Jump to content

Ombygging av Skilsø 23 til åpen, selvlensende fiskebåt


Fishermidas

Recommended Posts

Det skrider frem, om ikke i ønskelig tempo så i alle fall skjer det litt!  Er nå ferdig å legge opp nytt elektrisk 12V/220V, mangler kun å koble til intrumenteringen. Venter litt med dette til styrepulten er ferdigstilt og coatet. Fikk satt den sammen i dag :wink:

 

Kun noen småting som henger å blør (montere luke i styrepult, koble pumpene, rengjøre skutebunn, montere ratt og manøverhendel, rubbe/polere skrog, bunnsmøre),  før jeg flytter på båten for å få gjort aluminiumsarbeidet. Som dere ser på bildene har jeg senket dashbordet, jeg skal lage drenshull med tynne slanger som renner ut i tilfelle det kommer vann oppi/kaffekoppen velter :lol: . Skal legge god pakning rundt å ha plexiglass over (er tanken i alle fall). 

 

Noen som har tips/tanker/ideer i innspurten??

 

 

 

bilde

Autopiloten kommer på plass

 

 

 

bilde

Motorkasse ferdigstilt med "slingrekanter". Luftinntak til motor til stb og Hawkeye til bb på Styrepultfronten.

 

 

 

bilde

Monterte dette i forkant for å lett kunne lese av dybder når man står på fordekket og jobber med ruser/teiner.

 

 

 

bilde

Styrepulten ble laget i to deler, i dag ble delene forenet!. Senket dashbordet 8cm, lager drens og setter på pakninger og hengslet plexiglass over.

 

 

 

bilde

 

Er fornøyd med resultatet så langt....med tanke på at dette er mitt første båtprosjekt. Har bare drevet litt med små plastreperasjoner tidligere, men har hatt god hjelp her på forumet og blant venner. Skal bli kjekt å se det helt ferdige resultatet forhåpentligvis iløpet av juni en gang...

Link to post
Share on other sites

Det blir overraskende fint! Om du vil ha tips, så har jeg ett: Overflaten på laminatet (som man ser på nærbildet av dybdemåleren) du får uten å slipe vil gjøre renhold vanskelig og polering umulig. Sliper du laminatet glatt før du påfører toppcoat eller lakk blir dette mye lettere.

Link to post
Share on other sites

Takk Big Horn!  Ser det poenget ja, men om jeg ville hatt en glatt og fin finish hadde jeg bygget former og støpt. Måten jeg valgte å bygge på nå gir jo et "industri preg" og er grovt. Hvis det skulle vært pusset slett så hadde nok mye av fiberen forsvunnet før overflaten hadde blitt noe særlig glattere. Det er litt dype furer selv om jeg har smurt et godt lag topcoat, så det vil bli utfordrende å ha det gullrent til enhver tid.

 

Men takk for innspillet

Link to post
Share on other sites

Mens jeg holder på med montering av elektronikk så sitter jeg å tenker på kraftblokk montasjen. Har som tidligere nevnt ikke hydraulikkpumpa til blokken, og har sjekket her inne på forumet blant mange tråder. Er det noen av dere som har brukt en kraftig servopumpe fra bil? Flere har skrevet om det, men jeg finner ikke frem til noen konkrete som har brukt det. Kraftblokka mi er brukt og tidligere eier brukte en servopumpe fra en Chevrolet Starcraft van. Har ikke lykkes foreløpig å finne lik, noen som har tro på ei pumpe fra Volvo xc90 evt fra en større amerikansk bil feks. Ford Excursion?

Link to post
Share on other sites

Fikk noen timer i helga til å ferdigstille styrepulten.

 

bilde

 

Her ferdig coatet, klar for luke og montering av styresnekke, manøverhendel og instrumenter.

 

 

 

bilde

 

Fått på plass det meste inkl inntak landstrøm.

 

 

 

bilde

 

Fått på pakninger og plexiglass, klar for å montere rustfrie hengsler.

 

 

 

bilde

 

Ble en effiktiv dag endelig! Monterte også et LED lys inni pulten slik at det blir lettere å se sikringer og koblinger.

Link to post
Share on other sites

Hva med en serrvo pumpe fra en utrangert truck

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Servo fra truck kunne nok fungert bra Jon-Kåre!! Skal sjekke nærmere...evt  fra en liten traktor/C1 lastebil!

 

 

Jeg har egentlig kjøpt et skikkelig 3d ekkolodd med bronse svinger, men inntil videre står det montert i en annen båt i alle fall til neste år. Derfor monterte jeg "vente loddet" i dag. Et helt enkelt ekkolodd, som kom med hekksvinger. Monterte enkelt nok bare svingeren under flapsen og trakk kabelen igjennom å la den inntil ovegangen flaps/skrog i ei og pølse med Sika. Borret et lite hull ved siden av luftingen til dieseltanken å trakk kabelen igjennom. Så dette blir en liten midlertidig montasje....satser på det funker ok!

 

 

 

bilde

 

Monterte hekksvingeren oppunder flapsen.

 

 

 

bilde

 

En grei løsning (håper jeg), den gråe fugen med Sika synes her på bildet.

 

 

 

bilde

 

Propellen fikk den årlige runden med Autosol og Nanotech voks når jeg først holdt på under der bak :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Som sagt før, det blir en super fiskebåt. Hva med drenering i forsenkningen du har instrumentene i? Tror ikke jeg hadde satset ene og alene på at lokket og pakningene holder tett i enhver situasjon. Det er også fort gjort å velte en kaffekopp eller en pils nedi der.....

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har omtalt dette med drenering i instrumentpanelet litt lenger oppe i tråden Big Horn. Jeg skal lage to hull på hver sin side av laveste punktet og føre dette videre i rør eller slange og stikke dem ut lenger nede på styrepulten.  Såg tidlig for meg den veltede kaffekoppen nedi der ser du :lol:

Redigert av Fishermidas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nådde en "milepæl" i dag :wink:

 

Etter en runde med rubbing og voks, så fikk jeg båten på hengeren og ut i fri luft. Nå skal aluminiumsrekkene lages :thumbsup:

 

 

 

 

bilde

 

Har brukt disse produktene fra Meguiars tidligere med godt resultat!

 

 

 

bilde

 

Og glansen ble veldig bra også denne gangen!

 

 

 

bilde

 

God glans enda på snekka ifra 1978.

 

 

 

bilde

 

BB side

 

 

 

bilde

 

STB side.

 

 

 

bilde

 

Så var båten endelig ute igjen etter 7 mnd under tak. Nesten litt trist at den snart er ferdig, men det skal bli kjekt å ta den ibruk. Jeg kommer tilbake med innlegg når arbeidet med rekkene og mesanen starter forhåpentligvis innen noen uker!  God helg!!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har vært en stund siden siste oppdatering nå. Det er ikke blitt gjort så forferdelig mye i det siste, jobb og ferie har tatt mye av "tiden". Jeg er i gang med aluminiumsarbeidene. Har laget klar 33 små plater 15x7cm i 5mm alu som skal boltes fast i skandekk og bakker med 8mm maskinskruer. Rørene til stolpene er 33mm og skal sveises fast direkte i platene. Mellom glassfiber og alu platene legger jeg varmebestandig duk så ikke det smelter under platen når det sveises. Stolpene blir  40 cm høye, da får jeg rekka rett over hoftekammen . Bilder og mer info kommer ! !

Link to post
Share on other sites

Litt bilder fra arbeidet med rekkene...

 

bilde

 

Kapping av emner til labber

 

 

bilde

 

Ferdigproduserte stolper (45cm lange), og labber.

 

 

bilde

 

Boltes fast med 8mm skruer, legger "sveiseduk" under som skal tas av etterpå.

 

 

bilde

 

BB side klar for sveising, stolpene får 40cm mellomrom.

 

 

bilde

 

STB side.

 

 

bilde

 

Legger rekka litt aktenfor kanten, så er det litt plass å sette raua nedpå.

 

 

bilde

 

På bakken lager jeg er bøylepulpit, så er det noe å holde i når man skal hoppe ombordl

 

 

Så nå starter sveisingen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Før jeg nå går igang med kapping av rør til mesanmasten: Er det noen som vet om en "tommelfingerregel" for høyde av mesanmast/areal på seilet? Jeg har søkt rundt på nettet etter dette uten hell foreløpig. Jeg skal lage en gaffelseil mesan.....  Eller er det bare så enkelt som å lage en mal av ei lekte og stå på avstand og bedømme hva som kan passe best av høyde på masta?

Link to post
Share on other sites

Stolpene i 33mm alurør er sveist fast. Oppå kommer 40mm rør, og tilslutt skal det dekkes med 4mm aluplate i 20cm bredde. Da blir det en glippe nede langs dollbordet på noen cm og et bra mellomrom oppe med topprøret slik at en kan holde seg, samt slå et tau igjennom til for eksempel fortøyning, tauverk, blåser osv. Fremme på bakken er rekka skrått akterover for at det skal se litt "finere" ut :wink:

 

bilde

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Pusset over sveisene i dag, samt begynt på mesan "tenkearbeidet". Ser denne lengden ok ut??? Denne er 3 meter lang...

 

bilde

 

 

 

Her et bilde jeg har tegnet inn gaffel, samt stag til bom og et støttestag ned til rekka bb.side.

bilde

 

....er det noen som har formening og proposjoner på dette? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...