Jump to content

Valg av anker


Vestlending

Recommended Posts

Hei !

 

Har hatt både paraply, danfour, skål, engbo og bruce, og går på 3. bruceankeret nå. Jeg synes bruce med kjetting fungerer best.

 

Har hatt snakketyper under 30 fot, og ligger helst med nesa mot land.

 

Slik jeg ser det er danfour et "spesialanker" som egner seg i gjørme og løs sand - men jeg måtte ofte uti med badebukse for å hjelpe det med å feste seg !

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Det lurer jeg også litt på... kjenner ikke forkattingstorien noe særlig.. men jeg ville trodd at hovedankeret ligger "ytterst" og forkattingsankeret sjakles inn på hovedkjettingen noen meter etter hovedankeret omtrent som en "daumann" Da kan en "kjøre" hovedankeret ned i bunnen og forkattingsankeret legger seg nedpå... eller er det motsatt, at en "kjører" forkattingsankeret ned i bunnen og hovedankeret blir liggende løst....

 

Eller "kjører" en først forkattingsankeret ned i bunnen, og deretter håper at hovedankeret lar seg "kjøre" ned i bunnen senere?

 

Noen som vet hvordan dette skal gjøres?

 

Har brukt det et par ganger, og da har jeg sjaklet hjelpeankeret inn på kjettingen rett før hovdankeret med 7 m. kjetting til hovedankeret. Legger så ut hjelpenaker først og hovedanker etterpå og kjører inn hele riggen.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Har hatt både paraply, danfour, skål, engbo og bruce, og går på 3. bruceankeret nå. Jeg synes bruce med kjetting fungerer best.

 

Har hatt snakketyper under 30 fot, og ligger helst med nesa mot land.

 

Slik jeg ser det er danfour et "spesialanker" som egner seg i gjørme og løs sand - men jeg måtte ofte uti med badebukse for å hjelpe det med å feste seg !

 

-koh

 

Jeg har akkurat samme erfaring med Danforth, det sitter som h... når det får satt seg, men rett som det er må man uti for å trykke det ned i sanda. veldig irriterende, til sommeren ryker danforth forut som reserveanker, og det kommer en brucekopi akter....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har brukt det et par ganger, og da har jeg sjaklet hjelpeankeret inn på kjettingen rett før hovdankeret med 7 m. kjetting til hovedankeret. Legger så ut hjelpenaker først og hovedanker etterpå og kjører inn hele riggen.

Jeg har resonnert slik at sjakling inn på selve mellomleddet (vinkelen) mellom ankerstammen og plogen gir større tyngdepunkt på selve angrepsområdet til ankeret, sammenlignet med sjakling på kjettingen til hovedankeret. Men jeg endrer gjerne rutine om det gis gode argumenter for det.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er det også lett å se fra lettbåten. Jeg pleier ved litt lengre ankring på svai alltid å sjekke hvordan hovedankeret og forkattingsankeret sitter (seiler bare sommerstid). Jeg går som sagt akterover etter å ha sluppet forkattingsanker og hovedanker. Jeg har sett at begge graver seg ned i bunnen. Jeg tror ikke hovedankeret vil grave seg ned i bunnen om jeg sjakler forkattingsankeret der hvor kjettingen festes til hovedankeret. Dette vil trolig gi en "vri" på hovedankeret. Men jeg har aldri forsøkt dette. Om sommerværet blir bra og tiden strekker til skal nok dette også prøves.

Link to post
Share on other sites

Jeg scannet en stor ankertest som ble referert i Motor Boat Montly i fjor. Den kan du finne her:

 

http://www.holmsbuprammen.no/ankertest/AnkertestMBM.pdf

Denne testen viser at de beste av den nye ankergenerasjonen virkelig er gode. Og noen av de som en regner som klassiske velprøvde anker faller en smule igjennom. Selv har jeg lang erfaring med Brucekopier, som jeg regner som et godt anker. Men jeg har også opplevd bunnforhold hvor Bruce ikke holder, b.a. sandbunn hvor Danfour var mye bedre. Og så bør en være oppmerksom på at noen ankertyper er ca like god/dårlig som en stein av samme vekt, f.eks. skålanker, dregger m.f.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg hsuker at jeg leste dette og stusset litt på dette med ankerbøye på det ytterste ankeret med begrunnelsen: Da kan

du gå opp og ta dette ankeret først når du skal av gårde igjen. hvorfor skule jeg ønske det? Jeg prøvde å sende en E-post med spørsmål, men fikk bare et tåkete svar. Av og til får jeg inntrykk av at hr. Winge skriver om ting han egenltig ikke har greie på. Jeg mener en ankerbøye her to fordeler: 1: markerer for andre båter hvor mitt anker ligger. 2: Hvis ankeret sitter fast kan jeg fra det opp med tauet til bøyen. Men da bør i så fall ankerbøyen sitte på hovedankeret (det innerste) da det er jo det som er viktigest å få opp. Men dt er jo mange ulemoer med bøye også: ekstra bryderei, tau kan sette seg i egen og andres propell, kan skal problemer dersom det blåser opp og man må forlate ankringsplassen raskt.

 

Jeg har til dels brukt både forkatting og ankerbøye men som regel foretreker jeg bare det ene ankeret og uten bøye. Da er det raskt og enkelt å ta opp igjen ankeret, mindre som kan skape problemer nor du mest av alt ønsker å unngå det. To anker dobler risikoen for at et sitter fast. To anker gjør det mer komplisert å greie ut "ankersalt" når nabobåten har lagt sitt tvers over ditt.

Link to post
Share on other sites

I den nevnte testen i Båtmagasinet mener jeg å huske at andreplassen var delt mellom Delta-ankeret og Bruce kopien som selges på Biltema? Da skulle det i så fall være mulig å få et godt anker til en billig penge? (Har før vært litt skeptisk til Bruce-kopiene som selges på Biltema grunnet noe negativ omtale her på forumet..)

Link to post
Share on other sites

Har ikke selv prøvd hverken forkatting eller brukt ankerbøye, men etter å ha hatt "gleden" av å dra opp både eget anker og nabobåtens (stort anker med kjetting og ja, han kom etter meg!) for håndkraft og dårlig rygg, så har jeg ofte vurdert å gå til innkjøp av ankerbøye. :headbang:

 

Forøvrig helt enig med deg i dine kommentarer/betraktninger Krimart!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I den nevnte testen i Båtmagasinet mener jeg å huske at andreplassen var delt mellom Delta-ankeret og Bruce kopien som selges på Biltema? Da skulle det i så fall være mulig å få et godt anker til en billig penge? (Har før vært litt skeptisk til Bruce-kopiene som selges på Biltema grunnet noe negativ omtale her på forumet..)

Det var akkuratt det jeg la merke til også. Ser ikke noe grunn til å kjøpe et anker til mange tusen kroner hvis de på Biltema ser ut til å holde mål.

De vet vel hva de driver med vedrørende testing i BM skulle man tro... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Anbefaler Fortress... Har ikke sviktet meg en eneste gang..

 

http://www.fortressanchors.com/

 

Jeg har en kopi av fortress, opplever at om det er sandbunn med sjøgress så må jeg hive det flere ganger, eller dykke ned og trøkke det ned i bunnen, da sitter det imidlertid.. Har du lignende erfaringer?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

I forrige båt en Nimbus 2700(ca 3000 kg) hadde jeg Engbo Anker 16 kg galvanisert med blytau(75m). Dette slapp flere ganger når jeg lå med baugen fortøyd i land. Jeg la alltid ut meget god lengde med tau. Etterhvert stolte jeg mindre og mindre på denne kombinasjonen. I dag har vi 10 kg Brucekopi(seatronic) og 6,5 mm kjetting(50m). Båten veier over 5000 kg. Så langt har ikke denne kombinasjonen sviktet og jeg sover godt om natten.

Link to post
Share on other sites

Bruce scorer vel bra i de fleste tester, bortsett fra på et pungt. Det er når en ligger på svai, og når vindretningen skifter ila. natten, noe den jo har for vane å gjøre.

Svenska Kryssarklubben har gjenomført en omfattende test av de mest brukte langtursankere. I "Ankerplatsar i Båhuslan" har de testet Bruce, Danfort og QCR på forskjellige bunnforhold langs den svenske vestkysten. Mens alle disse ankertypene kan anvendes på de bunnforhold de har prøvet er det et anker som utmerker seg, og det er Danforth.

De sier videre at et utall av kopier av disse ankertypene finnes på markedet og konkluderer med at sitat: "de kopier vi har testade er av gjenomgående mycket semre kvalitet en originalen."

 

Selv har jeg 15 kg Bruce foran og akter, begge med 50 meter kjetting. Kopier begge to, men utseendemessig svært så forskjellige. Frontankeret holder godt, og ligner også mest på originalen. Akterankeret ligner ikke mye, og står for utskiftning da det har løsnet ved flere anledninger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi har kjetting akter og hadde 16kg Engbo (muligens den "gamle typen", som Bitteliten er inne på?) Etter 2-3 episoder i fjor sommer hvor det enten ikke festet eller at det slapp under bruk, ble ankeret ut på høsten byttet ut med en 10kg Bruce-kopi fra Seatronic. Inntrykket etter 3-4 gangers bruk er at dette ble en "ny verden". Erfaringen min så langt er Brucen klarer seg med langt kortere utlagt kjetting. Dette er en fordel i trange havner hvor man ikke alltid kan "breie" seg slik man ønsker.

Link to post
Share on other sites

Både Bruce og CQR kommer godt ut i så godt som alle tester. Jeg har begge typer ombord, begge 30 kg. Bruce er noe enklere å håndtere, men jeg er usikker på hvilket av disse jeg bør bruke som hovedanker (svai) i våre farvann. Er det noen som har egne erfaringer på forskjellene ??

Link to post
Share on other sites

Anker er en av de tingene som står på innkjøpslista før årets båtsesong starter. Vi har vel egentlig bestemt oss for en Brucekopi, men det er jo stor prisforskjeller ute å går. Maritim har en Brucekopi på 10 kg til ca. 2500, og det høres jo ikke så ille ut. Er det noen av dere som har noen erfaring med denne?

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg skal gå Oslo- Arendal i sommer, første langtur.

Sjømann 22 fot på ca 1500 kg.

Jeg regner med det blir aktuelt å ligge på svai, anntakelig over natten et par ganger underveis.

Nå har jeg bare en dregg og derfor skal jeg gå til innkjøp av anker.

Jeg tenker i hovedsak på Bruce- kopi men ser det blir nevnt her at det ikke sitter like bra på sand.

Uten å ha sjekket bunnforholdende på samtlige ankringsplasser jeg har merket i kartet ser det ut til at det er nok av plasser med mudderbunn nedover. Samtidig ser jeg at mange av dere har langt større og tyngre båter enn meg, så kanskje Bruce- kopi vill fungere godt for min del? Jeg må selvsagt ha noe jeg kan stole på, så jeg får sove ;)

Forslag? :)

Link to post
Share on other sites

mange meninger om anker, ihvertfall flere enn ankertyper....

 

har gode erfringer med Bruce kopi. på svai så er et tips å slippe ut godt med tau/kjetting) deretter så bakker du fast ankeret.

Sett båten i revers og bakk det nedi henger det når du bakker så henger det når du har stoppet motor.

 

 

dregge mot land:

Jeg ser at endel medankervinsj har det travelt når de slipper dreggen, trykker gjerne på knappen i god og riktig avstand til land, men når knappen er trykket så er det god fart inn til land og ankeret har knapt nådd vannflaten og langt mindre god lengde ute når de har nådd land. Og med ankeret hengende som en fiskekrok rett ned så hjelper det ikke med hva en har.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal gå Oslo- Arendal i sommer, første langtur.

Sjømann 22 fot på ca 1500 kg.

Jeg regner med det blir aktuelt å ligge på svai, anntakelig over natten et par ganger underveis.

Dette er en lett båt og setter ikke all verdens krav til svært ankergods. Tar du såpass hardt i som 10 kg Bruce + noen meter kjetting skulle være trygg - men 7,5kg burde også duge. Der er riktig at Bruce har problem på hard sand - jeg vil heller prøve å skifte ankerplass dersom ankret ikke fester. Lag deg gjerne en daumann å henge på dersom du trenger en ekstra sikkerhet. En plastdunk m/småstein duger. Den bør ha noen hull oppe så den også fylles med sjø.

Ha en fin tur.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestillt båt med elektrisk ankerwinch, da dette var inkludert i "tilbudet" ...

Av anker ser jeg for meg at det blir et Delta anker, da dette er hva Hanse leverer originalt. (Dette passer ihvertfall fint med ankerholder og slikt fremme i baugen.)

 

Men én ting jeg trenger hjelp til: KJETTING :fishing:

Hvor lang?

Hvilken dimensjon? (Ca. 5,2 tonn båt.)

Hvilken type?

 

Her er det mye å velge i, ser jeg, og prisene spriker en god del..

Er det evt. steder i Tyskland, Danmark eller Sverige som er rimeligere enn hjemme på dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...