Jump to content

Trange farvann, båt vil forbi....


Uglesett

Recommended Posts

"Ja verden er gal og du er Napoleon"

Selvinnsikt og refleksjon over egen praksis er bra. Den oppleves helt fraværende i dine utgytelser så da tar du jo konsekvensen av det og sperres. Så enkelt.

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Fy fan for noen feige jævler dere forumgrisene her er ! Strå kontoen er nå stengt av Ingar fordi dere sutrekoppene har klaget og klaget og klaget utelukkende fordi det var et nytt medlem og at denne mente noe annet enn hva dere feige grisekuker mente.

Noen sutrer for at andre er stor i kjeften mens andre sutrer mye mer for at kontoen sin ble stengt.

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle la vær å skrive her, men ville bare dele en opplevelse vi hadde tidligere denne uka. Jeg måtte bli med på hytteferie til Mandal og heldigvis var det en liten båt tilhørende hytta som vi var litt ute med. Men jeg ble skremt av hvor mange som overhodet ikke kunne se bak seg idet de dro forbi andre båter. Utenfor Lande gikk det hele tiden et utall av båter i alle størrelser, de fleste med så mye folk at max fart var helpløying, andre syntes bare det var passende å ha en slik fart at de dro med seg sjø fra Lindesnes/Kristiansand. Men da vi skulle inn mot Mandal gikk vi igjennom en trang passasje. Da vi gikk ene veien lå vi i kø, og da vi skulle tilbake kommer det fire båter i følge, jeg legger meg og venter da det ikke er vits i å smyge seg igjennom med båter andre vei. Vi ligger og venter ved "nesa" på østsiden av Bringebærholmen da "kaptein" av båt nr tre, la oss kalle ham Kjekk Kjekkesen plutselig finner ut at han har så stor (24-28 fot) og flott båt at han kan bare dra på, mot oss, og forbi de to båtene foran og imellom de båtene som kom bak oss. Vi ligger alle da i et trangt, rundt sund og gynger i heftig sjø.

 

bilde

Ca der den røde klatten er, dro Mr. Kjekkesen opp Maxumen i fart, oppover mot babord.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har jeg ventet lenge nok, så mandag morgen drar vi nedover svenskekysten for 4 ukers båtferie. Og da får dere andre bare se til å skvette unna, for da fosser vi nedover på havet og i trange sund i 7 knop fart med vår Saga27. Så hold dere unna! Her kommer vi og skal til havn der vi har vært i snart 20 år og forventer plass uten noen dikkedarer! Men for å roe det litt ned, så er vel det eneste stedet vi passerer andre båter inn mot Sotekanalen der seilebåtene ligger og venter på broöppning mens vi peiser/siger forbi dem.

 

Dette ble litt fleip og tull, men slik er det når en bare sitter fremfor PC'n med skrivekløe og venter på at det skal bli mandag morgen og feriestart. Hadde ikke fruen jobbet på sykehus med vakter, hadde vi nok vært av gårde allerede i dag.Men hun jobber faktisk kveldsvakt både i dag, lørdag og søndag! Som pensjonist burde jeg vel dratt på båtferie tidlig i juni og kun plukket opp fruen et eller annet sted når hun fikk ferie.

 

Om 2 år er vi begge "gamle", så da blir det vel å bo i båten fra isen går til den kommer tilbake. Da blir det mye tullete forbipasseringer å rapportere om!

 

Men som sagt, mellom mandag klokken 05:00 og morgenen og nedover mot Koster, er det bare å holde seg unna! Da vil vi ha fri vei sydover til ferieparadiset på den svenske vestkysten uten Harry-gjengen, men der vi treffer likesinnede og i havn kan henge over gjerdet og prate med de fastboende/ferierende og klage over Harry-folket..

 

Lars H.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

for å si det rett ut, hvis en båt på 26-27 ft klarer å skape hekksjøproblemer for en på 34 så, vel, vi har alle våre problemer... man kan gjerne vente med forbikjøringen, men mange gjør ikke det og jeg sliter med å se på det som en katastrofe.

 

her er jeg i et sund hvor det er 600-700m å ta av men alle passerer 10-15m avstand i godt trav. kall meg gjerne mr cool, men det er helt greit for meg.

Link to post
Share on other sites

...heldigvis var det en liten båt tilhørende hytta som vi var litt ute med.

 

 

for å si det rett ut, hvis en båt på 26-27 ft klarer å skape hekksjøproblemer for en på 34 så, vel, vi har alle våre problemer... man kan gjerne vente med forbikjøringen, men mange gjør ikke det og jeg sliter med å se på det som en katastrofe.

 

her er jeg i et sund hvor det er 600-700m å ta av men alle passerer 10-15m avstand i godt trav. kall meg gjerne mr cool, men det er helt greit for meg.

 

Og selvfølgelig er det noen som har det så travelt med å kritisere og være bedre at man ikke har tid lit å lese hele innlegget godt nok...

Min 34 foter var hjemme, men vi var ute i en liten, gjentar, liten båt. Tror den var 4 meter og hadde en 9.9hk bakpå.

Mellom "nesetippen" og det lille skjæret er det ca 34 meter, mellom skjæret og Bringebærholmen rett mot venstre i bildet er det ca 26 meter. Det står også en stake like utenfor Bringebærholmen der det er trangest...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Har selv opplevd å se en stor hurtiggående båt komme mot meg og jeg styrer unna men den motgående båten svinger mot meg og kjører forbi bare 1m fra båten..

Jeg hadde faktisk en liknende opplevelse utenfor Stølefjorden ved Kragerø i en Rana 530 forrige uke.

Men da lå vi stille og fisket i dagslys og rolig sjø. Plutselig kommer det en stor båt på avstand som legger kursen inn mot oss og drar forbi oss bare noen meter unna i en fart omtrent som han hadde stjålet både drivstoff og båt. Så ting ramler ned og ene kameraten min nesten tryner bakover overbord. Så legger den kursen ut fra oss igjen. Den tok altså omveien innom vår posisjon.

 

Helt tydelig at han gjorde det på pur F!.

 

Folk som ikke kan utvise folkeskikk har jeg så lite til overs for!

Link to post
Share on other sites

Hyggelig lesing, Lars H. Dine ferierapporter er koselig lesing. Kos dere.

Vi tar oss en uke i august når feriefolket ervtilbake i jobb. I alle fall hovedtyngden. Om det blir Strømstad eller koselige Oslofjorden vites ike enda. Vi har Horyen, Oscarsborg og Svelvik på ønskelisten denne gangen.

Vi har iår flere overnattingsdøgn enn tidligere. Båtlivet i år har vært uten didestykke på mange år.

Men dette ble et langt sprang fra trådstarters ånd. Beklager.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Helt tydelig at han gjorde det på pur F!.

Folk som ikke kan utvise folkeskikk har jeg så lite til overs for!

enig. værste er dog når det ikke er noer pur f eller trange farvann inne i bildet. du seiler langt utaskjærs og båt kommer imot i full fart uten å gjøre mine til å endre kurs. kanskje pur f eller tankeløshet, men mest sannsynlig er man ikke blitt sett. guffent.
Link to post
Share on other sites

Mange episoder i den 50- meters store åpningen i jetteen på Hurumsiden. Kommer man nordfra er det naturlig å legge seg inn mot landsiden, styrbord. Etter åpningen er det en strand og nan vil ut fra grunna.

De som kommer sørfra har en lei tendens til å ligge langs land og noen lenger ut der de bør gå, mot styrbord.

Båten som kommer nordfra må fremprovosere ved å legge kursen vekk fra stranda og håpe at de som kommer sørfra også går til styrbord. Mange kommer i stort fart her i 5- knops sonen lsngs land.

 

Appen småbåtsguiden forteller hvor det er 5- knop i fjorden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En seilvariant:

 

Du seiler langs land og har land på babord side. Svak vind fra babord.

Bak deg ligger en annen seilbåt som holder samme kurs men han gjør litt høyere fart enn deg og nærmer seg.

Han dreier litt babord for å passere deg på kloss hold på babord side.

 

Hva gjør du?

Link to post
Share on other sites

Trimmer seil så klart, og gjør alt for å unngå å bli passert. Om han allikevel kommer opp på siden loffes det til man hører bunnstoffet knase, eller at han beroper seg land i lo. Så er det å fundere på hvorfor han maktet å seile raskere, inkl vurdering om man bør kjøpe noen nye seil eller raskere båt :-)

 

...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde faktisk en liknende opplevelse utenfor Stølefjorden ved Kragerø i en Rana 530 forrige uke.

Men da lå vi stille og fisket i dagslys og rolig sjø. Plutselig kommer det en stor båt på avstand som legger kursen inn mot oss og drar forbi oss bare noen meter unna i en fart omtrent som han hadde stjålet både drivstoff og båt. Så ting ramler ned og ene kameraten min nesten tryner bakover overbord. Så legger den kursen ut fra oss igjen. Den tok altså omveien innom vår posisjon.

 

En helt vanlig opplevelse på svenskekysten.Man ligger i leia, følger strømmen og så kommer det en svensk motorbåtfører bakfra i 25 knop, som passer kloss inntil. Man blir overrumplet og får en flodbølge rett inn i siden. Kaffekopper , termoser og annet inventar blir slengt veggemellom. Det må man bare leve med. Kanskje på tide å montere backspegel?

Link to post
Share on other sites

En helt vanlig opplevelse på svenskekysten.Man ligger i leia, følger strømmen og så kommer det en svensk motorbåtfører bakfra i 25 knop, som passer kloss inntil. Man blir overrumplet og får en flodbølge rett inn i siden. Kaffekopper , termoser og annet inventar blir slengt veggemellom. Det må man bare leve med. Kanskje på tide å montere backspegel?

 

When in Rome ... osv. Du må nok få deg en slik: http://www.havna.com/photoalbum/view4/L3Rvb2xzL3Bob3RvYWxidW1fdmlldy9jdXN0b21lci9pbWcvMjk4NC9tZWRpdW0zYi8yOTg0NTUuanBnL0Nyb3AvP3g9MCZ5PTAmd2lkdGg9Nzk5JmhlaWdodD00MjQ

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Svart (redigert)

Jeg har registrert en forbedring vedr trafikk i trange farvann. Båtfolk har fått orden på styrbord og babord og man møter ikke lengre en saueflokk i alle retninger. Det praktideres i større grad høyrekjøring og hver og en vet hva de disponerer av plass i trange sund ol Gledelig utvikling

Redigert av UGLESETT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hakje lest heile tråden, men tolker det dit hen at trådstarter ikkje slapp vedkommande forbi grunnet fare for grunnberøring på egen båt om man legger seg ut til siden. Eg kommer aldri til å risikere egen båt viss eg skulle komme opp i samme situasjon......

 

Viss man har dårlig tid får man kjøre andre ruter:)

Link to post
Share on other sites

Så Trollungen (TS - Troll Starter) kom aldri opp med noen kartreferense og fremstår som idioten altså. Skulle nesten tro det er en av de kjente som droppet ut av forumet som har re-nicket seg alternativt SV som spiller med seg selv over et imaginært sjakkbrett med egne eller ingen regler kun med hensikten å lage lit "stir".

Trollungen og SV spiller jo fint sammen da.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Så Trollungen (TS - Troll Starter) kom aldri opp med noen kartreferense og fremstår som idioten altså. Skulle nesten tro det er en av de kjente som droppet ut av forumet som har re-nicket seg alternativt SV som spiller med seg selv over et imaginært sjakkbrett med egne eller ingen regler kun med hensikten å lage lit "stir".

Trollungen og SV spiller jo fint sammen da.

 

Den der skjønte jeg absolutt ingenting av :confused:  :confused:  :confused:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...