Jump to content

Trange farvann, båt vil forbi....


Uglesett

Recommended Posts

Hvis du leser innleggene til UGLESETT, vil jeg si at han er bevæpnet med vel så skarpe kniver :smiley:

 

I mitt innlegg var ingen nevnt, men heller ingen glemt! :thumbsup:

 

Det er tilløp til kompetansestrid her i tråden, ikke minst fra TS (vel, egentlig kun fra hans) sin side, og siden kompetansen til både Astor og Bitteliten er vel kjent blant de fleste her såvel som de fartøy de fører så kunne det være interessant å høre hvordan det står til med TS? Og hva slags fartøy fører så TS siden det ikke er en Sjømann22 selv om hans avatar hevder at det nettopp er hva han fører? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Er det du og Bitteliten som har oppnevnt dere til de som skal ta seg av den faglige delen av diskusjonen? :lol::thumbsdown: Hvis man kun har Sotenkanalen som referanse blir stusselig Bitteliten og Astor.

Jeg føler vel ikke at noen har oppnevnt noen som helst i denne tråden. De aller fleste har vært meget forsiktige med å fremheve sin egen kompetanse, på tross av at noen av debattantene her har betydelig mer erfaring enn oss andre. Som jeg nevnte tidligere mener jeg det skal være rom for alle på sjøen, uavhengig av hvor mye erfaring de har. Jeg synes det samme bør gjelde her på forumet, og synes derfor vi bør styre unna diskusjoner om hvor mye erfaring og kompetanse hver enkelt innehar.

 

Antyder du at Bitteliten og Astor ikke har erfaring fra andre steder enn Sotenkanalen, eller ønsker du at vi har flere faktiske steder som referanse i denne tråden? Det siste kan du i så tilfelle lett ordne selv.

 

Jeg har sagt flere ganger at jeg synes at det noen ganger vil være det beste om de som kommer bakfra roer ned. Samtidig har jeg sagt at man ikke bør hindre noen, og slippe forbi dersom det er mulig å gjøre på en trygg måte. Dette bør jo gjelde uansett sted slik jeg ser det, og dermed trenger vi ikke noen referanse for å enes om en slik generell uttalelse. Hva tenker du om en slik generell uttalelse UGLESETT? Kan du si deg enig?

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

 

Men skjønner jo at 50 meter kan bli litt i smaleste laget for en Sjømann på 22 fot, så er nok best å kjøre midt i.

 

Det hadde nok vært et kostelig syn - hvis episoden altså hadde funnet sted - å se en liten 22' Sjømann frenetisk manøvrere i siksakk for å prøve å forhindre en 40' Princess i å passere ... :giggle:

 

Antyder du at Bitteliten og Astor ikke har erfaring fra andre steder enn Sotenkanalen,

 

Ikke ofte man ser et forum-troll i fullt firsprang, men den antydningen der er altså det som kalles flamebait. Bare sånn til orientering :o)

Link to post
Share on other sites

Nå begynner jeg å bli lei dette vrøvlet! Det du mener er selfølgelig riktig i noen settinger, men det er da vel ingen fasit her! Samordning på sjøen er vel det viktigste, ikke det å leke politi. Du som resten av oss finnes ikke suverene, syns det er veldig avslappende og overlate slikt til politiet.

 

Og hvor liten du blir med de personangrepene...... Latterlig!

Er det du og Bitteliten som har oppnevnt dere til de som skal ta seg av den faglige delen av diskusjonen? :lol::thumbsdown: Hvis man kun har Sotenkanalen som referanse blir stusselig Bitteliten og Astor.

 

Jeg vil heller spille ballen tilbake til ekspertisen .Jeg har egentlig en mistanke om at herrene mangler grunnleggende erfaring med å føre en båt i trange farvann hvor trafikken er tett . Det skjer når fellesferien starter opp og godværet slår til . Da er det mye båt og alle har det travelt med enten å komme inn eller ut av skjærgården. Så har vi noen som blir overivrige å glemmer fartsgrenser og at det er flere båter som også har sin plass i leia

 

 

Husk Astor og Bitteliten at i trange farvann med nedsatt fart og mye trafikk er det båten først som avgjør om forbikjøring kan foregå. Kjører man med høyeste tillatte fart og det kan være fare for sammenstøt eller grunnstøting, bør man ikke endre kurs/stoppe og tillate forbikjøring. Og den avgjørelsen er suveren og kan ikke overprøves av noen. En uforutsigbar stopp eller manøver i trange farvann kan være gjenstand for sammenstøt og grunnstøting. Dessuten kan det være et irritasjonsmoment når båter ikke følger fartskiltene og endrer kursen hele tiden for å komme raskere frem.

 

Jeg trodde faktisk at dette var elementært. Men som jeg har sagt før, manglende kunnskap gir dårlige holdninger. Derfor kan et slikt forum som dette være meget nyttig for å tilegne seg mer lærdom, Bitteliten. :thumbsup:

Redigert av Kaptein Gjelseth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sotenkanalen er rett nord for smøgen

Feil.

Sotekanalen er rett nord for Smøgen. :giggle:

 

Siden TS skal være så belærende, hadde det jo vært fint om han skrev stedsnavn riktig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det er etter å ha lest (skumlest) denne tråden her at jeg skjønner hvorfor det er så mange som har det travelt på sjøen,går på skjær som de ikke så for de var jo under vann og ikke merket (selv om de sto på kartet). Passerer brygger fulle av båter og unger i en fart som er ødeleggende for både mennesker og materiell. Kjører seg i hjel når de kolliderer med båter som ligger stille og fortøyd. Kjører langt oppå land selv om de har kartplotter og tror at autopiloten styrer båten utenom andre båter.

Men jeg skjønner ikke at de har tid til å være på sjøen.

Men båtplassen og sjøen er ikke som den var før. Ikke jeg heller. :giggle:

Link to post
Share on other sites

22 sider med innlegg på få dager. Det er altså dette som opptar 'båtfolk' sørpå- å bli forbikjørt. Jøjes ja nei ord blir fattige. Det er ikkje rart det omtrent umulig å komme forbi langs norske veier når det er slik fatt at alle skal være gåsemor

It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong

Link to post
Share on other sites

Hei.

Lang tråd, masse frem og tilbake.

På slutten av 80 tallet kjørte jeg langtransport og i den forbindelse lærte jeg meg noe som siden har fulgt meg enten jeg er i bil eller båt.

 

Blir jeg innhentet betyr det at den bak kjører fortere enn hva jeg gjør og siden jeg ikke bestemmer mer en andre slipper jeg forbi.

Tenk for en befrielse og slippe se i speila hele tiden, noe en gjerne ikke har i båt.

Enkel tanke som skaper liten bekymring, i tilleg får jeg mulighet til å tilrettelegge forbikjøringen og kan ønske den andre en god tur.

Hva loven sier betyr dermed ingen ting, bare en får slappet av og nyte turen.

Mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Må nesten støtte Ugla i denne saken uten at jeg har lest alt som er blitt skrevet. Jeg lærte nok maaaaange år før Catano at vi skulle stille opp på to rekker å gå pent inn i klasserommet. Så skulle vi stille opp ved siden av pulten og så sitte ned når læreren sa sitt ned. En meget viktig lærdom man i overført betydning kan ta med seg både på sjøen og på veien.

 

De som løp forbi alle de andre inn i klasserommet og skrålte og prøvde å lage kaos ble effektivt tatt ut og fikk en streng irettesettelse. Desseverre har dette gått ut på dato ,noe vi ser både på vei og til sjøss idag.

 

Jeg for egen del kjører mye båt i trange farvan og kjører selvsagt ikke forbi på de trangeste stedene. Sjøen er stor nok til å forta slike manøverer i åpent farvann hvor det kan skje uten fare og sjenanse for bla Ugla som har en liten motorsvak båt som er veldig utsatt for sidebølger fra større båter.Selv en Ugle har rettigheter på sjøen.

 

Kanskje det var en tabbe å frita den øverste aldersgruppen fra å ta båtførerbeviset? ( hehe)

 

 

Alle vet nok innerst inne at man like godt kan vente med å kjøre forbi denne båten da man skal inn i de trange kanalen med mange skjær

 

bilde

 

Siden den store båten bak meg også holder lovlig fart 5 knop vil det aldri bli noen forbikjøring. Da har man et problem mindre å forholde seg til

 

.bilde

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å lese seg opp på innleggene i tråden etter noen døgn borte .. og det er greit å se TS står på sitt.. noe som ikke er overraskende...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

De som løp forbi alle de andre inn i klasserommet og skrålte og prøvde å lage kaos ble effektivt tatt ut og fikk en streng irettesettelse. Desseverre har dette gått ut på dato ,noe vi ser både på vei og til sjøss idag.

 

 

Neida, absolutt ikke gått ut på dato på de skolene jeg kjenner til, men disse ligger riktignok i etablerte strøk med vel møblerte hjem.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Må nesten støtte Ugla i denne saken uten at jeg har lest alt som er blitt skrevet. Jeg lærte nok maaaaange år før Catano at vi skulle stille opp på to rekker å gå pent inn i klasserommet. Så skulle vi stille opp ved siden av pulten og så sitte ned når læreren sa sitt ned. En meget viktig lærdom man i overført betydning kan ta med seg både på sjøen og på veien.

 

Det er selvfølgelig nesten alltid dødfødt å prøve å sammenligne trafikken på sjøen med trafikken på land. Enda værre er det å komme trekkende med klasserommet... gratulerer med å ha hevet usaklighetsnivået i denne ikke-saken ytterligere :o)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...