Jump to content

Valg av anker


Vestlending

Recommended Posts

Nå kunne Hulda sikkert ramse opp en fire- til fem forskjellige typer støpejern med forskjellige egenskaper. Forskjellige støpeteknikker og så videre........

Mener Hulda seriøst at det lages Bruce ankere, eller kopier, i støpejern??

Er ellers enig i at et Bruce anker vil være et meget vanskelig smistykke.

 

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte historien om kinesisk produksjon av Brucve-kopier med sveising av ankeret ut fra to støpedeler? Er litt nysgjerring på denne historien. I tilfelle den er korrekt, er det bare å unngå Bruce-kopier med sveis.

Jeg har meget dårlig erfaring med kinesisk støpestål, riktignok ikke i ankere. Bruce geometrien egner seg dårlig både for støping og smiing i ett stykke i stål. Jeg ville valgt å senkesmi to deler som sveises sammen. En sveis som beskrevet kan uten tvil bli like god som grunnmaterialet dersom den utføres riktig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Mener Hulda seriøst at det lages Bruce ankere, eller kopier, i støpejern??
Er ellers enig i at et Bruce anker vil være et meget vanskelig smistykke.
Jeg har meget dårlig erfaring med kinesisk støpestål, riktignok ikke i ankere. Bruce geometrien egner seg dårlig både for støping og smiing i ett stykke i stål. Jeg ville valgt å senkesmi to deler som sveises sammen. En sveis som beskrevet kan uten tvil bli like god som grunnmaterialet dersom den utføres riktig.


Det hevder Hulda med styrke. Ikke at det spiller noen rolle, støpejern er sterkt nok.

Garasejankeret til Hulda er støpt og sveiset sammen. Det ble trolig kjøpt av meg under en tilstand av Black Out, for mange år siden.
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ektefellen ble nok litt undrende til hvorfor jeg tok en bildeserie av en flott båt som lå for anker og som skulle heve ankeret. Grunnen var en ganske langvarig prosess med å få snudd ankeret rett. Det er nok bedre å justere dette før man drar på ferie, enn ved ankringssteder i uthavner. Nå var vært ved denne anledningen bra. Kunne fortalt en lang historie om denne situasjonen. Men det er vel ikke så bra.

 

ankerproblem.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Jeg skal gå til anskaffelse av et nytt hovedanker til min båt. Jeg har idag et skålanker tilkoblet en ankervinsj. Stoler ikke helt på dette ankeret.

Valget står i utgangspunktet mellom kopi av danfortanker eller et Bruceanker.

Båten min er ganske tung 4000-4500 kilo. Jeg ligger som regel til land med anker akter. Ligger aldri på svai. ( Da hadde jeg ikke fått sove. He he)

Hvilke erfaringer har folket om disse ankerne?

Leste akkuratt en test i Båtmagasinet og testvinneren der har jeg ikke råd til...

Så da må det bli noe annet. Skålankeret skal vekk uansett... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bruce er bra, og forholdsvis rimelig. Kom vel best ut i testen i BM av de rimeligere. Jeg har Bruce i dag akter og hadde det foran og akter på den forrige båten (Windy 37). Før det hadde jeg Engbo akter (Windy 32 Scirocco), og var gjennomgående mer trygg på det enn jeg var på Bruce i 37'en. Engbo kom dårligere ut enn Bruce i testen, men tror jeg ville valgt det framfor Bruce om det var mulig, basert på personlige erfaringer.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Dette temaet har vel vært diskutert "opp og i mente" her på foumet de siste årene, og noe fasit svar finnes neppe.... Men når det gjelder Bruce kopiene så er jo de vanligvis bra greier sett i forhold til prisen en betaler for dem... Det er haugevis ar produsenter som lager disse kopiene rindt omkring med ymse kvalitet..Jeg har er par bruce kopier, hvor kun det ene egner seg for bruk på båten... det andre duger nok best til å holde lokket på søppeldunken på plass

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Engbo har det de kaller Engbo anker - 85-20016.gif

 

Mange mener sikkert at dette er noe skit også - men min erfaring er at det fungerer bra når man ligger med baugen inn. På svai er nok Bruce bedre - men også her - som Sydvesten skrev - noen er best egnet til å drepe fisk med. Tror det som sitter på min båt er Bruce fra Engbo - og det fungerer bra på svai -men har aldri fått testet det - vi pleier ikke å ligge på svai i mye vind.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Engbo har det de kaller Engbo anker - 85-20016.gif

 

Mange mener sikkert at dette er noe skit også - men min erfaring er at det fungerer bra når man ligger med baugen inn. På svai er nok Bruce bedre - men også her - som Sydvesten skrev - noen er best egnet til å drepe fisk med

Da fant jeg det :smiley: da skal det sjekkes ut pris på dette ankeret også. Vi for se hva de har av pris på Maritim.no :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ellers så er det et anker som heter Spade, det ultimate ankeret for 'alle' forhold. Du finner det sikkert på Internet.

 

Hulda er også tung, ca. 15 tonn fullt utvokst (mangler et par tonn på det), og er utstyrt med to stk 20 kg Bruce-kopier. Vi har så langt ligget trygt ved bruk av det ene. Dog med unntak av da vi lå på svai ute på Väderöarna, ankringsbunnen der er en glatt fjellhylle 10 meter under vann. Vi ligger alltid på svai.

 

Som Sydvesten har jeg også en mindre god Bruce-kopi. Dette er beregnet som Huldas 'garasjeanker', det kommer aldri ombord i båten. Ikke engang som ballast. Komplett ubrukelig.

Link to post
Share on other sites

Av de nye ankergenerasjoner er nevnt Spade. Det har imidlertid en sving på skaftet som kan komme i konflikt med rulla på forseilet. Men ankret skårer høyt på tester. Jeg har valgt et Rocna anker fra New Zeland - det selges i Europa av

www.roschmarine.nl Ankret skårer topp på tester, jeg har kun hatt det en sommer så mine erfaringer er begrenset.

Et 20kg Roca koster E 535,- hos Rosch Marine i Holland.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel et av de "tidløse" spørsmål. En kompliserende faktor er at en "Brucekopi" ikke er en "Brucekopi". Med dette mener jeg at det er mange produsenter av Brucekopier og små avvik i vinklingen og spissingen av griparmene gir etter min erfaring forskjellig gripeeffekt. De som kjenner mine standpunkt her på BP når det gjelder ankring på/for svai vet at jeg alltid anbefaler bruk av forkatting. Forkatting innebærer at et lettere anker sjakles via en 4 - 7 m kjetting til hovedankeret. Dette gir svært godt hold.

Link to post
Share on other sites

sjakler du deg da inn på kjettingen / eller sjakkel til hovedankeret, eller i kronen på hovedankeret

Det lurer jeg også litt på... kjenner ikke forkattingstorien noe særlig.. men jeg ville trodd at hovedankeret ligger "ytterst" og forkattingsankeret sjakles inn på hovedkjettingen noen meter etter hovedankeret omtrent som en "daumann" Da kan en "kjøre" hovedankeret ned i bunnen og forkattingsankeret legger seg nedpå... eller er det motsatt, at en "kjører" forkattingsankeret ned i bunnen og hovedankeret blir liggende løst....

 

Eller "kjører" en først forkattingsankeret ned i bunnen, og deretter håper at hovedankeret lar seg "kjøre" ned i bunnen senere?

 

Noen som vet hvordan dette skal gjøres?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har et 7 kg Bruce som forkattingsanker. Dette sjakler jeg inn på det ledige "hullet" på vinkelen på hovedankeret (30 kg Bruce). Deretter senker jeg først ut forkattingsankeret som har 7 meter kjetting. Dette gjør jeg for hånd. Når dettte er i bunnen går jeg litt akterover til forkattingskjettingen strammes, deretter senker jeg hovedankeret mens jeg bakker forsiktig. Jeg sørger deretter for at tilstrekkelig kjetting leges ut. Dette har virket så langt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...