Fishermidas Svart 22.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Var en tur ute idag for å sjekke torskerusene...(laber fangst), om om ikke det var nok så fikk jeg et lite teknisk problem Det var ekstremt mye brennmaneter i sjøen idag..har aldri sett det så sent på året, og selvfølgelig så slurpet jo Sole'en i seg noen kilo med manet. Var heldigvis komt i fortøyningene, merket at eksoslyden endret seg..kikket bak og ingen kjølevann kom ut. Sjøvannsfilteret var fult av most manet, fikk gjort dette rent og startet opp...ingen kjølenvann. Løsnet slangen fra bunnventil til filteret, klarte fint å blåse i den men den var pottetett når jeg sugde i den. Kobla på vannslange og spylte igjennom noen minutt uten at dette hjalp. Altså: Slangen fra bunnventil til filter er åpen og fri når jeg blåser i den og tett når jeg suger.. Sjekket bunnventilen (kuleventil), den var åpen som den alltid er. Kan ventilen ha blitt skadet?? Prøvde å stenge/åpne den gjenntatte ganger uten at det hjalp. Prøvde å ha den i forskjellige posisjoner mellom åpen og lukket og PLUTSELIG kunne jeg suge frem saltvann... Kan kula i ventilen være "løs" uten symptomer på håndtaket? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Sikker på at sila på utsiden ikke var tett også? Når sjøvannsfilteret var tettet seg skulle man tro at silen også var det. Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 23.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2018 Var det jeg tenkte, men klarte å blåse fint i slangen så det boblet under skroget. Satte også på en spyleslange på fult trykk og spylte igjennom i 5 minutt. Ville trodd at rista var rimelig fri for manetrester da. Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 3.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Ble ikke helt klok på dette, og tar ingen sjangser. Er for sent når du ligger på havet og mister kjølingen...så jeg tok båten opp. Har demontert kjølevannsinntaket og ventilen. Fant ingen umiddelbare feil foruten at sila var bra grodd innvendig. Ventilen såg Ok ut, var byttet i 2008. Men som sagt tar jeg ikke risikoen for å miste kjølingen igjen, så jeg bytter alt ut med nytt inntak/gjennomføring, ventil, nye slanger og byttet impeller? Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 13.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2020 Vurderer salg av båten pga nye prosjekter. Tenkte å sjekke interressen her før jeg evt legger den ut på Finn. Send en PM.... Kan være behjelpelig med evt. frakt. Kan også vurdere salg av krepsebruk m/båten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.