Jump to content

Valg av anker


Vestlending

Recommended Posts

Hvis man kun skal ha et hovedanker ombord, hva er da å foretrekke? Har inntrykk av at mange i båter opp til 25 fot stort sett bare bruker paraplydregg selv om båtbladene skriver at dette er ubrukelig og gammeldags. Har selv paraplydregg, men vurderer nå å kjøp en syrefast brucekopi som er på tilbud.

 

Hva slags anker anbefaler folk her på forumet?

Link to post
Share on other sites

Har hatt bruce anker siden 87 og det har aldri sviktet. Har opplevd at to Maxi 95 seilbåter som lå ved siden av meg har mistet feste og ble liggende på meg og bruceankeret hold. Men paraplydreggen er ikke så dårlig som noen tester vil ha det til. I løs gjørme synker det dypt og fester ganske godt. I tang og stein er det også ok. Men i sand og fast leire er det en katastrofe. Derfor er det flott som ekstraanker.

Link to post
Share on other sites

I følge tester skal Bruce-ankeret være det beste.  Jeg har imidlertid i 20 år benyttet et 12kg Danforth anker med 5 m kjetting og 5 m bly i ankertauet, og det har aldri sviktet meg og min 28 fots seilbåt.  Jeg har også en mindre paraplydregg som reserveanker/kaffedregg.

Min erfaring med denne er temmelig lik det "rhea" beskriver i forrige innlegg.

Link to post
Share on other sites

Har hatt både paraply og Danforth i tidligere tider men fikk en stor opplevelse da jeg kjøpte med min første Bruce-klone. Kort sagt er Bruce'n lettere (dreggen skal jo opp igjen også) og sitter generelt bedre fast :wink: Det er i alle fall min erfaring.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har hatt et Bruce anker i 25 år og er veldig fornøyd.

Eneste ulempe jeg har registrert er at det kan være skummelt hvis det er sjøgress, mulig at et ploganker er bedre da.

Og så er det avgjørende å ha nok kjetting, jeg bruker 10m 8mm på et 7.5 kg Bruce til en 26f båt.

Husker spes. en gang i Middagsbukta da vi lå 5 båter i str 25-30 fot side om side på dette ene ankeret.

Plutselig kom det en kraftig vind gjennom bukta og andre båter forsvant avgårde, vi rikket oss ikke. :wink:

Men du verden for en jobb det var å få ankeret opp igjen, tror det satt flere meter ned i gjørma. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har Engbo 16kg anker med 40m 6mm kjetting og vinsj. Så sant jeg legger ut så mye kjetting som mulig, sitter det som et skudd, har aldri sviktet. (PS. Ligger aldri på svai, så hvor bra det er da, vet jeg ikke.) Båten er en Saga27, 2,5 tonn.

 

Som reserve har jeg et 10kg(?) Seagrip anker med 10m 8mm kjetting og resten tau. Det er også bra, men egner seg dårlig for vinsj pga. fasongen. De gangene jeg har brukt det har jeg i tillegg brukt en 6kg daumann, og da ligger jeg rimelig trygt.

 

Jeg tror paraplydreggen som fulgte med båten for 15år siden befinner seg ombord et eller annet sted. Den burde vært kassert for lenge siden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med Bruce. Foran har jeg 15 kg original bruce med kjetting, og bak har jeg 10 kg  brucekopi med kjetting og ankerline.

 

To ganger har jeg opplevd å ligge på svai, og at det har blåst opp om natta. Begge gangene har flere av båtene rundt meg dregget, mens vi har ligget sille.

 

I den forrige båten min brukte vi paraplydregger. Opplevde at det løsnet noen ganger.

 

Har også et CQR, men har gitt det "landlov" da det er så svært og tungt å drasse på. Ville vel tatt det meg meg hvis jeg skulle på jordomseiling men...

Link to post
Share on other sites

Bruker 16 kg Engbo og blytau på Skilsø 750 med vekt ca 2,2 tonn.Har mistet dreggfestet kun 1 gang og det var på veldig grunt vann og utrolig hard sølebunn.Dro ankeret helt inn uten å løsne tampen forut.

Drasser også rundt på en 12kilo`s paraply dregg med 5 meter kjetting.Hvorfor vet jeg ikke men dreggen har fulgt meg siden 1982 på tross av den kun har blitt brukt 1 gang.

 

Kaffedregg finns ikke ombord pga ankervinsj er montert.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg bekymret. Kjøpte ny båt i vår og bestillte et 15 kg orginalt bruce til å ha på winchen i baugen. Da jeg hentet båten var det satt på en blankt skinnende syrefast Bruce kopi. Båtverftet kunne fortelle at det ikke var mulig å få tak i orginale lenger. Fabrikken hadde prøvd å få laget orginale bruce i lavkostland, men de ville ikke godkjenne kvaliteten. Derfor har det vært vanskelig å få tak i orginaler i sommer

 

Er det noen som ønsker å bytte sitt orginale 15 kg bruce mot et utrolig flott syrefast et så gi meg melding!

 

Og et ønske tilslutt; La meg forbli i min begymringsløse uvitenhet om metallets strukturer.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Har innsett at jeg trenger et nytt anker ombord.  I øyeblikket har jeg en 10 kg paraplydregg med 5 m kjetting, og 14 mm synketau.  Paraplydreggen levnes ikke mye ære her på forumet, men hva kan være et bra allround-anker til en 8 m motorbåt på ca 3 tonn?  Jeg har ikke ankervinsj, og tenker heller ikke å anskaffe det med det første, (dersom det ikke dukker opp et tilbud jeg "ikke kan si nei til")

Link to post
Share on other sites

Hoi.

5m kjetting var vel litt lite, - hva med 10m 8mm kjetting pluss 30-40 meter 12mm synketau? I enden et Bruce, eller som det ikke har vært så mye snakk om i det siste, - et 12kg SeaGrip anker? Et slikt anker hadde jeg svært god erfaring med før jeg gikk over til vinsj med kun kjetting og Engbo anker  (som ikke har sviktet meg selv med 23m/s inn på tvers på min 27' Saga27 på 2,6 tonn). SeaGrip ankeret kan dessuten "brettes" sammen når det ikke er i bruk og tar lite plass.

PS. Vet ikke hvordan SeaGrip'en virker "på svai".

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

5m kjetting var vel litt lite,Lars H.

Hva er fordelen med å ha så kjempelang kjetting da? Har det med vekt og hvordan man belaster ankeret å gjøre? Blir jo litt tyngre å håndtere dersom man må bruke handmakt hvertfall...  :smiley:

Tror jeg har ca. 4 m kjetting og synes vel det fungerer greit.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Kjettingen ligger langs bunnen og demper 'rykk og napp' og det er

en god grunn til å ha så mye kjetting som mulig.I tillegg så vil du

ligge mye på kjettingen og har mindre belastning på ankeret når det

er litt rufsete.4 meter kjetting syntes jeg høres lite ut på en 21

foter,men hvis du er fornøyd så er det vel bra.

Slagskipet med sine nesten 26 fot er som Trudelutt utstyrt med Engbo

anker på 16 kg og blytau akterut.Forut er det en 12 kg paraply dregg

med 10 meter kjetting og synketau.Kaffedregg i vanlig forstand har

jeg ikke fordi det er så greit å lå Engbo vinsjen ta seg av det.

Derimot så hender det jeg drasser på en 8kg 'Sow' som brukes på myk

sandbunn.En Sow er slags bly tallerken med større overflate på toppen

enn på bunnen hvilket gjør at den synker fint ned i sanda

Link to post
Share on other sites

Hva er fordelen med å ha så kjempelang kjetting da? Har det med vekt og hvordan man belaster ankeret å gjøre? Blir jo litt tyngre å håndtere dersom man må bruke handmakt hvertfall...  :smiley:

Tror jeg har ca. 4 m kjetting og synes vel det fungerer greit.

 

Anabelle

Jo mere kjetting jo mere parallellt med bunnen blir draget i ankeret, og jo bedre blir festet, naturlig nok.  

 

At det blir tungt, ja det kan jeg skrive under på, etter at jeg sist helg måtte dra opp en 15 (20) kg Bruce med kjetting helt opp til båten da winchen sa takk for seg etter en natt i Hankøsundet.  Winchen dro inn 3 meter, så var det slutt.  Allt virker frem til motoren, så det er vel noe feil med den.  Iallefall, 15 meter grov kjetting  anker fikk pulsen til å øke betraktelig før allt var oppe.  Men,  det gikk.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Kjettingen ligger langs bunnen og demper 'rykk og napp' og det er

en god grunn til å ha så mye kjetting som mulig.I tillegg så vil du

ligge mye på kjettingen og har mindre belastning på ankeret når det

er litt rufsete.

OK, det må jeg innrømme at var en logisk forklaring. Tror jeg skal revurdere litt. Bytte til litt tyngre og lengre kjetting. Har ikke prøvd dreggen min så mye ennå, så jeg kan jo fort få meg en overaskelse dersom jeg legger meg til å sove i litt mer urolig farvann.. .. :smiley:

 

Har inntrykk av at de fleste av oss med "små" båter opp til et par og tyve fot stort sett bruker vanlig dregg. Men jeg må si det ser fristende ut med EL-vinsj.......

 

Takk for god forklaring  :smiley:

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Men jeg må si det ser fristende ut med EL-vinsj.......

 

 

Anabelle

Det er et nytt liv.......  (Så lenge det virker)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det er et nytt liv.......  (Så lenge det virker)

Helt enig, og min vinsj som ble montert i -91 virker fremdeles helt perfekt og har gjort det i alle disse 12 årene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at de fleste av oss med "små" båter opp til et par og tyve fot stort sett bruker vanlig dregg.

Ja, men hadde folk flest visst hvor mye bedre f.eks. et Bruce-anker er hadde paraplyen vært historie. Spes. nå som det ikke er noen prisforskjell av betydning lenger.

 

Fikk akkurat høre at Biltema her i byen har sluttet å ta inn de små Bruce-variantene da de ikke selger, alle kjøper paraply til småbåter.... :wink:

 

Husker spes. en "episode" i Middagsbukta der vi lå 5 båter fra 25-30 fot samlet på svai med kun ett 7.5 kg Bruce/10m 8mm kjetting i sjøen. Plustelig kom det en kraftig vind gjennom bukta og andre båter dregget avgårde i flokk og følge. Vi rikket oss ikke en millimeter.

 

Får det først feste er det nesten som å fortøye i fjell. Men det er avgjørende å ha nok kjetting eller blytau.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det var ILAS som har gjort sammenligninger på to plogankere, hvorav det ene er egenprodusert. De testet dette ved å legge ankeret ut fra brygge og trekke det til seg mange ganger på hvert anker. De målte styrken de måtte trekke inn med og kunne avdekke store forskjeller.

 

Er det noen som kjenner til tilsvarende sammenligninger/tester på andre typer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...