Jump to content

Bavaria før og etter "masseproduksjon"


faraway

Recommended Posts

Var det ikke slik at man hadde spesifisert materiale til to Maxi 77 prototyper og så misforstod verftet som skulle bygge den og helte alt i samme gryte så og si? Det må ha vært en gudommelig panserskute da den stod ferdig ... verdens beste båt tror jeg faktisk jeg vil driste meg til å påstå.

Link to post
Share on other sites

Var det ikke slik at man hadde spesifisert materiale til to Maxi 77 prototyper og så misforstod verftet som skulle bygge den og helte alt i samme gryte så og si? Det må ha vært en gudommelig panserskute da den stod ferdig ... verdens beste båt tror jeg faktisk jeg vil driste meg til å påstå.

Det stemmer,båten finnes og heter vistnok Potemkin :-)
Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

 

Resultatene i 40 Mijl van Bru er imponerende, men i Tjörn rundt ser det jo ut til at den faktisk var størst av båtene den slo på ukorrigert tid, da ... ihvertfall de konkurrentene som blir nevnt i lenken. At nyere HR seiler bra ser man på testresultater også.

Link to post
Share on other sites

Er det båten eller mannskapet som seiler?

det er vel en slags kombinasjon ... dessuten sikkert en fordel at de som produserer båten også kan seile ...

Det stemmer,båten finnes og heter vistnok Potemkin :-)

https://baatplassen.no/i/topic/103533-svakhet-i-skraag-paa-hydrolift-f-23/#entry1479145 var litt morsom, apropos våre panserbetraktninger ...

Link to post
Share on other sites

Har Bavaria og er meget fornøyd. Meget god kvalitet til en lav pris. Vil vel heller si at Bavaria er sjøens "Toyota" enn IKEA. Noe av hemmeligheten er autoamtisert produksjon av innredingsmoduler. Litt rart at håndlaget produkt alltid ansees som bedre enn industriprodusert. Som regel er det jo motsatt, at kvaliteten varierer mer der alt gjøres manuelt. Dekksutstyr, motor, luker rigg etc. er av god standard kvalitet.

I tillegg er det fordel i Norge med en svært god forhandler (Lunde båt) som er veldig proffesjonell.

 

 

Ja mye plastikk i Toyota og. Samt et greit fremkomstmiddel selv om jeg har inntrykk av at Toyota på flere vis er mer gjennomført enn Bavaria så Hyundai (som en annen på forumet sa) er vel mer rett mht. feil og mangler vil jeg tro. Men Hyundai er vel greit nok det og eller er det noe galt med Hyundai foruten at den er litt kjip ift. konkurrenter og har litt flere feil enn de beste på markedet? En bil tilbringer man normalt ikke mye tid i, foruten akkuat transportetappen som for egen del sjelden tar mer enn 20 min om gangen så jeg kunne klart meg godt med en Toyota. Det ville vært "godt nok" selv om jeg tilfeldigvis har et annet bilmerke nå. For meg er imidlertid en båt som mitt andre hjem og da ønsker jeg ikke det som for meg minner om slurv, hastverksarbeid, kjipe løsninger (ift. mer forseggjorte merker) som drar ned helhetsinntrykket, innredning jeg ikke liker osv. At HR er såkalt håndlaget gjør det ikke automatisk bedre enn industriprodusert i den grad Bavaria er industriprodusert og HR ikke, men HR gjør generelt en mye flottere jobb, velger fra øverste hylle uten å plutselig komme med noen svært simple løsninger osv. Som sagt, for meg er HR båtene kunstverk ift. "campingvognene". At jeg og har latt meg imponere over varm kniv i smør følelsen ved seiling i motvind osv. gjør at man føler seg mer i ett med båten og det oftere blir en nytelse i stedet for et strev å seile. Ellers sier jo Bavaria selv at de skal forbedre finishen osv. på 2014 modeller så får vi se om det blir som de planlegger. Om prisen ikke øker betraktelig så kan det jo bli et enda bedre kjøp og såpass bra trivselfaktor ombord at enda flere liker Bavaria, inkl. meg selv for det jeg vet.

Link to post
Share on other sites

Åpnet denne tråden etter ett tidligere innlegg og ble desverre ikke sjokkert.

 

Trådstarter hadde i sitt første innlegg et saklig spørsmål og første svar var en anbefaling om å gå til merkeklubb for å unngå "fjasesvar". Første svar hadde desverre alt for rett og jeg tviler på om trådstarter blir å se her igjen. Som nevnt av en tidligere - "umøblerte hjem", eller sagt på en annen måte arrogante forståsegpåere som rakker ned på andre (folk i båt) som desverre overtar båtplassen.no. Dette er en av grunnene til at flere har forlatt båtplassen og jeg har begynt å bruke merkeklubb mer enn båtplassen. Var nærme å slette hele profilen min.

 

Noen hederlige unntak er i tråden, til resten - Skjærp dere!

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del synes HR er for gammeldagse, for trange og for trege. Mange andre merker jeg heller ville valgt og samtidig spart en masse penger :smiley:

Trege ja. Er man ikke i en koselig båt, så er det ihvertfall viktig å komme seg fort avgårde til noe annet. Selv foretrekker jeg fly om jeg skal fort avgårde og der kjeder jeg mer i 500kts, enn i 5kts i en HR, selv om det kan være interessant med regatta i en topp moderne regattabåt i ny og ne.

Gammeldagse ja .. de tar godt vare på klassisk eleganse og kombinerer det med siste nytt i bransjen på andre områder.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Den der greia med å ta mål og stå og gnikke og lakke med pensel den er nok ikke lenger realitet.

 

 

Vel, før verftet på Vindön stoppet produksjonen for noen år siden sin så var jeg vitne til det selv da jeg var innom.. Kan ikke si at effektiviteten imponerte meg, der gikk det mye i kaffe, snekkerblyant og snus, svært lite i produktivitet.., Derfor brukte de ett halvt år på en båt også.. Men dyrt ble det iallefall... siden timene rant på produktet uten nevneverdig progresjon i produksjon ..

 

Det kan jo tenkes jeg stiller for høye krav til effektivitet og en skal levere rett kvalitet til rett pris og til tiden, det er noe de ikke leverte fra Vindön.. fin kvalitet er det jo, men ikke til rett pris.. Inkompetansenivået når det gjelder optimalisert produksjon var svært høyt..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja for deg blir det like kjedelig med en slik spøk som diverse ikea møbler. HR er imidlertid ift. Bavaria, kunstverk som innbyr til god atmosfære med sjarm, sjel osv.

Kunst koster penger om man ikke lager det eller arver det. Men jeg forstår at alle ikke verdsetter det like mye i likhet med flotte malerier som treffer forskjellig fra person til person.

 

Det høres ut som du mener at man ikke kan få en god atmosfære i en Bavaria.

Der er jeg uenig med deg. Kunstverk alene innbyr ikke til en god atmosfære, det er det innbyderen og evt. gjester som står for atmosfæren. Man kan for øvrig finne sjarm og sjel på de underligste steder. Vakre omstendigheter setter en spiss på det hele.

 

Av og til har jeg opplevd at verten mangler sjarm, sjel og evne til å skape en atmosfære, da hjelper det ikke hvor mye «tingene» koster. Du skal heller ikke glemme at kunstverk også kan være makkverk, uten å si at HR er det. Jeg liker selvsagt innredningen i HR båtene, men jeg vurderer den for dyr i forhold til nytelsen og prioriterer annerledes.

 

For å sitere kjente Norske langturgutter: De fineste opplevelsene kostet ingenting.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at de som har et reelt forhold til båt, sjø og den maritime verden har en seilbåts "kosefaktor" som er nevnt her noen ganger...et godt stykke nrd på lista. Fungsjonalitet, rett pris og egenskaper under bruk er det som teller.

Litt historie: Det første Lord Nelson gjorde da han overtok sitt nye flaggskip var å hogge ned alle figurer og pynt for å bedre skipets stabilitet og seilegenskaper. Hva skjrdde med svenskemes Wasa? Tradisjon hmmm?

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er noe de ikke leverte fra Vindön.. fin kvalitet er det jo, men ikke til rett pris.. Inkompetansenivået når det gjelder optimalisert produksjon var svært høyt..

Sydvesten ,slutt å snakk så mye om pris og penger, og se å få kjøpt deg en båt igjen :-)

Hvorfor så opptatt av pris? ...det er tross alt til båt !

Link to post
Share on other sites

Litt historie: Det første Lord Nelson gjorde da han overtok sitt nye flaggskip var å hogge ned alle figurer og pynt for å bedre skipets stabilitet og seilegenskaper. Hva skjrdde med svenskemes Wasa? Tradisjon hmmm?

 

Hehe, ja, og "kosen" får man jo raskt tilbake med litt telys og plastblomster har jeg sett. Kanskje en liten hagegnom på dekk eller badeplattform?

 

Lærte tidligere i sommer hva definisjonen på "romslig båt" er; Kravet er at du kan bære en kasse øl på tvers forbi vantene. Det er også veldig greit med plass over dekk ved bæring av bikkjer, handleposer, bager, unger, eh, også når noen skal fram på fordekket under seilas da ... prisen å betale er at jeg ikke har ståhøyde i sofaene i salongen, og litt mindre romfølelse i salongen. Cockpit er laget for å sitte på ripa og styre, også når båten krenger, da har man god oversikt framover og kan også se lusa i genoaen. Båten seiler bra og er bra å seile. Det, og at den faktisk henger sammen (takket være Lunde) syns jeg er viktig. Fint med pene linjer også, og det har ofte båter som seiler bra.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, før verftet på Vindön stoppet produksjonen for noen år siden sin så var jeg vitne til det selv da jeg var innom.. Kan ikke si at effektiviteten imponerte meg, der gikk det mye i kaffe, snekkerblyant og snus, svært lite i produktivitet..,

Og det er vel også en av grunnene til at det stort sett bare er ett verft igjen på Orust og de driver ikke så ueffektivt som disse andre, dog har de heller ikke priset båtene så høyt som disse mer håndbygde.

Egentlig veldig synd for det minsker mangfoldet og vi som liker å se på pene båter får mindre utvalg å glane på etterhvert som årene går og utvalget blir mer og mer likt.

Link to post
Share on other sites

Joda Enzo er enig der, var innom i 2009 på Ellös og kikket også, så litt mer proffe ut der.. Var også innom verftet på Henån før de revet skikkelig seilene "for siste gang". Fine båter, men pris og kvalitet henger dessverre ikke sammen, en betaler ikke for en Mercedes og får en Lada

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...