Jump to content

Bavaria før og etter "masseproduksjon"


faraway

Recommended Posts

Godt

 

Det er en artig debatt dette med industri vs håndarbeid. Er det noen som tror at T-Forden hadde blitt en suksess uten samlebåndet og tankene til Henry Ford?. Nei, profesjonell industriproduksjon hever nivået betraktelig på arbeidet som utføres. En godt industrialisert prosess gir produktet til den kvaliteten som er spesifisert. Håndarbeid gir mye større variasjoner i levert produkt. Derimot er specs på en Bavaria satt opp med billigere løsninger enn det de råeste ekspedisjons båtene er satt opp med. Disse blir også laget i betydelig færre antall og de må bli produsert under mer tradisjonelle forhold som gir produksjons variasjoner. En håndlaget luksusbil har selvsagt mange flere avvik i produksjonen enn det en Toyota Corolla har, men det er vel ikke akkurat noen tvil om hvilken man kunne tenke seg å hatt stående i garagjen og tatt søndagsturen med.

Godt man da hos HR får begge deler. Både delproduksjon som er industrialisert og håndarbeid, alt flettet sammen til et kunstverk uten slurv og for mange kompromisser som går på å spare seg til kjipe løsninger.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HR312MK1, nå har jeg fulgt denne tråden de siste dagene, og må si at du er en trist og skammelig fyr.

 

Det er helt ok at du er fornøyd med båten din, og det er helt rett at andre båter er bedre enn andre, men nå må du gi deg.

 

Grunnen til at det lages mange ulike båter , er for å tilpasse for ulike formål og stadier i livet. Da er det noen ganger godt nok med en masseprodusert båt der de siste bitene ikke er state of the art. I hvert fall om man er 30 år og har lyst å være på sjøen, samtidig som man skal brødfø to barn, betale huslån og alt annet.

 

Du har nå gjennom hele denne tråden angrepet alt som ikke er HR, rakket ned på Bavaria båter.

 

Du minner om meg selv da jeg var 12 år, jeg husker jeg diskuterte som filler med en kamerat om hvilken PC som var best... Jeg håper du bruker den superbåten din til å seile hardt på de største verdenshav, og ni stirrer på detaljene dag ut og dag inn. Om ikke er du bare en trist og usikker fyr som prøver å få bekreftelse på kjøpet ditt og har brukt mye mer penger enn du hadde hatt behov for...

 

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

HR312MK1, nå har jeg fulgt denne tråden de siste dagene, og må si at du er en trist og skammelig fyr. [/size]

[/size]

Det er helt ok at du er fornøyd med båten din, og det er helt rett at andre båter er bedre enn andre, men nå må du gi deg. [/size]

[/size]

Grunnen til at det lages mange ulike båter , er for å tilpasse for ulike formål og stadier i livet. Da er det noen ganger godt nok med en masseprodusert båt der de siste bitene ikke er state of the art. I hvert fall om man er 30 år og har lyst å være på sjøen, samtidig som man skal brødfø to barn, betale huslån og alt annet.[/size]

[/size]

Du har nå gjennom hele denne tråden angrepet alt som ikke er HR, rakket ned på Bavaria båter. [/size]

[/size]

Du minner om meg selv da jeg var 12 år, jeg husker jeg diskuterte som filler med en kamerat om hvilken PC som var best... Jeg håper du bruker den superbåten din til å seile hardt på de største verdenshav, og ni stirrer på detaljene dag ut og dag inn. Om ikke er du bare en trist og usikker fyr som prøver å få bekreftelse på kjøpet ditt og har brukt mye mer penger enn du hadde hatt behov for...[/size]

:-) Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror HR312Mk1 er veldig stolt av båten sin, omtaler den som et kunstverk med bare gode og flotte løsninger, eneste mangel er tydeligvis et ordentlig bad.

Litt trist å se at han da ikke skjønner at andre kan være like stolte og glade i sin egen båt, men det er jo mange mennesker som ønsker å gjøre seg større, ved å gjøre andre mindre.

Mener da og å ha hørt at Hr også har slitt med kvaliteten på noen båter og at ny båt fra Hr er blitt bedømt som ikke sjødyktig etter befaring av uavhengige kontrollører.

 

Likedan var jeg med å seilte en Dufour 34 fra Bermuda til Azorene i 2010. Vi møtte da en trivelig svenske på Bermuda i en Hr 42.

Vi seilte med få timers mellomrom fra Bermuda og vi kom fram 3 døgn før Hrèn til Azorene.

Svensken hadde da seilt konservativt, men hadde allikevel fått betydelige skader på båten sin, bla hadde han slike vindskydd på rekken, som hadde medført bøyde og opprevne rekkestøtter.

Så at Hr er så mye mer solid og seiler så mye bedre enn produksjonsbåter til enhver tid, stemmer ikke med min erfaring.

 

Den beste båten er jo den man har i øyeblikket, blir jo morsomt å se om Hr 312mk1 noen gang bytter båt

Link to post
Share on other sites

Jo det vil jeg tro, i dette tilfelle var det vår første tur over dammen og svenskenes 3 gang t/r så de var nok mer erfaren.

Dog er ingen båter perfekte og alle blir slitt og skadet etter bruk.

Hvordan noen kan mene at de beste båtene ble utviklet og bygd på 70 og kanskje 80 tallet, begriper ikke jeg, utviklingen går framover på alle områder, også på seilbåt fronten.

Estetikk og utseende kan man jo diskutere og det som er vakkert, ligger i betrakterens øye

Link to post
Share on other sites

Her er presentert tusen argumenter for å kjøpe Bavaria, først og fremst pris, og det er greit nok det, men legg av med å prøve å genierklære båtene, for prisen er nemlig Bavarias eneste fortrinn.

 

En annen genial ting med HR, som ikke er nevnt: Har du behov for tips til vedlikehold eller annet, kan du ringe verftet og få snakke med folk som har jobbet med å bygge båtene. Kundeservice i toppklasse.

Link to post
Share on other sites

Har du noen gang vært om bord i en Bavaria ? jeg tviler.

Selv har jeg aldri satt mine ben i en Bavaria, men kan allikevel ikke tenke meg å dømme de nord og ned, ser klart at de fyller en funksjon og dekker et behov hos mange.

Er også ganske sikker på at en nyere Bavaria har mange fordeler som en eldre Orust båt ikke har, ikke bare pris.

Link to post
Share on other sites

Har du noen gang vært om bord i en Bavaria ? jeg tviler.

Selv har jeg aldri satt mine ben i en Bavaria, men kan allikevel ikke tenke meg å dømme de nord og ned, ser klart at de fyller en funksjon og dekker et behov hos mange.

Er også ganske sikker på at en nyere Bavaria har mange fordeler som en eldre Orust båt ikke har, ikke bare pris.

 

Ja. Både før jeg kjøpte båten min og etter.

 

Hva gjelder fordeler nye Bavariaer har vs eldre Orust-båter må du gjerne nevne i fleng. Jeg kommer virkelig ikke på en eneste ting.

Link to post
Share on other sites

Mitt poeng er bare at dette er en trist diskusjon som har kommet opp mange ganger.

 

Alle vet at jo mer du betaler (som oftest) jo bedre kvalitet får du. Det som jeg ønsker til livs, ar at ikke alle er råseilere, eller kan bruke alt de eier på båt -og derfor er ulike båter gode, for ulike folk. Jeg blir bare så grådig provosert av folk som mener noe er dårlig -uten å ha kjennskap til behovet.

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

 

HR312MK1, nå har jeg fulgt denne tråden de siste dagene, og må si at du er en trist og skammelig fyr.

 

Det er helt ok at du er fornøyd med båten din, og det er helt rett at andre båter er bedre enn andre, men nå må du gi deg.

 

Grunnen til at det lages mange ulike båter , er for å tilpasse for ulike formål og stadier i livet. Da er det noen ganger godt nok med en masseprodusert båt der de siste bitene ikke er state of the art. I hvert fall om man er 30 år og har lyst å være på sjøen, samtidig som man skal brødfø to barn, betale huslån og alt annet.

 

Du har nå gjennom hele denne tråden angrepet alt som ikke er HR, rakket ned på Bavaria båter.

 

Du minner om meg selv da jeg var 12 år, jeg husker jeg diskuterte som filler med en kamerat om hvilken PC som var best... Jeg håper du bruker den superbåten din til å seile hardt på de største verdenshav, og ni stirrer på detaljene dag ut og dag inn. Om ikke er du bare en trist og usikker fyr som prøver å få bekreftelse på kjøpet ditt og har brukt mye mer penger enn du hadde hatt behov for...

 

Om du hadde fulgt med i tråden så hadde du sett at jeg ikke har HR. Badet hadde med 29 foteren til salgs å gjøre. Det regnes som et stort minus å selge/kjøpe en båt uten bad med dusj i dag som du sikkert skjønner.

Jeg forklarte noen positive sider med båten for å forsvare prisen til han som lurte. Kanskje han fikk noen svar han ønsket.

I tillegg så synes jeg HR båter overgår Bavaria på områdene i temaet for tråden og jeg fremhevet dette når det var spm. om dette. Kanskje det bidro til at trådstarter fikk noen vurderinger som bidro til at han ble klokere. Kanskje han og tryggere kan velge Bavaria etter å ha lest om både fordeler og ulemper. Om båtene før 1998 eller etter het exclusive eller holiday eller ikke så skrev jeg at min oppfatning er at de ikke var spesielt forseggjorte osv. verken da eller nå. (jeg går utifra at han som spurte om dette, spurte for ikke å bli lurt/være best mulig informert fra begge leire) Kjøper han en Bavaria fra før 1998 og forventer å få Orustkvalitet pga. at en selger eller eier av så tidlig produsert båt fremhever kvaliteten og finish som så mye bedre før 1998, så er det etter min vurdering en sannhet med store modifikasjoner.

 

Forøvrig er en velholdt HR 31 fot en båt som kan passe for en familie med to små barn. Passer til et par, til en pensjonist. Passer til en student, til en vennegjeng osv. Rett og slett en fantastisk turbåt mtp. prisen. Bjørn Kjos hadde visstnok sin i 20 år for så å kjøpe ny og "lik" båt?

Ellers har jeg allerede sagt at jeg skjønner at andre velger annet, så hvorfor du gjentar dette skjønner jeg ikke.

 

Du minner meg forøvrig om en politiker som sier noe uten å bidra med noe.

 

At diskusjonen har dreid til at alle bavariaeiere sier at jeg må synes Bavaria er godt nok da det er masseprodusert og ikke ser andre fordeler med HR enn at den har mye treverk og koster 3-4 millioner og er helt utenfor et normalt budsjett når jeg har fokusert på at man kanskje ikke trenger båt over 40 fot, ny båt osv om man kjøper en flott og velholdt HR som har akkurat de egenskapene trådstarter spurte om.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nicket mitt er basert på svært gode minner. Jeg har hatt svært mange båter. Inkl. nye store motorbåter osv. men noen av de beste minnene har jeg fra HR. Spesielt 312en.

 

så egentlig vil jeg bare at så mange som mulig her rakker ned på HR og forklarer at HR er ikke masseprodusert og derved helt uaktuelt for en normal person.

Link to post
Share on other sites

Bavaria 38 mangler hvertfall cockpit komfort. Fatter ikke hvordan man kan sitte 12-15 timer uten ryggstøtte over dammen ?

Vennligst forklar!

 

Vi har heller ikke ryggstøtte på vår Beneteau, bortsett fra en wire som er trekt over åpningen i pushpiten.

 

Løsningen er en slik: http://www.bestmarin.no/Produkter/Bekledning/vannsport/fritid/Stoler/bord/puter/Stol/Comfort-Seat-Classic--marinebl%C3%A5--227088-p0001651826.aspx

Link to post
Share on other sites

 

Vi har heller ikke ryggstøtte på vår Beneteau, bortsett fra en wire som er trekt over åpningen i pushpiten.

 

Løsningen er en slik: http://www.bestmarin.no/Produkter/Bekledning/vannsport/fritid/Stoler/bord/puter/Stol/Comfort-Seat-Classic--marinebl%C3%A5--227088-p0001651826.aspx

uten at jeg vet om det var slik han mente? koster de 650 her http://www.baardsen.no

 

Ve, min kommentar gikk på seilbåter og tror også jeg presiserte det. Nå har jeg kun vært i Lillesand i fem uker i sommer og med "krypinn" i byen så ble det noen turer til sentrum/gjestehavna og på sjøen hver dag samt utsikt til marina og byfjorden, men du har sikkert bedre oversikt.

 

Jeg har forøvrig også kommentert de mange prinsessene som var i byen og at det store flertallet syntes å komme fra Vestlandet, i alle fall i følge de navn på hjemmehavner som var påklistret skrogene.

Tja, det virker som om vi har observert det samme, foruten "Bavariatreffet" du har fått med deg.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Vi har heller ikke ryggstøtte på vår Beneteau, bortsett fra en wire som er trekt over åpningen i pushpiten.

 

Løsningen er en slik: http://www.bestmarin.no/Produkter/Bekledning/vannsport/fritid/Stoler/bord/puter/Stol/Comfort-Seat-Classic--marinebl%C3%A5--227088-p0001651826.aspx

 

900 kroner for ei sittepute? Jaja, kjøper man billig båt så kan man jo ta seg råd til sånt...

Link to post
Share on other sites

Og om noen har lyst på en slik sittepute så kan de komme forbi her og hente den gratis.

Vi kjøpte en slik http://www.islandwaterworld.com/browse.cfm/sport-a-seat-captain-navy/4,8702.html på grenada.

 

Elendig kvalitet så den er helt nedsittet allerede så tenk kvalitet om man tenker å kjøpe en slik.

 

Når det gjelder sittecomfort over lang avstander så sitter man vel uansett med ryggen mot fartsretningen under sprayhood eller ligger og halvsover ett eller annet sted, man sitter skjelden rett opp og ned på benkene uten puter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...