Jump to content

Ombygging av Skilsø 23 til åpen, selvlensende fiskebåt


Fishermidas

Recommended Posts

Jeg har lenge gått med tanken om å bygge om en passende plastsnekke til en åpen selvlensende teine/fiskebåt. Jeg har gjennom årene sett flere eksempler, noen svært vellykkede..noen heller mislykkede. Er det noen her inne på båtforumet som har nøkkelen til en vellykket ombygging? Båter jeg har tenkt på er Sagen 24, Nidelv 24, Hanto 22, Marex 24, Scand 25 osvosv. Har landet på en Skilsø 23.....mest fordi jeg ramlet over en med "ny" motor!

 

Dette er mitt første prosjekt, og siden jeg har jobbet med plast og glassfiber tidligere ønsker jeg å ikke innlemme aluminium til dørk/bakker i denne båten. Det jeg ser for meg å gjøre er:

 

Strippe båten innvendig og skjære av overbygget, beholde bakker, heve eksisterende bunnstokker, legge nytt dekk, lage styrepult/motorkasse, borre selvlensdren i skrog. Siden dekket blir hevet må jeg lage forhøyede rekker (velger alu.), samt jeg ser for meg å montere en mesan. Mine usikkerheter og spørsmål er:

 

Er det noe strukturelt svekkende å fjerne overbygget på en Skilsø 23?

Må jeg lage forsterkninger i sidene utenom å støpe nye skott i baug (bakkant av bakk) og hekk (forkant av bakk)?

Hvilket material/tykkelse skal brukes som kjernemateriale i ny dørk? (kryssfiner/divinycell?)

Deplasement? Regner med at vekten jeg fjerner (overbygg/innredninr) er større enn hva jeg tilføyer. Må jeg beregne mer ballast?

 

 

 

Link to post

Ja, har sett litt på den tråden....! Har tenkt noe i den stilen ang. heving av dørk...men mulig mine nye dekksbjelker blir liggende rett oppå de gamle og blir så plastret inn i de gamle "bunnstokkene". Jeg må sjekke litt nøyere om dette blir nok iht. vannlinja. En annen ting er jo at min båt får ikke noe overbygg som kan stive av skrogsidene....jeg lurte litt på dette med å lage knær ca midtskips under dollbordene.

 

Når jeg en dag setter i gang så lover jeg å følge opp med bilder her!!

Link to post
  • 2 måneder senere...

Jeg innser at jeg ikke får tid å anledning til å gjøre ombyggingen denne vinteren, men går i gang høsten 2014. Jeg har nå 1 år til å fin tenke på løsningene! Her er et bilde av hvordan jeg ser for meg at min båt blir. Jeg vet ikke hva slags båt denne er bygget på..men den er ikke så ulik min Skilsø 23. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å dekke rekkestøttene slik som er gjort her, men etter å ha sett på dette så blir det nok at jeg går for denne løsningen. Det ser bra ut samt at det beskytter for litt sprut og gjør det litt "lunere" på dekk. Jeg vil lage mesan i tillegg.


hmmmmm...får ikke til å legge inn bilder....??

Link to post

hmmmmm...får ikke til å legge inn bilder....??

 

Det er du ikke den første til :giggle:

 

  • Gå inn i "Min profil" og velg "Mine bilder"
  • Last opp nytt bilde (obs, pass på maks størrelse!)
  • Trykk kopier bilde
  • Gå tilbake til posten du holder på å skrive
  • Velg knappen "Image" (firkant med grønt inni rett under smilefjeset)
  • Lim inn

Vips, du har satt inn et bilde :smiley:

 

Dette er forøvrig en tråd jeg kommer til å følge med på :yesnod: Har lekt litt med tanken på det samme selv, men jeg vil gjerne ha en liten hytte med to sitteplasser, et bluss for å koke kaffe, og en dass. Ikke overnatting. Et annet ønske er at det bør være litt marsjfart slik at en kommer seg ut for å trekke teiner/garn eller for å dykke etter jobben. Derfor kunne jeg tenke meg en halvplaner. Rett aksel er et krav, "skrekkaggregat" er uakturellt :ghost: Jeg har tittet litt på aktuelle båter, men synes det er lite å velge i, derfor denne tanken om et "custom-bygg" :smiley:

Link to post

Hei,

jeg synes det er et spennend prosjekt, men jeg har ett forbehold som jeg tenkte du ville sette pris på å få vurdere:

På en så liten båt som en 23 foter, så er et kritisk moment ved å lage selvlensende dekk forskjellen i høyde fra dekket og til vannflaten. Den måten dette får betydning på, er at jo mindre avstanden er, jo lettere vil vann trenge inn på dekket. Dersom en da ikke har veldig høye lukekarmer, eller veldig tette karmer, så skal det lite til før vannet trenger ned i bunnen av båten gjennom å stige over lukekarmen.

Jeg har en 23 fots Tromøy, og den er det mange som har lagt selvlensende dekk på. Det har vært noen stygge ulykker med disse, og så langt jeg har fått med meg er det et fellestrekk med disse at båten har fått inn så mye vann på dekket at det har kommet over lukekarmene. Dette kan lett skje om man f.eks har kraftblokk, som drar båten til å ligge skjeivt i sjøen.

Det jeg vil be deg tenke over er: Hvordan kan du sikre deg sikkerhetsmarginer som gjør at det ikke vil skje med din båt?

Link to post

Takker for bra innspill Nero. Jeg har forsket å beregnet litt på akkurat dette, og ser at problemet er der. Blir dekket for høyt så går det utover stabiliteten til slutt. Det er viktig å finne rett balanse mellom høyden på dekket og rettende moment. Det er og viktig å lage så tette luker som mulig. Hvis jeg går for "lukekarm luker", så må karmene være høye nok for å holde unna sjøen som kommer inn på dekk. Bakdelen med dette er imidlertid at dette blir da en snublefelle man hele tiden må tråkke over. Jeg vurderer heller å gå for ferdigproduserte tette flushede luker. Jeg vil og prøve å holde meg til et minimum av luket i dekket. Jeg trenger strengt tatt kun to luker så lenge jeg skal holde meg unna lasterom. En luke fremme til inspeksjon av bunn og lensepumpe nr 1, samt en luke akter for inspeksjon, akselsmørepunkt og lensepumpe 2. På motorkasse/styrepult kan jeg tillate meg høye karmer (<10cm).

 

Da ser det ut som jeg fikk lastet opp et illustrasjonsbilde over hvordan båten kan bli seende ut. Somsagt så var jeg ikke inne på tanken å kle rekka inn slik som er gjort her...men det er noe jeg sterkt vurderer!

55bilde

Redigert av Fishermidas (see edit history)
Link to post

Generelt bør man ha rekka i hoftehøyde og minst 20 cm ( helst 30 cm) klaring mellom vannlinje og selvlensing. Det sier seg selv at dette blir en utfordring på de gamle lave skrogene med forholdsvis lite bæring.. Med høyere dørk/ Tyngepungt må man ofte ha i litt ballast og dermed havner båten dypere i vannet osv.

Det går alt for mange selvlensende sjekter rundt med rekker i knehøyde. Glir man da er det over og ut.

 

Hadde heller beholdt lavere dørk og montert en god automatisk / flottørpumpe. På et 110AH batteri kan den lense myyye vann før batteriet er tappet.

 

Hadde en såkalt selvlensende Hellefisk 21. Den var nære med og gå ned flere ganger grunnet lav dørk og for lave lukekarmer.

Den dagen den faktisk sokk var heldivis ved kai.

Link to post

Guttungen har en Skilsø 23 som jeg har prøv etpar ganger.

Den har en god del bly i kjølen, men ruller godt og legger seg fort med en del belastning på sidene.

Tror du får en relativt ustabil båt som hverken er god å dykke eller fiske fra hvis du hever dekket (og tyngdepunktet) nok til å lage sikker selvlensing.

Alt du putter på av kraftblokk, fiskekasser mm kommer langt opp med tanke på stabilitet.

Når du heller ikke skal ha lasterom betyr det at all vekt av fiskebruk mm kommer oppå dekk.

Selve overbygget på Skilsøen er det ikke særlig mye vekt i, men det vil selvfølgelig hjelpe på stabiliteten å fjerne det. Det er mykt med mange vinduer og vindusstolper og har neppe stort å si for konstruksjonsstyrken så lenge du beholder bakken og dollbordet. Hvis du fjerner dollbordet med oppkant (gangveien rundt hytta) må du nok forsterke kanten der slik at den blir lik det som er akter.

Ettersom det meste av fiske mm foregår lenger bak kan du kanskje bruke dollbord og oppkant som en del av sprutbeskyttelse?

 

Jeg tror nok jeg ville tenkt som Hanto 1 i innlegget over og glemt selvlensingen til fordel for økt stabilitet og roligere dekk.

 

Ville sørget for tett vegg helt ned og tette luker på bakkene slik at du er sikret noe oppdrift. Hvis det videre blir plass under dekk ville jeg lagt inn oppdriftstanker nok til at du flyter full av vann. Skal ikke så veldig mye til.

Mons

Link to post

Takker for gode innspill! Skilsøen er veldig slingrete og jeg har litt ballast i den. Jeg kommer til å ta en flytetest på båten etter at overbygget er fjernet for å se på vannlinjesettingen og beregne ny flytelinje inkl. vekta av evt. ny dørk og rekker. Hvis jeg kommer likt ut så vil jeg ta høyde for ny ballast. Det vil uansett bli litt vekt jeg fjerner uansett. Ikke bare overbygget men og innredning, skott, toalettrom, eksisterende dørk (vasstrukket), puter, bysse med kopper og kar veier noen kg tilsammen. Jeg har vurdert å støpe en evt ny dørk med divinycell som kjernemateriale istedet for kryssfiner. Vil tro at det blir en god vektbesparelse i det..?

Link to post

Kjekt at du tok argumentene mine konstruktivt opp, det var slik de var ment.

Da jeg hentet min Tromøy skulle jeg over et par åpne strekninger mellom Lyngør og Kristiansand, og med kuling fra Øst, fikk jeg testa båtens egenskaper. Dette forteller jeg fordi jeg da opplevde at dekket ble mer som et supplydekk: En åpen flate med lave karmer rundt. Jeg valgte motsatt løsning av deg, så jeg har ikke-selvlensende dekk som ligger så dypt at båtens karmer gir mest mulig støtte. Skulle jeg valgt din løsning ville jeg satt på en høy karm, f.eks lik den du har bilder av. Jeg tror ikke den trenger å være tett, fordi det farlige vannet kommer ikke inn over kanten men gjennom hullene nede ved dekk. De ekstra 25-30 cm den gir, skaper mye trygghet for deg som fisker, og det er også noe verdt!

Lykke til, gleder meg til å følge med på arbeidet!


Fishermidas, ser jeg glemte å svare på ditt spørsmål om materialer til dekk. Selv har jeg skåret til plater av vannfast finer, samme type som på f.eks Trædalhengere. Denne er glatt på den ene siden og ruglete på baksiden, så jeg har baksiden opp. 12 mm tykk (såvidt jeg husker). Jeg ville vel valgt noe som ikke var så glatt, f.eks 20 mm finer slik at plastringen får godt feste.

Ellers synes jeg du fikk et godt råd om å støpe inn styropor nok til at båten flyter om noe skulle skje. Da har du en base, selv om alt har gått galt, og det tror jeg er veldig livreddende.

Link to post

12mm plater blir vel litt tynt tror jeg...jeg vil helst ha en stum dørk uten svikt. Jeg blir litt inspirert nå kjenner jeg, har lyst å bare hive meg på å komme i gang med prosjektet. Men jobb schedulen min er altfor travel vinteren 2014, så jeg får heller bruke tiden frem til høsten 2014 til å filofosere å beregne litt. Jeg har ordnet meg med leie av oppvarmet lokale fra oktober 2014 til arbeidet med båten! Planlegging er halve jobben her tror jeg!!

Link to post

Ja det sies jo at god planlegging er halve jobben samt at godt verktøy er halve jobben. Så da kan vi fortsette å ligge på sofaen og vente på at prosjektene våre skal bli ferdig. (Finner ikke smilefjes på padda) Lager du selvlensende dekk så sørg for å ha store nok svalkeporter. Tenk mer på at overvannet skal ut igjen enn det som kommer inn gjennom disse. Nordisk Båt Standard har svar på mye av det man lurer på vedr slikt. Den ligger nettet og kan være grei å lese om man har prosjekt på gang eller ikke.

Link to post

En liten tanke: Hadde det hatt noe for seg å heve dekket forut og akterut 15-20cm, og beholdt "midtseksjonen" der det er naturlig å oppholde seg på vanlig "selvlensernivå? Da reduserer du eventuell våt flate på dekk og skaper litt ekstra oppdrift uten at det går noe særlig utover bruksegenskapene. I tillegg vil du stive av skroget noe mer sideveis samt gjøre det lettere å komme seg ombord og i land...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Planene for ombyggingen begynner å bli klare og igangsettes til høsten. Jeg har bare noen generelle spm blant dere som har en Skilsø 23... Hvor mange kg ballast har dere pr i dag? Jeg har beregnet litt mtp rettende moment, og funnet en balanse med selvlensende dekk og 25cm fra vannlinje til drenshull. Har i dag ca 100kg ballast om bord, men regner med å fjerne ca 150-200kg med overbygg/innredning/gml dørk. Vurderer da å øke ballast etterpå, spesielt med tanke på slingring.

Link to post
  • 1 måned senere...

Nærmer seg oppstart. Tenker at båten går på land om en måneds tid, verkstedet står klart! Har brukt 1 år på tenking og planlegging, og jeg har landet på å IKKE bruke kryssfiner... Hadde jeg begynt i fjor hadde det blitt kryssfiner. Jeg går for divinycell som kjernemateriale i dekk og i styrepult/motorkasse. Det er flere grunner til det, men hovedsakelig er det for at divinycell er lett å jobbe med/forme og gir en mye lettere vekt enn kryssfiner. Det roer også mine tanker med å ha en "ikke trebasert" kjerne innimellom glassfiberen. Kommer tilbake med mer når jeg er i gang (og om dere er interesert). Godt mulig jeg trenger råd og tips underveis!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...