Jump to content

Trange farvann, båt vil forbi....


Uglesett

Recommended Posts

 

Det er selvfølgelig nesten alltid dødfødt å prøve å sammenligne trafikken på sjøen med trafikken på land. Enda værre er det å komme trekkende med klasserommet... gratulerer med å ha hevet usaklighetsnivået i denne ikke-saken ytterligere :o)

Tja, jeg vil si både og. Mye av det som diskuteres i denne tråden omhandler trafikkpsykologi. Altså ikke bare hva reglene sier, men hva man bør gjøre, og hvordan folk faktisk handler. Mange av innleggene i tråden har gitt uttrykk for radikalt forskjellige måter å tenke på. Noen fokuserer sterkt på reglene, noen fokuserer sterkt på hensynet andre bør ta, noen på felles ansvar, noen på rettigheter, noen på hva man bør gjøre for å gjøre livet lettere for seg selv.

 

Mar Brecha vektlegger i sitt innlegg, slik jeg tolker det, regler og orden i trafikken med å dra en parallell til klasserommet. Med tanke på hvor stor rolle psykologien spiller for hvordan vi oppfører oss i trafikken, og på sjøen, så kan jeg ikke se at et slikt innlegg er dødfødt.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Mar Brecha vektlegger i sitt innlegg, slik jeg tolker det, regler og orden i trafikken med å dra en parallell til klasserommet. Med tanke på hvor stor rolle psykologien spiller for hvordan vi oppfører oss i trafikken, og på sjøen, så kan jeg ikke se at et slikt innlegg er dødfødt.

 

Så enig så enig......Tenkte jeg skulle holde meg langt borte fra denne tråden, men klarer ikke å la være. Lærer man ikke folkeskikk i klasserommet, så lærer man det ikke på utsiden heller, hverken på sjø eller land.

Lykke til videre....

Link to post
Share on other sites

Må nesten støtte Ugla i denne saken uten at jeg har lest alt som er blitt skrevet. Jeg lærte nok maaaaange år før Catano at vi skulle stille opp på to rekker å gå pent inn i klasserommet. Så skulle vi stille opp ved siden av pulten og så sitte ned når læreren sa sitt ned. En meget viktig lærdom man i overført betydning kan ta med seg både på sjøen og på veien.

...

 

 

 

 

Gikk du i samme klasse som Ugla?

Link to post
Share on other sites

 

Lærer man ikke folkeskikk i klasserommet, så lærer man det ikke på utsiden heller, hverken på sjø eller land.

Lykke til videre....

Det er nok ikke pensum på skolen, men barna har foreldre som har dette ansvaret.. På skolen så er det fag som skal læres og ikke folkeskikk, det skal ungene ha med seg hjemmefra... men klart det finnes tilbakestående foreldre som tror dette er skolens ansvar, og dermed ikke lærer ungene folkeskikk..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I Norge går et barn på skolen seks timer om dagen fem dager i uken i 38 uker i året som betyr at de tilbringer ca 13% av tiden på skolen mens foreldrene har dem under sine vinger i den resterende tiden sånn ca 887% av tiden så det er helt naturlig å gi skolen skylden for et barns dårlige oppdragelse.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke pensum på skolen, men barna har foreldre som har dette ansvaret.. På skolen så er det fag som skal læres og ikke folkeskikk, det skal ungene ha med seg hjemmefra... men klart det finnes tilbakestående foreldre som tror dette er skolens ansvar, og dermed ikke lærer ungene folkeskikk..

Og hva lærer du barna dine? At andre mennesker er tilbakestående, idioter og hjernedød, som du gjør på her på båtplassen?

Link to post
Share on other sites

Neida, det finner du ut selv.. de er såpass oppegående..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De bør møtes med korrekt opptreden fra andre båtførere.

I denne tråden så er det vel de andre båtførere som reagerer på en korrekt måte med tanke på premieidioten som teoretisk ligger først i køen.. og ikke vil si hvor det er, hva en fører... Jeg tror nok du er blitt bønnhørt her..

 

UGLESETT minner meg sterkt om karen som kjørte feil på E18 på motorveien, og det ble meldt på radioen om at alle måtte være observant på bilen som kjørte mot kjøreretningen.. hvor på karen kommenterte til kona, en bil??... Det er jo mange hundre...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg vil si både og....

 

Psyken er nok den samme på land som til vanns, så når du legger "psykologi" til "trafikk" har du selvsagt laget deg selv et poeng. Men det er riktig det, vi tar med oss oss selv ombord i båten. Noen av oss endrer litt personlighet bak rattet, og da gjør de det sikkert bak roret også, men i det store og hele, så er vi jo oss selv hele tiden.

 

Nå er det slik at klasserommet er befolket av u-utvklede individer - kalt barn - og de blir passet på av en lærer, typisk i forholdet 1:30. Ulike retninger innen pedagogikken foreskriver ulike metoder for å gjøre folk av disse, hvor den varianten som beskrives her sikkert er savnet av enkelete, men stort sett kastet på historiens skraphaug, det går helt fint an å lære respekt, disiplin. høflighet, empati og alt det derre uten å ta ibruk psykoatisk mobbing av sårbare individer som ikke er ferdig modne.

 

I trafikken, og i mye større grad på sjøen enn på land, er det ikke en konstabel pr. 30 båtfører som utdeler passelig straff til de som ikke innordner seg køsystemet, og det kommer aldri til å bli det heller, man kan like gjerne ønske seg kanon til å skyte alle sinker i senk med, det har ingenting med virkeligheten å gjøre, like lite som denne tråden har noe med virkeligheten å gjøre i sin helhet, den er basert på en hypotetisk hendelse som i praksis aldri ville funnet sted, medmindre noen aktivt går inn for det, og det kan man jo lese seg til her at enkelte sikkert har kapasitet til. Men i det store og hele opplever vi svært sjelden slike problemer. Noen ganger møtes imidlertid to tvillingsjeler, og da oppstår enten løøøøv, eller så er det to av knoll-og-tott-kaliber a'la Uglesett som møtes i trangt farvann, og - vel - det tror jeg ikke det er noe vi kan gjøre noe med, antagelig har de fått utdelt dårlig karma etter besittelse av elektrisk fluesmekker i forrige liv eller hva vet jeg, fortvilelsen de opplever er ihvertfall fullt fortjent, det er jeg helt sikker på.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Psyken er nok den samme på land som til vanns, så når du legger "psykologi" til "trafikk" har du selvsagt laget deg selv et poeng. Men det er riktig det, vi tar med oss oss selv ombord i båten. Noen av oss endrer litt personlighet bak rattet, og da gjør de det sikkert bak roret også, men i det store og hele, så er vi jo oss selv hele tiden.

 

Nå er det slik at klasserommet er befolket av u-utvklede individer - kalt barn - og de blir passet på av en lærer, typisk i forholdet 1:30. Ulike retninger innen pedagogikken foreskriver ulike metoder for å gjøre folk av disse, hvor den varianten som beskrives her sikkert er savnet av enkelete, men stort sett kastet på historiens skraphaug, det går helt fint an å lære respekt, disiplin. høflighet, empati og alt det derre uten å ta ibruk psykoatisk mobbing av sårbare individer som ikke er ferdig modne.

 

I trafikken, og i mye større grad på sjøen enn på land, er det ikke en konstabel pr. 30 båtfører som utdeler passelig straff til de som ikke innordner seg køsystemet, og det kommer aldri til å bli det heller, man kan like gjerne ønske seg kanon til å skyte alle sinker i senk med, det har ingenting med virkeligheten å gjøre, like lite som denne tråden har noe med virkeligheten å gjøre i sin helhet, den er basert på en hypotetisk hendelse som i praksis aldri ville funnet sted, medmindre noen aktivt går inn for det, og det kan man jo lese seg til her at enkelte sikkert har kapasitet til. Men i det store og hele opplever vi svært sjelden slike problemer. Noen ganger møtes imidlertid to tvillingsjeler, og da oppstår enten løøøøv, eller så er det to av knoll-og-tott-kaliber a'la Uglesett som møtes i trangt farvann, og - vel - det tror jeg ikke det er noe vi kan gjøre noe med, antagelig har de fått utdelt dårlig karma etter besittelse av elektrisk fluesmekker i forrige liv eller hva vet jeg, fortvilelsen de opplever er ihvertfall fullt fortjent, det er jeg helt sikker på.

 

 

Har du tenkt lenge på dette? hehe

 

 

Etter å ha lest side opp og side ned kunne jeg tenkt meg svar på et enkelt spørsmål.

 

Er de som kjører med 5 knop i en 5 knops sone en sinke.

 

Sydvesten, Quantumduck, Vikiing 26 ac kan svare ja eller nei slik at vi få løst det spørsmålet

Redigert av Mar Brecha (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Har du tenkt lenge på dette? hehe

 

Om jeg har tenkt lenge på det? Øh ... ja, det opptar meg litt hvordan barna har det på skolen? Og du? Ikke så mye, kanskje? Nei, det trodde jeg ikke heller :o)

 

Ps, og lær deg å sitere, spesielt slike skvaldregjess som meg.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Har du tenkt lenge på dette? hehe

 

 

Etter å ha lest side opp og side ned kunne jeg tenkt meg svar på et enkelt spørsmål.

 

Er de som kjører med 5 knop i en 5 knops sone en sinke.

 

Sydvesten, Quantumduck, Vikiing 26 ac kan svare ja eller nei slik at vi få løst det spørsmålet

Og han som har god grunn til å kjøre fortere, er han nødvendigvis en fartsbølle?

Link to post
Share on other sites

Er vel få som har påstått at de er en sinke, men de kan jo være til hinder for båter som har høyere tomgangshastighet enn dette hvis de nekter å slippe forbi disse båtene.

 

Egentlig et tullespørsmål som det skulle være helt unødvendig å svare på..

Redigert av S/Y Rainbow (see edit history)

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Kan man få alternative svarmuligheter eller sjansen til å ringe en venn? Eller kanskje 50/50?

 

Det var da voldsomt da Mouche....ingen flere alternativer Forstått!!!!?????

 

Er vel få som har påstått at de er en sinke, men de kan jo være til hinder for båter som har høyere tomgangshastighet enn dette hvis de nekter å slippe forbi disse båtene.

 

Nye spørsmål.

 

1.Er det lov å feks å kjøre 10 knop i 5 knops sone hvis man har for høy tomgangshastighet.( Dette er et ja og nei spørsmål.ikke lov å ringe en venn)

 

 

2.Skal båtførere som kjører 5 knop i 5 knops område stoppe opp/kjøre inn på land og slippe alle med høy tomgangshastighet fram ? ( ja og nei spørsmål)

 

3.Hvordan vet man at båtene bak har høy tomgangshastighet?

 

( her kan man gi et litt mer utfyllende svar)

Link to post
Share on other sites

 

Det var da voldsomt da Mouche....ingen flere alternativer Forstått!!!!?????

 

 

 

 

 

Egentlig et tullespørsmål som det skulle være helt unødvendig å svare på..

 

Mar Brecha - jeg mente det samme som S/Y Rainbow, men valgte en litt mer ironisk vinkling på min kommentar. Kan du vise til alle de innleggene hvor noen har hevdet at en båt som holder fem knop i en fem-knops sone er en sinke? Ikke? Hmmm, kanskje ingen her mener det?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...