Jump to content

Ombygging av Skilsø 23 til åpen, selvlensende fiskebåt


Fishermidas

Recommended Posts

Vil følge med på tråden din. Jeg regner med å sette i gang med et tilsvarende prosjekr selv i løpet av et år eller to, så da kan det være greit å fange opp noen tips. Jeg trenger båten for å frakte folk til og fra hytta (på en øy), og vil derfor ha langsgående benker og stige med skikkelige håndrekker i baugen. Et skikkelig dekk som fender, så er det bare å kjøre baugen inntil og holde den der mens folk går ombord...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har du vurdert en senkbar slingrekjøl i stedet for økt ballast? Alle som har seilt Optimistjolle vet hva en simpel liten trekjøl gjør med slingring og avdrift med vind og sjø inn fra siden. Tenker meg at passende senkejøl for den båten bør stikke 70 - 100 cm under kjølstokken og være 50 - 70 cm bred. En 18mm vannsfast finerplate slipt rund i front og spiss bak bør gjøre susen uten å senke fartem med maksimalt 0,5 knuter. Et lag epoxy og duk hadde heller ikke vært dumt.

Link to post
Share on other sites

Å lage en senkbar slingrekjøl blir rimelig komplisert....må jo lage kjølkasse under dørken + + + . Det vil ikke bli økt mengde ballast i forhold til det som er om bord allerede. Mulig jeg må flytte litt på den, men foreløpige beregninger viser at det ikke blir foranding på rettende moment på båten. Ang. avdrift så skal dette bli kompensert med mesan, så jeg vil forhåpentligvis bli liggende med baugen mot været.

Link to post
Share on other sites

Tenker mest på slingringen under gange. Snekker er jo kjent for å rulle noe inni :puke: . En mesanmast vil ha en viss forebyggende effekt, men har du vind inn fra siden under gange vil denne samtidig gi mye avdrift. Ser ikke helt at det vil bli så komplisert å lage en kjølkasse av sveiset aluminium, men det er det selvfølgelig du som får ta stilling til.

Link to post
Share on other sites

Selvom det er "alment akseptert" at snekker ruller betyr vel ikke det at det ikke finnes rom for forbedringer? At det vil ødelegge sjøegenskapene har jeg absolutt ingen tro på. Amerikanske Full Size pickups var og er de siste til å gå fra stiv framaksel med bladfjæring til uavhengige fjærben, nettopp fordi mange mente at kjøreopplevelsen med stiv framaksel var slik det skulle være. Det er vel ingen diskusjon om at å gå bort fra dette har gjort kjøreegenskapene bedre?

Når det er sagt, synes jeg Index hadde et godt forslag med å heve dekket med et trin på forskipet, og helt akter der det er behov for luker. Da kan disse ligge flush med dekk i trygg avstand over vannlinjen, mens resten av dekket kan senkes til vanlig selvlenserdekkhøyde uten å være redd for at bårten plutselig tar inn vann.

Link to post
Share on other sites

Et deplasementskrog ruller, men det er trygt i allslags vær. Stor flaps, senkekjøl etc vil muligens stabilisere rullingen litt, men fratar skroget muligheten til å følge bølgene. Og et skrog som ikke følger bølgene i dårlig vær er ikke like trygt i mine øyne. Det er sikkert ikke uten grunn at ikke senkekjøl er utbredt på sjarker og denslags. Og hvorfor skulle man ha en slik? Senkekjøl brukes på flatbunnede skrog for å unngå avdrift. En snekke har allerede kjøl, og trenger ikke en ekstra etter mitt syn. Jeg kan heller ikke helt se hvordan dette skal redusere rullingen. Min snekke har dyp kjøl (stikker 1,2m under vannlinjen), og den ruller i alle fall ikke mindre enn grunnere snekker! Men trygg er den, uansett vær! Rulling oppstår jo bare ved sidesjø, og med mesan oppe så vil båten ligge med baugen mot vinden når man fisker og rulling elimineres.

 

Var det virkelig noen som mente at stiv framaksel ga bedre kjøreegenskaper? Høres veldig rart ut....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er ikke helt enig der Index. Seilbåtskrog er også deplasementskrog, og sett bort i fra de mest ekstreme regattamaskinene er dette ikke flatbunnede skrog. Du henviser til at snekken din allerede har dyp kjøl. Den har kansje en kjøl, men den vertikale flaten som er det som gir effekt på slingring på denne kjølen er vel neppe noe særlig høyere enn 15-20 cm før den går over i en bue som danner skroget og dermed ikke lenger er med på å redusere slingring? Dette er så godt som ingenting å regne når det kommer til å motvirke slingring. Jo dypere kjølen (i forstand av vertikal flate), jo bedre effekt oppnås. Et godt eksempel er å prøve å stå på et surfebrett uten seil i litt bølger med oppfelt kjøl kontra nedfelt kjøl. Forskjellen er enorm.

 

Nå sa jeg ikke at noen påstod at stiv framaksel ga bedre kjøreegenskaper, men at det ga de forventede (les tradisjonelle) kjøreegenskaper. Dette var til sammenligning med at du sa at snekker skal rulle, men jeg vil nå påstå at "kjøreegenskapene" ville blit bedre om man forhindret denne rullingen.

Link to post
Share on other sites

Rulling under fiske føler jeg blir eliminert med mesan, dette gjelder også under dorging og gange. En mesan støtter sideveis bevegelse også når det ikke er konstant vindpress fra siden. Jeg er ikke så veldig plaget men rulling/retningsstabiliteten på Skilsø'en. Med den motorinnstallasjonen jeg har så marsjer jeg på 8kn og har et topp på 10,5kn. Jeg skal innstallere autopilot under ombyggingen slik at jeg kan bruke gangtiden på klargjøring av bruk på vei ut og forhåpentligvis sløying på returen.

 

Takker for innspill!

Link to post
Share on other sites

Du henviser til at snekken din allerede har dyp kjøl. Den har kansje en kjøl, men den vertikale flaten som er det som gir effekt på slingring på denne kjølen er vel neppe noe særlig høyere enn 15-20 cm før den går over i en bue som danner skroget og dermed ikke lenger er med på å redusere slingring? Dette er så godt som ingenting å regne når det kommer til å motvirke slingring. Jo dypere kjølen (i forstand av vertikal flate), jo bedre effekt oppnås.

 

 

 

Vi snakker vel om i alle fall 70cm før den begynner å bue noe videre. Total dyptgående120cm. Og den ruller minst like godt som grunnere snekker.

 

Forsåvidt enig i at "kjøreegenskapene" ville vært bedre uten rullingen, men jeg tviler meget sterkt på at den ville ha vært like sjøsterk...

 

Skal bli spennende å følge med på prosjektet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis du skal bruke den på hummerfiske, vil jeg sterkt anbefale å lage en inspeksjonsluke / tunnel for propell

Dersom du skal lage en inspeksjonsluke så løft den over dekk. Enkelte båter har luke under dekk.

Vet om et tilfelle hvor en slik luke førte til lekkasje, og fyllte båten med forlis og dødsfall som resultat.

Dette kunne enkelt vert ungått med å løfte inspeksjonsluken over dekk.

Dette var på en anerkjent båttype mye brukt i oppdrettsringen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

bilde

 

 

Så er jeg i gang!!!! Båten er trygt plassert innendørs og jeg er i gang med rivejobben! Jeg er litt forundret over vekta på vasstrukkne dørkplater og innredning. Ser ut til at jeg kommer til å fjerne 350-400kg før ombyggingen starter. Jeg håper å få veid hengerlassene så har jeg litt kontroll på det :thumbsup:

 

Jeg har div. brukte båtdeler til salgs, Kalesje og alle vinduene er allerede solgt, men er det noen som trenger lanterner, toalett, kokeapparat, styrestoler, horn, vindusviskere osv så ta kontakt med PM.

 

Jeg kommer til å oppdatere underveis, jeg trenger nok også litt råd å tips etter hvert. Ser for meg å trenge en økt eller to til for å bli ferdig med rivearbeidet.

 

bilde

 

bilde

Redigert av Fishermidas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt som skal følges! Tror jeg har nevnt det tidligere i tråden, men jeg har lekt litt med tanken om noe av det samme. Ser for meg et konsept med en eller annen båt med halvplanende skrog i størrelsen 24-28 fot, strak aksel og dieselmotor.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det Knude! Båten er fra 1978 og jeg er imponert over tilstand på skroget. Det er til og med bra med glans i skutesidene uten at den er blitt polert de siste årene! Jeg var inne på tanken om jeg burde male opp skutebunnen når jeg først var i gang.......men med litt vask å skrubb ser det ut til at den grå gelcoaten blir som ny! Ingen avskalling eller flass så vidt jeg kan se. Nå er alt av overbygg og innredning fjernet, og jobben med å dra av skaitrekket som er limt på innsiden av skutesidene starter i morgen. Regner med å måtte bruke varmluftpistol for det sitter godt. Ser ut til at det en gang i tiden har vært limt med kontaktlim. Nå alt er fjernet av trekk å limrester har jeg planer om å slipe lett over å smøre gelcoat over. Når dette er klart starter jobben med å lage rammeverket for den nye dørken!

Link to post
Share on other sites

Jeg oppdaterer etter hvert jeg har kommet videre i prosjektet. Denne uka blir det lite tid tid båtmekk dessverre, men foreløpig driftsplan er å være ferdig med alt utenom alu.rekker innen april...! Ambisiøst kanskje, men prøver å vær effektiv. Har et lite regnskap over arbeidstimer, og er foreløpig oppe i 9t.

Link to post
Share on other sites

Fikk jobbet litt i dag med å fjerne trekket som er limt på innsiden av skroget. Det er brukt mye kontaktlim :nonod: og timene gikk..... Regner med å måtte pusse lett over før jeg påfører ny gelcoat. Er det noen som har et godt tips for fjerning av kontaklimrester??? Vil Aceton

fungere??

 

 

.bilde

Babord side skrapetbilde

bilde

bilde

Resultatet etter dagen jobb med innsiden av skutesidene....

 

Fikk i dag også napp på TØRRE impregnerte 2/4. Etter noen ukers leting fant jeg endelig en trelasthandler som oppbevarer alt innendørs. Det nærmer seg å lage rammeverket til ny dørk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...