisestua :lol:

 

Brygga innerst i Sanspollen har jeg alltid holdt meg unna, men jeg tar meg den frihet å putre inn der med jolla hvis jeg trenger mosjon.

 

 

Har du merket noen annen forbedring i forbindelse med magnetene? Eller begynte du med magneter samtidig med HD?

Har du magneter både på diesel og luft?

 

På begge steder ja, men er usikker på dette. Mener å huske at rem sa at de tok å etterkontrollerte fra det firma i Sarpsborg som solgte det. Jeg burde vel kotaktet dem.

 

Akterenden på Astor er mye renere i år enn tidligere.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Løfter en gammel tråd da jeg mente å ha lest om dette stoffet tidligere. Ny båt ble anskaffet i år med en tydeligvis uslitelig klump av en TMD50 under dørken. Denne gamle saken ryker gjerne på tomgang enten den er varm eller kald, ikke oljerøyk, men fin grå dieselrøyk. Tenkte jeg skulle prøve en sesong med HD Hvis det fortsatt er å få tak i da... Har også ved å lese tråden gjort meg noen tanker: HD emulgerer??? vannet med dieselen slik at vann ikke forekommer på tanken, dette vannet vil jo finne veien inn i motoren. vann fordamper jo ved en lavere temperatur enn diesel, er det denne egenskapen som gjør at noen opplever økt effekt? en motor hvor det har kommet til små mengder vann på en eller annen måte i sylinderne virker jo også unaturlig ren! Vann inneholder jo store mengder oksygen som vil bidra til en bedre forbrenning, noe man nyttegjør seg i motorsport ved å sprøyte inn forstøvet vann i innsugsluften. er jeg helt på jordet her nå, eller er det slik at når man tilsetter HD nesten bør tilsette en klunk med vann samtidig for å oppnå ønsket effekt?? Noen sene kveldstanker fra meg her. Noen som har synspunkter på mine refleksjoner??

 

Edit: leste nå på Motorconsult sine sider at det er nettopp dette som skjer! da var jeg ikke helt på jordet heller da!! stoffet er fremstilt for å bevisst kunne kjøre motor på en blanding av olje og vann!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren bare ryker litt ved oppstart på tomgang la den gjøre det.

Du kan sjekke dysene,men.

 

Drener vann fra tankene, en tank uten vann er en frisk tank.

 

Emulgert vann stående i pumpa og dyser når motoren står i lengre tid, det blir fort dyrt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Hammerdown de siste fire årene, uten problemer av noe slag. Jeg tilsetter riktignok ikke vann i dieselen, men den tar seg av det lille som måtte finne veien inn i tanken av vanndråper og emulgerer dette. I tillegg skal det visstnok gi en jevnere forbrenning og renere motor. Så jeg kommer til å fortsette med å tilsette den lille skvetten med Hammerdown hver gang jeg fyller. Det koster uansett ikke stort, og faren for dieseldyr er 100% eliminert.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker også Hammerdown.

 

Gjorde et forsøk en gang:

Hadde diesel på en tom flaske, tilsatte littegrann vann, tilsatte så litt Hammerdown.

 

Konklusjonen min i forsøket var at Hammerdown ikke greier å emulgere mye vann. Lot riktig nok ikke coctailen stå veldig lenge; muligens at tidsfaktoren ble oversett litt...

Ble egentlig litt skuffet over effekten.

 

Uansett bruker jeg Hammerdown (hadde jo allerede kjøpt flasken) for å beskytte meg mot dieseldyr

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
(...) Har også ved å lese tråden gjort meg noen tanker: HD emulgerer??? vannet med dieselen slik at vann ikke forekommer på tanken, dette vannet vil jo finne veien inn i motoren. vann fordamper jo ved en lavere temperatur enn diesel, er det denne egenskapen som gjør at noen opplever økt effekt? en motor hvor det har kommet til små mengder vann på en eller annen måte i sylinderne virker jo også unaturlig ren! Vann inneholder jo store mengder oksygen som vil bidra til en bedre forbrenning, noe man nyttegjør seg i motorsport ved å sprøyte inn forstøvet vann i innsugsluften. er jeg helt på jordet her nå, eller er det slik at når man tilsetter HD nesten bør tilsette en klunk med vann samtidig for å oppnå ønsket effekt?? Noen sene kveldstanker fra meg her. Noen som har synspunkter på mine refleksjoner??

Edit: leste nå på Motorconsult sine sider at det er nettopp dette som skjer! da var jeg ikke helt på jordet heller da!! stoffet er fremstilt for å bevisst kunne kjøre motor på en blanding av olje og vann.

Du er ikke mer på jordet enn jeg var angående dette for ca. 30 år siden. Vannet disossierer når dets temperatur blir tilstrekkelig høy - og under forbrenningen blir den det. Maksimal forbrenningstemperatur (i flammene) i en dieselmotor er omkring 2100 grader Celsius. Nå er ikke temperaturen jevnt fordelt i forbrennngsrommet under forbrenningen. Mellom flammene kan den være mange hundre grader lavere enn i flammene. Disossiasjon betyr at oxygen og hydrogen skilles fra hverandre, men når temperaturen kommer ned mot 1500 grader, inngår de to stoffene forbindelse igjen, og det dannes overhetet damp.

Grunnen til at man i motorsport sprøyter inn forstøvet vann i innsugsluften, er at man vil forhindre at det blir for varmt inne i motoren under forbrenningen. Under blandingen av luft og vann vil noe av vannet fordampe. Til dette trenges varme, og den tar vannet fra luften. Resultat: Temperatursenkning i inntaksluften. Inne i motoren vil resten av vannet fordampe. Til dette trenges mer varme, og nå tas den fra forbrenningsgassene. Resultat: Lavere temperatur under forbrenningen. Derfor kan man tilføre mer brennolje og få større effekt uten at motoren blir termisk overbelastet. Sluttresultat: Større effekt uten at varmeoverføring til komponentene rundt forbrenningsrommet øker og derved ingen økning av farlige spenninger og fare for sprekkdannelse.

Ved tilsetning av 5% vann i dieseloljen, reduseres brennoljeforbruket med 1%, 10% vann gir ingen gevinst, og 20% vann gir 1% økning i brennoljeforbruket - hvis man bare ser på innvirkningen av vannmengdene. Men vann-i-olje emulsjon gir så mye bedre forbrenning at totalresultatet blir gunstig i alle disse tilfellene.

Gjorde et forsøk en gang:Hadde diesel på en tom flaske, tilsatte littegrann vann, tilsatte så litt Hammerdown.

Konklusjonen min i forsøket var at Hammerdown ikke greier å emulgere mye vann. Lot riktig nok ikke coctailen stå veldig lenge; muligens at tidsfaktoren ble oversett litt...

Ble egentlig litt skuffet over effekten.

Emulgere betyr å lage en emulsjon, dvs. blande to væsker slik at de blir uløselige fra hverandre. Hvis du ryster en blanding av vann, dieselolje og Hammerdown lenge (mange timer), blir blandingen en stabil emulsjon. SINTEF gjorde dette ved en testing av Hammerdown en gang i forrige årtusen, og den emulsjonen var ikke oppløst etter mange måneder på lager. Grunnen er at vanndråpene ble så små at de ikke kom ut fra oljen. Men så lenge blandingen vann, dieselolje og Hammerdown er i bevegelse, er emulsjonen stabil, og bevegelse har du vanligvis i en båt ute på sjøen, for ikke å snakke om bevegelsen blandingen opplever inne i rørsystemet på vei til motoren. Mens du koser deg langs kysten, forsvinner eventuelt vann litt etter litt fra tanken.

Når det gjelder evnen som vann-i-olje emulsjon har til å redusere motorens produksjon av NOx, er det ønskelig å ha vanndråper på 5 mikron (0,005 mm), ettersom det er mest effektivt for oppgaven. Det er derfor vi sørger for at emulsjonen ikke får så små vanndråper som den såkalte hvite dieselen, for den har dråper ned mot 1 mikron.

Link to post
Share on other sites

Slike additiver kan kjøpes nesten over allt men det er nok av forskjellig kvalitet og til forskjellige formål. Men kjøper man de som er laget av BASF, Lubrizol vet man at det ikke er humbug i hvert fall. Oljeselskapene bruker disse.

 

Noen av de jeg vil kalle de mest seriøse tilsetter dette som standard i de fleste hovedproduktene. Men marinediesel selger som regel uadditivert, detsamme gjelder farget diesel. Så her har de helt klart en positiv effekt.

 

Bensin og vanlig diesel(blank) på bensinstasjonene er tillsatt disse additvene som standard. Tillsettning kan også kjøpes inne på stasjonen. Til og med BILTEMA har disse additivene.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Kjøpte stoffet direkte fra "Motordoktoren" - 352 for 1/2 liter som rekker til 6500 liter drivstoff.

 

Det er ikke 0,5:6500 som er blandingsforholdet, men 1:6500. Da må du doble mengden Hammerdown skal dette bli riktig:)

 

Ni år mellom innlegg og svar på innlegget! Håper saga er en tålmodig kar.. :lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er i kveld du skal runde 10.000, index :thumbsup:

 

Tror ikke det! Kanskje i morgen?

 

Kanskje på tide å opprette en ny profil, så ikke folk tror jeg bare poster for å få mest mulig innlegg?

 

Hammerdown virker ja, jeg er i alle fall overbevist.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei,

 

Jeg bruker dette hele tiden, er et vidundermiddel sett i mine øyne. Jeg har aldri hatt slam i tanken, vann i vannutskiller eller dieseldyr de årene jeg har brukt dette på forskjellige båter.

Største synlige forskjellen er at når jeg er tom kommer det sot i hekken, når jeg har Hammerdown er det reint og fint :thumbsup:

Bra du la inn et innlegg her for det minte meg på at jeg må bestille inn til sesongen :wink:

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg bruker dette hele tiden, er et vidundermiddel sett i mine øyne. Jeg har aldri hatt slam i tanken, vann i vannutskiller eller dieseldyr de årene jeg har brukt dette på forskjellige båter.

Største synlige forskjellen er at når jeg er tom kommer det sot i hekken, når jeg har Hammerdown er det reint og fint :thumbsup:

Bra du la inn et innlegg her for det minte meg på at jeg må bestille inn til sesongen :wink:

hvor bestiller en slikt? Kan man bruke det når motoren er 30 år gammel?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...