Jump to content

Dieseltilsetning – evne til å emulgere vann i diesel


Lundefugl

Recommended Posts

Jeg har flere ganger. og fra seriøst hold blitt fortalt at Hammerdown har mange gode effekter og garantert skulle emulgere tildels store mengder vann i dieselen.

Og så leser jeg denne tråden, med negative tester fra flere hold.

Dette måtte undersøkes nærmere. Fra en tankrens for flere år siden har jeg stående en rest av det som ble igjen etter skrubb. Skikkelig svart guffe med diverse rusk, men ikke spor av vann eller dyr. På tanken hadde det vært diesel med HD i 1:6500, sånn ca.

Jeg tappet i en god slump vann, og ristet. Vannet var tilsynelatende vekk, ikke godt å se ordentlig i den svarte guffa,

 

bilde

 

men det var ihvertfall ikke synbart vann i bunnen, og det som henger på flaskeveggen ser absolutt ut til å være diesel med emulgert vann.

 

Dette måtte undersøkes nærmere:

 

bilde

 

1: Tappet fra tanken. Fin og ren diesel med 1:6500 HD

2: Forsiktig påfyllt vannskvett.

3: Etter 1 døgn ingen endring, heller ikke etter kraftig risting og et døgn til. (Skulle noen ristet slik hadde det ikke vært vært båt lenger!)

4: Med HD, rett i flasken, kraftig risting og rett etter, ingen endring.

 

Konklusjon: Det ser ut til at HD kunne emulgere vann før i tiden, men ikke lenger nå!

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, si det. Det jeg stusser litt på her er at det ellers så skrivevillige medlemmet "Motorkonsult" med ett er blitt så fraværende når vi diskuterer HD. Dette tiltross for at han hyppig er innpå og følger tråden. Nå sist kl 1830 i kveld

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Møkkalasset : Er det ikke slik at vann helst ikke skal emulgeres? Ødelegger bl.a. dieselpumpa. Bedre å skille ut vannet.

 

Det er vel kanskje det de har funnet ut etter hvert. Bedre å la vannet ligge igjen fremfor å kjøre ei suppe gjennom systemet. Og da er det kanskje best at HD ikke virker. Og kanskje derfor virker ikke HD lenger, mens det gikk greit før de oppdaget at skadene kunne bli store. Det kan jo bli store erstatningssummer hvis HD forårsaker at motorer havarerer. Går sikkert greit med litt vann, men ikke på litervis. Tror mer og mer på roger-jo, og mindre og mindre på lurium. Ikke for ingenting at motorprodusenter fraråder slikt. Ser for øvrig at en annen levrandør prøver seg med sitt produkt i en annen tråd. Han følger tydeligvis med også i diskusjonen.

Link to post
Share on other sites

Poenget med emulgator i dieselen er IKKE å fjerne litervis med vann men heller å ta hand om de få dråpene som en ikke klarer å drenere ut. Har en litervis av vann på tanken må det fjernes på helt andre måter...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Enig der Svein, men spørsmålet er om alle båteiere vet hva de har på tanken når det knapt er mulig og åpne tank på enkelte båter. Men HD har de hørt om, tømmer på og det hele går før eller siden i pumpa. Og er det da CR motorer er jeg ikke sikker på om det dekkes av garanti om noe skjer.

Forresten, nå ser det jo ikke ut til at HD tar vannet med seg likevel :worry:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere i denne tråden har jeg vært i dialog med Motorkonsult, som er tydelig på at vannet emuguleres inn ved bevegelse, og skilles raskt ut når bevegelsen opphører. Dette stemmer med ristingen på min testflaske, der vannet er ute igjen etter 15-30 sekunder. Dette er i følge Motorkonsult slik HD skal virke. I båten vil således bevegelser emugulere det inn, og stilleligge skille det ut. Spørsmålet er om det blir nok bevegelse i tanken til at dette virker. Kan sitere forklaringen når jeg kommer på pc, litt kinkig fra mobilen.

Link to post
Share on other sites

Inspirert av innleggene ovenfor tok jeg en tur ut i garasjen i kveld, hvor jeg fant en dieselrest på ei kanne. Dieselen stammer fra båten og ble sugd opp fra tanken for et eller to år siden. Blandingen på tanken inneholdt da Hammerdown innkjøpt i 2007. Jeg fylte en drøy dl av dieselen over på ei 1/2L brusflaske, fylte på ei teskje vann og ristet forsiktig et par ganger. Deretter lot jeg flaska stå i ro og tok noen bilder av utviklingen, se nedenfor. Flaska med Hammerdown som denne dieselen inneholder, har overvintret i båten siden 2007, og har vært utsatt for temperaturer ned mot 25 minusgrader. Dette skal i følge Motorconsult - se innlegget mitt ovenfor - ikke ha noen betydning for virkningen.

 

bilde

Dette bildet er tatt rett etter at flaska med dieselblanding og vann er ristet lett par ganger. Her ser man vannet som bittesmå dråper i dieselen.

 

bilde

Dette bildet ble tatt etter at flaska hadde stått i ro i 15 sek. Vannet har nå begynt å skille seg ut fra dieselen (se det venstre "juret" nederst på flaska).

 

bilde

Dette bildet er tatt etter at flaska hadde stått i ro i ca 2 minutter. Her er vannet tydelig skilt ut.

 

Jeg kjøpte en ny 1/2L med Hammerdown sist vår. Denne har blitt brukt på tanken i sommer. Neste gang jeg besøker båten på opplagsplassen, skal jeg ta med en prøve av denne dieselen for å gjøre samme vanntest om igjen. Blir spennende om man kan se noen forskjell på Hammerdown fra 2007 og 2013!


Spørsmålet er om det blir nok bevegelse i tanken til at dette virker.

 

I prøveflasken min skal det veldig lite bevegelse til før vannet blander seg med dieselen. Kanskje "omrøringen" som returdieselen gir i tanken er tilstrekkelig?

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mix, on 05 Oct 2013 - 15:46, said:

Muffens, kan Motorconsult ha begynt å jukse ? Selge utspedd Hammerdown ?

 

Vi har ikke lov av produsenten til å tynne ut Hammerdown, men som våre kunder ser, så anbefaler vi dem å blande stoffet med dieselolje slik at det blir mer lettflytende og enklere å dosere. For å dosere riktig mengde, må de da ta hensyn til hvor mye stoffet er uttynnet.

 

roger-jo, on 05 Oct 2013 - 18:22, said:

Eller så har de innsett at "Emulsjonsdriften" ikke gikk så bra og har satset på mange bekker små...........båter........

 

Emulsjonsdriften går bra, takk. Av våre seneste prosjekter kan nevnes at to skip hos Gulf Offshore opererer med emulsjonsdrift (vann/olje i forhold opptil 1/4), EGR og ladeluftfuktig . Dette gjør at de reduserer bortimot 70% av NOx-utslippet.

 

SveinHa, on 13 Oct 2013 - 09:00, said:

Da er det, i mitt hode, helt på grensen til å kalle det en emulsjon, det er beste fall en svært så ustabil emulsjon og har liten eller ingen nytteverdi i diesel.

 

Det er en ustabil emulsjon. Dersom det ikke er bevegelse av oljen i bunkerstanken, blir det ikke med noe vann sammen med olje når den forbrukes. Nytteverdien ligger i at når det er bevegelse av oljen i tanken, strømmer både vann og dieselolje (kortlivet emulsjon) gjennom eventuell vannutskiller og så til pumpen. Da oppstår det kraftig turbulens (mer enn du klarer å skape ved risting av en flaske), og emulsjonen holder seg til den kommer tilbake på tanken. Får den stå i ro der, skilles vannet ut, men nå har vannandel på tanken blitt mindre.Vannet på tanken fjernes altså over tid.

 

En skikkelig drenering i bunn av tanken og gjennomsiktig vannutskiller er tingen selv om skrivebordsbyråkratene ikke tillater det .

 

Enig!

 

Jonas, on 13 Oct 2013 - 09:50, said:

Nå kan man nesten bli fristet til å tro at Motorconsult har begynnt å selge et annet produkt.

Hva sier de godtroende om dette da mon tro?

 

MOTORCONSULT regner seg ikke blandt de godtroende, men tillater seg å si at Hammerdown er samme produkt som før. Hammerdown emulgerer fremdeles vann i olje og det løser fortsatt koks på alle flater som er eksponert mot flammene under forbrenningen.

 

roger-jo, on 13 Oct 2013 - 09:58, said:

(...) Hva er dette for slags "luriumet" som må ristes hele tiden??

Etter 15-30 sek. så er vannet tilbake som vann bra for brennstoffsystemet det...............og da har jo dyra en plass å boltre seg på tanken.....

 

Enhver som har litt kunnskap om fremstilling av emulsjon, vet at en blanding av vann og olje må tilføres energi for å få emulsjonsdannelse. SINTEF tilførte energi i form av omrøring, og den emulsjonen var fortsatt stabil da den ble inspisert tre uker senere. Ved mindre energitilførsel får emulsjonen kortere levetid, 30-40 sekunder, men det er langt mer enn nødvendig for at emulsjonen skal bestå seg til den sprøytes inn i motoren.

 

Mix, on 13 Oct 2013 - 21:36, said:

Da har jeg fått somlet meg til å ta en ny test. Og resultatet var negativt. Hammerdown emulgerer ikke vann. Hva som har skjedd her aner jeg ikke. Men jeg synes stoffet virker mye tynnere nå iforhold til før. (...).

 

Regina III, on 14 Oct 2013 - 18:00, said:

(...) (av plasshensyn er ikke bildene tatt med her, men kan ses i tråden)

1: Tappet fra tanken. Fin og ren diesel med 1:6500 HD

2: Forsiktig påfyllt vannskvett.

3: Etter 1 døgn ingen endring, heller ikke etter kraftig risting og et døgn til. (Skulle noen ristet slik hadde det ikke vært vært båt lenger!)

4: Med HD, rett i flasken, kraftig risting og rett etter, ingen endring.

Konklusjon: Det ser ut til at HD kunne emulgere vann før i tiden, men ikke lenger nå!

 

Etter et minutt er mye av vannet skilt ut dersom flasken har stått i ro. Man kan derfor ikke forvente annet enn "ingen endring" resten av døgnet.

 

Det kunne ha vært interessant å få vite hvordan Mix og Regina III har utført testen. Blandingsforhold, ristetid og intensiteten det ble ristet med har stor betydning. Husk at turbulensen i rørene er betydelig kraftigere enn det du klarer å produsere ved risting.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo rene oppskriften på hvordan ødelegge motoren. Den må være modig som etter å ha lest dette bruker HD på en CR motor som blir stående over tid (som de fleste båtmotorer)!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takker Motorconsult for oppklarende svar. Det stemmer at vannet selv med 1:6500 HD ble helt innblandet/emulgert ved risting. Det jeg, feilaktig, forventet var at denne tilstanden skulle vedvare.

Men da dukker et nytt spørsmål opp. Det har blitt uttalt at HD er en god beskyttelse mot "dyr" som jo skal trives best i grensesjikt diesel/vann. Men hvis vannet kommer tilbake, så gjør jo sjiktet det også?

 

Et annet spørsmål. Ved første tankinspeksjon etter jeg overtok båten var tankvegger innvendig helt svarte (asfalt?) Nå, etter flere år med HD, er de skinnende rene. Skyldes dette HD eller forskjeller i dieselkvalitet?

Link to post
Share on other sites

Som han svarer Jonas:

"Hammerdown emulgerer fremdeles vann i olje og det løser fortsatt koks på alle flater som er eksponert mot flammene under forbrenningen."

Jeg vil tro at HD er ansvarlig for at det svarte belegget er borte i de tre tankene dine hvor stoffet er benyttet...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Poenget med emulgator i dieselen er IKKE å fjerne litervis med vann men heller å ta hand om de få dråpene som en ikke klarer å drenere ut. Har en litervis av vann på tanken må det fjernes på helt andre måter...

 

Men når vil en oppdage du at det kommer for mye uønsket vann i i tanken når en bruker "lurium" , ?

Når Commen Rail er havarert?

Motorconsult, on 14 Oct 2013 - 23:00, said:

Sitat fra hjemmesiden

##Hammerdowns komponenter, en emulgator, sørge for at eventuelt vann i brennoljen emulgeres inn i denne allerede mens den er i bunkerstankene. Derved blir det ikke noe fritt vann for dieseldyr å leve i.

Dieseldyr kan ikke eksistere og utvikle seg i en tank hvor brennoljen er tilsatt Hammerdown.##

 

Dette stemmer vel ikke helt med hva du sier i dag, da mye av vannet nå skiller seg ut igjen, "" Etter et minutt er mye av vannet skilt ut "".

Er det da ikke vannet grobunn for dieseldyr?

 

Nå sier mange forskere at ved bruk av gift vil dieseldyrene på sikt uansett utvikle resistans mot giftstoffer som brukes for å bekjempe dem.

Stemmer ikke det?

Da er det vel bedre å fjerne fritt vann som måtte komme til tanken og finne ut hvorfor det er kommet dit.

Det er ikke liv laga for dieseldyr uten VANN.

 

"Motorconsult"

Emulsjonsdriften går bra, takk. Av våre seneste prosjekter kan nevnes at to skip hos Gulf Offshore opererer med emulsjonsdrift (vann/olje i forhold opptil 1/4), EGR og ladeluftfuktig . Dette gjør at de reduserer bortimot 70% av NOx-utslippet.

 

Det er sammenligningen herfra og til lystbåtflåten som skurrer i mine ører.

fra skrytesiden "Noen tidligere oppdragsgivere", er disse fra det forrige århundre?

SveinHa, on 13 Oct 2013 - 09:00, said:

Da er det, i mitt hode, helt på grensen til å kalle det en emulsjon, det er beste fall en svært så ustabil emulsjon og har liten eller ingen nytteverdi i diesel.

 

"Motorconsult"

Det er en ustabil emulsjon. Dersom det ikke er bevegelse av oljen i bunkerstanken, blir det ikke med noe vann sammen med olje når den forbrukes. Nytteverdien ligger i at når det er bevegelse av oljen i tanken, strømmer både vann og dieselolje (kortlivet emulsjon) gjennom eventuell vannutskiller og så til pumpen. Da oppstår det kraftig turbulens (mer enn du klarer å skape ved risting av en flaske), og emulsjonen holder seg til den kommer tilbake på tanken. Får den stå i ro der, skilles vannet ut, men nå har vannandel på tanken blitt mindre.Vannet på tanken fjernes altså over tid.##

 

Hvilken motorfabrikant av motorer til lystbåtflåten tillater denne suppa å strømme gjennom brennstoffsystemet?.

Og med denne suppa stående i brennstoffsystemet i 5-7mnd i vinterdvale så er det altså balsam til Brennstoffsystemet ?

 

"Motorconsult"

Enhver som har litt kunnskap om fremstilling av emulsjon, vet at en blanding av vann og olje må tilføres energi for å få emulsjonsdannelse. SINTEF tilførte energi i form av omrøring, og den emulsjonen var fortsatt stabil da den ble inspisert tre uker senere. Ved mindre energitilførsel får emulsjonen kortere levetid, 30-40 sekunder, men det er langt mer enn nødvendig for at emulsjonen skal bestå seg til den sprøytes inn i motoren.##

 

Her snakkes det da vel ikke om lystbåtflåten?

For meg høres det ut som en er dømt til et evig liv i sterk kuling på Statt Stadt. .

 

-Som jeg har skrevet for mange ganger, det er bare en vei for et langt og lykkelig motor\båtliv.

Litt jobb men billig i det lange løp.

Sjekk tanken for vann etter hver gang du har fylt drivstoff og sjekk pakningen til tanklokket. .

Vinterkonserver motoren etter manualen til din motor.

For Gamle motorer uten Commen Rail er diesel og smørolje en bra blanding å ha i brennstoffsystemet hvis en har båten i vinterdvale på land.

De med Commen Rail må spørre motorfabrikanten sine, jeg hadde kjøpt 25l med farga diesel latt den stått i ro en dag og sett etter vann og så hadde jeg tilsatt rett dose av Statoils " Forbrenningsforbedrer Marine "

Et produkt som Volvo i sin tid godkjente for Common Rail for å smøre systemet .( da de en stund hevdet at Norsk diesel var for tørr).

Beste medisin for en motor er å bli brukt hele året.

 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Men da dukker et nytt spørsmål opp. Det har blitt uttalt at HD er en god beskyttelse mot "dyr" som jo skal trives best i grensesjikt diesel/vann. Men hvis vannet kommer tilbake, så gjør jo sjiktet det også?

 

Akkurat Regina III, du er ved sakens kjerne. Mesteparten av lystbåtflåten ligger fortøyd 99% av tiden. Den minimale bevegelsen som finnes i de fleste båthavner er ikke tilstrekkelig til å få noen emulsjon. Evt vann i tanken vil da finnes som fritt vann i bunn og være grobunn for dieseldyr.

 

Det er en ustabil emulsjon. Dersom det ikke er bevegelse av oljen i bunkerstanken, blir det ikke med noe vann sammen med olje når den forbrukes. Nytteverdien ligger i at når det er bevegelse av oljen i tanken, strømmer både vann og dieselolje (kortlivet emulsjon) gjennom eventuell vannutskiller og så til pumpen. Da oppstår det kraftig turbulens (mer enn du klarer å skape ved risting av en flaske), og emulsjonen holder seg til den kommer tilbake på tanken. Får den stå i ro der, skilles vannet ut, men nå har vannandel på tanken blitt mindre.Vannet på tanken fjernes altså over tid.

Det er innlysende at reklamen for produktet ikke er i samsvar med beskrivelsen over. Fritt vann skal emulgeres allerede i bunkerstanken hevdes det, slik at vekst av dieseldyr ikke skal kunne oppstå.

En kortlivet emulsjon altså.....finner kun sted ved turbulent strømning, javel. Når en motor stanses (og det gjør den jo) vil evt vann som finnes i høyttrykkspumpe, common rail, dyser og rørsystem forøvrig skilles ut. Dette er ikke ønskelig i det hele tatt.

 

Enhver som har litt kunnskap om fremstilling av emulsjon, vet at en blanding av vann og olje må tilføres energi for å få emulsjonsdannelse. SINTEF tilførte energi i form av omrøring, og den emulsjonen var fortsatt stabil da den ble inspisert tre uker senere. Ved mindre energitilførsel får emulsjonen kortere levetid, 30-40 sekunder, men det er langt mer enn nødvendig for at emulsjonen skal bestå seg til den sprøytes inn i motoren.

Helt enig i at det er en forutsetning at energi må tilføres for å oppnå emulsjon, dette er også gjort i testene som er beskrevet av medlemmene her. Utstyret som trengs for å lage den stabile emulsjonen det refereres til over, finnes ikke i en vanlig lystbåt og har derfor liten relevans i denne tråden.

 

 

Det kan tenkes at importøren selv er overrasket over testene her. Flere medlemmer har testet tidligere med helt annet resultat. Importør kunne kanskje kontaktet produsenten for å sjekke om de har foretatt endringer på produktet, men det er selvsagt helt opp til importøren.

Link to post
Share on other sites

Om Hammerdown ikke har evnen til å emulgere vann i diesel ? har den uansett evnen til og forbedre forbrenningen , det skal den ha ! Jeg har kjørt flere år på produktet og aldri funnet vann i Vannutskilleren , om det er tilfeldig vet jeg ikke , men jeg vet godt hva som skjer visst jeg kjører uten produktet , det er da betraktelig mer eksos fra motorene samt svart eksosbelegg på hekken , dette er fraværende når jeg fyller med Hammerdown .

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Motorconsult hadde trøbbel med å få lagt ut et bilde - legger det derfor ut her:

 

 

Her er et bilde med tilhørende tekst fra SINTEF-rapport STF21 F95006: "Effekter av et brennoljeadditiv på utvikling av mikroorganismer under simulerte betingelser for tanklagring".

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Basert på trådstarters resultater kjøpte jeg en dunk med qmi. Fylte på litt på den flaska jeg tidligere viste bilde av, hvor hammerdown ikke bidro til stabil emulusjon. Etter et par dager med qmi på flaska skjedde intet. Så jeg har ristet godt på den, men vannet skilles fremdeles raskt ut.

 

Så her får jeg samme resultat med qmi som med hammerdown - vannskvetten jeg tok bilde av nederst i dieselflaska tidligere i denne tråden er der fremdeles.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...