Jump to content

Valg av anker


Vestlending

Recommended Posts

Det er først i sommer jeg har forsøkt forkatting. Hovedankeret er 30 kg Bruce-kopi med 10 mm kjetting. Jeg legger ut godt med kjetting og har ikke hatt behov for forkattingen, men har forsøkt dette noen ganger. Jeg har enkelt gjort det slik at jeg har sjaklet et mindre (7.5 kg Bruce-kopi) til hovedankeret med ca 3 meter kjetting. Deretter først firt ned forkattingsankeret med hånd og så lagt ut hovedankeret i baugen på vanlig måte. Neste år, eller i høst, skal jeg feste en fender til forkattingsankeret slik at jeg selv og andre lettere seg hvor dette ligger. Jeg synes ikke dette har vært besværlig. Jeg har tenkt at det er greit å trene litt på teknikken før det er nødvendig å benytte den. Vi ligger mindre og mindre med gaugen mot land og med akteranker. Men dette har jo litt å gjøre med smak og behag.

Link to post
Share on other sites

Ang. forkatting kan jeg tenke meg at det er effektivt og trygt når det er dårlige ankerforhold eller det blåser opp. Men på andre siden virker det noe tungt og arbeidskrevende med ekstra belastning på vinsj og armer. Jeg ror gjerne ut akterankret og legger det i tandem med hovedanker dersom forholden er utrygge. Men alt dette er avhenging av båttype og hvilket ankerarrangement en har ombord.

 

Diskusjonen om orginal Bruce og kopi er vel litt merkelig. En hver kopiist vil vel skaffe seg en orginalt Bruce som mal skulle jeg tro. Jeg har i alle fall ikke sett noen vesentlig forskjell på formen og vinkler på orginal og kopi. Forskjellen kan ligge i godstykkelse da støpejernsvarinater(kopier) nødvendigvis må ha tykker gods. Ofte er skærene vel butte på kopier. Når det gjelder holdfasthet på metallet kan det sikkert variere. Jeg har selv opplevd å knekke et Brucekopi under rolige forhold men pga bølger fra en passernde båt.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj:

 

Jeg har med interesse lest det meste du har lagt ut om forkatting.

Blant annet ligger det mye informasjon samt illustrasjoner i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28692

Et søk på "forkatting" gir også mange lenker om emnet på BP.

 

Kan jeg få spørre deg;

 

" Jeg har enkelt gjort det slik at jeg har sjaklet et mindre (7.5 kg Bruce-kopi) til hovedankeret med ca 3 meter kjetting. Deretter først firt ned forkattingsankeret med hånd og så lagt ut hovedankeret i baugen på vanlig måte. Neste år, eller i høst, skal jeg feste en fender til forkattingsankeret slik at jeg selv og andre lettere seg hvor dette ligger"

 

1) Hvor fester du inn kjettingen til forkattingsankeret?

I sjakkelen på toppen av hovedankeret (der hvor hovedkjettingen er festet) eller i øyet i bunnen av hovedankeret,

som en forlengelse av dette?

 

2) Hvorfor er det nødvendig å markere forkattingsankeret med fender eller bøye?

Vi markerer jo normalt ikke ankerfestene, og forkatting er ikke annet enn et "utvidet" ankerfeste.

Om jeg legger ut 35 m kjetting + 5 m med forkatting = 40 m , eller 40 m total uten forkatting,

hvor kommer markeringsbehovet med fenderen inn?

 

Du har i andre tråder beskrevet å feste eget tau inn til båten fra forkattingsankeret og dra dette opp derfra.

 

3) Jeg ser ikke helt hvorfor. Hvilken funksjon er det du gir dette tauet?

 

Jeg forsøkte forkatting i sommer, mest for å prøve, men det var også meldt kuling utenfor,

så jeg benyttet anledningen til å prøve denne fremgangsmåten:

 

Festet inn forkattingskjettingen ( 3 m rustfri 6 mm som normalt tilhører jolla) i øyet nederst på hovedankeret (bruce) med en sjakkel.

Deretter slapp jeg for hånd forsiktig ut de 3 meterne med rustfri under båten (med en liten 5 kg bruce i enden) til denne hang fritt under hovedankeret. Båten ble lagt i ankerposisjon og kjetting + ankere ble lagt ut på vanlig måte via vinsjen, og strammet opp etter at fortøyninger foran mot land var lagt.

 

Da vi skulle reise, var prosedyren motsatt; jeg kjørte det hele opp med vinsjen på vanlig måte og løftet opp samt demonterte forkattingen fra underkanten av hovedankeret da denne lå tilbake i plattformgjennomføringen.

Jeg har med andre ord lagt ut og tatt opp uten å ta spesielt hensyn til at det var festet en ekstra forkatting under hovedankeret.

 

Det hører med at vi tiltross for mye vind lå godt hele natten uten behov for oppstramming.

 

Kan du kommentere min fremgangsmåte over og korrigere meg der hvor jeg evt har benyttet eller forstått metoden feil?

Link to post
Share on other sites

Ser det fortsatt er flere som lever i den tro at Bruce anker ikke er støpte men smidde... Dette er noen som også er feil beskrevet i den svenske testen som ble omtalt, jeg vet ikke hvordan det er med troverdigheten til denne testen siden den innholder flere feil.. både matematiske og dene feilen om at orginal Bruce er smidd.. Orginal Bruce er selvsagt støpte anker det, det har vært avklart for år siden her på baatplassen

 

 

Sakset dette fra Bruce anchor sin hjemmeside.. formoder de selv vet best hvordan deres ankre ble laget

LEISURE MARKET NOTICE

 

Bruce Anchor Limited has withdrawn from the leisure yacht and boat market and has discontinued its range of cast steel Bruce anchors for that market.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv opplevd å knekke et Brucekopi under rolige forhold men pga bølger fra en passernde båt.

 

Se det ja, der var det sannelig en..... Mener det for en tid siden i en lignende diskusjon nærmest ble utlovd premie til den som hadde opplevd å knekke en Bruce kopi????

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv opplevd å knekke et Brucekopi under rolige forhold men pga bølger fra en passernde båt.
I forhold til å kunne finne fram tid de mest heldige brucekopiene / unngå de værste, ville det være flott om du husket og kunne opplyse oss om merke / hvem som solgte dette ankeret.
Link to post
Share on other sites

Diskusjonen om orginal Bruce og kopi er vel litt merkelig. En hver kopiist vil vel skaffe seg en orginalt Bruce som mal skulle jeg tro. Jeg har i alle fall ikke sett noen vesentlig forskjell på formen og vinkler på orginal og kopi. Forskjellen kan ligge i godstykkelse da støpejernsvarinater(kopier) nødvendigvis må ha tykker gods.

Da vet du ikke hva du prater om. Originale bruce-ankere er også støpt, ikke smidd.

 

Ofte er skærene vel butte på kopier. Når det gjelder holdfasthet på metallet kan det sikkert variere. Jeg har selv opplevd å knekke et Brucekopi under rolige forhold men pga bølger fra en passernde båt.

Det stiller jeg meg sterkt tvilende til er mulig å kunne klare. En 8mm diameter sjakkel klarer f.eks mange tonn. Et anker som er godstykkeles over centimeteren og et stort areal får ikke brudd av litt bølger. En 10mm tykk stålplat i samme lengde som ankeret har bruddstyrke på godt over 100 (hundre) tonn.

 

På grunn av ovenstående er det så vidt jeg vet flere ganger blitt utlovet dusør til noen som kan fremskaffe et anker med brudd.

Draget i ankerlina vil normalt være i noen hundre kilos klassen. Ankeret vil løsne lenge før man kommer opp i f.eks 1000 kilo strekkraft. Ankertau/kjetting er i tillegg en meget bra strekkavlaster som jevner ut belastningen. Bølger kan rett og slett ikke knekke et anker så fremt det ikke var knekt eller særdeles alvorlig feilstøpt i utgangspunktet. Man har et anker med bruddgrense i 100 tonns klassen på vingene og en ankerline med bruddgrense ved 25% forlengelse på omlag 3 tonn for en 14-16mm ankerline.

Link to post
Share on other sites

For morro skyld så regnet jeg litt på hvilke krefter båten min (39fot) utsettes for av vind direkte fra siden... noe som er sjelden vare om en ligger for anker..

Siden båten min er 12m lang og har et fribord på maks 1,5m så har den areal på 18m2 og med en vindstyrke på 20m/s så gir dette en vindkraft på 4500N som tilsvarer en vekt på ca. 450kg.. Nå er det ikke så ofte en ligger for anker i liten storm inn fra tvers..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.....vindstyrke på 20m/s så gir dette en vindkraft på 4500N som tilsvarer en vekt på ca. 450kg..

 

Blir kanskje litt for teoretisk dette, Sydvesten!

Regner med at vind kombinert med rykk og påstand fra den sjøgang som da oppstår nok vil øke på kreftene og dermed kravet om å holde båten på plass.

Dessuten vil vel baugen svinge mot været som du jo antyder og vindfanget reduseres på den måten. :yesnod:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvsagt er dette teoretisk... men jeg har ikke tatt hensyn til effekten av ankerkjettingen som vil utjevne rykkene på grunn av sin egen masse. Ei heller tatt hensyn til at en normalt ikke ligger med slik vind inn fra siden for anker... om jeg antar et en ligger for svai så vil jeg med min bredde på 4 meter ha et areal på 6m2 og dermed en kraft på rundt 1600N eller 160kg...

 

Om en regner mere konservativt og mulitpliserer med 2 eller 3 så blir det ikke så mye ut av det uansett..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da vet du ikke hva du prater om. Originale bruce-ankere er også støpt, ikke smidd.

 

 

Det stiller jeg meg sterkt tvilende til er mulig å kunne klare. Bølger kan rett og slett ikke knekke et anker så fremt det ikke var knekt eller særdeles alvorlig feilstøpt i utgangspunktet. Man har et anker med bruddgrense i 100 tonns klassen på vingene og en ankerline med bruddgrense ved 25% forlengelse på omlag 3 tonn for en 14-16mm ankerline.

 

Det var da svært, men jeg håper du vet det. Jeg ser ikke det som noe stort poeng om ankret er smidd eller støpt da kvalitet på støpegods har et svært bredt holdfasthetspekter. Det er vel all grunn til å tro at Bruce orginalen er av en god kvalitet.

For øvrig kan Lotus bare fortsette å tvile, hendelsen har 4 troverdige vitner. Om det var feile i støpen eller om ankret hadde vært utsatt for store belatninger tidligere vet jeg ingenting om.

 

For morro skyld så regnet jeg litt på hvilke krefter båten min (39fot) utsettes for av vind direkte fra siden... noe som er sjelden vare om en ligger for anker..

Siden båten min er 12m lang og har et fribord på maks 1,5m så har den areal på 18m2 og med en vindstyrke på 20m/s så gir dette en vindkraft på 4500N som tilsvarer en vekt på ca. 450kg.. Nå er det ikke så ofte en ligger for anker i liten storm inn fra tvers..

 

Du vil neppe knekke kjetting, anker eller annet ankergods med vind alene. Det er bølger som utsetter utstyret for de store påkjenninger.

En må gjerne fortsette å forsvare sine ankerkopier med nebb og klør, og noen er sikkert god nok for mange, men vi bruker båten mye på lange turer og ankrer mye opp og ønsker derfor å være trygg på kvaliteten til det ankerutstyret jeg har.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra at du regner på dette Sydvesten. Regner med at du ender opp med 30 kg Brucekopi (Kan vel skrive Bruce - siden det ikke blir lagd orginale Bruce for småbåter lenger) og minst 50 kg 10 mm kjetting. Kjettingen veier alene 118 kg og har bruddstyrke ved strekk på minimum 7000 kr. Og så tar du meg et 7.5 kg Bruce til forkattingen. Da ligger du bra forutsatt at det ikke er fjell under båten.

Link to post
Share on other sites

Om jeg får plass i ankerrullen til en 30kg så blir det det, må måle litt og sjekke litt... Ankerullen er jo laget CQR anker...10mm kjetting har jeg alt i baugen, og et 15 kg Bruce av den typen Hulda benevner som garasje anker... Det kan vel brukes til noe det også, forkatting muligens selv om det er litt stort

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Problemet med Fortress er at det ikke passer i det som er standard ankerruller på mange båter, blant annet min. Det er videre klemfare om man skal sjakle Fortress innpå kjettingen ved bruk. Når det gjelder Spade og Sword så er det mye samme argumentasjonen med untak av klemfare, Spade som er jeg har sett vil heller ikke passe inn på min ankerrulle. Skal jeg bytte denne så må nok en større ombygging til av dette, siden forstaget og pulpit er festet i dette... Dette vil fordyre det hele med et dusin tusenlapper..

 

Siden jeg alltid er shorthanded når jeg er ute så er jeg avhengig av noe enkelt, som enkelt kan betjenes av både voksne og barn...

 

Dette er årsaken til at jeg ikke ser så mye andre merker... men aller har jo sine grunner til at man velger det ene eller det andre..... uten at jeg henger meg opp i valgene andre foretar seg ombord..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

LEISURE MARKET NOTICE

 

Bruce Anchor Limited has withdrawn from the leisure yacht and boat market and has discontinued its range of cast steel Bruce anchors for that market.

De sier det jo selv; cast=støpt.

 

Jada, det er vel heller ingen som egentlig seriøst har trodd noe annet. Et smidd- og sertifisert anker ville koste skjorta.

 

Nå kunne Hulda sikkert ramse opp en fire- til fem forskjellige typer støpejern med forskjellige egenskaper. Forskjellige støpeteknikker og så videre. Om man er redd for å knekke et anker, skal man heller se etter om støpejernsankeret er sveiset samme av flere deler. Sveising og støpejern kan være triksi til tider. Garasjeankeret mitt, i tillegg til en elendig utforming, har en særdeles suspekt sveis mellom skåla og leggen. Er man i tvil, still ankeret opp, få en skikkelig sleggemekaniker til å kline til med presisjonsverktøyet sitt (en slegge). Ingen bøy, ingen sprekker, du er sannsynligvis trygg. Sansynligvis.

 

Garasjeankeret til Hulda gis fremdeles bort mot avhenting, ikke testet.

Link to post
Share on other sites

Legenden omkring Bruce ankeret er litt snodig. Jeg hørte på 80-tallet at Bruceankrene var smidd. Denne uttalelsen har kommet i flere fora , bl.a. i den svenske testen vi nylig har drøftet. Lurer på hva som var grunnlaget for denne uttalelsen? I alle fall er vi båtfolk nok flinke til å videreformilde myter både om det ene og det andre slag, jfr. noen av uttalelsene fra Ingar.

Link to post
Share on other sites

Nåja, det er ikke bare båtfolket som lever i den tro at orginal Bruce er smidd, om en leser i testen til Vi båtagare så står det svart på hvitt der at orginal Bruce er smitt mens kopierna er gjutna.. Dette er vel en av mytene som lever i blant oss..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

LEISURE MARKET NOTICE

 

Bruce Anchor Limited has withdrawn from the leisure yacht and boat market and has discontinued its range of cast steel Bruce anchors for that market.

De sier det jo selv; cast=støpt.

 

Vel, jeg vet ikke om de er smidd elller støpt (selv om prisen skulle indikere at de er støpt), men dersom man skal lese sitatet 'gjennom fandens briller', så står det vel at Bruce Ancor Ltd. har sluttet med sine støpte ankre. Det står ikke spesielt mye om deres smidde ankre....... ??

 

Men, som sagt så er vel dette lest slik som enkelte selskap ønsker å lese den lille skriften....

 

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Kan jeg få spørre deg;

1) Hvor fester du inn kjettingen til forkattingsankeret?

I sjakkelen på toppen av hovedankeret (der hvor hovedkjettingen er festet) eller i øyet i bunnen av hovedankeret, som en forlengelse av dette?

2) Hvorfor er det nødvendig å markere forkattingsankeret med fender eller bøye? Vi markerer jo normalt ikke ankerfestene, og forkatting er ikke annet enn et "utvidet" ankerfeste. Om jeg legger ut 35 m kjetting + 5 m med forkatting = 40 m , eller 40 m total uten forkatting, hvor kommer markeringsbehovet med fenderen inn?

Du har i andre tråder beskrevet å feste eget tau inn til båten fra forkattingsankeret og dra dette opp derfra.

3) Jeg ser ikke helt hvorfor. Hvilken funksjon er det du gir dette tauet?

 

Jeg forsøkte forkatting i sommer, mest for å prøve, men det var også meldt kuling utenfor, så jeg benyttet anledningen til å prøve denne fremgangsmåten:

Festet inn forkattingskjettingen ( 3 m rustfri 6 mm som normalt tilhører jolla) i øyet nederst på hovedankeret (bruce) med en sjakkel.

Deretter slapp jeg for hånd forsiktig ut de 3 meterne med rustfri under båten (med en liten 5 kg bruce i enden) til denne hang fritt under hovedankeret.

Båten ble lagt i ankerposisjon og kjetting + ankere ble lagt ut på vanlig måte via vinsjen, og strammet opp etter at fortøyninger foran mot land var lagt.

Da vi skulle reise, var prosedyren motsatt; jeg kjørte det hele opp med vinsjen på vanlig måte og løftet opp samt demonterte forkattingen fra underkanten av hovedankeret da denne lå tilbake i plattformgjennomføringen.

Jeg har med andre ord lagt ut og tatt opp uten å ta spesielt hensyn til at det var festet en ekstra forkatting under hovedankeret.

 

Det hører med at vi tiltross for mye vind lå godt hele natten uten behov for oppstramming.

Kan du kommentere min fremgangsmåte over og korrigere meg der hvor jeg evt har benyttet eller forstått metoden feil?

 

Beklager at jeg ikke har sett dette før i dag.

I hovedsak benytter jeg en ganske identisk prosedyre som du har beskrevet. Jeg synes at din fremgangsmåte virker svært bra. Det gleder meg å høre at din erfaring i sommer med forkatting i sommer var at du slapp oppstrammingen. Dette har jeg stadig sett endel båter gjøre utover kvelden. Må tillegge at jeg bare har forkattet 5 ganger.

1. Jeg fester forkattingsankeret (7.5 kg Bruce) til det "nedre hullet" på hovedankeret. Slik som deg.

2. Jeg senker først forkattingankeret som har en ca 3 - 4 meter lang kjettingforbindelse til hovedankeret. Slik som deg.

3. Deretter senker jeg hovedankeret til bunnen + ca 2- 4 meter, avhengig av dybden og bakker noe i håp av at begge ankrene graver seg litt ned. Kanskje du gjorde det samme.

4. Deretter legger jeg ut nødvendig kjettinglengde. Har nok en tendens til å legge ut for mye kjetting. Det virker som du også legger ut godt med kjeting.

5. Jeg bruker ikke fender for å markere forkattingsankeret, men har sett flere steder i Tyskland og Danmark at dette er gjort. Dette har vel to funksjoner:

a) Man markerer for andre seilere hvor fortøyningen starter og forhåpentligvis blir det ikke lagt fortøyning over ens egen

b) Dersom hovedankeret sitter for fast ved opptak, kan man først løfte forkattingsankeret og deretter koble tau til forkattingskjettingen og vinjse opp hovedankeret.

6. Tauet jeg skrev om fra forkattingsanker til båten er noe jeg har sett flere seilere bruker på hovedankeret. Antageligvis som et hjelpemiddel for å vinsje opp ankeret dersom det setter seg for fast. Jeg har hittil aldri vært i den situasjon at jeg ikke har fått opp hovedankeret og er "sløv" med å benytte avlastningssystem for å heve opp hovedankeret. For meg vil det i praksis ikke virke å feste kjettingen i "hjørnehullet" på Brucen og benytte en festeanordning med tråd i hovedhullet som brister dersom ankeret setter seg fast, for derved å kunne trekke det opp "på hodet".

 

La oss håpe at flere ser sikkerhetsfordelen med forkatting og kan berette om sine erfaringer. Jeg tenkte at jeg skulle trene på noen detaljer ved forkatting i Sandspollen om en drøy uke. Alltid spennende å diskutere detlajer ved fortøyningen med andre båtfolk.

Link to post
Share on other sites

Det står ikke spesielt mye om deres smidde ankre....... ??

Det er forsåvidt riktig, men det kan jo tenkes at årasken er at de aldri har laget smidde anker til fritidsbåtmarkedet... Introduskjon av de støpte Bruce ankrene var i 1973, da ble Bruce Anchors etablert.. Så etter mitt syn er det ike uvanlig at man ikke skriver om produkter men ikke lager eller har laget..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg vet ikke om de er smidd elller støpt (selv om prisen skulle indikere at de er støpt), men dersom man skal lese sitatet 'gjennom fandens briller', så står det vel at Bruce Ancor Ltd. har sluttet med sine støpte ankre.

Du vet ikke, sier du. I stedet for å spre mer usikkerhet, aksepter heller det faktum at ankerene er støpt. Punktum. Dermed blir det fryktelig dumt at noen rakker ned på kopier ved å si at de i motsetning til smidde gode originaler er støpte dårlige kopier. Og nå som ikke originalene lages lenger, kan man jo ikke få kjøpt dem. Bruceankeret dør neppe av den grunn, ei heller produksjonen av kopiene.

 

For noen år siden skrev jeg en del om dette og en del betraktninger rundt godstykkelse og styrke på ankere. Innleggene er nok greie å finne hvis man søker litt på forumet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en liten samtale med en ansatt på Seatronic, Moss i dag. Han forteller om flere tilfeller hvor stammen på Bruce anker har løsnet fra bladene/armene. Han forklarer dette på følgende måte: De aller fleste Bruce-kopiene blir støpt i ett stykke. Fra Kina ble det levert noen Brucekopier som var støpt i to stykker, et stykke for stammen og ett for bladene. Deretter ble disse to stykkene sveiset sammen. I saltvann begynte selve sveisen å ruste, og dette sveisepunktet ble ankerets svake punkt, men den følge at sveisen løsnet. Jeg har selv ingen erfaring med dette, men det kan være interessant å høre om flere har erfaring og kan vurdere denne teorien/forklaringen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...