Jump to content

Valg av anker


Vestlending

Recommended Posts

Hvis jeg har oppfattet det riktig så er alle disse testene basert på bunnforhold med enten leire eller sand - i våre farvann er det vel heller ikke ganske uvanlig med noe mere steinete forhold og gjerne en del gress - hvordan vil/ville dette, eventuelt, påvirke resultatene og valg av "riktig" anker sånn "all-round"?

Har sett det påpekt at utenlands så er det CQR-ankeret som er mest vanlig, mens vi i våre farvann/bunnforhold anser Bruce for å være det beste?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har oppfattet det riktig så er alle disse testene basert på bunnforhold med enten leire eller sand - i våre farvann er det vel heller ikke ganske uvanlig med noe mere steinete forhold og gjerne en del gress - hvordan vil/ville dette, eventuelt, påvirke resultatene og valg av "riktig" anker sånn "all-round"?

Har sett det påpekt at utenlands så er det CQR-ankeret som er mest vanlig, mens vi i våre farvann/bunnforhold anser Bruce for å være det beste?

 

Nå er det nok slik at hvis man skal 'Bruc'e, så bør man nok, som det også er nevnt tidligere i tråden vær klar over hvilken Bruce. Det har vært produsert noen elendige kopier. Jeg har hatt en av de elendige liggende i garasjen i mange år. Noen som gidder å hente det, kan får det gratis. På meg virker det som at testen som Sydvesten refererer til har et annet navn på Bruce enn Bruce. Og er det testede ankeret noe i likhet med garasjeankeret mitt, så er det ikke verd noe som helst.

 

Jeg har også et 7 kg originalt Bruce liggende, Admiralen kjøpte det etter at jeg fikk prolaps for mange år siden. Det ankeret er heller ikke godt, det er virker til å være for lett til å kunne grave seg ned. Min 20 kg kopi som henger i 10 mm kjetting og har de korrekte vingene, holder båten der jeg slipper det. Unntaket er Väderöarna, der er det en fjellhylle glatt som en sklie.

Link to post
Share on other sites

Det var interessant at SPADE ankeret kom så godt ut på denne testen.

Problemet med SPADE er at det er så dyrt å produsere. De har laget et annet anker som heter SWORD, som er billigere. Jeg har ikke tilgang til testen som blir referert her, står det noe om SWORD?

Er det riktig at BRUCE ikke produseres lengre?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke tilgang til testen som blir referert her, står det noe om SWORD?

Er det riktig at BRUCE ikke produseres lengre?

En IM med en mailadresse løser mange tilganger :wink:

 

 

Legger til et bilde av Bruce kopien som amerkaineren kaller for Claw så kan herrene selv bedømme

bruce.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det riktig at BRUCE ikke produseres lengre?

Dessverre, ja. Etter at patentet gikk ut så kom italienerene på banen og kjøpte rettighetene. De ville produsere selv i Italia. Så langt har de tydeligvis ikke klart å komme på banen. Du vet - italienerene er noe for seg selv....

 

(forresten - min Bruce-kopi heter Force)

Redigert av Kiwi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legger til et bilde av Bruce kopien som amerkaineren kaller for Claw så kan herrene selv bedømme

 

For meg så ser vingene ute på hver side ikke å være særlig mye vridde. Dette ankeret likner mer på garasje-Bruce'n min. Når ankeret mitt kommer opp fra bunnen, har det som regel en porsjon Bohuslän midt i skuffa. Det har m.a.o. ikke ligget og slept på siden slik dette ankeret gjør på bildet. Mitt ser ut til å grave seg rett ned.

Link to post
Share on other sites

Mener du at dette er såpass visuelt åpenbart at folka på Lewmar, som altså har produsert Claw siden 1971 rett og slett har hatt behov for synskorrigerende hjelpemidler? :eek: Jeg er slett ikke sikker på om jeg vil være istand til å se dette selv. Kanskje noen kan ved hjelp av noen bilder, vise hva man skal være på jakt etter?

Link to post
Share on other sites

Jeg er rimelig sikker på at det ikke er mengden sand/leire som skålankeret drar forran seg som er grunnen til at det sitter, men vakumet/suget som genereres på baksiden - på samme måte som SPADE og SWORD. Jeg er veldig sugen på et SPADE anker i aluminium. På SPADE er det ikke vekten, men utformingen (konkavt) som gjør at det sitter. De er dyre fordi at de har patent på dem og at de er litt mer avanserte - under det gule feltet er et hulrom som gjør at ankeret posisjonerer seg rett.

Link to post
Share on other sites

Mener du at dette er såpass visuelt åpenbart at folka på Lewmar, som altså har produsert Claw siden 1971 rett og slett har hatt behov for synskorrigerende hjelpemidler? Jeg er slett ikke sikker på om jeg vil være istand til å se dette selv. Kanskje noen kan ved hjelp av noen bilder, vise hva man skal være på jakt etter?

 

Det er ikke Lewmar som har produsert det siden 1971, den ganger var det Bruce. Vingene på Bruce følger vingeformen sånn noenlunde slik jeg antar at bildet til Sydvesten viser. I tillegg er vingene til Bruce skrudd utover. Jeg vil anta at dette bevirker til at Bruce, når vingene treffer bunnen, bevirker at ankeret 'tryner' og setter midttuppen ned i bunnen. Det er jo beklagelig hvis Lewmar har oversett en slik mulig effekt. Som jeg skrev tidligere, en skuffe Bohuslän kommer opp hver gang jeg trekker ankeret. Og det sitter til tider så godt at Vetus'en min stopper og tar seg en liten pust i bakken. Det har hendt nå i sommer at jeg har måttet kjøre forover for å hjelpe til med å brekke ankeret løs fra gjørma. Da hadde vi ligget et par døgn N av Havstensund.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er nødvendig. Garasjeankeret mitt ser helt håpløst ut

Jeg regner med garasjen fortsatt ikke har dregget Hulda, så litt nytte har du jo av dette ankeret

 

Det er i allefall forskjell på disse kopiene, det er i allefall sikkert..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På SPADE er det ikke vekten, men utformingen (konkavt) som gjør at det sitter. De er dyre fordi at de har patent på dem og at de er litt mer avanserte - under det gule feltet er et hulrom som gjør at ankeret posisjonerer seg rett.

Korrigering SPADE og SWORD er patenter fra samme produsent. Jeg leste et sted at at SPADE er ganske dyrt på grunn av den tidkrevende produksjonsteknikken. Med SWORD var utfordingen å lage et anker med tilnærmet samme egenskapene, men enklere å fremstille, slik at prisen ble mer konkurransedyktig.

 

:)Sverre Olav

Link to post
Share on other sites

Dette med bruce kopier er noe som har opptatt meg en god stund, og spesielt nå som man ikke lenger får kjøpt ekte vare.

Det ser ut som flere her er enige om at bruce kopier finnes i flere utførelser - noe jeg har hatt mistanke om lenge.

 

Min erfaring med bruce etter 7 sesonger:

 

I baugen har jeg et orignalt bruce med 50 meter kjetting. Båten veier 5 tonn++.

Med dette ankeret har jeg ligget på svai og sett godt over 20 m/s på vindmåleren.

En gang var det så urolig at jeg ramla ut av køya. :lol:

Dette ankeret stoler jeg på.

 

På hekken har jeg 10 kg brucekopi (relativ dyr kopi av ukjent fabrikat) med litt kjetting, ankerline og daugmann. Det har heller aldri sluppet, men den kan virke som det "dregger" litt enkelte ganger. Jeg har derfor vurdert å gå opp 5 kg på hekkankeret, men før jeg bytter det ut vil jeg være sikker på at jeg får et anker som er like bra som originalen.

 

Så hvem selger kopier som er mest mulig identiske med originalen?

Link to post
Share on other sites

Vil

Etter det jeg har lest de siste år om den "nye generasjonen" av ankere; som Spade, Bugel og Rocna, så er det noe jeg sterkt vurderer for fremtidige eventyr.

I motsetning til CQR osv er disse konkave (som en skje), med både spissere entry for hurtig feste, samt større areal for holdemotstand.

Disse har fått gode testresultater gjennom de par-tre siste år - skal se om jeg ikke finner linker i morgen.

Hadde vært artig å høre om det er noen der ute med erfaring fra disse?

 

Ut fra ulike ankertester endte jeg opp med et 20kg Rocna anker kjøpt i Nederland. Båten er ca 8t/39fot. Jeg har bare prøvd det et par uker i sommer, inkl. en frisk kuling i Valerskjærgården. Jeg sikret da med et 15 kg Bruce, men belastningen lå på Rocna. Det så ut til å ha gått dypt ned i den bløte bunnen og kom opp med mengder av kvikkleire. Ut fra dette høyst begrensede bruket er erfaringen så langt positive.

Link to post
Share on other sites

Dette med bruce kopier er noe som har opptatt meg en god stund, og spesielt nå som man ikke lenger får kjøpt ekte vare....Min erfaring med bruce etter 7 sesonger: I baugen har jeg et orignalt bruce med 50 meter kjetting. Båten veier 5 tonn++.

Med dette ankeret har jeg ligget på svai og sett godt over 20 m/s på vindmåleren. .... På hekken har jeg 10 kg brucekopi (relativ dyr kopi av ukjent fabrikat) med litt kjetting, ankerline og daugmann. Det har heller aldri sluppet, men den kan virke som det "dregger" litt enkelte ganger. Jeg har derfor vurdert å gå opp 5 kg på hekkankeret, men før jeg bytter det ut vil jeg være sikker på at jeg får et anker som er like bra som originalen. Så hvem selger kopier som er mest mulig identiske med originalen?

Dette er vel dilemaet når vi kjøper Bruce-kopier. Vi vet aldri riktig hva vi får. Jeg gjentar: dersom værforholdene (vinden) tilsier at det blåser opp, kan vi forkatte bruceankeret med et mindre Bruce-anker. Ingen har hittil betvilt effekten av forkatting.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte dette ankeret 17kg på Seatronc i våres og brukte det ved et par anledinger i sommer, sist gang på orust og da hadde jeg rikelig med en bunnprøver opp.. her tok i allefall han anchorlift på 1200W en pust i bakken når jeg skule ha dette opp... hadde sig i båten og når jeg passerte ankeret så kom det..

 

Synes det ser greit ut, er spisst nok men om dette er godt nok vites ei..

trefoil.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Korrigering SPADE og SWORD er patenter fra samme produsent. Jeg leste et sted at at SPADE er ganske dyrt på grunn av den tidkrevende produksjonsteknikken. Med SWORD var utfordingen å lage et anker med tilnærmet samme egenskapene, men enklere å fremstille, slik at prisen ble mer konkurransedyktig.

Stemmer - jeg leste det samme på på http://www.spade-anchor.com/. Men jeg er rimelig sikker på at fortjenesten på dette ankeret (selv om det er dyrere å fremstille enn SWORD - det syns på utformingen og designet) er ganske bra takket være patenten. Importøren av disse to ankrene sier at SPADE er et mye bedre anker.

Link to post
Share on other sites

Ser at roaldbj prater varmt om forkatting av anker og jeg forstår det slik at man da fordeler "lasten" på 2 anker, eller virker det ene som daumann på det andre (hovedankeret). Dette har kanskje noe for seg, men innbiller meg det blir mye styr med å få dette inn igjen.

 

Har for det meste fortøyd med kombinasjonen av anker og landtau og sovet godt med denne løsningen. Ankeret gsatt godt utenfor marbakken og landtau enten fast i ankeret eller i båten.

 

"Forkatter " du alltid når du ligger på svai, eller forkatter du kun hvis det er sterk vind???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...