Jump to content

Valg av anker


Vestlending

Recommended Posts

unnskyld avsporingen:) hvordan får jeg lastet opp ett profilbilde?!

Velg kontrollpanel øverst til høyre på siden og deretter avatar innstillinger i menyen til venstre.. da kan du laste opp avatar bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har i sommer sett på Bruce-kopiene i endel foretninger og det virker for meg som om kopiene varierer endel.

Jeg har lagt merke til akkurat det samme som deg her og derfor er nok ike en Brcue kopi en Bruce kopi, så en kan ikke skjære alle over en kam. Jeg kjøpte mitt ene hos Seatronic fordi dette har en vrdning på vingene som seg synes så bra ut, samt at det var skarpt nok på skjæret... en del andre er helt butte i enden og kan vel være noe vanskeli å til å sette seg vil jeg tro..

 

Nå tenker jeg å kjøpe et 30kg fra Seatronic å ha i baugen, men må sjekkel litt på lengden om det passer greit inn i den rullen jeg har eller om jeg må modifisere denne litt... rullen jeg har beregnet for CQR 22kg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå tenker jeg å kjøpe et 30kg fra Seatronic å ha i baugen, men må sjekkel litt på lengden om det passer greit inn i den rullen jeg har eller om jeg må modifisere denne litt... rullen jeg har beregnet for CQR 22kg

 

Jeg hadde problemer med å få min 20 kg Bruce-kopi til å entre inn på rullen, har en sperring i forkant av rullen. Kuttet av ankerets ytterste 'øre' (som sikkert er beregnet for låsing av ankeret eller et eller annet) med vinkelsliperen. Da ble det plass nok.

 

Hulda har ligget en ukes tid på forskjellige plasser i Bohuslän nå i sommer på svai. Vinden har vel vært oppe i vel 12 m/s. Vi har ikke flyttet på oss. Hulda veier vel rundt 13 tonn.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte mitt ene hos Seatronic fordi dette har en vrdning på vingene som seg synes så bra ut, samt at det var skarpt nok på skjæret... en del andre er helt butte i enden og kan vel være noe vanskeli å til å sette seg vil jeg tro..

Jeg gjorde samme vurdering - og handlet Bruce-kopi (10kg) hos Seatronic i forrige uke.

Har ikke fått prøvd dette enda.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor båten min tilsynelatende jager mer enn andre seilbåter vet jeg ikke. Bør roret ligge i borde, eller skal det låses i midtposisjon.

 

Kan hende en Daumann kan hjelpe på? Noen smarte patenter for å enkelt bruke noe sånt?

 

Jeg hadde problem med at båten jaget, veldig irreterende. Man får liksom følelsen av at båten prøver å sabotere ankerfeste.

Dette problemet ble borte for min del da jeg byttet fra 6mm til 8mm kjetting. (50 meter).

Så de som foreslår en ordentlig daumann er nok inne på noe riktig.

:)Sverre Olav

Link to post
Share on other sites

Gammel diskusjon, men jeg har nå høstet erfaring med ny ankerkonstellasjon etter 4 dager for anker.

14 meter 8mm kjetting samt 16 kg Delta har vært problemfritt selv på 20 meters vanndyp. Opplevelsen er en helt annen enn tidligere.

Jeg tror nok at det var kjettingen som egentlig gjorde susen. Men det er veldig vanskelig å si noe om. Det blir nytt ankertau og mer kjetting også til Bruceankeret bak, men litt mindre kjetting da det nå er dedikert til hekkanker. HAr jo daumann, men må lage til noe kasteblokk. Har litt vondt for å bruke Bartonblokkene...selv om de helt sikkert ikke har noe problem med en dukkert i ny og ne...

 

Jeg har ikke ankervinsj, og tror nok dette er nært max av hva jeg klarer med. Kunne bruke ST Genoavinsjen til å trekke opp til det bare var kjetting, kanskje kunne jeg dratt kjetting over dekk også, men det hjalp.

 

I samme forhold var 10 kg Bruceanker med blytau på 36 fot båt ikke brukbart...

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst til å bringe inn et tilleggsmoment når man bruker anker. Jeg har i sommer registrert en god del tilfeller i Danmark hvor fritidsbåter fester en fender til ankeret og gjør festesnoren så pass kort at fenderen ligger omtrent rett over ankeret. Dette har vært til stor hjelp for å beregne hvor man selv bør legge ankeret for å unngå å få vansker med kort avstand mellom båtene om vinden skulle skifte retning (noen bruker langt tau/kjetting, andre brukere kortere). Jeg må innrømme at jeg aldri legger ut fender for å markere posisjonen til ankeret, men må vurdere å legge dette inn i ankringsprosedyrene neste år. I år har jeg innøvd kjettingfestekrok for å avlaste draget på ankervinsjen. Alt tar tid.

Link to post
Share on other sites

fritidsbåter fester en fender til ankeret og gjør festesnoren så pass kort at fenderen ligger omtrent rett over ankeret

 

Ikkje så ofte vi ligger på svai men eg har ei lita ankerblåse om er festet i stokken på "Bruce" ankeret. Tauet er tredt i gjennom blåsa og i enden har eg ein liten rustfri sjakkel som vekt. Vips så ligger blåsa rett over ankeret uansett flo eller fjære, og ingen får tau i propellen. Tauet kan også brukes til å løsne ankeret om det skulle være vanskeleg, (eg bruker eit sterkt linetau).

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om dette draget er et problem for vinsjen. Men jeg har snakket endel med langtidsseilere som alltid bruker avlastning på kjettingen ved å feste en karabinkrok eller lignende til kjettingen og deretter forankre kroken med et tau til pullerten. Jeg har kjøpt to kjettingkroker hos Seatronic for hhv 10 mm og 8 mm kjetting. Disse griper tak i kjettingen og jeg fester kroken med tau til pullert. Dette gir også mindre metallyder fra kjettingen og kabularet om natten.

Link to post
Share on other sites

"Vi båtägare" nr 8 2007 har foretatt en stor test av 9 ankere. Testen gjelder feste på sandbunn og leirebunn. CQR og Danforth var vinnerene. Bruce (kopi) kom også ut blant de beste. Resten var stort sett like dårlige alle sammen. Om noen ønsker en kopi av testen så har jeg en PDF-fil

Link to post
Share on other sites

Har nå mottatt ankertesten fra "Vi Båtägare". Takk til Kiwi for hurtig ekspedering. For det første er testen utført ganske interessant fordi man har utført den under reelle betingelser, dvs fra båt og ned på bunnen. Dykkere har kontrollert at ankrene har fått like forutsetninger, og ankrene ble fotografert på bunnen. Mange ankertester utføres på land ved at ankrene gjerne trekkes langs sandstrand. I den aktuelle testen brukte man både sandbunn og leirbunn. Det andre poenget er at man benyttet utelukkende 10 kg ankre. Jeg skal ikke trekke frem så mange poenger fra den 8 siders artikkelen, men det kan være et poeng at man benyttet et orginalt skotsk CQR anker til 4100 SEK og en bruce-kopi fra Biltema til 370 SEK, dvs man kan få 11 Bruce fra Biltema til prisen for ett CQR. CQR kommer best ut på sandbunn og nest best ut på leirbunn. Delta kommer ganske bra ut på begge bunnforhold, likeledes Bruce-kopien fra Biltema. Som forventet av mange på BP kommer dreggen svært dårlig ut under bege betingelser. Desverre for tilhengere av Skålankeret til Engbo kommer dette dårlig ut under begge betingelser. Så blir spørsmålet om hvor representative disse testene er for de som har større ankre som 15, 20 og 30 kg. Det virker for meg som at ankrene er festet til testbåten med tau, slik at man heller ikke får undersøkt hvorledes de forskjellige ankrene fungerer dersom de er utstyrt med kjetting. Men, en interessant test.

Link to post
Share on other sites

Noen tanker om ankere som jeg ikke har noen fasitsvar på: (Kan være jeg er på jordet, men da er det jo altidt noe å kommentere...)

 

Er det fornuftig å snakke om "gode" og "mindre gode" ankere?

Jeg er vel blant dem som går sterkest ut mot skålanker her, men begynner å se at det kanskje ikke er så svart / hvitt.

(jeg har bevisst unlatt en viktig faktor: ulike bunnforhold, her...)

 

Det er, som det framgår av avataren min, noen år siden jeg har brukt både CQR og Danforthankeret. Når jeg leser om folks erfaringer demrer det langsomt for meg at jo, jeg har av å til måtte jobbe litt for å få danforthankeret til å sitte. (som regel ved å slippe det tilstrekkelig langt ut så det fikk noen meter på seg til å sitte) På den annen side: når det satt, så satt det.

 

CQR ankeret har jeg bare brukt på svai, og da har jeg alltid tatt høyde for at jeg må jobbe det ned, med motor. Har vel inntrykk av at det kan ha kjørt slede noen meter av å til før det har fått skikkelig grep.

 

De fleste som er fornøyd med skålankeret, lovpriser hvor lett det setter seg. Samtidig vet vi at ankeret har beskjeden holdekraft.

 

Jeg ser for meg hvordan skåla lett kan ta tak med det samme den treffer bunnen, uten at vinkel er særlig følsom, samtidig som nedgravingen begrenser seg til den mengden sand eller mudder den klarer å spa forran seg. Når belastningen øker vil den, slik jeg ser det for meg, tilslutt bli presset opp, fordi dette utgjør mindre motstand enn å presse forran seg en stadig større mengde sand / leire.

 

Andre ankere med ploger eller åpne spader, pløyer seg nedover, uten å presse massen forran seg. Jo mere de belastes, jo bedre setter de seg. Samtidig kan disse kanskje måtte jobbes noe mere med, nettopp forde de en stund kan kjøre litt slede, før de finner riktig vinkel å begynner å jobbe seg nedover.

 

Om jeg har rett i dette: Kan det være en motsettning mellom det å sette seg raskt, og det å ha god holdekraft?

 

I såtilfelle er kanskje det "gode ankeret" et anker som har den rette kombinasjonen mellom holdekraft og hvor lett det setter seg?

Link to post
Share on other sites

Det er interessant det du sier Sofaseileren. Jeg har jobbet svært med Danforth i sommer, og så nær som en gang har det vært problemer med å få det til å sitte. Men som det hevdes, når det først har fått tak, så sitter det svært godt. jeg har til tider sluppet det svært langt ute, uten at jeg kan si det har gitt noe bedre resultat. Det understrekes titt og ofte at Bruce ankere finnes i flere forskjellige utgaver, noen bedre enn andre. Det er sikkert slik med Danforth også, mitt anker ser ut som de som selges på Biltema. Jeg ser at Fortress, som er en Danforth variant, har lengre stokk opp til kjettingen, og lengre tverrstag. Jeg inbiller meg at i alle fall, tverrstagets lengde kan ha en betydning for hvor flatt det legger seg på bunnen, og hvor fort spadene får tak / graver seg ned.

Noen som har erfaringer med Danfort VS Fortress?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå skumlest gjennom testen og resultatene er interessante etter mitt syn.... Det som er verdt å merke seg er at Biltema bruce kommer på 3 plass etter CQR, men holdekraften på sandbunn er kun 23% av tilsvarende vekt CQR og på leirbunn er forholdet 67% av CQR holdekraften

 

Det er også en empirisk formel for utregning av den vindkraft som påføres båten som ser tålelig grei ut, meg et par konstander/koeffisienter, men når det gjelder det matematiske ekemplet så som er gjengitt for Daycruiseren så holder det ikke til mere enn stryk karakter i elementær ungdomsskole matematikk.. Det er rett og slett feil..

 

Jeg er like frusteret over hvilket anker jeg skal kjøpe å ha i baugen... 22kg CQR kopi eller 20-30 kg Bruce kopi av typen Trefoil fra Setronic...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Begge ankrene er vel bra. Dersom du skal ligge for svai i sterk vind forkatter du med eksempelvis 7.5 kg Bruce-kopi eller tilsvarende. Så sitter du "fast som fjell". Dette er i alle fall å lese i beretning fra landtidsseilere. Jeg har nå forsøkt forkatting. Det gikk helt bra rent teknisk å få det til. Men det var ikke nødvendig av hensyn til værforholdene. Jeg har forøvrig ikke sett tester som viser gripestyrken med forkatting, bare den generelle påstanden om at forkatting fire-dobler ankringsevnen.

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert slik med Danforth også, mitt anker ser ut som de som selges på Biltema.
Litt usikker på hva du mener, men er det slik å forstå at du har en danforth- kopi? Det er nemlig 2 ankere der det særlig er anbefalt å ligge unna kopier : Danforth og CQR. På begge kan etter det jeg forstår, små variasjoner i utforming og vektballanse ha store konsekvenser. Regner ikke med at Fortress og de andre merkevareankerne av danforth- typen omhandles av dette. Vil tro dette snarere er forbedringer av orginalen. Er derfor interresant om du har erfaringer fra en kopi eller orginalen. Har forøvrig hørt at man kan hvesse klørne på danforthen for å bedre gripeevnen.
Jeg er like frusteret over hvilket anker jeg skal kjøpe å ha i baugen... 22kg CQR kopi eller 20-30 kg Bruce kopi av typen Trefoil fra Setronic...
Kun utifra hva jeg har lest: Det anbefales å styre unna CQR- kopier. Dels fordi det er kritisk balansemessig (den har bla. innstøpt bly) og i tillegg er leddet et kritisk punkt i kopiene. Har hørt mindre kritikk av gode bruce-kopier, og tror dette er et sikrere valg. Jeg har dessuten en følelse av at brucen kanskje er noe mere gunstig i den norske skjærgården, med svært varierte bunnforhold.
Link to post
Share on other sites

spadeanker.jpg

Etter at jeg skrev om mine funderinger rundt holdekraft og hvor lett ankeret setter seg (gripeevne?) så jeg denne på Finn.no. Et SPADE anker, som "no wind" tidligere i tråden nevner. Kanskje dette er det beste av 2 verdener: Den har skåla, som får ankeret til å stoppe opp, mens vinkelen på stammen og plogen får ankeret til å kjøre seg ned. Samtidig gjør vinkelen at skåla ikke kun skyver massen forran seg, og den gjør at det skal mere motstand til før ankeret trekkes opp. Kanskje ikke tradisjonellt vakkert (eller spesielt stuevennlig), men i følge testene ser det ikke ut som bunnen bryr seg så mye om akkurat det. :wink:

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hva du mener, men er det slik å forstå at du har en danforth- kopi? Det er nemlig 2 ankere der det særlig er anbefalt å ligge unna kopier : Danforth og CQR.

Kjøpte båten i fjor og da hang det et danforth anker på hekken, om det er en kopi eller ikke, aner jeg ikke, men det ser veldig ut som Biltema danforth.

 

Kun utifra hva jeg har lest: Det anbefales å styre unna CQR- kopier. Dels fordi det er kritisk balansemessig (den har bla. innstøpt bly) og i tillegg er leddet et kritisk punkt i kopiene. Har hørt mindre kritikk av gode bruce-kopier, og tror dette er et sikrere valg. Jeg har dessuten en følelse av at brucen kanskje er noe mere gunstig i den norske skjærgården, med svært varierte bunnforhold.

 

Hadde CQR på den gamle båten, skulle ikke latt det gå med, var kjempefornøyd med dette...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Spade ankeret kom meget godt ut av testen som er gjort i USA, faktisk like bra som "vinneren" der om en ser på bildet er gjengitt under. Spade er nummer 2 fra høyre og Bruce er nummer 2 fra venstre.

 

anker.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...