Dinamo Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Høres ein presenning over motoren ut som eit forslag? Du må rekna med at der blir MYKJE støv, som skal helst ikkje inni motoren Magne Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 8.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2014 Det er gjort Dinamo . Ville vaske/tørke av den før jeg pakket den inn!. Tørrvasket med ren fille og 5-56, er satt inn med WD-40 "allover" og pent pakket inn i laken! Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 [...] Det er brukt mye kontaktlim og timene gikk..... Regner med å måtte pusse lett over før jeg påfører ny gelcoat. Er det noen som har et godt tips for fjerning av kontaklimrester??? Vil Aceton fungere?? Har ingen tips om fjerning av gammelt kontaktlim, men vil understreke viktigheten av å få det fjernet skikkelig. En del av disse gamle kontaktlimene inneholder stoffer som hindrer/vanskeliggjør herding av polyester og epoxy og noen ganger har dette "stoffet" (antakelig en eller annen mykgjører av kjipt format, PCB for eksempel.) trukket inn i glassfiber. Mitt eneste tips er derfor å prøvemale med ny topcoat på ett lite felt (og fortrinnsvis på det mest kontaktlimbefengte område) før du maler hele skroget. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 Hva med å montere sånn stålbørste på drillen for å fjerne limet? Sitér dette innlegget Link to post
leohrvik Svart 21.November.2014 Del på Facebook Svart 21.November.2014 Jeg har litt "snop" liggende klar til montering når den tid kommer Heisann. Hvilket merke og hvilken type blokk er det du har der? Trekkraft? Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 22.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2014 Dette er link til blokka http://maritronic.no/produkter/hydraulisk-kraftblokk/ Sitér dette innlegget Link to post
leohrvik Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Ok. Har du prøvd å dratt krepseteiner med den? Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 22.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2014 Den har vært brukt til krepsefiske tidligere! Sitér dette innlegget Link to post
leohrvik Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Og det gikk greit å dra teiner fra 150 meters dyp? Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 22.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2014 Har pleid å være på dybder fra 60-100m! Men vil nok ikke være problem dypere heller. Virker kraftig og presis Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 1.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Fikk noen timer med jobbing på prosjektet i dag . Status nå er som på bildene!. Starter med rammeverk til dørk iløpet av uken. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Stort mer ryddig blir det ikke! Akkurat nå misunner jeg deg litt, gleden ved å begynne å bygge opp, se hvordan det former seg (omtrent ) sånn du hadde tenkt, masse moro, og noe å bale me i hue når du ikke er i båten... Grattis Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Hvor høyt planlegger du å legge den nye dørken? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fishermidas Svart 1.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Ja, koser meg hvert sekund! Ang. høyde på ny dørk så har jeg tatt utgangspunktet i opprinnelig vannlinje. Fra vannlinje og til topp på ny dørk bli 30 cm. Jeg kommer tilbake med mer nøyaktig beskrivelse og bilder av utmåling. Men jeg tilstreber å ha minimum 80 cm fra dørk og opp til topp på alurekke for trygge arbeidsforhold på dekk! Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 5.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Ble en dag med finmåling idag. Høyde fra vannlinje til ny dørk/dreneringshull blir 30 cm. Høyde dekk til topp på alurekke blir 1m. Rammeverk til dørken påbegynnes neste uke, det ble impregnert 1,5/4 å ikke 2/4dim. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 6.Desember.2014 Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Nå har du et fantastisk fint utgangspungt for å bygge båt ! Blir som nytt dette ! Tror det var lurt å ikke bruke så kraftige materialer til oppbyggning av dørken. Det blir mindre vekt, og du har sikkert tengt å male tralverket så det ikke trekker vann. Lykke til videre ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Fishermidas Svart 15.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2014 Så har det endelig blitt tid til litt jobbing Her skal jeg plastre inn for å få hold ut i borde. Bruker rester fra den revne innredningen til lasking, så her er litt gjenbruk og Brukte litt tid på å bestemme meg for avstanden sideveis til motor. Tenker det er greit å ha det litt romslig rundt motor for bytte av olje/filter/impeller osv. Her må jeg fintenke litt... Jeg ønsker å ha motorkassen etter skoeskeprinsippet, og styrepulten fast i dekket bak. Dette for å kunne ta av motordeksel uten å kludre til for muligheten å styre samtidig. Jeg må imidlertid ha god adgang til smørekopp og kran på kjølevannsinntaket. Foreløpig plan er å bygge styrepulten over hel med åpen bunn og ha vanntett luke i pulten for tilgang ned her. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Desember.2014 Del på Facebook Svart 15.Desember.2014 Kan det vera ein ide å skru ut den smørekoppen, skru inn eit rør og skru smørekoppen i enden av røret, slik at den kan flyttast til ein meir tilgjengelig plass? Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 15.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2014 Har vært inne på tanken Dinamo, men må uansett ha tilgang til bunnkranen og pakkboks for lufting etter slipping...... Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 16.Desember.2014 Del på Facebook Svart 16.Desember.2014 Hei, interessant å følge med hvordan du løser dette prosjektet, da jeg er i gang med noe lignende på en Selco 18. Har du vurdert å legge dekket i en bue? Et buet dekk vil gi konstruksjonen en bedre styrke. Hvordan har du tenkt å løse det med drenering av det selvlensende dekket? Har du vurdert renner i siden for å samle opp vannet? Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Fishermidas Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2014 Med bue, mener du da en konvekst dørk med toppunkt midtskips? Dekket vil jeg legge etter springen i båten slik at det laveste punktet blir litt aktenfor midten. Tenkte i starten på å bygge opp dørken i to lag for å lage en forhøyning overalt utenom helt ute i borde for å lage en "renne". Dobbel dørk = dobbel kostnad, og dermed lager jeg det ikke. Dreneringen blir av den enkleste sorten, hull i skutesiden på laveste punktet samt litt lenger akter for drenasje under gange når båten setter seg på ræva. Jeg velger å beholde vanntanken som dere ser her på bildet. Tanken er å kunne bruke denne for ballast/trim. Tanken rommer 60-70L og kan vær kjekk å justere trimmen med. Jeg blender avtappingen med en kran, så mulighet for fintrim er tilstede. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 16.Desember.2014 Del på Facebook Svart 16.Desember.2014 Ga du opp å fjerne limet? Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2014 Alt løst er fjernet og skroget et pusset på innsiden! Skal vaske over med aceton før gelcoaten blir påført. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 22.Desember.2014 Del på Facebook Svart 22.Desember.2014 (redigert) Med bue, mener du da en konvekst dørk med toppunkt midtskips? Dekket vil jeg legge etter springen i båten slik at det laveste punktet blir litt aktenfor midten. Ja det var det jeg tenkte på. Ser nå at du skal følge springen i båtskroget, da blir det dobbeltkrum, noe som ikke er så enkelt å få til. Hvilke type divinycell plater skal du bruke til dørken? Venter spent på en forklaring av fremgangsmåte ved legging av dørksplater Redigert 22.Desember.2014 av okristi (see edit history) Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Fishermidas Svart 31.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2014 Lite tid til prosjektet i jule/nyttårstiden, men har fått gjort litt. Har gjort det meste klart for plastring av dekksbjelkene til skrogsidene, lagt strekkerør under dekksbjelkene for elektrisk, flyttet batteribank/laget ny kasse av gammel innredning, lagt om kablene for gass/gir hendel slik de passer til posisjonen for ny styrepult. Godt Nyttår!!! Kassen står ikke på bunnen, er hevet 4cm opp for å unngå gnissing. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.