Jump to content

Valg av anker


Vestlending

Recommended Posts

Jeg skal også bytte anker på Elwaroen nå til våren. Det gamle rakleverket er kastet på dynga. Kjøper et Bruce-anker, som jeg ønsker å henge opp bak på rompa på Elwaroen. Har sett noen som har en ankerholder slik at det kan henge ved ripa helt akter. Men hvor får jeg kjøpt en slik holder?

Jeg har ikke ankerwinsj.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg skal også bytte anker på Elwaroen nå til våren. Det gamle rakleverket er kastet på dynga. Kjøper et Bruce-anker, som jeg ønsker å henge opp bak på rompa på Elwaroen. Har sett noen som har en ankerholder slik at det kan henge ved ripa helt akter. Men hvor får jeg kjøpt en slik holder?

Jeg har ikke ankerwinsj.

<{POST_SNAPBACK}>

halois astor!

j kjøpte en kjettingrulle i rustfritt til badeplattformen på biltema (129,-) og et 10 kg`s brucekopi.

dette funker glimrende.

da kan du la ankeret henge i kjettingrulla mens tauet er festet i kryssholtet.

j har i tillegg kjøpt en seilbåtwinch av en hyggelig kar på båtplassen, så slipper j slitet med ankeret.

med vennlig

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

halois astor!

j kjøpte en kjettingrulle i rustfritt til badeplattformen på biltema (129,-) og et 10 kg`s brucekopi.

dette funker glimrende.

da kan du la ankeret henge i kjettingrulla mens tauet er festet i kryssholtet.

j har i tillegg kjøpt en seilbåtwinch av en hyggelig kar på båtplassen, så slipper j slitet med ankeret.

med vennlig

<{POST_SNAPBACK}>

Det vil si at du slenger tauet rundt vinsjen og lar den gjøre jobben. Ikke dumt. Tar en tur på Biltema og titter. Thanks!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det vil si at du slenger tauet rundt vinsjen og lar den gjøre jobben. Ikke dumt. Tar en tur på Biltema og titter. Thanks!

<{POST_SNAPBACK}>

yes!

nå har j ikke prøvd winchen ennå, fordi den ble kjøpt og montert i vinter, men j kan bruke den.

har vært winchegorilla ombord på endel ferderseilaser, og vi hadde en glimrende regel ombord

"vi må ikke drikke så mye at vi ikke får seilet, og vi må ikke seile så mye at vi ikke får drukket"

med vennlig

Link to post
Share on other sites

Vi fortrenger 12 tonn fullasta og har 25kg bruce med 8mm kjetting. Uten å være spesialist føler jeg at det er ei grei dimensjonering. Holder for oss i dårlig vær. Har aldri prøvd i jæv..g dårlig vær. Da flytter vi heller. Gir deg vel ikke noe svar, men ett mulig utgangspunkt. Se opp for bruce-kopier. Noen er gode mens enkelte mangler den lille vridninga i sidebladene. Dette utgjør en stor forskjell..... er det blitt meg fortalt.

Link to post
Share on other sites

Sigurd:

Vi fortrenger 12 tonn fullasta og har 25kg bruce med 8mm kjetting.

 

Du burde vel ha 10 mm kjetting på ditt oppsett.

:seeya:

 

 

diskusjonen går videre. :discuss:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg skal også bytte anker på Elwaroen nå til våren. Det gamle rakleverket er kastet på dynga. Kjøper et Bruce-anker, som jeg ønsker å henge opp bak på rompa på Elwaroen. Har sett noen som har en ankerholder slik at det kan henge ved ripa helt akter. Men hvor får jeg kjøpt en slik holder?

Jeg har ikke ankerwinsj.

<{POST_SNAPBACK}>

Er det en slik

du tenker på Astor?

Denne ser jo kjekk ut.

Fant den på siden til Seasea

artikkelnr. 19504. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Den beste ankerdaviten finner du HERDen produseres av et svensk firma som heter NOA og er rett og slett genial. Du finner den HER

 

Den andre typen det vises til, er raklete i forhold. NOA selges på SEASEA.

 

NOA har også enANKERDAVIT, som hjelper til å få ankeret utifra båten. Med ruller og det hele, kommer den på omlag 15-1700 kr. Da kan man bruke kropssTYNGDEN til å trekke opp ankeret med, stor fordel ( for enkelte av oss ...)

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Her er også en meget "fiffig" sak som blir produsert hos søta bror. Det ligger også en video på disse sidene som demonstrerer fortreffeligheten til denne duppeditten.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takk, Hebbe!

Denne har jeg leita lenge etter, jeg etterlyste den her på forumet også for en tid tilbake!

Fin sak for de som ikke har råd til ankervinsj!

Og veldig fint når man er alene ombord og skal hive dreggen

Link to post
Share on other sites

jo dener sikkert kjekk, men til den prisen nærmer vi oss en el. ankerwinch.

seatronic har en muir atlantic på tilbud til 3490,-

sjekk denne adr.:

 

http://www.seatronic.no/salg.htm

med vennlig

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, grei pris!

Men man må ha ankerrulle også hvis man skulle kunne slippe dreggen!

Og ankerrulle er dyrt det og desverre!

 

Fordel med vinsj er jo at man slipper og dra opp dreggen sjøl

Link to post
Share on other sites

Jeg skal også bytte anker på Elwaroen nå til våren. Det gamle rakleverket er kastet på dynga. Kjøper et Bruce-anker, som jeg ønsker å henge opp bak på rompa på Elwaroen. Har sett noen som har en ankerholder slik at det kan henge ved ripa helt akter. Men hvor får jeg kjøpt en slik holder?

Jeg har ikke ankerwinsj.

<{POST_SNAPBACK}>

Uten vinsj, prøv et Fortress anker. Se bildet i et par innlegg ovenfor. Kun 20-25% av vekta på et Bruce el annet.

 

Bruker Fortress med blytau og daumann. Fantastisk på sand/bløt bunn. Erfaringene mine er helt på høyde med informasjonen/skrytet fra produsenten.

 

Jeg importerte mitt fra USA (nettbutikk og Magnum.no) og sparte omkring 40% i fht norsk butikkpris, - som er rimelig stiv (fra ca 2.200 og oppover avh av størrelse).

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Vel,  ihht DIN 766 har 8mm kortlenket en bruddlast på 3900 kg. Så "kunne ha 10mm" passer vel kanskje bedre ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, der lærte jeg noe nytt igjen :wink: . I henhold til min utgave av DIN766 så omhandler den ikke noe om materialkvalitet eller bruddstyrke. Det er kun en ren maskineringsstandard som sier noe om hvor lang, bred, tykk etc. en kjetting skal være hvis den er kalibrert i henhold til DIN 766. Om kjetting er laget i syrefats, galvanisert stål eller plast for den del sier standarden intet om. Det er nok materialtypen her som andre steder som avgjør styrken i kjettingen.

 

Det er derimot mange fabrikanter av kjetting som oppgir en bruddstyrke eller last på de kjettingene som er dimensjonert i i hehold til DIN766 som de selger. Dette gjelder da kun for denne spesifikke kjettingen.

 

Det kan også nevnes at det finnes mange andre kjettingstandareder, men felles for dem alle er at de sier noe om hvordan lenkene er utformet. Kan nevne DIN 763, DIN764, DIN5685, Norwegian standard link chain(som er vår lokala utgave) I tillegg har omtrent alle andre industrialiserte land sin egen standard. Det er sikkert noen av disse som kan spesifisere minimum bruddstyrke, men det kjenner ikke jeg til i detalj.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt et bruce-anker.

Bruceankeret er ikke det beste for alle bunnforhold, men det er generelt bra for mange forskjellige bunnforhold. Det beste allround-ankeret sier mange.  Med 16 tonn båtvekt, blir jo ankeret også ganske stort.  Kanskje et 20 kg bruceanker er passende.

 

Du kan ta en titt  her.

 

Var på Biltema her forrige dagen. La merke til at Biltemas Bruce-anker ikke så ut som noe bruceanker. Formen var forskjellig. For små vinger liksom. For tynn i overgangen mellom vinger og selve stanga.  Så kjøper du en brucekopi, så finn en kopi som er en klone av originalen, ikke bare en dårlig etterligning.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takk for tipset!

 

Ser at det finnes mange kopier av Bruce, og prisen varierer voldsomt.

Har du noe kjennskap til Maritim sin kopi?

 

Mvh

Tommyha :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hmm, der lærte jeg noe nytt igjen  :wink: . I henhold til min utgave av DIN766 så omhandler den ikke noe om materialkvalitet eller bruddstyrke. Det er kun en ren maskineringsstandard som sier noe om hvor lang, bred, tykk etc. en kjetting skal være hvis den er kalibrert i henhold til DIN 766. Om kjetting er laget i syrefats, galvanisert stål eller plast for den del sier standarden intet om. Det er nok materialtypen her som andre steder som avgjør styrken i kjettingen.

 

Det er derimot mange fabrikanter av kjetting som oppgir en bruddstyrke eller last på de kjettingene som er dimensjonert i i hehold til DIN766 som de selger. Dette gjelder da kun for denne spesifikke kjettingen.

 

Det kan også nevnes at det finnes mange andre kjettingstandareder, men felles for dem alle er at de sier noe om hvordan lenkene er utformet. Kan nevne DIN 763, DIN764, DIN5685, Norwegian standard link chain(som er vår lokala utgave) I tillegg har omtrent alle andre industrialiserte land sin egen standard. Det er sikkert noen av disse som kan spesifisere minimum bruddstyrke, men det kjenner ikke jeg til i detalj.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg strekker våpen for din helt klart overlegne kunnskap om emnet. Jeg fant min informasjon vedr. kjetting HER og i min enfoldighet, trodde jeg på det jeg fant. :rolleyes:

 

Å ikke oppgi kilden, var i beste fall idiotisk. Trodde faktisk DIN 766 bestemte at kjetting var av metall, og at bruddlasten skulle være lik, eller overstige linkede styrketabell.

 

Å sortere informasjon man finner på nettet, er snart noe av det vanskeligste man gjør...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vel,  ihht DIN 766 har 8mm kortlenket en bruddlast på 3900 kg. Så "kunne ha 10mm" passer vel kanskje bedre ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg syns faktisk ikke 3900kg bruddlast for en 12 tonns båt var spesielt mye. Hvis ankeret sitter j@£$&g godt fast (f.eks. ligger kilt nedi en fjellsprekk) og det er mye bølger, vil båten trekke i ankeret med 12000 kg når den løftes av en bølge. Da går denne kjettingen av som en sytråd!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Da går denne kjettingen av som en sytråd!

Så du mener at hvis båten er 12 tonn bør ankeret sjakles og ha kjetting som tåler 12 tonn?? Det blir noe i største laget for meg og strider mot det jeg vet om ankring og kjetting/sjakkel-teorier. Sover godt med det jeg har. Har funka bra i 20år.
Link to post
Share on other sites

Så du mener at hvis båten er 12 tonn bør ankeret sjakles og ha kjetting som tåler 12 tonn?? Det blir noe i største laget for meg og strider mot det jeg vet om ankring og kjetting/sjakkel-teorier. Sover godt med det jeg har. Har funka bra i 20år.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg sier ikke kategorisk at ankeret må tåle 12 tonn. I praksis vil det slippe/bøyes før disse kreftene inntreffer. Poenget var bare at jeg ikke synes 3900 kg bruddlast var spesielt mye for denne båten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

En 30 foter seilbåt, trekker ved kulings vind i ankeret med omlag 100 kg, har jeg latt meg fortelle ( sikkert avhengig av deplasement, vindfang mm )

 

Dog, mot dine 12tonn, som du mener båten drar med, er vi vel ikke helt      ehh, samstemte ??

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er ikke vanskeligere enn at Pytagoras skjønte det. Båtvekt = Oppdrift = Trekkraft i ankeret. At en 30 fots seilbåt (2500 kg?) ikke trekker med mer enn 100 kg er bare vås. Det er ikke vindstyrken som avgjør, det er bølgehøyden. Og merk at jeg ikke snakker om ankring i Askerskjærgården.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke vanskeligere enn at Pytagoras skjønte det. Båtvekt = Oppdrift = Trekkraft i ankeret. At en 30 fots seilbåt (2500 kg?) ikke trekker med mer enn 100 kg er bare vås. Det er ikke vindstyrken som avgjør, det er bølgehøyden. Og merk at jeg ikke snakker om ankring i Askerskjærgården.

<{POST_SNAPBACK}>

Men hva i all verden er det slags kjetting, som overfører HELE trekkraften til ankeret ? Vil ikke tauet / kjettingen henge som en parabel, og avlaste ankeret ? Det du peker på, er vel streng tatt ved at båten LØFTER ankeret rett opp, og ved ankerkjettinglengde = vandybde X 1 ?

Eller ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...