Jump to content

Valg av anker


Vestlending

Recommended Posts

Anbefaler 50 m 8 mm kjetting.

Om kjettingen skal ned i liten kjettingkasse anbefaler jeg syrefast.

Lengden fremkommer av følgende: man bør legge ut omlag 3 x dybden. Dersom dybden er 10 m går 30 meter ut. Med 30 meter kjetting gir dette grense på 10 m oppankring.

Det er flere steder, bl.a. ved Son, hvor dette blir for kort. Med 50 m kjetting økes oppankringsdybden vesentlig.

Link to post
Share on other sites

Om kjettingen skal ned i liten kjettingkasse anbefaler jeg syrefast.

.

Det finnes en soppformet dings i handelen som kan monteres i bunnen av kjettingkassen for å fordele kjetting. Jeg har også sett en bevegelig "tut" som fordeler kjetting. Det vil vel være noe billigere enn syrefast, men med syrefast slipper en også rustplager på sikt.

Link to post
Share on other sites

Det finnes en soppformet dings i handelen som kan monteres i bunnen av kjettingkassen for å fordele kjetting. Jeg har også sett en bevegelig "tut" som fordeler kjetting. Det vil vel være noe billigere enn syrefast, men med syrefast slipper en også rustplager på sikt.

 

Kan du gi oss en link til hvor soppen kan kjøpes?

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker bare å legge inn en kort kommentar ang. Bruce.

Grunnlaget for denne kommentaren har jeg skrevet om tidligere og har forsøkt å ha en objektiv vinkling basert på erfaring.

 

Orginalen er erfaringsmessig god, men ikke alle kopier. Kopiene varierer betydlig i utforming i forhold til orginalene. Det vil si at det finnes kopier som er helt på høyde med orginalen og kopier som erfaringsmessig ikke fungerer. ( Ville fått karakteren ubruklig av meg)

 

Om jeg skulle kjøpe kopi nå, så ville jeg først ha studert fasongen på en orginal nøye for så å sammenligne den med den aktuelle kopien. Se spesielt på vridning og fassong på de "platene" som stikker ut til siden.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Det finnes en soppformet dings i handelen som kan monteres i bunnen av kjettingkassen for å fordele kjetting. Jeg har også sett en bevegelig "tut" som fordeler kjetting. Det vil vel være noe billigere enn syrefast, men med syrefast slipper en også rustplager på sikt.

Tar gjerne mot referanser til disse to fordelingssystemene. I utgangspunktet er jeg noe avventende til den bevegelige "tuten". Hva er det som beveger den? Når det gjelder syrefast kjetting er en vesentlig effekt av denne at den ikke trekker så mye sand/leire inn i båten idet dette glir av ved innrulling av kjettingen. Jeg har god erfaring med dette i to sesonger. Jeg har syrefast kjetting både foran og akter, hhv 10 mm og 8 mm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...