Jump to content

Valg av anker


Vestlending

Recommended Posts

Pytagoras skjønte det. Båtvekt = Oppdrift = Trekkraft i ankeret.

Het ikke han Arkimedes da???? Mulig jeg har missa litt der også!

Dessuten er det vel Newton det kanskje må refereres til når det gjelder de teoriene vi spekulerer i nå? Tror han var bedre på den teorien enn de gamle grekerne.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, grei pris!

Men man må ha ankerrulle også hvis man skulle kunne slippe dreggen!

Og ankerrulle er dyrt det og desverre!

 

Fordel med vinsj er jo at man slipper og dra opp dreggen sjøl

<{POST_SNAPBACK}>

den er ikke så dyr på biltema i rustfritt: 129,-

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3808/rulle.jpg

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Dette ble litt aktuelt for meg igjen.

 

Jeg trenger et godt svai anker. Har seilbåt på 34 fot 4.6 tonn + ferielast. Har nå en 10 kg Bruce-kopi (syrefast) med ca 10 meter kjetting + ankertau. Det er mulig jeg gjør noe feil, men har nå opplevd 2 ganger at ankeret slipper når jeg ligger på svai. Begge gangene i en bukt (sølebunn), i sterk vind med skiftende retning. Av en eller annen grunn "jager" båten min mye, og jeg antar det er grunn til at ankeret får skiftende angrepsvinkel i rykk, og sakte men sikkert løsner.

 

Hvorfor båten min tilsynelatende jager mer enn andre seilbåter vet jeg ikke. Bør roret ligge i borde, eller skal det låses i midtposisjon.

 

Kan hende en Daumann kan hjelpe på? Noen smarte patenter for å enkelt bruke noe sånt?

 

Har noe merakkels av en "Danforth"-kopi + en paraplydregg, som jeg aldri har brukt.

 

Vel. Søvnløse netter er jeg villig til å betale noen båtkroner for å slippe, så jeg vurderer å kjøpe et nytt bauganker, og "degradere" Bruceankeret til akterfortøyning, som det alltid har fungert meget bra til. Er det noen også smarte pulpitbokser/beslag som kan egne seg for lagring/låsing av Bruceankeret som anbefales?

 

Vil da ha noe annet enn Bruce-anker, og vurderer Delta-anker eller CQR-anker på 15 kg. Jeg har ikke ankervinsj, men 10 kgs ankeret med kjetting håndterer jeg "greit". Håper jeg kan klare 5 kg mer.

 

Er det noen andre ankertyper jeg bør vurdere? Og hvor bør jeg kjøpe ankeret? Delta og CQR er vel ikke direkte hyllevare?

 

Hva dimensjon kjetting/ankertau/blytau bør jeg velge for begge ankerene?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en fullstendig ubekreftet hypotese når det gjelder syrefaste anker: Friksjonen blir mindre og de glir lettere langs bunnen. Er det fnugg av riktighet i dette kan det være du må gi ut mer tau og bruke daumann, for å unngå kjelkeeffekten brucen ellers vil få. Enig med baatsmann om å bruke paraplydreggen (sammenslått) som daumann.

Ellers kan jeg anbefale CQR, som jeg har svært gode erfaringer med. Det er anbefalt å unngå kopier av dette, dels har de som regel ikke riktig vektfordeling, dels er leddet et svakt punkt på kopiene.

I tillegg har jeg veldig god erfaring med min orginale danforth som hekkanker. Krøv å vese klørene på kopien din, og se hva som skjer.

Link to post
Share on other sites

Båten din jager fordi den har alt for mye vindfang foran masta. I tillegg har jeg fått servert teorien om at enkelte båter seiler på riggen, mao på overflaten på selve masta. De om det.

 

Sofaseilerens utsagn om at syrefaste ankere er glattere, og dermed gir mindre friksjon var interessant. Har aldri tenkt over dette, men det hørs jo kanskje logisk ut ..?

 

Ville tro at en orignial, støpt Bruce ville gjøre susen, evt ploganker av Delta eller QCR type.

 

Forkatting, dvs to ankere på samme ankerkjetting bør også vurderes, man kan da med fordel velge to forskjellige, f.eks et av Bruce / klotype og et av plogtype ( Delta, CQR ) med f.eks 5m 8mm kjetting imellom. Da kan du gå ned på ankerstørrelsen, f.eks 2x7,5kg

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Selve masta har et voldsomt vindfang. Seilte skjærgården inn til Mandal for bare Gennaker. 8 knop var litt mye, så vi tok ned. Seilte fremdeles 3-4 knop....Å krysse med masta går nok dårligere...ellers har vel ikke Omegaen noe mere vindfang foran masta enn andre båter. Tvert imot er masten relativt langt fremme, og kanskje det er noe av årsaken?

 

Det syrefaste ankeret er selvsagt suverent i at det kommer rent og pent opp...at det muligens introduserer redusert friksjon i sjøbunnen er jo interessant. Arrangement med paraplydregg som daumann må prøves. Da kanskje den kan brukes til noe...

 

Men ønsker likevel 2 ordentlige ankere ombord. Slik at jeg slipper å flytte ankeret fra baug til akter når jeg trenger det.

 

16 kg Delta-anker koster 2390.- SEK hos Hjertmans

16 kg CQR 3890.- SEK

 

Sånn teoretisk er kanskje leddet i CQR ankeret det som gjør det bra for "jagende" seilbåt?

 

Noen som har noe priser/leverandører i Norge?

 

Vil gjerne ha plass til ankeret i ankerbrønnen fremme. Noen som vet dimmen på ovennevnte ankere?

Link to post
Share on other sites

. Arrangement med paraplydregg som daumann må prøves. Da kanskje den kan brukes til noe...

Nettopp! Det er gjenbruksaspektet her som er så sympatisk. Et ubrukelig ankers nye liv! :yesnod:

 

Sånn teoretisk er kanskje leddet i CQR ankeret det som gjør det bra for "jagende" seilbåt?

Tror du har rett i det. Om jeg husker riktig har deltaankeret slått CQR ankeret i endel tester, men jeg innbiller meg at det lettere brekkes løs fra bunnen om båten jager. CQR ankeret vil lettere opprettholde samme vinkel på p)logen om båten beveger seg. Nevnte danforthanker er forresten tvilsomt å bruke på svai etter min mening. Har opplevt dregging når vinden har skiftet, fordi kjetting kommet mellom klør og stamme når ankeret skulle sette seg på andre siden.

Vil gjerne ha plass til ankeret i ankerbrønnen fremme. Noen som vet dimmen på ovennevnte ankere?

Litt røfft målt: Total lengde 1 meter, 50 cm lengde på plog, og 32 cm bredde i bakkant av plog. (ikke saksøk meg om jeg har bommet.... ankeret sto innerst i boden bak en masse annet.... :smiley: )
Link to post
Share on other sites

Hadde masse ankerproblemer, QCR/Danforth/Paraply til jeg oppdaget.

 

-Bruceanker kopi/ekte.

-Mer kjetting ute, ser stadig folk som legger ut for lite tau/kjetting.

-For storm, legg ut en daumann. Det multipliserer effekten av ankeret.

 

Nå har jeg Engbo anker akter med tau, har aldri hatt bedre. Det fester seg veldig bra på de aller fleste bunnforhold.

Link to post
Share on other sites

Har følgende

 

Ploganker 22kg 50 m kjetting, dette kjøres med 2000 omdr akter. Da strammer kjettingen seg, og ankeret sitter som støpt. Etterpå ut med daumann, som også begrenser pendlingen. Kjør ut med kjetting, 3 x lengden. Da skal det mye til att ankeret slipper. Oftest klarer den ikke og løfte kjettingen.

 

Akter har jeg 15 kg Bruce med 50 m kjetting, sitter også som støpt.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hørt dette med CQR som skal være spesielt egnet når man ligger på svai. Har meget gode erfaringer med dette ankeret, men det har jeg med bruce også. Ville satset på daumann evnt mer kjetting.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har nå bestilt 15 kg Delta-anker. CQR ankeret ville blitt for langt for ankerbrønnen. 14 meter med 8 mm kjetting + 30 meter med tau. Skal spleise kaus i ankertauet i kveld...

 

Paraplydreggen skal bli rigget som daumann.

 

...men nå må jeg vel i styrkerommet, eller spare til ankervinsj... :blush:

Link to post
Share on other sites

Søkte litt på nettet i går, selv om jeg da allerede har bestemt meg. Artig lesning.

Det er mange "verdens beste anker" rundt om. Litt inntrykk:

 

Fortress og andre gode Danforth lignende saker har stort areal i forhold til vekt, og når de sitter så sitter de. De kan være vanskelige å få til å feste + at noen må stilles inn riktig for å sitte optimalt. Fare for klemming av fingre er også til stede.

 

Delta, Bruce og lignende plog anker er fine å ha i baugbeslag. Delta og Bruce er enkle i kontruksjonen, og setter seg lett, men har ikke samme holdekraft i forhold til vekt.

 

Jeg har leid Charter seilbåt flere ganger, og i all hovedsak hadde de Delta-anker. Etter SunSail utsagn det anker som har best allround egenskaper. Hvor båtene ofte ligger på svai.

 

Så nå får jeg prøve og. Så nå har jeg i utgangspunktet 2 gode anker. Bekymring nå er om jeg er i stand til å dra opp ankeret, og økt vekt i baugen. Tror nok plogankeret blir parkert hjemme når regattaene begynner igjen :smiley:

 

Fant forresten at jeg har en daumann ombord. Visste vel ikke hva den var til når jeg kjøpte båten, men skjønner vel nå at det er rett og slett en daumann...Hadde faktisk helt glemt av den...jaja :crazy:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei,

En sak som selvsagt er heftig debattert - og som aldri blir utdebattert - er valg av anker. Det finnes en del tester i båtlitteraturen som til dels spriker. Bruce eller Bruce-kopier er nesten enerådende på markedet i Norge, det er jo nesten ikke mulig å få tak i noe annet med mindre man bestiller spesielt. Det er mulig det er best for norske forhold? I de testene jeg har sett i engelske båtblader har de ikke kommet så heldig ut, men som sagt: det spriker.

 

Men: jeg vil gjerne spe på med en selvopplevd historie. Vi hadde i utgangspunktet et SOC anker - en kopi av CQR fra Plastimo på 22 kg. for vår Bavaria 44. SOC er hengslet på samme måte som CQR men har selvsagt ikke ikke helt identisk geometri. Båten ligger for tiden i Hellas :cool: , og det er derfor ankring på sand eller slam-bunn vi snakker om. Ankeret må brukes i neste alle havner og ofte på svai i bukter. Med SOC-ankeret opplevde jeg til stadig at ankeret ikke satt, når vi svømte over det så vi at det så og si alltid lå på siden. Vi hadde mye problemer at ankeret slapp - med de ergrelser det medførte.

 

Vi valgte å oppgradere til et orginalt Delta-anker på 25 kg fra Lewmar. Forskjellen var ENORM. Delat-ankeret sitter nesten alltid på første forsøk, det ligger ikke på siden og vi har fått en helt annen trygghet enn tidligere, og ennå ikke opplevd at det slipper. Jeg trodde at forskjellene kunne da ikke være så store, men ble meget overrasket og er nå meget fornøyd med Delta-ankeret.

Link to post
Share on other sites

Vår båt ble levert med 15 kg. Delta anker. Etter en sesong med et par ekle opplevelser m.t.p. at ankeret slapp, har vi nå konvertert til en 15 kg. Bruce kopi. Etter at vi byttet anker, har vi ikke opplevd at ankeret har sluppet. Videre så har vi heller ikke måttet legge ut anker fler ganger for å få feste.

Jeg tror ikke at våre oppplevelser er enestående. :cool:

 

Redigert: Vi har Dufour 365 seilbåt.

Redigert av Mini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott at erfaringer om ankre legges ut. Jeg har to Bruce-kopier. Vet ikke hvor de er laget - en Bruce-kopi er ikke en Bruce-kopi, dvs at det kan synes som om kopiene varierer noe med hensyn til å kunne grave seg ned. Foran har jeg 30 kg med 10 mm kjetting. Jeg har ikke en eneste gang på 2 sesonger og mye "svai" ligging opplevd at dette har sluppet taket. Akterut har jeg et 20 kg Bruce med 8 mm kjetting. Dette har mest vært brukt som støtte ved iland fortøyning og har ikke fått de store utfordringene. Jeg ser ut fra mine erfaringer ikke grunn til å gå over til annen ankertype.

Link to post
Share on other sites

Etter 3-4 tilfeller i sommer, hvor mitt 16kg Enbo-anker har mistet taket/ikke tatt tak, har jeg nå kjøpt en 10kg's "Bruce-kopi" hos Seatronic AS. Jeg har ikke fått montert og testet dette enda, men uttalelser fra andre her på forumet tyder på at jeg har gjort et bra valg. Ankeret skal brukes som hekkfortøyning med kjetting.

 

Min erfaring etter en sommer med Engbo-ankeret er at dette er avhengig av en "dragretning" ganske parallell med sjøbunnen for at det skal feste seg. Dette krever enten liten dybde eller at man legger ut svært langt tau/kjetting, noe man ikke alltid får til i ferietiden med overfylte havner.

 

Det blir spennende å prøve nyfortøyningen!

Link to post
Share on other sites

CQR anker http://www.nauticsport.ch/images/Shop/shopan1.jpg

 

DELTA ANKER http://www.ayeaye.no/images/st282.JPG et slikt et har jeg i baugen med 30meter kjetting , har brukt det 2ggr for å teste og det sitter ikke akkurat ekstremt godt. Fjerner det fra båten sammen med kjettingen nå som ferien er over.

 

BRUCE ANKER http://62.212.82.44/site/media/berichten/b64/ankers/claw.jpg et slikt har jeg på hekken 10kilo uten kjetting og jeg med mine 5+ tonn har aldri sluppet på dette ankeret. jeg har en biltemakopi

 

DANFORTH http://kindofblue.info/foto/th_danforthanker.jpg dette er ankeret jeg nok kommer til å kjøpe neste gang jeg skal ha et anker i baugen , sparer masse vekt og det ankeret sitter bra

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Arvid, jeg tror du bare vil høste gode erfaringer med valget ditt. Jeg hadde også samme anker som deg (16 kg Engbo) på en ganske tilsvarende båt som deg. Det løsnet titt og ofte. Etter at jeg byttet til 10 kg Bruce, så har jeg (nesten) aldri hatt problemer. Benytter blytau

 

Noen som har synspunkter på ekte Bruce og kopi, forresten? Jeg hadde ekte Bruce, men det ble stjålet nå sist vinter. Nå som den ekte varen ikke lenger produseres, så måtte det bli kopi (Force). Kjøpte den hos Malfix i Oslo. Har brukt min kopi gjennom 4 ukers ferie langs Svenskekysten i sommer, og har ikke merket noen forskjell fra tidligere. Noen hevder jo at det er stor forskjell bl.a. på styrke og balanse, i forh. til ekte Bruce....?

Redigert av Kiwi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å diskutere ankere uten å ta hensyn tiil BUNNFORHOLDENE eller ANKERTAUET (lengde eller tau/kjetting) blir som å diskutere skismurning.

 

Det flere runder med ankerdiskusjoner på BP hvor noen viser til utmerkede linker.

 

Selv ville jeg ha hatt både et sandanker (Bulldog) og et mer allround-anker som Bruce. Med MASSE kjetting :yesnod: .

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...