Jump to content

Valg av anker


Vestlending

Recommended Posts

Ett anker har ikke blitt nevnt:

 

FORTRESS.

 

Har kommet bra ut i flere tester, lav vekt, men noe stort og dyrt.

 

Det er mange ankere som ikke er nevnt hittil, men Fortress er et typisk SANDANKER. Bulldog er en rimeligere tysk Fortress-kopi, også i aluminium :smiley:

 

Her er en fin link til en gammel test fra Svenske Krysserklubben

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Etter 3-4 tilfeller i sommer, hvor mitt 16kg Enbo-anker har mistet taket/ikke tatt tak, har jeg nå kjøpt en 10kg's "Bruce-kopi" hos Seatronic AS. Jeg har ikke fått montert og testet dette enda, men uttalelser fra andre her på forumet tyder på at jeg har gjort et bra valg. Ankeret skal brukes som hekkfortøyning med kjetting.

Interessant. Jeg snakket med KOB i går. Han sa at han hadde det på sin W32 og var kjempefornøyd. På sin W37 hadde han bruce og var ikke så fornøyd. Poenget mitt er bare at erfaringene er mange.

 

Vi bruker Engbo ankeret bak som rent " baug til land" anker. Hender jeg henger på en daumann om det blåser litt ekstra. Har hatt dette ankeret i 3 år på 2 båter - har aldri sluppet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tilsvarende kjedelige erfaring med 21 kg Engbo på 4 tonns båt. Satt sjelden godt og slapp ofte. Snakket med Engbo, som nevnte at på nyere ankre var det en annen (større) vinkel mellom stag og vinger noe som gjorde at de nye skulle virke noe bedre enn de eldre. Det ble foreslått å file opp større vinkel. Men det gjorde jeg aldri - jeg byttet til et 15 kg ILAS brucekopi med godt vridde kloer. I den grad jeg bekymrer meg for noe nå, så er det ikke om det fester - men om jeg får det løs igjen. :wink:

Link to post
Share on other sites

Mine erfaringer er som følger med 4 tonns båt:

 

-10KG Danforth i baug med 8mm kjetting hele veien: Fungerte utrolig dårlig. Brukte dette spesielt på grunne sandsteder. Gravde seg ned, men holdt ikke nok. Akkurat som å kjøre noe gjennom sirrup. Mistet dette ved et uhell og ville ikke kjøpe tilsvarende igjen.

 

-10kg bruce kopi i baug med 8mm kjetting hele veien: Nytt anker for meg på denne båten, men hittil har det fungert veldig så bra.

 

-15kg engbo akter med blytau hele veien: Må legge ut mye tau for å få noe vettugi feste. Bruker denne bare mot brygger, og da skjelden værutsatt. Bør opp i 5:1 for å få noe OK feste i gjørme.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at Danforth er et utrolig bra hekkanker, men farlig som bauganker. Problemet er at om vinden snur, mister ankeret lett festet, og kjettingen kan da legge seg da mellom stang og klør og hindre at klørne får kontakt med bunnen. Har stått på land ved en anledning, og sett båten drive avsted, med dertil påfølgende blodsmak i munnen av hurtigroingsøvelser i liten gummibåt. Som anker akter ved fortøyning mot land har jeg bare gode erfaringer. Ellers har vi brukt et 16 kg orginalt CQR anker når vi har ligget på svai. Ganske overkill til en båt på knappe 3 tonn. Når båten endelig, etter en lang hagetilværelse, kommer på sjøen neste sommer, er nok CQRen godt pakket ned, til fordel for ryggen og en eller annen brucekopi på under halve vekta.

Link to post
Share on other sites

Ville bare legge til en liten erfaring her:

Har seilt en tur som mannskap til Karibien + en tre års jordomseiling som skipper, begge tilfeller hvor du ligger mesteparten av tiden for anker.

I tillegg til dette ekstensive turer langs norskekysten og resten av Skandinavia.

Tilsammen i området rundt 350-400 ankringer i alle deler av verden

For ti-15 år siden var det CQR som gjaldt - og mine erfaringer med dette ankeret er 90% bra, resten dårlig...

CQR krever en viss tålmodighet, særlig på hard sandbunn, for å få det til å sitte. Men når det først sitter, så sitter det meget bra. Det kan dregge litt i meget løs sølebunn, men det skulle jeg tro de fleste andre gjør også. Stein og korall er et problem for alle ankre, her funker kanskje spisse "flukes" best. Men du risikerer da at du ikke får det løs igjen...

Etter det jeg har lest de siste år om den "nye generasjonen" av ankere; som Spade, Bugel og Rocna, så er det noe jeg sterkt vurderer for fremtidige eventyr.

I motsetning til CQR osv er disse konkave (som en skje), med både spissere entry for hurtig feste, samt større areal for holdemotstand.

Disse har fått gode testresultater gjennom de par-tre siste år - skal se om jeg ikke finner linker i morgen.

Hadde vært artig å høre om det er noen der ute med erfaring fra disse?

Link to post
Share on other sites

... en kuriositet å nevne er jo den gangen (1996) da vi hadde båten på land i Puerto La Cruz, Venezuela.

Da gikk du inn på marinaen for å kjøpe bunnstoff som i en norsk malerforretning i dag; og du kunne velge hvilke tungmetaller du ville ha tilsatt; til og med diverse former for penicillin....!

Link to post
Share on other sites

... en kuriositet å nevne er jo den gangen (1996) da vi hadde båten på land i Puerto La Cruz, Venezuela.

Da gikk du inn på marinaen for å kjøpe bunnstoff som i en norsk malerforretning i dag; og du kunne velge hvilke tungmetaller du ville ha tilsatt; til og med diverse former for penicillin....!

Der er du inne på noe -kanskje jeg kan få tak i noe TBT (tributyl-tinn) og sette dette til bunnstoffet selv.

Mulig man kan mixe inn litt antiparasit? -> "Tributyltin compounds are present in varying proportions in commercial products; ready-to-use wood preservatives typically contain as little as 0.3% TBT"

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Feste eller ikke feste avgjøres av en rekke andre forhold enn ankertype:

- bunnforhold

- hvor langt strekk som legges ut

- kjetting/blytau/synketau

- hvor mye en strammer opp

- vekt på anker og båt

- hvordan en ankrer opp i forhold til vind/strøm

- vind og strømforhold genrelt selvsagt

 

MEN ankertype har selvsagt mye å si Jeg har meget gode erfaringer med Bruce og forsåvidt også Danfort. Greie erfaringer med skålanker (avhenger veldig av bunn) og dårlige erfaringer med alle typer paraplydregg.

Link to post
Share on other sites

I vår forrige båt hadde vi bruce-kopi, og jeg var svært fornøyd med det. Da vi i fjor høst byttet båt, var jeg mer enn skeptisk da jeg så den lile skåla som skulle holde fast båten. men i løpet av en sesong nå med skålanker har jeg absolutt blitt positivt overrasket. Jeg har så og si ikke hatt problemer med å få feste og ankeret har ikke løsnet for meg noen gang. I tillegg er det jo lite og nett og tar seg godt ut der bak. :smiley:

 

Vi har i år prøvd det på telemarkskysten og langs svenskekysten ned til Gøteborg. Fint hvis andre med erfaring med skålanker kan fortelle om steder med bunnfohold som gjør det vanskelig denne ankertypen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med skålanker, men har intrykk av at dette er den svenske variantan av kaffedregg, (men best på mudderbunn) dvs: til fortøyning i stille havner under konstant tilsyn med båten. Må medgi at jeg synes det er snodig at du med en båt til flere hundretusen kroner, er villig til å prøve ut et anker du på forhånd er skeptisk til, når en variant du er fornøyd med bare koster noen hundrelapper. :wink:

Link to post
Share on other sites

Min skepsis hadde jeg før jeg fikk prøvd det, men er etter en sesong (rettelse...NESTEN en sesong. Håper på mange fine turer enda.) godt fornøyd. Mitt inntrykk er at bunnforholdene de fleste steder er mudder/leire og altså antakelig godt egnet for dette ankeret. I hvert fall har skåla stort sett vært fylt opp av illeluktende masse når vi har vinsjet opp ankeret.

Før vi handlet båt snakket vi med flere som har skålanker og alle var fornøyd. Men igjen: Dere som har lenger erfaring med ankertypen må gjerne dele den.

Link to post
Share on other sites

Som sagt: jeg har ingen egne erfaringer med skålanker. Men når det gjelder ankere, velger jeg i større grad å stole på gode tester i båtpressen enn "jeg har stort sett aldri hatt problemer med mitt..." erfaringer. Det fordi anker i enkelte situasjoner kan være det som skiller det vi er så glad i fra å være en mer eller mindre brukbar båt, og det og være x antall deler problematisk skjærgårdsavfall. Da trengs det kanskje holdekraft av en type som ens anker tidligere ikke har trengt å oppvise.

 

Jeg tror skålankeret er et yppelig hekkanker på sølebunn og med moderate belastninger. Med motorstopp nær en steinete kyst med frisk pålandsvind velger jeg å tro på båttestene, som, i min oversettning sier at skålankeret er mere egnet til å feste til beina før en kaster seg overbord for å gøre prossessen kort, enn til å forsøke å kolde båten unna skjærene.

 

Moralen min? At du bør skifte ut skålankeret?

Nei ikke nødvendigvis, kanskje er det jo et greiere godværsanker en brucen. Men hva med å spandere de firehundre kronene en brucekopi koster, så du kan sjakle om når du trenger et skikkelig anker?

Link to post
Share on other sites

Som sagt var vårt gamle anker kun en CQR kopi - men en av grunnene at det tok tid før vi byttet var at vi hadde hørt så mye skryt av orginalen. Men ikke alle er enig: http://www.morganscloud.com/gear_failures_...gfanchoring.htm Jeg hadde ikke tenkt å starte en "hvem har det beste ankeret"-krig, men bare påpeke at jeg har selv opplevd enorm forskjell - mer enn jeg trodde.

 

Ville bare legge til en liten erfaring her:

For ti-15 år siden var det CQR som gjaldt - og mine erfaringer med dette ankeret er 90% bra, resten dårlig...

CQR krever en viss tålmodighet, særlig på hard sandbunn, for å få det til å sitte. Men når det først sitter, så sitter det meget bra.

Link to post
Share on other sites

Har brukt CQR (orginalt) i mange år. har dragget en gang. og da var det min feil forlite kjetting ute.

er veldig fornøyd med det.

 

Men har også med meg Bruce og danforth, + (et lite i plastisk for ankerdram. som kan hives over ekka når det trengens. :cheers: )

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

CQR anker http://www.nauticsport.ch/images/Shop/shopan1.jpg

 

DELTA ANKER http://www.ayeaye.no/images/st282.JPG et slikt et har jeg i baugen med 30meter kjetting , har brukt det 2ggr for å teste og det sitter ikke akkurat ekstremt godt. Fjerner det fra båten sammen med kjettingen nå som ferien er over.

 

BRUCE ANKER http://62.212.82.44/site/media/berichten/b64/ankers/claw.jpg et slikt har jeg på hekken 10kilo uten kjetting og jeg med mine 5+ tonn har aldri sluppet på dette ankeret. jeg har en biltemakopi

 

DANFORTH http://kindofblue.info/foto/th_danforthanker.jpg dette er ankeret jeg nok kommer til å kjøpe neste gang jeg skal ha et anker i baugen , sparer masse vekt og det ankeret sitter bra

 

Har i de siste 5 årene brukt Danforth, CQR, patentdregg og Brucekopier (biltema). Seilingsområdet har vært rundt omkring på sørlandskysten og bunnforhold er stort sett søle sand og av og til stein. 5-10 meter kjetting og deretter tau. mest som akterfortøyning mot fjell/brygge, men også på svai.

 

På stein er det vanskelig å få feste, patendreggen har klart det ved at par anledninger. Etter min mening den eneste gangen det er noe poeng i å hive denne i sjøen.

 

CQR og Bruce er etter min mening gode all-round ankere. De har veldig bra holdekraft, og setter seg lett, selv om det er tang og sjøgress på bunnen. Har hørt at Bruce ikke skal være så god på svai, men den har fungert bra for meg, det er imidlertid rolige forhold når jeg legger båten på svai. Å klassifisere det ene forran det andre er ikke lett, men jeg tror jeg ville holdt en liten knapp på CQR.

 

Danforth har vært en gedigen skuffelse for meg, jeg opplever at dette har svært vanskelig for å sette seg, bare det er littegrann tang/gress på bunnen, og det er det jo ofte. Det legger seg på siden og vil ikke grave seg ned. Jeg har brukt dette i hele sommer. Jeg tenkte meg at jeg skal lære meg å ankre med dette også, det er sikkert bare en vanesak, det fungerer jo bra for andre, OSV. Men i sommer har jeg ikke fått det til å sitte på første forsøk mer enn en eneste gang, dette er helt nytt for meg som har vært vant til Bruce og CQR. Tidligere Har ankring vært en grei sak, men nå er jeg litt bekymret bestandig nå jeg skal ankre. Det ender ofte med en tur i vannet for å få trykket ankeret skikkelig ned. OM det er noen som vet om en plass man kan få tak på rimelige CQR anker, er jeg i markedet for noe slikt!

 

Mitt råd: styr unna Danforth, patentdregg og skålanker. Kjøp Bruce eller CQR og sov trygt!! :yesnod::yesnod:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Moralen min? At du bør skifte ut skålankeret?

Nei ikke nødvendigvis, kanskje er det jo et greiere godværsanker en brucen. Men hva med å spandere de firehundre kronene en brucekopi koster, så du kan sjakle om når du trenger et skikkelig anker?

 

Og dersom avstanden fra skålankeret til Bruce-kopien er 3 - 4 meter har gu en god forkatting som holder i sterk vind forutsatt at bunnforholdene er rimelig bra.

http://home.no.net/meyerweb/Turseilerskolen3.pdf

 

Se side 3 i denne artikkelen som er skrevet av Winge.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror skålankeret er et yppelig hekkanker på sølebunn og med moderate belastninger. Med motorstopp nær en steinete kyst med frisk pålandsvind velger jeg å tro på båttestene, som, i min oversettning sier at skålankeret er mere egnet til å feste til beina før en kaster seg overbord for å gøre prossessen kort, enn til å forsøke å kolde båten unna skjærene.

 

Jeg har skålanker på båten (brucekopi i tillegg) og har ved et par anledninger vært på dykkertur med den. Har da tatt en titt på ankerfestet. Det var ikke mye oppløftende de to gangene jeg inspiserte skålankeret. Selv på sandbunn var ankeret bare halveis nedgravd og hadde neppe holdt ved sterk vind. Når det gjelder myk leirebunn har jeg bedre erfaring med at det graver seg godt ned. Det har holdt båten min fast i relativ sterk vind, men jeg ville ikke lagt meg til å sove på det. Moralen er nok at skåla egner seg best som et lunchanker, eller i lune viker. En av fordelene er jo at det nesten alltid er lett å trekke opp igjen når kaffen er drukket. Ingen bekymringer for at vinsjen skal lide overlast.. :lol:

Redigert av Hank (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På vår båt har vi Bruce på 20kg i begge ender.. Foran kjetting og blytau bak. Ingen av ankerene har sluppet sålenge vi har hatt båten(4år). Hender at de sitter så bra at vinsjen(spesielt akter med blytau) jobber litt for å dra det opp. På Lørdag var vi i Dragsund på Håøya, da vi skulle reise på kvelden hadde kjettingene og tauene til andre båter surret seg rundt vårt tau, da de ankom senere og la kjettingen/tauet over vårt.. Da en med jolle skulle dra og Bruce'en på 20 kg var det ikke enkelt.. Etter flere forsøk fikk vi det opp så det satt skikkelig..

 

Har hatt noen problemer med 10kg bruce-kopi som vi hadde på vår forrige båt(Scand Baltic) De slapp ofte og måtte legge ut på nytt.

 

Har for det meste vært veldig fornøyd med bruce. Har ikke erfaring med andre ankere.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

I diskusjoner som dette blir ofte skålankerets fortreffelighet på løs mudderbunn trukket fram (f.eks. se egen tråd: "Noen med gode erfaringer med skålanker?")

Men hvilke ankere sitter ikke like godt (og for den sakens skyld adskillig bedre) under samme bunnforhold?

Da jeg sjelden opplever å kunne bestemme bunnforholdene selv, er utfordringen å finne en ankertype som sitter best mulig under alle bunnforhold.

For meg er det nå kun bruce som gjelder. På gamle-båten hadde jeg 15 kg bruce med blytau, nå 12 kg bruce med 50 meter 8 mm kjetting.

 

Som flere andre her har jeg stor nytte og moro av å dykke litt i uthavner og studere hvordan de forskjellige ankerne oppfører seg under vann.

Mitt inntrykk er at bruce-ankerne gjør en solid jobb under vann, og på de underlagene hvor de også sliter (på glatte, harde underlag), har allerede andre konkurrenter også gitt opp. Jeg har til nå hatt 4 forskjellige galvaniserte bruce-kopier, men har vanskelig for å skille disse fra hverandre i forhold til gripeevne.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette med anker har vært vel debattert her og jeg scannet en test gjort i USA og gjengitt i et engelsk magasin for et år siden. Tester er gjort med reltivt vitenskapelig hvor holdekraften er målt og grenseverdien for et godt anker 5000lbs eller gode "to tonn" som nok rekker for de aller fleste båtene her i kongeriket.

 

Testen er på 10 sider og oppsummeringen er her... Bruca ankeret er det som heter Claw her og er nummer to fra venstre

 

Testen ble gjort med 10 fots dybde med 8mm kjetting i lengde av 20 fot og resten tau, test av bunnmaterialet blir tatt ved hver enkel test og analysert osv... Det er gjort flere gjentatte tester ved tre forskjellige bunnforhold

 

Selv om vi mener Bruce er et bra anker så ser det ut som det finnes bedre anker på markedet... Fortress og spade er den klare vinneren

 

anker.jpg

 

Beklager det litt dårlige bildet, men det er 50kb restriksjonen på opplasting her som gjør dette

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...