Jump to content

Valg av anker


Vestlending

Recommended Posts

Eit støypt anker er rimeleg grovt utforma,  skulle tru det er dimensjonert meir med tanke på høg nok vekt enn med tanke for bruddstyrke.  I enden av ankeret fester vi ein 8 eller 10mm sjakkel.  

 

Lurer på kva som ryk først....  

 

Ved behov kjem et nok til å kjøpa jernklumpen billeg på Biltema. :wink:

Link to post
Share on other sites

En 8 mm syrefast sjakkel har en bruddstyrke på 3700"kg", mens en 10 mm syrefast sjakkel har en bruddstyrke på 5400"kg".

 

Et 16 mm tau er oppgitt til 5200 daN.

 

10 mm galvanisert kjetting er oppgitt til 4000"kg".

 

Et Biltema anker er oppgitt til...øh...  Det står i det minste hvor ankeret er laget; i "China" - et land som er kjent for å spy ut kvalitetsprodukter til en lav pris. Eller noe sånt...

 

Underes også på hva som ryker først.... :smiley:

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

En 8 mm syrefast sjakkel har en bruddstyrke på 3700"kg", mens en 10 mm syrefast sjakkel har en bruddstyrke på 5400"kg".

 

Et 16 mm tau er oppgitt til 5200 daN.

 

10 mm galvanisert kjetting er oppgitt til 4000"kg".

 

Et Biltema anker er oppgitt til...øh...  Det står i det minste hvor ankeret er laget; i "China" - et land som er kjent for å spy ut kvalitetsprodukter til en lav pris. Eller noe sånt...

 

Underes også på hva som ryker først.... :nonod:

Ja, det er ikke så greit gitt! Det er tankevekkende at for alle komponentene her, unntatt ankeret har man i alle fall noen konkrete data for hva materialene tåler! :smiley:
Link to post
Share on other sites

De aller aller aller fleste av oss benytter ankeret i forholdsvis beskyttede farvann. Jeg har aldri fryktet at noe skulle ryke. Er dette teori, eller et stort praktisk problem.  En kan jo dra dette enda lenger og spørre om når pulleren og hele dens feste ryker, eller om vinsjen og plattforma som den gjerne står på holder mål. Her dro jeg det kanskje litt for langt...... :nonod::smiley:

 

Hva er forresten "daN" for noe, i forhold til "kg"

Link to post
Share on other sites

De aller aller aller fleste av oss benytter ankeret i forholdsvis beskyttede farvann. Jeg har aldri fryktet at noe skulle ryke. Er dette teori, eller et stort praktisk problem.  En kan jo dra dette enda lenger og spørre om når pulleren og hele dens feste ryker, eller om vinsjen og plattforma som den gjerne står på holder mål. Her dro jeg det kanskje litt for langt...... :nonod::smiley:

Her er jeg enig med deg, når jeg dro som verst for å få mitt anker løs, tenkte jeg mere på badeplatformen og winch/kasseinnfesting enn på ankeret.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Lå ved siden av en Årø 28 i sommerferien rett på nedsiden av Havstensund. Han hadde hatt et uhell på sommerferieturen sin...

Ankervinsjen hadde løst seg ut uten at han hadde merket det (generaltabben var jo ikke å sikre denne...) og ankeret hadde forsvunnet ned (50 meter). Etter en stund så hadde det blitt grunnere enn 50 meter (auda). La meg si det slik: det var ikke Bruce kopien hans som hadde røket.

Badeplattform, innfesting til denne, winsjfeste, kasse til kjetting -så ikke ut...

Link to post
Share on other sites

... Er dette teori, eller et stort praktisk problem.  

Dette er et risikospørsmål som har reelle konsekvenser, men trenger du ikke en utrustning som skal tåle store belastninger er ikke dette et praktisk problem.

 

I mitt arbeide var jeg borte i et tilfelle hvor en komponent som fikk sprøbrudd ved en belastning på 2 tonn, den skulle ha tålt 200 tonn. Tilfeldigvis var ingen personer i faresonen da dette hendte, altså ikke noe stort praktisk problem der og da, hadde noen vært i faresone kunne det ha gått med liv - hva da? Hvordan synes du en materialmann skal informere om dette? Jeg tror man bør informere om fakta og inspirere folk til å gjøre fornuftige valg. Men jeg opplever litt *.... er det nødvendig å trekke frem dette..* reaksjoner fra enkelte. Jeg mener å si: tenk deg om når du velger utstyr - jeg sier *ikke at det finnes bare et valg, alt annet er alltid feil*. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lå ved siden av en Årø 28 i sommerferien rett på nedsiden av Havstensund. Han hadde hatt et uhell på sommerferieturen sin...

Ankervinsjen hadde løst seg ut uten at han hadde merket det (generaltabben var jo ikke å sikre denne...) og ankeret hadde forsvunnet ned (50 meter). Etter en stund så hadde det blitt grunnere enn 50 meter (auda). La meg si det slik: det var ikke Bruce kopien hans som hadde røket.

Badeplattform, innfesting til denne, winsjfeste, kasse til kjetting -så ikke ut...

....Sukk... og hva beviser dette?
Link to post
Share on other sites

.......litt *.... er det nødvendig å trekke frem dette..* reaksjoner fra enkelte....  

Jeg er ikke uenig i dine meninger. Og jeg har aldri ment at det er unødvendig å trekke frem slike diskusjoner (selv om det kanskje kunne høres slik ut). Leser de fleste tråder her med stor interesse. Syntes bare det kunne komme frem at de fleste av oss kanskje ikke opplever dette som noe problem  :smiley:
Link to post
Share on other sites

....Sukk... og hva beviser dette?

Ingenting, bortsett fra at innfestingene var svakere enn Brucekopien.

 

 

Jeg har en følelese av at for de fleste brukere av forumet skytes det her spurv med kanoner.  Jeg tror, at før en Bruce kopi ryker for noen av brukerene her (meg selv inkludert), har været blitt så elendig dårlig, at vi har søkt tilflukt et annet sted, alle som en.  Jeg tror nesten ingen av oss beveger oss i et miljø hvor vi trenger å være opptatt av marginaler som det her diskuteres.  Vi er på sjøen for å kose oss, ikke for å kjempe innbitte kamper med naturkreftene.  Jeg tror virkelig ikke at for eksempel PanPan drar ut i et forrykende uvær for å legge seg på svai ett eller annet sted, med vindrosser og sjø feiende over båten, for derved å sove og kose seg over at han har en ekte Bruce som har dokumentert styrke.  I slikt vær ligger han trygt fortøyd bak en holme med baugen i vindretningen, og en dregg bak som ikke får belastning i det hele tatt.  Enten det, eller så ligger han longside bak en annen øy, godt i ly for vært.  Eller også ligger han og sover hjemme i sin seng, med båten trygt fortøyd i brygga.  Jeg tror PanPan har allt for lang erfaring på sjøen til å komme i en situasjon hvor han trenger en ekte Bruceanker for å ha det trygt.

 

 

Bruce, kopi eller ekte har egentlig bare akademisk interesse for de fleste av oss, vi vil aldri komme opp i situasjoner hvor utstyret må nyttes så marginalt som diskusjonen her tilsier.  Ha en fin helg alle sammen.  Jeg får vel se reaksjonene til mandag?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

....Sukk... og hva beviser dette?

He, he - Det beviser kun at ingenting er sterkere enn det svakeste leddet. Og hos de aller fleste med winsj og badeplattform, så er det altså ikke Bruce kopien...

 

(-og hvor ofte har man behov for å fortøye i et slikt uvær at man risikerer å få winsj og badeplattform revet av? - men dersom man har det, så holdt altså Bruce kopien  :smiley:)

 

Men, når dette er sagt så er jeg på linje deg, PanPan. Det gjelder å vite hva man kjøper- og å tenke gjennom hva som blir det svakeste leddet. Og dersom man da kjøper kvalitet så er man sikker.

Link to post
Share on other sites

Ingenting, bortsett fra at innfestingene var svakere enn Brucekopien.

 

 

Jeg har en følelese av at for de fleste brukere av forumet skytes det her spurv med kanoner.  Jeg tror, at før en Bruce kopi ryker for noen av brukerene her (meg selv inkludert), har været blitt så elendig dårlig, at vi har søkt tilflukt et annet sted, alle som en.  Jeg tror nesten ingen av oss beveger oss i et miljø hvor vi trenger å være opptatt av marginaler som det her diskuteres.  Vi er på sjøen for å kose oss, ikke for å kjempe innbitte kamper med naturkreftene.  Jeg tror virkelig ikke at for eksempel PanPan drar ut i et forrykende uvær for å legge seg på svai ett eller annet sted, med vindrosser og sjø feiende over båten, for derved å sove og kose seg over at han har en ekte Bruce som har dokumentert styrke.  I slikt vær ligger han trygt fortøyd bak en holme med baugen i vindretningen, og en dregg bak som ikke får belastning i det hele tatt.  Enten det, eller så ligger han longside bak en annen øy, godt i ly for vært.  Eller også ligger han og sover hjemme i sin seng, med båten trygt fortøyd i brygga.  Jeg tror PanPan har allt for lang erfaring på sjøen til å komme i en situasjon hvor han trenger en ekte Bruceanker for å ha det trygt.

 

 

Bruce, kopi eller ekte har egentlig bare akademisk interesse for de fleste av oss, vi vil aldri komme opp i situasjoner hvor utstyret må nyttes så marginalt som diskusjonen her tilsier.  Ha en fin helg alle sammen.  Jeg får vel se reaksjonene til mandag?

 

Godt sagt!!!

 

 

Mvh

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Jeg har en følelese av at for de fleste brukere av forumet skytes det her spurv med kanoner.  Jeg tror, at før en Bruce kopi ryker for noen av brukerene her (meg selv inkludert), har været blitt så elendig dårlig, at vi har søkt tilflukt et annet sted, alle som en.  Jeg tror nesten ingen av oss beveger oss i et miljø hvor vi trenger å være opptatt av marginaler som det her diskuteres.  Vi er på sjøen for å kose oss, ikke for å kjempe innbitte kamper med naturkreftene.  Jeg tror virkelig ikke at for eksempel PanPan drar ut i et forrykende uvær for å legge seg på svai ett eller annet sted, med vindrosser og sjø feiende over båten, for derved å sove og kose seg over at han har en ekte Bruce som har dokumentert styrke.  I slikt vær ligger han trygt fortøyd bak en holme med baugen i vindretningen, og en dregg bak som ikke får belastning i det hele tatt.  Enten det, eller så ligger han longside bak en annen øy, godt i ly for vært.  Eller også ligger han og sover hjemme i sin seng, med båten trygt fortøyd i brygga.  Jeg tror PanPan har allt for lang erfaring på sjøen til å komme i en situasjon hvor han trenger en ekte Bruceanker for å ha det trygt.

 

 

Bruce, kopi eller ekte har egentlig bare akademisk interesse for de fleste av oss, vi vil aldri komme opp i situasjoner hvor utstyret må nyttes så marginalt som diskusjonen her tilsier.  Ha en fin helg alle sammen.  Jeg får vel se reaksjonene til mandag?

Vil du med dette sette begrensninger for informasjon her på forumet, Pirus? Eller er du ikke fornøyd med måten jeg forsøker å informere om materialegenskaper? Jeg prøver å skrive om dette slik at folk kan få innsikt i materialkvalitet og hvilke konsekvenser det kan ha. Jeg er opptatt av at folk skal gjøre sine egne valg. Tåles ikke dette?

 

Vil man ikke ha materialteknisk informasjon hvor sikkerhetsaspekter inngår her på forumet, så vil jeg innrette meg etter det. Vil man ha det, så vil det være fint om man kom med forslag til forbedring.

 

Hva gjelder din "synsing" om hvordan jeg innretter meg eller ikke i uvær så synes jeg  det er saken uvedkommende. Men det var kanskje heller ikke skrevet til saken?

 

Jeg har to ganger ankret opp på svai og blitt overrasket av meget kraftig vind i løpet av de ti siste årene. Det er litt på den bakgrunn også at jeg har tatt til orde for bedre værmeldinger her på forumet. Siden tråden her har overskrift ”Hvilken type anker skal jeg kjøpe” illustrerer kanskje min erfaring noe her. Det første tilfellet gjaldt en ankring på svai i Sannesfjärden øst av Havstensund. Jeg brukte dengangen et 10 kg Bruce med en 5 meter kjetting og et polyamid line (eller ”polyestersilke” som det ofte kalles i dag). Jeg brukte en ”daumann” av bly på en ca. 8 kg. På natten fikk vi overraskende en vind fra nordøst på 21 m/s sterk kuling, Bruce ankeret mistet festet. Denne erfaringen gjorde at jeg anskaffet et CQR-anker på 45 pund, eller ca. 21 kg, 40 meter 8 mm kjetting og elektrisk ankerwinsj på bauen. Utrustningen er dimensjonert for båter opp til en 40 fot, jeg har en på 31 fot. Etter dette en natt i Hankøsundet hvor værmeldingen lød på opptil 10 m/s fra nordøst på kysten. På natten fikk vi brått tordenbygger og vedvarende vindbyger med 25 m/s, full storm. Hadde ankeret løsnet da, hadde jeg vært temmelig maktesløs.

 

Jeg tror jeg igjen kan bli overrasket av hard vind under oppankring, og jeg har valgt min utrustning for å takle det.

Link to post
Share on other sites

Jammen er du hårsår PanPan, det er nesten så man tenker på Fanden og bibelen :headbang:

 

 

PanPan:   Vil du med dette sette begrensninger for informasjon her på forumet, Pirus? Eller er du ikke fornøyd med måten jeg forsøker å informere om materialegenskaper? Jeg prøver å skrive om dette slik at folk kan få innsikt i materialkvalitet og hvilke konsekvenser det kan ha. Jeg er opptatt av at folk skal gjøre sine egne valg. Tåles ikke dette?

 

 

Jeg er overhodet ikke tilhenger av å sette begrensninger for noe som helst her på forumet, og er svært glad for at du syns folk skal treffe våre egne valg. Jeg tror de fleste på forumet er klar over din profesjon, og ingen har antagelig mye imot dine betraktninger om dette og hint her i forumet. Når det gjelder meg selv har jeg truffet egne valg i hele mitt voksne liv, grunnlaget for mine valg har ligget i oppdragelse, kunnskaper (tilegnet ved utdannelse, studier av spesifikke problemer, andres kunnskaperog erfaringer som jeg har lyttet til), og ikke minst logikk og egne erfaringer, og jeg akter å fortsette med det.  Jeg er selfølgelig av den oppfatning at andre også bør gjøre det.

 

 

PanPan: Vil man ikke ha materialteknisk informasjon hvor sikkerhetsaspekter inngår her på forumet, så vil jeg innrette meg etter det. Vil man ha det, så vil det være fint om man kom med forslag til forbedring.  

 

Jeg har ingenting imot dine materialtekniske informasjoner, og det er sikkert ingen andre heller.  Imidlertid vil også jeg, som du, ha muligheten til å gjøre egne valg ut fra hva jeg skriver over (hvorav dine materialtekniske informasjoner inngår i avgjørelsen).  Mitt valg i denne forbindelse er at jeg vil fortsette å bruke mine to kinadregger. I grunnlaget for avgjørelsen ligger blant annet det faktum at jeg antagelig ikke har et så ekstremt bruk av båten som du skisserer.  

 

 

PanPan: Hva gjelder din "synsing" om hvordan jeg innretter meg eller ikke i uvær så synes jeg  det er saken uvedkommende. Men det var kanskje heller ikke skrevet til saken?  

 

Det var kanskje feil av meg å nevne deg i denne sammenhengen, men siden du har ivret mest for originale Bruce ankere med dokumentasjon for styrke, og ditto kjetting tau mm., falt det meg antagelig naturlig inn.  Det hadde kanskje vært bedre og skrevet "de mest ekstreme båtbrukere som representerer et mindretall".  Da hadde man ikke hektet seg til en person, slik jeg gjorde.  Jeg beklager at jeg ikke innså dette da innlegget ble skrevet, og jeg håper du kan akseptere min beklagelse for dette.

 

 

PanPan:  Jeg har to ganger ankret opp på svai og blitt overrasket av meget kraftig vind i løpet av de ti siste årene. Det er litt på den bakgrunn også at jeg har tatt til orde for bedre værmeldinger her på forumet. Siden tråden her har overskrift ”Hvilken type anker skal jeg kjøpe” illustrerer kanskje min erfaring noe her. Det første tilfellet gjaldt en ankring på svai i Sannesfjärden øst av Havstensund. Jeg brukte dengangen et 10 kg Bruce med en 5 meter kjetting og et polyamid line (eller ”polyestersilke” som det ofte kalles i dag). Jeg brukte en ”daumann” av bly på en ca. 8 kg. På natten fikk vi overraskende en vind fra nordøst på 21 m/s sterk kuling, Bruce ankeret mistet festet. Denne erfaringen gjorde at jeg anskaffet et CQR-anker på 45 pund, eller ca. 21 kg, 40 meter 8 mm kjetting og elektrisk ankerwinsj på bauen. Utrustningen er dimensjonert for båter opp til en 40 fot, jeg har en på 31 fot. Etter dette en natt i Hankøsundet hvor værmeldingen lød på opptil 10 m/s fra nordøst på kysten. På natten fikk vi brått tordenbygger og vedvarende vindbyger med 25 m/s, full storm. Hadde ankeret løsnet da, hadde jeg vært temmelig maktesløs.

 

Jeg er selvfølgelig klar over at man kan bli overrasket av vind.  Jeg har også blitt det. En gang var for ca 20 år siden hvor jeg lå med dreggen i hekken og med baugen mot land til Kjølhalskjær i Grimestadbukta. Tanken var å ligge med baugen mot vinden, men i løpet av natten tverrsnudde vinden, tordenbyger, storm i kastene, og dreggen løsnet, slik at vi slo mot fjellet med baugen. Problemet var ikke større enn at vi startet motoren for og flyttet oss til et lunere sted.  Siste gang var i 2002 sydøst av Lysekil hvor vil lå på svai i en vakker bukt.  Om natten blåste det opp skikkelig, og dreggen løsnet.  Vi flyttet oss 0,5 nm, til et annet sted hvor vi lå bak en høy øy med baugen i vindretningen, fortøyd mot land med baugen, og dregg akter.  De andre båtene i bukta, 4 stk, gjorde det samme.

 

Jeg ville vel tro at ditt 10 kg tunge Bruce anker var litt for lett for båten din under de rådende forhold, selv med kjetting og daumann. Det som ofte skjer med dregger er at de løsner fra bunnen, ikke at de brekker.  Jeg kjenner ikke forholdene i detalj øst for Havstensund, men utfra hva jeg husker kan mulighetene til å finne ly så absolutt være tilstede om man blir overrasket av været.  Siden du løste problemet ditt den gangen, var det kanskje dette som skjedde?  Når det gjelder Hankøsundet, ville det alltids kunne gått an å finne ly for vind og vær selv om dreggen din hadde løsnet den gangen.  Jeg tror du har allt for lang erfaring i båt til å bli maktesløs inne i Hankøsundet.  Så hadde dreggen din løsnet, så hadde du vel bare flyttet deg til et lunere sted, eller "ligget på været" til det ble bedre.

 

 

PanPan: Jeg tror jeg igjen kan bli overrasket av hard vind under oppankring, og jeg har valgt min utrustning for å takle det.

 

Det er jeg helt enig med deg i PanPan.  Jeg har gjort akkurat det samme.  Derfor har jeg valgt to kinabruce, 15 kg,  med hver seg 50 meter grov kjetting.  Om nøden skulle intreffe har jeg en "kaffedregg", 20 kg paraplydregg med 10 meter kjetting.  Blir ikke dette nok, ..... da tror jeg at jeg drar hjem,  eller finner en lunere havn.

 

Jeg beklager, nok en gang, at jeg dro ditt navn inn i diskusjonen.  Det var lite omtenksomt, og jeg håper du kan tilgi dette.  Videre antar jeg, uten at jeg på noe vis vil stoppe diskusjonen på denne tråden om andre skulle ha lyst til å fortsette, at diskusjonen er over, i alle fall for min del.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Pirus: Jammen er du hårsår PanPan, det er nesten så man tenker på Fanden og bibelen :cool:

Nei så men, dette har ikke med "hårsårhet" å gjøre! Håpet på hjelp til å forbedre innlegg om materialegenskaper og risiko. Når reaksjonen foran har vært a la ".... har kun akademisk interesse..." da er noe feil et sted i kommunikasjonen. Da har jeg ikke nådd frem med forsøk på saklig informasjon. Jeg ønsker "win-win" diskusjoner. Kan noen gi råd for å oppnå dette er jeg takknemlig for det. No sad feeling! :smiley:

 

PanPan: Hva gjelder din "synsing" om hvordan jeg innretter meg eller ikke i uvær så synes jeg  det er saken uvedkommende. Men det var kanskje heller ikke skrevet til saken?  

Pirus: Det var kanskje feil av meg å nevne deg i denne sammenhengen, men siden du har ivret mest for originale Bruce ankere med dokumentasjon for styrke, og ditto kjetting tau mm., falt det meg antagelig naturlig inn.  Det hadde kanskje vært bedre og skrevet "de mest ekstreme båtbrukere som representerer et mindretall".  Da hadde man ikke hektet seg til en person, slik jeg gjorde.  Jeg beklager at jeg ikke innså dette da innlegget ble skrevet, og jeg håper du kan akseptere min beklagelse for dette.....

 

......Når det gjelder Hankøsundet, ville det alltids kunne gått an å finne ly for vind og vær selv om dreggen din hadde løsnet den gangen.  Jeg tror du har allt for lang erfaring i båt til å bli maktesløs inne i Hankøsundet.  Så hadde dreggen din løsnet, så hadde du vel bare flyttet deg til et lunere sted, eller "ligget på været" til det ble bedre.

 

...hmm....hvorfor aksepterer du ikke at det for meg var slik jeg sa: Hadde ankeret løsnet i vindbygene med 25 m/s, full storm i Hankøsundet, da hadde jeg vært temmelig maktesløs? Jeg tror de fleste ville ha vært meget ille ute om ankeret løsnet da, liggende i en klynge av båter nær til for anker og i bøyer rundt omkring. Jeg hadde ikke rom for manøvrering, utfordringen ville være å få opp ankeret samtidig som båten skulle manøvreres i riktig posisjon i full storm med 28 hk til rådighet ombord. Sannsynligheten for å gå klar av omkringliggende båter vurderte jeg til temmelig nær null. Burde vel kunne godtas uten mere "jamen, jamen"?

 

Jeg tror at alminnelige båtbrukere før eller siden kan komme opp i situasjoner som stiller store krav til utstyret. Jeg er vel ingen *ekstrem båtbruker* fordi jeg har opplevd ekstreme forhold i løpet av en 40 år? Poenget mitt er at en oppankring som i 99,9% av tilfellene er sikker og god, kan i 0,1% av tilfellene bli meget strabasiøs og risikofyllt. Da er det godt å ha en utrustning hvor ankerfestet holder. Da setter jeg for min del også pris på at materialet utrustningen er laget av er av beste kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Det har flere gang slått meg at innfesting av ankertau/kjetting i båt i mange tilfeller må være et svakere punkt enn både ankeret og tauet/kjettingen. Og det gjelder vel særlig når alt er festet å badeplattformen. Jeg så selv en Sealine (28 tror jeg var) i Kragerø for noen år siden, med hele vinsjen revet løs og badeplattformen røsket i stykker.

 

Og så tenker jeg - hvordan vet jeg at min Engbo-vinsj holder? Jeg tenker da på hvordan ankertauet er festet i selve vinsjen. Strengt tatt går jo ankertauet bare rundt et slags "hjul" hvor det klemmes fast (og låses?), og så fortsetter det ubrukte tauet ned i en plastkasse og er festet i båten i enden.

 

Se bildene nedenfor. Kan noen si noe om dette er godt nok når det virkelig blåser, og hva som i tilfelle gjør at innfestingen holder?

 

Anker

 

Skroggjennomføring

Bilde

 

Innvendig vinsj

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg blir jo nesten nødt til å svare deg, selv om jeg hadde tenkt å trekke meg ut etter mitt siste innlegg.

 

Jeg ønsker "win-win" diskusjoner. Kan noen gi råd for å oppnå dette er jeg takknemlig for det. No sad feeling! :smiley:

 

Jeg er glad for at du ikke har "sad Feelings".  I min (manglende) visdom forstår jeg ikke hva du mener med win win diskusjoner, så der kan jeg ikke gi deg råd.  

 

...hmm....hvorfor aksepterer du ikke at det for meg var slik jeg sa: Hadde ankeret løsnet i vindbygene med 25 m/s, full storm i Hankøsundet, da hadde jeg vært temmelig maktesløs? Jeg tror de fleste ville ha vært meget ille ute om ankeret løsnet da, liggende i en klynge av båter nær til for anker og i bøyer rundt omkring. Jeg hadde ikke rom for manøvrering, utfordringen ville være å få opp ankeret samtidig som båten skulle manøvreres i riktig posisjon i full storm med 28 hk til rådighet ombord. Sannsynligheten for å gå klar av omkringliggende båter vurderte jeg til temmelig nær null. Burde vel kunne godtas uten mere "jamen, jamen"?

 

OK, jeg aksepterer at du følte det sånn, og jeg innser at ditt utgangspunkt for å få opp dregg og manøvrere i en slik situasjon kan være vanskeligere enn for andre med en annen utrustning.  

 

Jeg for eksempel, har ingen rigg som stormen river og sliter i, selv om jeg har et stort vindfang i overbygget og kalesjen.  I tillegg har jeg to motorer på tilsammen 290 HK, over dobbelt så mye kraft som deg, i tillegg til at disse maskinene kan dra hver sin veg for å bedre manøvreringen.  Jeg har også to elektriske ankerwincher som kan betjenes fra rorplass.  Så det er helt klart, vi har forskjellig utgangspunkt.

 

 

 

Jeg tror at alminnelige båtbrukere før eller siden kan komme opp i situasjoner som stiller store krav til utstyret. Jeg er vel ingen *ekstrem båtbruker* fordi jeg har opplevd ekstreme forhold i løpet av en 40 år? Poenget mitt er at en oppankring som i 99,9% av tilfellene er sikker og god, kan i 0,1% av tilfellene bli meget strabasiøs og risikofyllt. Da er det godt å ha en utrustning hvor ankerfestet holder. Da setter jeg for min del også pris på at materialet utrustningen er laget av er av beste kvalitet.

Jeg har selvfølgelig også opplevd ekstreme forhold i løpet av mine over 40 år som båtbruker, og jeg har den aller største respekt for vær og sjø.  Som jeg nevnte tidligere har også jeg opplevd at dreggen slipper, og har de gangene det har sluppet tatt konsekvensene av det.  Ekstra jobb, javel, men det ser jeg på som endel av båtlivet.  Jeg har imidlertid aldri opplevd at en dregg har røket.  Er det bare flaks, er jeg egentlig en uansvarlig båtbruker fordi jeg bruker kinabruce, og ikke betaler masse ekstra for en original utgave?  Den dagen jeg opplever at en dregg ryker, for meg eller andre der jeg er, vil jeg vurdere mitt syn på dette, og kanskje anskaffe utstyr som muligens har bedre kvalitet enn kinabruce.  Jeg tror imidlertid ikke det vil skje, at et kinabruce ryker i min nærhet.

 

Jeg tror PanPan at vi er enige om dette, men er på litt forskjellig nivå.  Ha en fortsatt fin helg, og kos deg over at du ikke er på sjøen nå som været er så trist.  Jeg håper vi ikke trenger å diskutere dette mere, for vi kommer ikke på samme nivå.  Du vil alltid ha seilbåt, og jeg vil neppe anskaffe noe annet enn motorbåt.  Jeg har en mistanke om at jeg blir ved den båten jeg har inntil jeg går på land for godt.  Da trenger jeg ikke båt lenger.  Ikke ankere heller for den saks skyld.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei KOB.

Om det er godt nok, er vanskelig å si. Det meste av belastningen får du i gjennomgangen til ankervinsmotoren. Drivverket er festet med 4 gjennomgående bolter ser jeg. Det som er vanlig er å støpe inn en stor, tykk vannfast finerplate som kan fordele de store kreftene. Er det støp inn en slik hos deg eller hvis det sitter en stor plate på innsiden av veggen, er du godt sikret. Har du ikke noe sånt, er det nok mulighet for at hele ankervinsjmotoren dras tvers gjennom, for tauet ditt tåler store belastninger 3 tonn for 14mm flettet polyestersilke som det kan se ut som du har (eller er det 16?), ankeret ditt tåler enda mer.

 

Den riktige måten er å lage en så god innfesting at tauet ryker uten at det oppstår annen skade. En selvølgelighet, men tydeligvis ikke like selvfølgelig for alle båtbyggere.

 

Selv er jeg bekymret for 1, innfestingen, 2, den kombinerte svivel/sjakkel, 3 tauet. Ankeret ofrer jeg ikke en tanke. Brucen har veldig mye gods og tåler sikkert det 10-dobbelte av nest svakeste ledd.

 

Lotus

 

PS: All den fuktigheten som tauet drar med seg opp i den balja di, hvor blir det av den?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg ville valgt et bruce-anker.

Bruceankeret er ikke det beste for alle bunnforhold, men det er generelt bra for mange forskjellige bunnforhold. Det beste allround-ankeret sier mange. Med 16 tonn båtvekt, blir jo ankeret også ganske stort. Kanskje et 20 kg bruceanker er passende.

 

Du kan ta en titt her.

 

Var på Biltema her forrige dagen. La merke til at Biltemas Bruce-anker ikke så ut som noe bruceanker. Formen var forskjellig. For små vinger liksom. For tynn i overgangen mellom vinger og selve stanga. Så kjøper du en brucekopi, så finn en kopi som er en klone av originalen, ikke bare en dårlig etterligning.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Den båten har plass til å ha med flere anker. Ingen ankere er best til alt. Et Bruce er bra. Ville også tatt med et stort stokkanker, og kanskje et sånt:

Bilde

Vær klar over at denne diskusjonen er like gammel som kunsten å bygge fartøy. Du risikerer å få like mange svar som innlegg. Min mening er at det eneste riktige er å ta med så mange og forskjellige som du har plass til - ihvertfall hvis du skal ankre på litt utsatte plasser.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...