Jump to content

Ombygging av Skilsø 23 til åpen, selvlensende fiskebåt


Fishermidas

Recommended Posts

  • 7 måneder senere...

Begynner å nærme meg 2 år med bruk av båten, og jeg har merket et savn av en styreposisjon nr 2. Jeg er igang med å lage en styreposisjon fremme ved blokka, og skal bygge om til hydraulisk styring. I den forbindelse er jeg på jakt etter ei ratt pumpe (jeg har 1 pumpe og styresylinder), men trenger en pumpe til. Er det noen som har ligende ei rattpumpe og vil selge?  

Link to post
Share on other sites

Hvilken størrelse er det på pumpe og sylinderen som du allerede har? Er jo greit at det harmonerer sånn omtrent med tanke på oljereservoar i rattpumpa og sylindervolum. Ser det ligger en Sleipner 35 ccm rattpumpe på Finn.no til 1500,- Jeg skulle gjerne hatt en på 26ccm, men kanskje 35 ccm passer i ditt system?

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Har ikke filosofert så mye over om temaet at jeg har komt til punktet om en pumpe passer..... Trodde kanskje alt var kompatibelt med hverandre..? Finner ikke den annonsen du refererer til...har du en link/finnkode?  Det står kun Bosvik på pumpa jeg har, ikke noe nr...?

Link to post
Share on other sites

Jepsi pepsi.... FINN-kode: 95085057

 

Den rattpumpa med trerattet på. Jeg klarte omsider å tyde artikkelnummeret på bildet og fant ut at det var en Sleipner 35 ccm. Bra pumpe til en grei pris dersom den er i orden.

 

Har ikke noe særlig greie på det jeg heller, men jeg tror det har med antall omdreininger på rattet å gjøre om man kan si at en viss størrelse på rattpumpe passer til en viss størrelse på styresylinder.

For stor rattpumpe i forhold til sylinder gir for få tørn på rattet og motsatt.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da var det deg! Ser jo nå at du har fått med deg hytta mi på et av bildene dine også. Har sett samtlige bilder i hele tråden, men aldri lagt merke til hvor de er tatt.. Helt utrolig :P

Du tøffa hvertfall rett forbi her tidligere i dag. Hytta ligger like ved siden av der de holder på å bygge nytt hus/båthavn ved Nyhavn, rett innforbi fyret i Kopervik.

Det grå huset med hvitt naust og brygge/molo er mitt :)

 

Båten gjorde seg bra på sjøen, veldig flott!

Link to post
Share on other sites

 Jeg skulle egentlig vært ferdig med å bygge styreposisjonen fremme for leeenge siden, har alt klart...pumper, sylinder, ratt, manøverhendel...men det ble til at jeg prioriterte noe jeg skulle gjort for ENDA lengre siden:  Montere hydraulikkpumpen å få gang på kraftblokka. Når jeg bygget nytt motorrom så trodde jeg at jeg hadde satt av rikelig plass til å montere ei pumpe nede ved styyrbord motorlabb, men som det alltid blir så ble det altfor trangt nedi der når jeg fikk tak i ei passende pumpe...hva gjør man da..???  

 

Vi er så heldige her i byen at vi har en lokal "smed" som kan trylle frem hva som helst av rustfritt. Så etter måling og fintenking fant vi ut at det måtte lages et brakett som måtte stå oppe på motoren. Plata som pumpa står på er forankret i et stag som går ned på motorlabben, og hviler/støtter på motorblokka via boltene hvor festebraketten til dyserørene går. Det ble ikke plass nok tilå vippe pumpa for stramming av reima, så det er laget slisser så hele pumpa kan beveges sidelengs. Sveiste fast en mutter for å lage en "set skrue" 8mm bolt til å stramme.

 

IMG_7968.JPG.27bb165076cb9dd3e15f1bfdf2fc2e03.JPG

IMG_7970.JPG.91bf3eaa2c5ea0c9c2fcd5e206d24ed3.JPG

 

IMG_7971.JPG.26f2ce434ee747fb2fcd637eb0b7945a.JPG

IMG_7969.JPG.e9c2423beeed95da91e4ea8ecddbd7cb.JPG

 

Som dere ser av bildene så er det temmelig tight, men det er klaring over alt slik at det ikke er noen plass dette gnisser.  En 3 syl Sole hopper litt, så det er litt vibrasjon me pumpa står 100% festa på motoren så alle bevegelser er like på pumpe og motor.

 

Fikk montert alt idag. Måtte bygge om en kjøleslange for ikke den skulle komme i konflikt med kilereima til pumpa. Jeg hadde komplett ET Kraftblokk med "nye" slanger....   joda, var nye for 5 år siden, lite brukte men jeg såg en liten skade på den ene slangen. Det var 2 lags slanger så det var bare ytterarmeringen som var litt slitt, hadde sikkert gnisset litt. Men slangene hadde flotte rustfrie koblinger i begge ender, så jeg tenkte jeg ville bruke de.  Fikk fylt på olje, starta opp...lufta, fylte mer olje og blokka gikk fint. Hadde kjørt den ca 10 minutt før jeg tenkte jeg skulle belaste litt..  Begynte å hale i en gammel moring som låg der....og POFF....der blåste jeg slangen! Selvfølgelig var lekkasjen under dekk..langt fremme, så ca 3l hydraulikkolje var fint spredt på den plassen i båten det er vanskeligst å komme til!  Jaja bare til å krype inn å vaske ned!

 

Ble en kjapp tur til Tess å få presset nye slanger. Hadde jo lyst på rustfrie koblinger med de koster SKJORTA + litt til. De anbefalte faktisk ikke rustfrie, men vanlige koblinger, bare pakk dem inn med StokWrap tape. "Alle" fiskere gjør det....  

FullSizeRender.jpg.0a7d0ae3966d712f6d3598ea49816b4b.jpg

 

IMG_7974.JPG.c481e353557941262ddfe0f617465701.JPG

 

 

Helt sikkert godt nok for meg !!

 

Smeden lagte også en fin svanehals for gjennomføringen av hydraulikkslangene. Han spurte om jeg ville ha den i høyglans, men tok til takke med syrevasket. Er jo vakkert med rustritt

 

IMG_7972.JPG.d8bd52ff8407521b5006874f50290a93.JPG

 

 

Neste innlegg blir vel om styreposisjonen fremme og ombyggingen til hydraulsk styring!

 

Link to post
Share on other sites

Flott løsning med pumpa :thumbsup: mulig jeg kan kopiere den senere på min båt.

synd med den slangen, ergelig når sånt skjer.

Den tapen var jo genial. Jeg handla også slanger på tess til styringa, men fikk desverre ikke noe tips om den tapen. Må nok ta en tur innom og kjøpe noe sånt. 

Lykke til med styrposissjonen, gleder meg til og se den. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Har desverre alt liggende på en havarert PC :diving:,   men jeg kom frem til ny dørkhøyde på denne måten; Jeg hadde god kontroll på vekta på det jeg fjernet på båten. Dvs overbygget, vinduer, innredning, gammel dørk og utstyr. Fikk beregnet den nye dørken, og kom frem til at total vekt av det jeg puttet inn var godt under hva jeg hadde fjernet (inkl alu rekkene).  Jeg kom frem til at siden jeg skulle forhøye rekkene så ville jeg "spandere" på meg minimum 20cm fra vannlinje og opp til dreneringshullene.

 

Etter måling på flere punkter fant jeg at det var enklest å følge en av "bordgangene" i skroget. På den måten fulgte dekket den naturlige springen i båten (er ikke særlig spring i en Skilsø 23), men mer enn nok til at det var enkelt å finne laveste punktet på dekket hvor vannet kunne renne ut når båten låg fortøyd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...