Jump to content

Ombygging av Skilsø 23 til åpen, selvlensende fiskebåt


Fishermidas

Recommended Posts

Ja, er foreløpig storfornøyd?! Ang mesan montering så er dette og "tryggest" å gjøre når båten ligger på sjøen. Jeg vet jo ikke 100% hvordan båtens vannlinje/trim er nå, så for ikke å ende opp med en skjev mast så gjøres dette når båten flyter på "ny vannlinje". Jeg skal jo og lage flere drenshull i skroget tilpasset ny trim

Link to post
Share on other sites

Når den plata kom på rekka så ble det veldig bra. Lurte litt på høyden når du bygget, men nå er det helt fint.

Jeg ville også bestemt mesan høyden etter skjøsetting. kanskje prøvd meg litt frem med et par kosteskaft ?

Lykke til videre og med sjøsetting !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Å sveise syrefast er vel igrunn lettere å sveise enn aluminium? Men det er det nok andre her inne på forumet som vet langt mer enn meg om.

 

Fikk idag kappet og tilpasset firkantrør som skal bli "targabøylen" over styrepulten. Det blir lanternemast for topplanterne og VHF antenne på overliggeren. Når den er ferdig Sveist og slipt, bolter jeg den fast til pulten.

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Det å ha et ml og så sette igang skritt for skritt til det er blitt slik du ville...

Når du nå skal ta båten i bruk tenker jeg at du har en stille glede!
Jeg ønsker deg alt godt med båten, gratulerer deg med arbeidet du har gjort og ønser deg lykke til mellom de syv skjær!

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt med på tråden din, og synes du har fått til et kjempeflott resultat på en kreativ og god faglig måte :thumbsup:  Ikke minst interessert siden jeg har lekt litt med tanken på et lignede prosjekt selv. Ser for meg en båt til litt teine- og garnfiske, samt dykking. Jeg ville imidlertid hatt en båt med noe mer fartsressurser, siden det er vanskelig å rekke ut for å trekke teiner etter arbeidstid utover høsten. Dykkerturer i vinterhalvåret eller på kveldstid er også en utfordring i forhold til å komme seg hjem før det blir for sent. Jeg har derfor tittet litt etter hvilke snekker på ca. 25 fot som har litt fartspotensiale.

 

Jeg la merke til en liten detalj på det siste bildet ditt. Det kan godt hende du har tenkt på det, men jeg tenker at du vil få litt utfordring med å få signal på ekkoloddet pga propellvannet. Jeg ville definitivt gått for en gjennomgående giver i skroget ca en meter foran propellen. Det tror jeg du ville hatt mye glede av.

 

Lykke til med sjøsetting og testing :sailing:

 

 

Er det vanskelig og sveise syrefaste rør ? Og hvilket apparat trenger jeg til det ?

Kanskje litt feil tråd å trekke frem sveising av rustfritt siden TS bruker aluminium? Prøv et søk på rustfri sveising på Google + baatplassen, tenker du bør få en del treff på det.

Link to post
Share on other sites

Takker folkens!

 

Komodo:Jeg la merke til en liten detalj på det siste bildet ditt. Det kan godt hende du har tenkt på det, men jeg tenker at du vil få litt utfordring med å få signal på ekkoloddet pga propellvannet. Jeg ville definitivt gått for en gjennomgående giver i skroget ca en meter foran propellen. Det tror jeg du ville hatt mye glede av.

 

 

Det er et lite synsbedrag på bildet, men svingeren står foran propellen. Som beskrevet tidligere så er dette bare et midlertidig ekkolodd, det jeg skal montere har skikkelig bronsesvinger men foreløpig står dette loddet i en annen båt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...