Jump to content

Ombygging av Skilsø 23 til åpen, selvlensende fiskebåt


Fishermidas

Recommended Posts

Var en tur ute idag for å sjekke torskerusene...(laber fangst), om om ikke det var nok så fikk jeg et lite teknisk problem :sweat:

 

Det var ekstremt mye brennmaneter i sjøen idag..har aldri sett det så sent på året, og selvfølgelig så slurpet jo Sole'en i seg noen kilo med manet.  Var heldigvis komt i fortøyningene, merket at eksoslyden endret seg..kikket bak og ingen kjølevann kom ut.  Sjøvannsfilteret var fult av most manet, fikk gjort dette rent og startet opp...ingen kjølenvann. Løsnet slangen fra bunnventil til filteret, klarte fint å blåse i den men den var pottetett når jeg sugde i den. Kobla på vannslange og spylte igjennom noen minutt uten at dette hjalp.  

 

Altså: Slangen fra bunnventil til filter er åpen og fri når jeg blåser i den og tett når jeg suger..  Sjekket bunnventilen (kuleventil), den var åpen som den alltid er. Kan ventilen ha blitt skadet??  Prøvde å stenge/åpne den gjenntatte ganger uten at det hjalp.  Prøvde å ha den i forskjellige posisjoner mellom åpen og lukket og PLUTSELIG kunne jeg suge frem saltvann...  Kan kula i ventilen være "løs" uten symptomer på håndtaket?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ble ikke helt klok på dette, og tar ingen sjangser.  Er for sent når du ligger på havet og mister kjølingen...så jeg tok båten opp. Har demontert kjølevannsinntaket og ventilen. Fant ingen umiddelbare feil foruten at sila var bra grodd innvendig.  Ventilen såg Ok ut, var byttet i 2008. 

 

Men som sagt tar jeg ikke risikoen for å miste kjølingen igjen, så jeg bytter alt ut med nytt inntak/gjennomføring, ventil, nye slanger og byttet impeller?

 

A1C9408E-832D-4479-8AC6-4FA4BBA91197.jpeg

F1B8FF46-D4DD-4853-9693-85548CEE2BF4.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...