Jump to content

Ombygging av Skilsø 23 til åpen, selvlensende fiskebåt


Fishermidas

Recommended Posts

Jeg har tatt vare på ballasten som låg i båten fra tidligere og renger med å måtte bruke den igjen. Jeg venter med å legge inn denne til båten er kommet på sjøen igjen, for å få optimal plassering. Jeg har og som tidligere beskrevet beholdt fersvannstanken i baugen mtp trim. Siden båten vil bli liggende utendørs når arbeidet med alu.rekkene starter så må jeg borre ut dreneringshull i fribordet. Dette ville jeg helst ha ventet med til båten var på sjøen, men med vestlandsklima så går det nok ikke. Jeg planlegger derfor å lage to hull før sjøsetting. Et på hver side på dekkets laveste punkt (der akter og for spring møtes). Under gange vil båten sette seg litt på ræva og jeg trenger nok derfor flere drenshull lenger akter, men det vil jeg vente med til jeg får båten på sjøen og prøvekjørt litt!

Link to post
Share on other sites

Tape opp eit fint mønster i dekket,ramme rundt luker kant mot skroget.Smør på eit godt lag med poliester,ha på riklig med blåsesand,når dette er tørt kostes overskuddet vekk,og dekket støvsuges.Smør så eit strøk med toppcoat kun der det er sand,fjern tapen.Når dette er tørt coates skutesider og dekk til ønsket overflate.Gir eit flott resultat

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Begynner så smått å se enden av glassfiberarbeidet. Nå gjenstår kun å ferdigstille motorkasse, batteri/lensebrønn luken, styrepult og noen forsterkninger i skroget i området rundt kraftblokka. Så er det finnishjobben med toppcoat og alurekkene igjen.

 

 

Lager motorkassen 35cm høy, så den kan sittes på.

bilde

 

 

Legger inn forsterkning der hvor kraftblokka kommer, skal plastres før dem plastres inn mot skroget.

bilde

 

 

Utsparing mot skrogsiden slik at vannet renner forbi.

 

bilde

 

 

Borrer ut bare 2 drenshull før sjøsetting, dette for å finne de beste plasseringene.

bilde

 

 

Luke i akterskott for tilkomst til bla. dieselfilter.

bilde

Link to post
Share on other sites

så alle selvlensende båter har slike store svalker?

Jepp.

Hvis jeg husker riktig skal det åpne arealet i kvadratmeter være lik volumet av vann som dekket kan inneholde i kubikkmeter delt på 50.

 

NB! Gjelder kun yrkesfartøy.

Fritidsfartøy skal ikke ha noe som helst dersom det ikke er en seilbåt som skal brukes til regatta.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke denne båten bedrive fiske i hverken åpne farvann eller i dårlig vær! Jeg har selv vært ombord i en Grimsøy som vi drog rekka under vann på i dårlig vær og høy tension på kraftblokka, så jeg kjenner til problemstillingen...! Somsagt har jeg beregnet litt på rettende moment og kjenner faktorene, jeg må og selvsagt kapasitetsberegne dreneringene ut ifra et tenkt scenario med feks. 30cm vann på dekk!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ikke mye båtaktivitet siste ukene, men litt fremdrift er det. Er nå i gang med topcoat! Karmer, akterskott og innvendig på skrogsidene er tatt. Nå er forsterning av lukene neste jobb, slik at de kan bli tråkket og sittet på.....

 

mer bilder kommer!

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det har vært litt rolig med båtbygging i påsketiden, har kun fått jobbet noen timer nå og da. Men håper å få noen hele dager iløpet av de neste ukene. Litt fremdrift har det vært da... :wink:

 

 

bilde

Her er coating av innerside av skroget i gang

 

bilde

 

Så coating av dørken, rullet på og strødde blåsesand over for så å rulle over igjen etterpå.

 

 

bilde

 

Er fornøyd med resultatet

 

bilde

 

 

bilde

 

Skal bli spennende å se/kjenne resultatet når det herder....brukte godt med sand for å lage dekket sklisikkert.

 

 

bilde

 

Er og så vidt i gang med det elektriske. Velger å legge nytt fra batteriene, har valgt å lage styrepulten i to deler for å lette monteringen av 230/12V anlegget. Her er m/p skinner, sikringsrekker, Landstrøm, galvanisk isolator og batterilader montert...dog ikke koblet enda. Jeg skal ha inn 2 elektriske pumper med god kapasitet, ekkolodd, hawkeye, kartplotter, VHF, autopilot, lanterner og dekkslys . 2 batterier og switch, og lader som kan simultanlade. Når det elektriske er ferdig strukket og koblet støper jeg resten av pulten sammen. Jeg har da fortsatt god tilgang til "tavla" gjennom tre luker (en i hver side og en i akterkant).

Link to post
Share on other sites

Det skrider frem og er i skrivende stund 80% ferdig med det nye elektriske anlegget. Det er kun litt finishjobb igjen med topcoat og litt plastring på styrepult, samt støyisolering og trekke lufting til motoren. Jeg skal male over den fine brun/grønne fargen fra 70 tallet, og har gått noen runder blant "ekspertisen" som er på bryggekantene her hjemme. Har kokt ned til 2 alternativer.... 2komp BT lakk og Benga/quick lakk. Var på inspeksjon på en båt som var blitt rullet med Bengalakk på bakker/dollbord for 5 år siden, og den var fortsatt like pen! Med litt grunnarbeid kan altså bengalakk til 249,. bli et bra resultat?? Synspunkter??

Link to post
Share on other sites

Etter noen runder med meg selv og div "ekspertise" så gikk jeg for Bengalakk i dag, så får heller resultatet vise seg etter hvert om jeg må gå over på noe 2 komponent. Det som er fint med Bengalakk nå er jo at man får blandet den fargen man vil, og det ser ut til at jeg traff greit på fargen til Topcoaten som jeg har brukt oppi båten og på karmen :thumbsup:  

 

bilde

 

Takk og farvel til den noe heslige brun/grønne fargen som sikkert var pen på 70 tallet....

 

 

bilde

Karmen er malt med topcoat, dollbord og bakk med Bengalakk, nokså lik farge.

 

 

bilde

 

Slipte over og avfetta med aceton før malingen, skal ta et strøk til samt et tredjestrøk på oppmerkede felter på bakkene som jeg skal strø blåsesand i for sklisikring.

 

 

bilde

 

Prosjektet begynner å nærme seg ferdigstilt! Som dere ser er ikke styrepulten montert enda, bare fremre del. Jeg skal rydde/samle den nye kablingen i gater og merke godt for å få et oversiktelig elektrisk anlegg. Legg og merke til den gode glansen i skroget, imponerende til å være en båt fra 1978. Nå alurekkene er montert skal jeg krone verket med en grundig rubbing og voksing, jeg skal og fortatte en "epilog" med oppsumerte erfaringer og oversikt i timeregskapet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...