Jump to content

Ombygging av Skilsø 23 til åpen, selvlensende fiskebåt

Fishermidas

Recommended Posts

[...] Det er brukt mye kontaktlim :nonod: og timene gikk..... Regner med å måtte pusse lett over før jeg påfører ny gelcoat. Er det noen som har et godt tips for fjerning av kontaklimrester??? Vil Aceton

fungere??

Har ingen tips om fjerning av gammelt kontaktlim, men vil understreke viktigheten av å få det fjernet skikkelig. En del av disse gamle kontaktlimene inneholder stoffer som hindrer/vanskeliggjør herding av polyester og epoxy og noen ganger har dette "stoffet" (antakelig en eller annen mykgjører av kjipt format, PCB for eksempel.) trukket inn i glassfiber. Mitt eneste tips er derfor å prøvemale med ny topcoat på ett lite felt (og fortrinnsvis på det mest kontaktlimbefengte område) før du maler hele skroget.

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ja, koser meg hvert sekund! Ang. høyde på ny dørk så har jeg tatt utgangspunktet i opprinnelig vannlinje. Fra vannlinje og til topp på ny dørk bli 30 cm. Jeg kommer tilbake med mer nøyaktig beskrivelse og bilder av utmåling. Men jeg tilstreber å ha minimum 80 cm fra dørk og opp til topp på alurekke for trygge arbeidsforhold på dekk!

Nå har du et fantastisk fint utgangspungt for å bygge båt ! Blir som nytt dette !

Tror det var lurt å ikke bruke så kraftige materialer til oppbyggning av dørken. Det blir mindre vekt, og du har sikkert tengt å male tralverket så det ikke trekker vann.

Lykke til videre !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

• 2 uker senere...

Så har det endelig blitt tid til litt jobbing :smiley:

bilde

bilde

Her skal jeg plastre inn for å få hold ut i borde.

bilde

Bruker rester fra den revne innredningen til lasking, så her er litt gjenbruk og :thumbsup:

bilde

bilde

Brukte litt tid på å bestemme meg for avstanden sideveis til motor. Tenker det er greit å ha det litt romslig rundt motor for bytte av olje/filter/impeller osv.

bilde

Her må jeg fintenke litt... Jeg ønsker å ha motorkassen etter skoeskeprinsippet, og styrepulten fast i dekket bak. Dette for å kunne ta av motordeksel uten å kludre til for muligheten å styre samtidig. Jeg må imidlertid ha god adgang til smørekopp og kran på kjølevannsinntaket. Foreløpig plan er å bygge styrepulten over hel med åpen bunn og ha vanntett luke i pulten for tilgang ned her.

Hei, interessant å følge med hvordan du løser dette prosjektet, da jeg er i gang med noe lignende på en Selco 18.

Har du vurdert å legge dekket i en bue? Et buet dekk vil gi konstruksjonen en bedre styrke.

Hvordan har du tenkt å løse det med drenering av det selvlensende dekket? Har du vurdert renner i siden for å samle opp vannet?

Med bue, mener du da en konvekst dørk med toppunkt midtskips? Dekket vil jeg legge etter springen i båten slik at det laveste punktet blir litt aktenfor midten. Tenkte i starten på å bygge opp dørken i to lag for å lage en forhøyning overalt utenom helt ute i borde for å lage en "renne". Dobbel dørk = dobbel kostnad, og dermed lager jeg det ikke. Dreneringen blir av den enkleste sorten, hull i skutesiden på laveste punktet samt litt lenger akter for drenasje under gange når båten setter seg på ræva.

Jeg velger å beholde vanntanken som dere ser her på bildet. Tanken er å kunne bruke denne for ballast/trim. Tanken rommer 60-70L og kan vær kjekk å justere trimmen med. Jeg blender avtappingen med en kran, så mulighet for fintrim er tilstede.

bilde

Med bue, mener du da en konvekst dørk med toppunkt midtskips? Dekket vil jeg legge etter springen i båten slik at det laveste punktet blir litt aktenfor midten.

Ja det var det jeg tenkte på. Ser nå at du skal følge springen i båtskroget, da blir det dobbeltkrum, noe som ikke er så enkelt å få til.

Hvilke type divinycell plater skal du bruke til dørken? Venter spent på en forklaring av fremgangsmåte ved legging av dørksplater :smiley:

Redigert av okristi (see edit history)
  • 2 uker senere...

Lite tid til prosjektet i jule/nyttårstiden, men har fått gjort litt. Har gjort det meste klart for plastring av dekksbjelkene til skrogsidene, lagt strekkerør under dekksbjelkene for elektrisk, flyttet batteribank/laget ny kasse av gammel innredning, lagt om kablene for gass/gir hendel slik de passer til posisjonen for ny styrepult.

Godt Nyttår!!!

bilde

Kassen står ikke på bunnen, er hevet 4cm opp for å unngå gnissing.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...